Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf vakantiefiets? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Aanschaf vakantiefiets?

Wim schreef:
vr 09 mar, 2018 19:06
Voor dat budget zie ik eigenlijk vooral de Avaghon Series met Rohloff naaf met ketting en niet teveel fratsen in de afmontage. Al het andere gaat je budget ruim te boven en is eerlijk gezegd ook niet echt nodig. Als je echt iets mooiers wilt zul je moeten doorsparen, maar dan zou ik persoonlijk eerder gaan voor een stalen maatframe. Dat is veel interessanter voor het fietsgevoel dan de bling van Pinion, riemen etc.
Ook de Gaastra 4.14 zit in die prijsrange. Een stevige zonde fratsen fiets met rohloff, ketting en kettingkast, firmtech magura remmen en verder geen fratsen.
mightytheo schreef:
vr 09 mar, 2018 22:23

De onderdelen van de Globetraveller zijn bijna allemaal XT. De Globetraveller brengt waarschijnlijk toch maar 500-750 euro op. Zelf de zaak verder ombouwen tot een vakantiefiets en dan heb ik gelijk mijn sleutelervaring op het gewenste peil (of helemaal niet ;-)) Qua geld lijkt het een beetje zinloos geweld in vergelijking met een komplete basisversie maar daar heeft dit forum vast wel een bruikbare mening over..
Nadeel is dat die GlobeTraveller dan niet zo gek veel meer waard is als je ‘m gaat plunderen. Velgen zou ik wel een maatje breder kiezen voor dat frame. Tandwielen en ketting sowieso nieuw. Derailleurs, crankstel, bagagedragers, stuur etc zou je nog best kunnen gebruiken.

Maar ‘k denk dat je dan misschien voordeliger uit bent als je je GlobeTraveller compleet verkoopt en met goed shoppen een los frame af gaat monteren. Levert een hoop lol en zelfbouwkennis op, maar of het echt goedkoper gaat worden... Maar ja, dan zou je misschien wel van dat hele mooie titanium frame uit kunnen gaan ;-)
Nog even over zo'n stalen maatframe. Hier spelen dan even twee dingen mee. Allereerst het materiaal. De eerder genoemde fietsen hadden allemaal alu frames. Die zijn stijver en afhankelijk van je voorkeur zelfs al te stug. De reden is dat alu weliswaar een lager soortelijk gewicht heeft dan staal, maar ook minder sterk is dan staal. Je moet er bijgevolg veel meer materiaal van gebruiken. Omdat alu anders dan staal ook niet erg houdt van buigen moet je dat extra materiaal vooral gebruiken om dat buigen te voorkomen, dwz door buizen te gebruiken met een grotere diameter. Dat geeft een veel stijver frame, maar daar moet je maar van houden, dat is inderdaad tamelijk persoonlijk. Zelf geef ik om deze reden de voorkeur aan staal, maar titanium zou in principe ook kunnen. Bij een stalen maatframe heb je daarbovenop dan het voordeel van in principe perfecte maatvoering, maar ook dat de keuze van de buizen (diameter, wanddikte) heel precies op jouw gewicht en kracht en het bagagegewicht afgestemd kan worden. Niet iedereen zal zulke verschillen voelen of belangrijk vinden, maar mij was en is het wel wat waard. Het is meer dan een alternatief soort bling om het ego te strelen. In principe zou je de voordelen van zo'n maatframe ook kunnen hebben bij een titanium maatframe, maar de investeringen om dat te lassen zijn te groot voor de meeste kleine bouwers, al zijn er in de VS wel enkelen die het doen. De keus aan verschillende buisprofielen voor fiets frames is in titanium ook veel kleiner. Maar goed, dat is allemaal een heel andere prijsklasse. Ik noemde maatframes alleen maar omdat ik al die heel dure alu confectieframes langs zag komen, terwijl je voor dat zelfde geld ook een stalen maatframe kunt hebben dat in mijn ervaring meer fietsplezier geeft.
Het is inderdaad een persoonlijke afweging. Persoonlijk stelde ik mijzelf o.a. de vraag: waarom zou ik confectie aanschaffen als ik voor dezelfde prijs op maat kan kiezen, en anders is dan de halve randstad heeft. Wat voor mij nog meer de doorslag heeft gegeven is het idee dat ik weet wie het heeft gemaakt en ik graag betaal voor een ambacht. Dit is iets persoonlijks maar draagt bij mij bij aan het plezier.
Friso* schreef:
za 10 mar, 2018 12:08
Het is inderdaad een persoonlijke afweging. Persoonlijk stelde ik mijzelf o.a. de vraag: waarom zou ik confectie aanschaffen als ik voor dezelfde prijs op maat kan kiezen, en anders is dan de halve randstad heeft. Wat voor mij nog meer de doorslag heeft gegeven is het idee dat ik weet wie het heeft gemaakt en ik graag betaal voor een ambacht. Dit is iets persoonlijks maar draagt bij mij bij aan het plezier.
Prima reden toch? Je hebt bij iedere aanschaf de overweging of het absoluut nodig is, in welke kwaliteit en of het binnen jouw idee van goede prijs-kwaliteit verhouding past. Er wordt genoeg gesproken over de fysieke kwaliteit van onderdelen en meningen kunnen daar behoorlijk fel over oplopen. Maar fietsen zijn een beetje zoals auto's vaak troeteldiertjes voor de eigenaar. Dat betekend dus ook dat er veel gevoel en emoties bij meespelen. Dit is lastig over te brengen in digitale vorm (iets beter in persoon) maar uiterst persoonsgebonden.
mightytheo schreef:
do 08 mar, 2018 21:07
Na wat speurwerk heb ik een nette 2e hands Idworx Off Rohler fiets van ca. 5 jaar oud met weinig km's kunnen vinden die ook ruim binnen mijn budget past (behalve wat extra onderdelen zoals de voordrager etc.). De 26" t.o.v. 28" banden lijken mij zelf geen onoverkomelijk probleem want die rollen ook altijd prima op mijn mountainbike. Waar ik wel wat zorgen over heb is de frame hoogte van 55 cm omdat ik ca. 175 cm lang ben waardoor ik bang ben dat de zithouding te sportief wordt of zelfs helemaal niet past.

