Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

205 berichten
Aangezien je een reden had om een E bike te overwegen zou ik je willen suggereren nog eens goed naar je bagagegewicht te kijken. Op een vlak parcours maakt dat niet veel uit, maar wel zodra je gaat klimmen. 15 kg voor een hotel tocht is nodeloos veel. Daar moet de helft af kunnen zonder dat je er als een landloper bij loopt, en dat verschil zul je zeker merken.
Ik heb verder geen idee natuurlijk wat voor gewone (niet E bike) fiets je hebt, maar snellere banden kunnen een heel groot verschil uitmaken. De snelste touring banden die ik ken zijn die van Compass. Ik rij zelf op hun Rat Trap Pass, en dat is de snelste vakantiefiets band die ik ooit gehad heb. Wel zijn deze banden duur en kwetsbaar. Goedkoper in dezelfde stijl is de Panaracer Pasela (liefst de versie zonder antileklaag). Van de wat degelijker banden is in mijn (natuurlijk altijd onvolledige) ervaring de vrij nieuwe Schwalbe Almotion het snelste. Neem de breedste maat die nog past.
Bij tegenwind (en hogere rijsnelheden) helpt een iets lagere stand van het stuur, net als minder fladderende kleding. Bij iets hogere snelheden (boven de 18-20 km) is de luchtweerstand de belangrijkste weerstand.
Veel succes.
Leon schreef: * De reactietijd tussen pedaaldruk naar ondersteuning viel me wat tegen. Geleidelijk fietsen is de regel waar ik niet erg bij pas :D
* Zonder ondersteuning is het inderdaad zoals vaak gezegd nauwelijks te doen; alsof je een anker over straat sleept.
Dat hangt wel van de motor af, niet elke motor reageert even snel en niet elke motor "sleept" evenveel. De Flyer heeft meestal een Panasonic motor (laatste jaren zijn er ook Bosch motoren bijgekomen).

Bij Bosch grijpen de "sportievere" motoren sneller aan. Yamaha grijpt vrijwel direct aan. Impulse 2.0 was zelfs gevaalijk pittig bij start, maar ik geloof dat ze dat softwarematig hebben aangepast. Brose durf ik niks van te zeggen (Polling heeft er een). Shimano is weer heel gezapig.

Betreft fietsen zonder ondersteuning; bij Yamaha gaat dat heel behoorlijk (ik trap ook tot ruim boven de ondersteuning als het moet). Met andere motoren heb ik dat niet echt getest, dus durf ik niet teveel te zeggen.
Ik vond de test in de praktijk heel waardevol, dank je om het hier neer te zetten. Ik kan me bv de irritatie ivm het gesleep met batterij en oplader heel goed indenken.
Voorlopig ben ik nog niet aan een e-bike toe, maar later wel natuurlijk.
Aalscholver (en de anderen met hun aanvullingen), dank je wel!
Zowel de Bulls-Brose als de Flyer-Panasonic (wij hebben ze in 45kmpu versie) fietsen ze ook zonder ondersteuning prima, als een wat te zware gewone fiets, op het vlakke kunnen we de normale snelheden (20-25 kmpu) goed aanhouden. Alleen optrekken kost wat meer kracht, vanwege het gewicht van de fietsen (28 kg).

De flyer pakt wat rustiger aan ,maar geeft over het algemeen wat meer ondersteuning. De actieradius is ook iets groter, terwijl de Brose wat gelijkmatiger ondersteunt. Beide zijn voorzien van een 650 Wh accu.

De actieradius van de Flyer is met volle ondersteuning ongeveer 50 km vlak terrein. Nou rijden we nooit volle ondersteuning, 45 is gewoon te hard. Stand 1 (25-30 kmpu, ruim 100 km) of stand 2 (33-38 kmpu, 60-70 km) is wat we normaal doen. Een niet Speed-pedelec-versie zal een grotere actieradius hebben.
Polling schreef: De flyer pakt wat rustiger aan ,maar geeft over het algemeen wat meer ondersteuning.
Dus minder vlot reageren op acceleraties maar baseline meer ondersteuning?
Ja. De Brose gaat wat vlotter op pad maar houdt eerder op (of geeft een mindere max-ondersteuning).
Sinds anderhalf jaar heb ik een een Koga E-Xtension met een feathershock voorvering zonder oogjes op de voorvork, maar vorig jaar een 1200 kilometer mee gereden in Noorwegen. Fietskamperen zonder problemen; weer lekker met mijn partner (die zonder ondersteuning rijdt) kunnen fietsen. Ik heb een hartafwijking waardoor ik, met het ouder worden, steeds minder kracht heb. De voordrager heb ik met de hupstukjes van Tubus vastgemaakt. Ook na forse beklimmingen niet zonder stroom gezeten, mede omdat de accu bij de afdalingen weer bijlaadt. Binnenkort gaan we weer op reis; kijk er na uit!
Welke afstanden fietste je per dag?

