Daarom heb ik ook altijd een setje batterijen in de gps zitten en een paar reserve. Ook handig op dagen dat er veel geklommen moet worden en de Zzing zich nauwelijks kan vullen (dat gebeurt pas vanaf een snelheid van ongeveer 15 km/u).nicolevelo schreef: ↑do 04 apr, 2019 20:11Het voordeel van met (oplaadbare) batterijen te werken in tegenstelling tot een verbinding met de naafdynamo is dat je de gps dan ook ten allen tijden kan gebruiken zonder dat er een snoer aan hangt. Ik heb mijn eTrex bvb ook mee als ik onderweg ga wandelen.
Li-ion accus hebben zeker een aantal voordelen t.o.v. NiMh batterijen, maar helaas ook nadelen (zie Wikipedia). Ze zijn niet foolproof en bij een defect of laadfout kan zelfontbranding optreden. Ook verliezen ze al snel hun capaciteit. Er is ook weinig standaardisering. Elk apparaat heeft zijn eigen type Li-ion batterij met een eigen dedicated lader. (Zo hadden de drie digitale spiegelreflexen die ik sinds 2005 van hetzelfde merk heb gekocht, allemaal een ander type Li-ion accu en altijd een lader die alleen voor dat type geschikt was. Een paar van die batterijen kon ik weggooien nadat ik ze enkele keren in een zogenaamde universele lader had gelegd, die ik noodgedwongen in een Franse fotozaak had gekocht en aanvankelijk goed leek te werken.)bast1aan schreef: ↑do 04 apr, 2019 20:40Daarom zou ik persoonlijk de voorkeur hebben voor een GPS met een ingebouwde Li-ion accu. Lichter, eleganter, handiger; snel op te laden, met een standaard powerbank en een standaard USB lader, die je in ook onderweg makkelijk kan vervangen als ze stuk gaan of kwijt raken.
Mijn telefoon, videocamera, fototoestel en zaklamp worden al op deze manier opgeladen.
Als een ingebouwde Li-ion accu aan vervanging toe is, is het ook niet altijd meer mogelijk of rendabel om nog een nieuwe te kopen. Het is dus maar de vraag of een gps met een Li-ion accu langer meegaat dan de Etrexen.
De eerste NiMH batterijen van Eneloop, die ik in 2009 heb gekocht, doen het na tien jaar nog prima. (Vergelijkbare batterijen, zoals Recyko (GP) en die van de HEMA, hielden het minder lang uit.)
Het is dus wachten op een gps die zichzelf van stroom kan voorzien en niet stukgaat. Als het zover is, zullen we het wel van Eric horen .