Zou je adviseren om er sowieso niet aan te beginnen of is er een redelijke kans dat het wel past en ik dus gewoon moet gaan kijken en proberen?
Gezien de gaastra fyts prima in je budget past zou ik ook deze nog altijd adviseren.
Een off-rohler is erg mountainbike achtig, op zich een prima fiets, maar de zit is erg sportief, als je dan ook nog buiten je maat gaat zitten versterkt dat nog een keer, al kan je dat eigenlijk alleen maar echt testen door er fysiek naar toe te gaan. Ik zou zelf eerder op zoek gaan naar een all-rohler, maar ik weet natuurlijk niet hoe ver het reizen is voor de fiets die je op het oog hebt.

En qua maat zou ik liever langer zoeken dat ik een fiets kan aanschaffen die echt past dan ergens de grens opzoeken zodat ik voor een paar honderd euro minder een fiets heb die in een uiterste stand staat.
Hartelijk bedankt voor de adviezen. De zithouding is inderdaad het primaire probleem bij mijn huidige fiets die te groot is. En daarnaast speelt mijn wens om binnen budget te blijven natuurlijk ook mee (en er als rechtgeaarde Nederlander er optimaal van te willen profiteren).

De Gaastra 4.14 lijkt het beste compromis als ik een nieuwe fiets zou kopen. Hij valt nog net binnen budget en met een extra voordrager is hij heel erg goed bruikbaar als vakantiefiets. En dat dat sluit ook aan bij de meningen op dit forum.[/list]
  • De Avaghon fietsen heb ik zelf helaas niet goed genoeg kunnen proberen omdat er nergens dealers zijn en 2e hands zijn ze vrijwel niet te verkrijgen. M.b.v. hun configurator is eigenlijk binnen budget ook een prima fiets te verkrijgen binnen het budget. De X29 vond ik geweldig om te zien maar dan koop ik weer een mountainbike (hoeft overigens niet verkeerd te zijn). Ik ben zo dom geweest om er geen Avaghon fietsen op de wandel & fiets beurs uit te proberen maar gedane zaken nemen helaas geen keer.
  • De fietsen die ik onlangs uitgeprobeerd (Easy en All Rohler, Travelmaster 3+) heb fietsten allemaal perfect en vooral de Santos had een hoog hebbeding gehalte. Maar ook de All Rohler zag er fantastisch uit. De Gaastra verbleekt in dat opzicht een beetje...