Ik hb bij de Brose nu een software-update gekregen, waarbij er een ondersteuningsstand is bijgekomen. Daarmee zal de verdeling gewijzigd zijn, of ook de max ondersteuning is verhoogd, weet ik niet, ik heb er nog niet mee gefietst.
Wij fietsen gewoonlijk tussen de 65 en 80km. Ik gebruik een 500Wh accu. Bij de zwaartste beklimming had ik na slechts 27 km gereden te hebben al 52% energie gebruikt, maar aan het eind van de dag (na76 km) had is toch nog zo'n 60% over. Je kunt het nalezen op onze site: wijfietsen.eu
Aalscholver schreef:Ik
2. Praag-Pilzen levert heuvels op, dit betekent flink meetrappen anders wordt de 90 km niet gehaald. Het is me 4 keer overkomen dat ik met een lege accu eindigde.
Interessante ervaring en blij dat je verteld heb. Je vertelde er niet bij in welke stand je fietse en hoe snel je ging. Volgensd mij heb je 4 verschillende standen. eco, touring, sport en turbo. Welke stan gebruikte jij? Ook de snelheid heft veel invloed. Hoe snel ging jij en welke versnelling?

Volgens de bosch E-bike berekening die je kunt doen zou je met heuvels toch zekers de 100 km moeten kunnen halen. Ik heb bij instellingen 15km per uur gemiddel en de sport mode geselecteerd. Vervolgens stads banden en goede asphalt. Met de tour kom je dan op 109 km en sport 89km. Als jij in sport mode fietste klopt het dus wat je zegt

Ik dnek er ook over om een e-bike te kopen en ben er bijna uit. Ga toch een tweede accu meenemen denk ik dan als ik dit so lees
BertKremer schreef:Wij fietsen gewoonlijk tussen de 65 en 80km. Ik gebruik een 500Wh accu. Bij de zwaartste beklimming had ik na slechts 27 km gereden te hebben al 52% energie gebruikt, maar aan het eind van de dag (na76 km) had is toch nog zo'n 60% over. Je kunt het nalezen op onze site: wijfietsen.eu
Welke stand fietste je dan en hoe snel ging je? Ben ook wel geïnteresseerd in een koga.
Leon schreef:Met pinksteren heb ik een fietsweekend gedaan met o.a. een vriend van me met een Flyer (e-bike).
Ik ben wel onder de indruk van de actieradius.
De vriend heeft de ondersteuning vanwege kwalen echt nodig. Hij is geen lichte jongen (95 kg?) en had zo'n 15 kilo bagage in nogal vierkante tassen bij zich. De route van Maastricht naar iets voorbij Malmedy was 85 km waarvan 10 halfverhard over de Hoge Venen met alles bij elkaar 1000 hoogtemeters. Toch had hij op het einde van de heenreis nog 20% van de capaciteit over.

Ik heb de dag erna ook even een rondje mogen doen. Voor het eerst op een e-bike voor mij dus absoluut geen vergelijk met wat dan ook.
* Met de ondersteuning kun je zoals gehoopt met gemak tegen een forse helling.
* De reactietijd tussen pedaaldruk naar ondersteuning viel me wat tegen. Geleidelijk fietsen is de regel waar ik niet erg bij pas :D
* Zonder ondersteuning is het inderdaad zoals vaak gezegd nauwelijks te doen; alsof je een anker over straat sleept.

Maar alles bij elkaar is de e-bike als soort fiets klaar voor op vakantie, mits bij elke overnachting een werkend stopcontact aanwezig natuurlijk.
Weet je ook welke ondersteuning hij gebruikte? De ligste of de zwaarste? En was het een bosch motor? En hoe snel ging hij?

Ik heb al gemerkt dat de ondersteuning en snelheid grote invloed hebben op net bereik.
zivojan schreef:
Leon schreef:Met pinksteren heb ik een fietsweekend gedaan met o.a. een vriend van me met een Flyer (e-bike).
Weet je ook welke ondersteuning hij gebruikte? De ligste of de zwaarste? En was het een bosch motor? En hoe snel ging hij?
Hij gebruikte naar zijn zeggen de lichtste ondersteuning. Die is voor hem blijkbaar genoeg om de rest van de groep bji de benen en bergop in goed humeru voorop te fietsen. Vorige jaren bleef hij steeds verder achter en kwam alleen met veel moeite mee. Ik vind het prachtig om te zien dat iemand door een e-bike weer plezier veleeft aan het fietsen.

