Leon schreef: ↑za 18 aug, 2018 17:48
........
Hier lees ik de "maximaal acceptabele afstand voor recreatie": 10 km voor een fiets en 30 km voor een e-bike.
Dat heb ik dus vanmiddag maar weer eens grof overschreden om het gemiddelde op te krikken want enigszins verbaasd ben ik nu wel:
https://raivereniging.nl/ecm/?id=worksp ... e8e729b97e
Ik lees daar dat voor woonwerkverkeer geldt : "Maximaal acceptabele afstand voor woon-werk verkeer
fiets 10 kilometer e-bike 15 kilometer.
Heeft naar mijn gevoel meer te maken met de tijd die het duurt en hoe zweterig je aankomt. Op een e-bike kan je op de heenweg zowel de tijd als het zweet beperkt houden door de ondersteuning omhoog te draaien. Op de terugweg kan je kiezen, ga je de uitdaging aan, of moet je zo snel mogelijk thuis zijn.
De e-bike geeft mensen die 10-15 km van werk wonen dus een mogelijkheid om de auto te laten staan, het OV te laten voor wat het is en te gaan fietsen. En ook al is dat ondersteund, ze maken in ieder geval iets van beweging met hun benen.
En op de terugweg kan de ondersteuning een beetje omlaag zodat het gelijk een beetje een training wordt.
Ik sprak eerder deze week een collega die 30 km van werk af woont*. Hij scooters (25 km/h maar wel opgevoerd) om zo snel en onbezweten op werk te komen. Hij is 35 jaar, prima gezond en fit en toch pakt ie de scooter. Fietsen is gewoon niet z'n ding.
Maar in een e-bike groeit zijn interesse, zeker omdat hij in Amsterdam op de rijbaan moet met zijn scooter en dan onhandig vind. Als ie overstapt doet ie in ieder geval meer dan op de scooter, ik verwacht niet dat zijn BMI-index daardoor omhoog zal gaan, maar we wachten af
*Als je maar rondbazuind dat je een e-bike hebt komen collega's een voor een langs om toch eens te vragen hoe dat is. Ja een aantal heeft een buikje en wil daar wat aan doen, maar wil niet te veel bezweten op werk komen en als ze moe worden een steuntje hebben. Dat ik sinds half december niet meer mijn auto heb getanked vinden ze een interessante .....