Het valt niet mee om toe te geven maar waarschijnlijk heb ik het probleem dat ik voor het budget de mooiste en beste fiets wil hebben. En daardoor kom ik iedere keer uit bij leuke aanbiedingen die uiteindelijk consessies doen op andere zaken zoals bijvoorbeeld te grote of te kleine frame maten en een goede zit was nou net de primaire eis...
Tja de andere merken die je noemt (santos, idworx, ava) zijn allemaal een klasse duurder. Dat maakt ze aantrekkelijker onder meer omdat er meer opties zijn. Gaastra is een no nonsens kale fiets, waar verder alle noodzakelijke onderdelen op zitten in goede kwaliteit. Het is meer een forenzen fiets die prima een vakantie aankan. De zit is daar ook naar, meer overeind en dus meer comfy.

Overigens kan je ook nog kijken naar andere merken als velotraum of vsf. Dat zie ik persoonlijk als gelijke klasse als Gaastra, met gelijke of iets goedkopere prijzen. Al vermoed ik dat ze technisch minder degelijk zijn dan die van gaastra. Maar ik heb er zelf nooit op gereden, dus ga vooral zelf testen.
Terug naar het begin:

Het vakantiefietsen is toch ook wel een beetje moeilijk te omschrijven. Ik beleef al 15+ jaar ontzettend veel plezier aan het fietsen in de buurt en vooral op de Sallandse heuvelrug en Holterberg met tochten van ca. 30-50km. Maar dat doe ik altijd op mijn KTM mountainbike en het liefst op rustige tijden zodat het gevoel van alleen op de wereld ontstaat. Iedere rit voelt als vakantie en geeft me heel veel energie naderhand.

De meerdaagse tochten in Duitsland waren ook erg mooi maar ik merkte wel een groot verschil tussen de KTM en mijn Koga Globetraveller waar ik regelmatig het gevoel had dat ik te weinig energie had terwijl dat niet zou moeten qua konditie.

Eigenlijk zou ik dat probleem willen oplossen...
mightytheo - waarom ga je voor Avaghon dan niet een keer naar Rotterdam - daar zitten ze.
De speurtocht naar de perfecte fiets onder alle omstandigheden die dus eigenlijk niet bestaat. Ik fiets ook veel hier in de buurt van Epe-Apeldoorn, stukken van 30-50 km. Volgens mij heeft de omgeving van Holten nog iets meer heuvels. Dan zou het dus erg fijn zijn als een fiets niet te zwaar is en je de versnellingen goed kunt aanpassen in het voor jou perfecte bereik en uiteraard is de perfecte zit belangrijk!

* Perfecte zit is voor kennelijk een mountainbike

* Versnellingen goed kunnen aanpassen: derailleur toch! Zeker voor jouw gebruik!

* Niet te zwaar: goed nadenken over wat je allemaal wilt meenemen en dus geen 25 kg bagage!

