Bridgestone SM schreef: ↑vr 16 nov, 2018 14:31
Er zijn landen waar een auto een fiets als een gelijkwaardige weggebruiker dient te behandelen, op de buitenweg met anderhalve meter afstand inhalen, in de bebouwde kom met één meter afstand, en waar in de bebouwde kom de fietser het recht heeft op één meter afstand te houden van geparkeerde auto's.
In de België moeten er (binnen en buiten de bebouwde kom) één meter afstand worden gehouden. De wegcode stelt immers:
"Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
...
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets."
Die regel is strikt genomen dus ook van toepassing als de fietsers om een smal fietspadje naast de weg aan het rijden zijn of als fietsers tegen de richting rijden in een straat met beperkt éénrichtingsverkeer (= eenrichtingsstraat waarin fietsers in beide richtingen mogen rijden).
In de praktijk is dit één van de slechts nageleefde regels waar ook niet op gecontroleerd wordt. Voor zover ik weet is er nog nooit één boete uitgedeeld voor het niet naleven van deze regel. (In tegenstelling tot in GB waar men wel boetes uitdeelt bij het inhalen met te weinig tussenafstand.)
WimB schreef: ↑vr 16 nov, 2018 15:51
Aan welke groep bestuurders hebben we de verkeersdrempel te danken.
Op fietspaden in Belgie is het altijd draaien en keren stoep op en af.
Op sommige locaties is de situatie aan het verbeteren en worden er fietspaden van behoorlijk kwaliteit aangelegd. Maar er is nog gigantisch veel werk en er worden nog veel te veel fouten gemaakt.
WimB schreef: ↑vr 16 nov, 2018 15:51
Vraag me dan ook af hoe de spedelec in Belgie zich gaat ontwikkelen. De fietspaden lijken mij niet zo erg geschikt om daar met een behoorlijke snelheid over te gaan.
Dat klopt. Al zijn de meeste degelijke SP's uitgerust met behoorlijk brede banden en vering die rijden op een slecht wegdek toch best doenbaar maken.
Op dit ogenblik zijn de regels in België voor de SP als volgt:
Wegen met toegelaten snelheid van 50 km/uur of lager. SP's mogen kiezen waar ze rijden behalve als de wegbeheerder met onderborden het gebruik van het fietspad uitdrukkelijk verbiedt of uitdrukkelijk verplicht.
Wegen met toegelaten snelheid van meer dan 50 km/uur. SP's moeten van het fietspad gebruik maken, behalve als de wegbeheerder het gebruik van het fietspad met onderborden uitdrukkelijk verbiedt.
Tijdens de pauze van de Algemene Vergadering van vandaag van de Fietsersbond Vlaanderen/Brussel kwamen zo'n fietspaden nog aan bod.
derdekeer schreef: ↑vr 16 nov, 2018 15:51
Mee eens, maar het probleem mag m.i. niet onderschat worden. Over Nederland kan ik weinig zeggen, maar een speed pedelec is niet aangepast aan de bestaande infrastructuur in Vlaanderen. Te snel voor fietspaden, niet snel genoeg voor de weg.
Het is een ding dat uitgevonden is voor Vlaamse infrastructuur die niet (of nauwelijks) bestaat.
Klopt. Het is iets waar de (Vlaams/Brusselse) Fietsersbond zich heel bewust van is. Aan de ene kant heeft de SP een gigantisch autovervangend potentieel. Aan de andere kant is er ene probleem met de plaats van dit voertuig. Op de weg is meestal geen goed idee, op het fietspad vaak ook niet.
Dat de overheid enkel regelgevend kan optreden vind ik niet correct. Het is de schuld van die overheid dat de infrastructuur (en het overige mobiliteitsbeleid) vaak zo belabberd is.
De overheid kan dit probleem met de nodige investeringen wel deels oplossen.
derdekeer schreef: ↑vr 16 nov, 2018 15:51
Ik heb onlangs enige e-mailverkeer gehad met een vrij bekende Vlaamse verkeersdeskundige. Ik noem de naam niet, want daarvoor heeft z/hij me geen toestemming gegeven. Maar z/hij was van oordeel dat een speed pedelec niet thuishoort op de zgn. fietssnelwegen waarvan er in Vlaanderen intussen verschillende bestaan.
Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar wie die verkeersdeskundige was. (Want de bekende verkeerdeskundigen ken ik denk ik allemaal. En enkelen spreek ik zelf geregeld.)
thierry v schreef: ↑vr 16 nov, 2018 17:43
Ik hoop dat de wetgeving in de toekomst zich aanpast aan de noden en dat de nog snellere versies legaal worden gemaakt .
Zoals deze wel stevig geprijsde M1 spitzing ( 920 watt motor ) topsnelheid boven de 75 km/h maar dus nog illegaal.
Uiteraard zullen er velen nu de opmerking maken of dit nog een elektrische fiets al dan moto is .
Ik denk dat er zeker een publiek bestaat voor zo'n dingen en de vooruitgang kun je niet tegenhouden.
Het blijft ook altijd een betere oplossing dan een verbrandingsmotor en ook al is je eigen fysieke inbreng gering
toch nog altijd beter dan als een apatische lemming in een ( file) wagen te zitten
Zo'n ding is in België niet illegaal als het maar aan alle voorwaarden en keuring van een motor voldoet. En dat lijkt me bij zo'n snelheden ook het enige logische. Met fietsen heeft het mijn inziens niets meer te maken.
Bridgestone SM schreef: ↑vr 16 nov, 2018 19:13
Tja, ik ken niet veel fietspaden in België en dat is maar goed ook ... want die meest fietspaden die ik ken zijn zodanig dat ik er niet op rijdt (met uitzondering van de "Voies Lentes" infrastructuur).
Stoep op stoep af, kasseien bij inritten, glas en grind, ongelijke beton-platen (tot meer dan een stoeprand-hoge sprongen) en als je dan even op kan kijken moet je weer bedacht zijn op op kruinhoogte hangende verkeersborden.
Ik ken de Belgische fietspaden wel erg goed. Er is nog heel veel rotzooi maar gelukkig worden er tegenwoordig ook al degelijke fietspaden aangelegd. Sommige stukken fietssnelweg zijn best goed en ook andere fietspaden worden tegenwoordig soms best goed aangelegd.
Het is echter erg moeilijk om kilometers te fietsen in België zonder ernstige probleempunten tegen te komen. Er is nog geen logisch, kwalitatief, veilig en samenhangend netwerk. En met het huidige investeringsbudget duurt het nog zeker 30-50 jaar voor de kwaliteit overal acceptabel is.
De Fietsersbond eist dan in Vlaanderen alleen al een vervijfvoudiging van het jaarlijkse budget voor fietsinfrastructuur. Dat is nodig om de kwaliteit reeds binnen 20 jaar in orde te krijgen.
Leon schreef: ↑vr 16 nov, 2018 21:30
Toch komen er in Belgiė, althans in Belgisch Limburg, sinds het knooppuntensysteen in hoger tempo goede fietspaden bij dan aan de Nederlandse zijde. Fietspaden legt men daar op dijken (kades) aan of op oude spoorverbindingen, iets dat in Nederlands Limburg meestal niet wil.
Klopt, maar dat zijn veelal fietspaden gericht op fietstoerisme. Deze fietspaden kunnen natuurlijk ook functioneel gebruikt worden. Maar als men functioneel wil fietsen (ook in Limburg) dan komt men nog veel te veel knelpunten tegen en liggen al die toeristische fietspaden vaak niet waar ze nuttig zijn voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer.
Ed kettingvet schreef: ↑vr 16 nov, 2018 22:40
Er komen dan wel fietspaden bij maar die er reeds liggen worden niet/nauwelijks fatsoenlijk onderhouden.
Nog te vaak word gebruik gemaakt van betonklinkers die onderhevig zijn aan verzakking, ook ziet men vaak delen waar de klinkers zijn weggenomen voor het trekken van kabels en nutsvoorzieningen allerlei en die niet vakkundig terug worden gelegd maar terug worden gesmeten.
Het Vlaamse vademecum Fietsvoorzieningen laat er geen twijfel over bestaan. Nieuwe fietspaden dienen in asfalt aangelegd te worden en slechts uitzonderlijk mogen betonklinkers gebruikt worden.
Voor fietspaden die deel uitmaken van het Bovenlokaal Functioneel fietsroutenetwerk is het in diverse provincies zelf zo dat een lokale overheid pas subsidies kan krijgen voor de heraanleg van zo'n fietspad als het vademecum wordt gevolgd.
Spijtig genoeg is het vademecum niet bindend en speelt het dus vaak geen rol op fietspaden die niet op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk liggen of in provincies met een ander subsidiereglement.