Dag 16, 9 mei 2017. Van Peronne naar Chiry-Ourscamp, 82 km
De lentezon is terug! Na twee dagen miezer is het hogedrukgebied dat de noordwestenwind veroorzaakte die vochtige zeelucht aanvoerde, iets naar het oosten opgeschoven. Net genoeg om koele en droge lucht uit het noordoosten hierheen te laten komen. Fluitend fiets ik Péronne uit.
Tussen de Somme en de Oise was het relatief rustig aan de frontlinie. Grote monumenten of littekens in het landschap zie je hier niet. Wel de gebruikelijke wederopbouwarchitectuur uit de jaren twintig. In Cizancourt is een fragment van de vooroorlogse kerk op een parkeerterrein neergezet.
Na een uurtje fietsen besluit ik om even een stukje om te rijden om te checken of de hengelaarscamping die ik destijds 20 km ten zuiden van Péronne aantrof, nog steeds bestaat. Deze camping ligt 4 km van de Frontlijnroute en wordt wel vermeld op www.camping-frankrijk.nl, maar staat niet in de bestanden van http://archiescampings.eu. Archies kent wel de camping van Voyennes, maar die ligt maar liefst 9 km buiten de route. Ter plekke blijkt de hengelaarscamping er nog te zijn: de slagboom is open en bij de receptie hangt een recente prijslijst. Naast hutjes en stacaravans is er ook plek voor tenten en campers. Zolang deze camping niet op de app van Archies voorkomt, zullen er weinig campers komen en blijft het een leuk terreintje voor frontlijnfietsers .
In de loop van de middag wordt de Noord-Franse graan-, koolzaad en suikerbietengordel afgelost door weilanden met dotterbloemen, bermen vol fluitekruid en plukjes bos. In de verte doemen de heuvels bij Compiègne op.
Deze dag eindigt op de camping van Chiry-Ourscamp. Een bonte verzameling tuinhuisjes en stacaravans rond een zwembad en een bar, waar mijn tent op een stukje niemandsland met een picknickbank mag staan. De grootste bezienswaardigheid van dit dorp is het karkas van Château Mennechet. Dit negentiende-eeuwse bouwwerk had een museum moeten worden voor de kunstcollectie van Alphonse Mennechet de Barival, maar is nooit afgebouwd. In de beide wereldoorlogen werd het zwaar beschadigd. De ruïne die hier nu staat heeft misschien wel meer karakter dan het nepkasteel dat hier had moeten staan.
wordt vervolgd
De lentezon is terug! Na twee dagen miezer is het hogedrukgebied dat de noordwestenwind veroorzaakte die vochtige zeelucht aanvoerde, iets naar het oosten opgeschoven. Net genoeg om koele en droge lucht uit het noordoosten hierheen te laten komen. Fluitend fiets ik Péronne uit.
Tussen de Somme en de Oise was het relatief rustig aan de frontlinie. Grote monumenten of littekens in het landschap zie je hier niet. Wel de gebruikelijke wederopbouwarchitectuur uit de jaren twintig. In Cizancourt is een fragment van de vooroorlogse kerk op een parkeerterrein neergezet.
Na een uurtje fietsen besluit ik om even een stukje om te rijden om te checken of de hengelaarscamping die ik destijds 20 km ten zuiden van Péronne aantrof, nog steeds bestaat. Deze camping ligt 4 km van de Frontlijnroute en wordt wel vermeld op www.camping-frankrijk.nl, maar staat niet in de bestanden van http://archiescampings.eu. Archies kent wel de camping van Voyennes, maar die ligt maar liefst 9 km buiten de route. Ter plekke blijkt de hengelaarscamping er nog te zijn: de slagboom is open en bij de receptie hangt een recente prijslijst. Naast hutjes en stacaravans is er ook plek voor tenten en campers. Zolang deze camping niet op de app van Archies voorkomt, zullen er weinig campers komen en blijft het een leuk terreintje voor frontlijnfietsers .
In de loop van de middag wordt de Noord-Franse graan-, koolzaad en suikerbietengordel afgelost door weilanden met dotterbloemen, bermen vol fluitekruid en plukjes bos. In de verte doemen de heuvels bij Compiègne op.
Deze dag eindigt op de camping van Chiry-Ourscamp. Een bonte verzameling tuinhuisjes en stacaravans rond een zwembad en een bar, waar mijn tent op een stukje niemandsland met een picknickbank mag staan. De grootste bezienswaardigheid van dit dorp is het karkas van Château Mennechet. Dit negentiende-eeuwse bouwwerk had een museum moeten worden voor de kunstcollectie van Alphonse Mennechet de Barival, maar is nooit afgebouwd. In de beide wereldoorlogen werd het zwaar beschadigd. De ruïne die hier nu staat heeft misschien wel meer karakter dan het nepkasteel dat hier had moeten staan.
wordt vervolgd