Ik heb een Azor fiets voor woon-werk en tochtjes over bospaden etc. Heeft voor mij de perfecte zit!
Ik heb een batavus sprint met derailleur en racestuur daar kan ik makkelijk 60 km mee rijden en je komt er ook een heuvel mee op.
Ik had een koga randonneur. Geen perfecte zit en zat tussen deze twee fietsen in. Dus nergens echt perfect voor, tenminste zoals ik een fiets gebruik.
Ik heb wel eens proefgereden op een Santorace lite met Rohlof. Prachtige fiets maar de heuvel op bij Apeldoorn ging echt niet sneller dan met de batavus en je hoort de naaf tikken.
mightytheo schreef:
za 10 mar, 2018 23:52
... waar ik regelmatig het gevoel had dat ik te weinig energie had terwijl dat niet zou moeten qua konditie.
Even een slag in de lucht: op vakantie fietsen vergt per strekkende kilometer meer van iemand dan de fietstochten thuis: (niet in een bepaalde volgorde)
* je slaapt minder goed
* er zijn meer heuvels
* je bent veel langer buiten terwijl je daar niet aan gewend bent
* het eten is wellicht niet zo optimaal
* kamperen kost meer energie dat het huishouden thuis
* de reis er naar toe kostte ook extra energie
* je bent een aantal dagen achter elkaar aan het fietsen
* je hebt bagage bij je
* het is warmer (of kouder)

De eerste drie dagen kun je dat nog negeren. Daarna gaat het echt wel tellen en, wat ik meerdere malen heb meegemaakt, als het op is is het op. Dan moet je een of meerdere dagen pauze houden. Als je dat goed doet kun je op die dagen een wandeling van een paar uur maken door bow, stad of over het strand, als je het fout doet is dat al te veel.

Maar dit probleem afkopen door een erg fraaie fiets te kopen gaat niet lukken, tenzij het een fiets met een motortje is.
Dat was ook niet de insteek. Wellicht heb ik mezelf iets verkeerd uitgedrukt maar wat ik bedoel is dat als je al tijdens kortere meerdaagse fietstochten merkt dat de zithouding leidt tot problemen je al helemaal niet aan een dergelijke langere vakantie hoeft te beginnen.
Inge1 schreef:
zo 11 mar, 2018 07:27
mightytheo - waarom ga je voor Avaghon dan niet een keer naar Rotterdam - daar zitten ze.
@Inge, bedankt voor de suggestie. De komende week ga ik eerst de Idworx off rohler uitproberen en mocht dat niet wat zijn is dan Avaghon the first in line (waarbij ik de X29 eigenlijk wat prefereer boven de S26/28) Ik had de Avaghon liever eerst uitgeprobeerd maar wil de reeds gemaakte afspraak niet nog een keer afzeggen.
Gewoon de tijd nemen en jezelf niet onder druk zetten om snelle beslissingen te maken waardoor je achteraf toch niet tevreden bent met de fiets. Het zijn flinke bedragen voor iets dat in feite hobby is en waar je waarschijnlijk van plan bent om nog jaren gebruik van te gaan maken.

Ik zou zeker ook een bezoekje brengen bij de producent van avaghon je kan daar ook prima de verschillende fietsen uitproberen.
Na enig uitproberen en testen mag ik mededelen dat ik inmiddels geslaagd ben om een hele mooie fiets te kunnen aanschaffen. Het betreft een mooie aanbieding van de Idworx Off Rohler. Binnenkort mag ik hem ophalen ;-).

Met wat pas en meetwerk bleek ik er uitstekend op te kunnen fietsen. Hij voelt heel solide en rolt heel lekker over allerlei wegen. De geometrie spreekt mij ook erg aan vanwege de verwantschap met een mountainbike waardoor ik hem op vakantie hopelijk voor beide doeleinden kan gebruiken.

Ik heb er geen extras bijgenomen om de prijs binnen het budget te houden.Wat mij betreft is dit een mooi basis platform dat multi-functioneel is en zeker voor mijn doeleinden meer dan voldoende mogelijkheden biedt. Een upgrade kan altijd nog.

Toch wil ik iedereen op dit forum van harte bedanken voor de nuttige tips en aanbevelingen. Tenslotte ben ik wel door al jullie adviezen met een andere fiets thuisgekomen dan ik in de eerste instantie had verwacht.
Gefeliciteerd. Mooie fiets. Lekker nu naar buiten en de wereld ontdekken. Gaast vast wel lukken.
Mooie aanschaf. Veel plezier er mee :)
Gefeliciteerd met je keuze, ik denk dat je er veel plezier mee gaat hebben.
Fijn dat je een bewuste en overwogen keuze hebt kunnen maken. Veel fietsplezier!
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Veel plezier ermee... :D