Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature enkel met onderdelen uit configurator? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Koga Signature enkel met onderdelen uit configurator?

Ja ik ben wel eens van die speciale vorken tegen gekomen op het net, speciaal om verende vorken te vervangen maar ik vind dit nergens meer terug :|
Ik zou het eens moeten nameten, maar op onderstaande link heb ik eentje gevonden die 460mm inbouwhoogte heeft en dat is toch zo'n 6cm meer dan de meeste 28" vorken, dus dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn

https://www.bike-discount.de/en/buy/xlc ... a02-539934
Ja, die XLC BF-A02 is een goede optie om een Koge Featherline te vervangen, dat heb ik al gedaan, zie hier.

Twee andere opties: de 3min19sec Trekking Starrgabel en de Cross-Stahlgabel 28 Zoll schwarz.
Thanks! :)

Nu nog een ahead set uitkiezen, zoveel soorten en prijsklassen... en ook verschillende maten. Volstaat het om de diameter van het balhoofd te meten? :?:
Jup, diameter frame onder en boven, vork onder en boven.
Kienke schreef:
za 21 jul, 2018 19:41
Nu nog een ahead set uitkiezen, zoveel soorten en prijsklassen... en ook verschillende maten.
Je hebt geen nieuwe ahead set nodig, zie het eerder gelinkte topic, je kan alles hergebruiken, alleen de vorkconus kan een probleempje zijn, ik heb een andere gebruikt, zie hier.
Ok bedankt dat ga ik eens rustig bekijken :wink:
De voorvork is inmiddels vervangen door een vaste van XLC met verhoogde inbouwhoogte. Deze vork weegt zo'n 900gr tegenover 2.8kg van de geveerde vork. Het verschil in rijgedrag is goed merkbaar, de fiets stuurt veel beter zonder nerveus te zijn en het vervelende 'deinen' is natuurlijk ook weg. Samen met de klikpedalen is dit de beste verandering die ik aan mijn fiets gedaan heb. Het comfort is verbazingwekkend goed en veel verschil merk ik niet op slechte weg of onverhard, wat waarschijnlijk ook wel iets zegt over de povere kwaliteit van de vork die standaard onder de fiets zat... :roll:

Ik ben er trouwens in geslaagd om de Marathon Plus achteraan toch lek te rijden en dit op een dag met alleen maar fietspaden en verharde wegen. Heel vreemd vind ik dit, ook omdat ik niet gemerkt heb dat ik ergens over gereden ben ofzo. Ik vraag me af of ik de bandenspanning soms niet té hoog zet waardoor de band te weinig kan meegeven, maar bij zo'n antilekband zou dat normaal gezien toch niet mogen dacht ik
Hoge druk leidt niet tot meer lekken maar minder. Ik neem aan dat je niet over de maximale druk gegaan bent?
Ik ben benieuwd wat er lek aan de band was. Was er iets door de band heen gedrongen? Ht kan ook zijn dat er iets IN de band zat, tussen binnen- en buitenband.

2,8 kg voor een vork, oef... dat scheelt wel ja.
Er zat een klein gaatje in de buitenband en een grotere scheur in de binnenband. Voor mij is nu de vraag vooral, ga ik met zo'n zware banden blijven rijden als ze toch ook even makkelijk lek gereden worden? Wat je natuurlijk niet weet, is hoe vaak ze me al gered hebben :) Ik zet mijn banden op een 5 bar maar de laatste fietsenmaker waar ik kwam, zei me dat hij zulke banden nooit op meer dan 4 bar zet, maar dat lijkt me toch aan de lage kant
Je weet inderdaad niet hoe vaak de dikke antileklaag je al gered heeft. Ik vind die plusversies te stug maar als ik elke dag over een industrieterrein moest met glas- en keramische industrie dan had ik ze op mijn fiets!
Welke druk raadzaam is hangt van de breedte van de band en je gewicht af. Als de fietsenmaker iemand van 100 kg de 37mm-achterband maar op 4 bar zet dan krijgt hij geen blije klant...
Leon schreef:
vr 14 sep, 2018 12:25
Als de fietsenmaker iemand van 100 kg de 37mm-achterband maar op 4 bar zet dan krijgt hij geen blije klant...
Maar wel een vaak terugkerende klant, en dat zijn de beste ;)

Een klant die niets weet over bandendruk kan je alles wijs maken :P
Kienke schreef:
vr 14 sep, 2018 09:49
De voorvork is inmiddels vervangen door een vaste van XLC met verhoogde inbouwhoogte. Deze vork weegt zo'n 900gr tegenover 2.8kg van de geveerde vork. Het verschil in rijgedrag is goed merkbaar, de fiets stuurt veel beter zonder nerveus te zijn en het vervelende 'deinen' is natuurlijk ook weg. Samen met de klikpedalen is dit de beste verandering die ik aan mijn fiets gedaan heb. Het comfort is verbazingwekkend goed en veel verschil merk ik niet op slechte weg of onverhard, wat waarschijnlijk ook wel iets zegt over de povere kwaliteit van de vork die standaard onder de fiets zat... :roll:
Ik heb zogezegd dezelfde operatie uitgevoerd en denk niet dat de originele Koga vork slecht is alleen hij is veel te stijf en te zwaar. Wat ik aan "vering" van Feathershock kwijt ben heb ik ruimschoots terug gekregen door vering in de vork. Samen met bredere banden is de fiets een heel stuk plezieriger gaan rijden.