Fedor schreef: ↑za 22 aug, 2020 21:25
Al vele jaren (sinds die op de merkt kwam) een heet groot zwak voor de Nallo (of de Nammatj vanwege de ventilatie), maar ja, die prijs hè.
Wat ik niet zie in je lijstje van vereisten is het seizoen of de seizoenen wanneer je die tent wilt gebruiken. Dat maakt in mijn ervaring wel een verschil. Ik heb ooit een tentje gehad van Marmot dat heerlijk was in de zomer. Maar niet in de andere seizoenen. En ook niet in de zomer wanneer je wegbleef uit het laagland. De wind woei er zo door. Niet prettig onder de vijf graden, en ook in juli kan het in de Alpen onder de vijf graden duiken en hard waaien als je hoog genoeg zit.
Een tweede dingetje: hoe windstabiel wil je die tent? Zelfs in de Provence kan het in het midden van de zomer dagenlang 40 km/u waaien (zelf meegemaakt!) en sommige tenten beginnen al flink te bewegen bij die snelheden. Ik heb wel eens geslapen in een tent die op haar grondvesten daverde, een rustige nacht was dat niet. Met name de stokconstructie die MSR vaak toepast, boezemt me geen vertrouwen in wat dat betreft, maar dat ben ik maar en bovendien heb ik geen persoonlijke ervaring. Ook bij tipi's en andere piramides stel ik me vragen op dat gebied.
Als je een tent wilt die bruikbaar is bij 0 en bij 35 graden, en die windstabiel is, en die ook nog eens onder de 1700 grammetjes blijft, dan gaat het wat kosten denk ik.
Zelf hebben we nu vijf jaar een Nordisk Halland LW, en die voldoet ongeveer aan de eisen die ik net opsomde, al moeten we een beetje vals spelen bij hoge temperaturen om de voortent weg te toveren en de doortocht te bevorderen. Ik vrees wel dat deze tent te kort is voor jou. En ik zou ze nooit gebruiken zonder extra grondzeil.