Gisteren hebben we overgens stukje gefietst in de Venen boven het stuwmeer van Eupen, en uitgerekend op de hoogste plek kwamen we een groep van 23 (!) vrolijke zestigers (55 - 70?) tegen die een tochtje aan het maken waren, we werden getrakteerd op Würstchen, maar de Schnapps hebben we afgeslagen: we moesten nog afdalen :D . Onnodig te zeggen dat ze vrijwel allemaal een e-bike hadden. De fietswereld is hier in de afgelopen 10 jaar echt dramatisch veranderd.
Ook dit jaar weer met de E-bike op vakantie geweest. Deze keer in Noord-Engeland Engeland en Zuid Schotland. De meeste tijd gebruik ik de Eco-stand en bij steilere stukken de tour of eventueel zwaarder. Heb dan aan het eind van de dag meestal slechts 25 tot 30% energie gebruikt. Één dag heb iets meer dan 50% gebruikt. Wij hebben de meeste dagen rond de 75 km gefietst. Ik probeer zoveel mogelijk te rijden als met een normale fiets en kies nog dezelfde versnellingen als voorheen. Een extra batterij meenemen vind ik niet nodig ; is bovendien erg zwaar.
Ed kettingvet schreef:
za 08 apr, 2017 23:58
Wat zijn de aandachtspunten bij aankoop van een E-Bike met als doel meerdaagse tietstochten te kunnen maken. (80 tot 100 km p/d.)
Wat zijn jullie ervaringen en eventuele suggesties voor bepaalde fietsen / merken?
Alvast bedankt.
Hoog tijd voor een update, de situatie op dit moment:
Van mijn intentie om een E bike te kopen is door gezondheidsperikelen nog niks gerealiseerd.
Echter, ben ik blijven informeren en daar is volgende uit verder gekomen:

Omdat ik liever geen voorvering of andere vering wil alsook een voorkeur heb voor hydraulische velgremmen i.p.v. schijfremversie kwam ik uit bij de Pegasus Tecaro NU E-Belt, deze heeft als extra ook nog belt drive.
Maar, mijn fietsenmaker had één opmerking bij deze keuze (ik vind dit persoonlijk een zeer mooie fiets die tevens ook nog eens voorzien is van mooie onderdelen, toch) ... zijn opmerking: "bij midden motor altijd een derailleurversnelling omdat een naafversnelling bij middenmotor te zwaar belast wordt".
De Pegasus is ook niet makkelijk verkrijgbaar laat staan testrijden zit er al helemaal niet in.
https://www.pegasus-bikes.nl/produkt/pe ... -23648_ZEG

Dan naar keuze 2, misschien een verrassende keuze maar met de ervaring die ik heb met een ander fiets van het merk zeker eentje waar ik vertrouwen in heb:

De Merida E-Spresso Sport 511:
https://www.merida.nl/e-bike/e-bike/e-s ... ciet/2018/
Minpuntje bij deze vind ik nog steeds de schijfremmen, maar tegenwoordig hebben aardig wat fietsen dit systeem, dus, wil ik mijn keuze niet te drastisch gaan beperken moet ik dit maar door de vingers zien zeker.

Plussen voor de Merida zijn dan weer:
- Er zit een Performance CX van Bosch onder met 74 Nm (de sterkste op dit moment), en is XT 11sp
afgemonteerd.

- Bert van het fietsatelier wil enkele standaard onderdelen vervangen en overnemen, zoals de voorvering die
eraf gaat voor eentje zonder.
-Het stuur dat er (hoofdwaarschijnlijk) ook af gaat voor een Jones H-Bar.
-Het zadel gaat er ook wel af maar door welk ander examplaar het zal worden vervangen is nog niet duidelijk ...
daar start ik misschien ook nog wel eens een topic over.
Ed kettingvet schreef:
di 09 jan, 2018 21:08
Omdat ik liever geen voorvering of andere vering wil alsook een voorkeur heb voor hydraulische velgremmen i.p.v. schijfremversie kwam ik uit bij de Pegasus Tecaro NU E-Belt, deze heeft als extra ook nog belt drive.
Maar, mijn fietsenmaker had één opmerking bij deze keuze (ik vind dit persoonlijk een zeer mooie fiets die tevens ook nog eens voorzien is van mooie onderdelen, toch) ... zijn opmerking: "bij midden motor altijd een derailleurversnelling omdat een naafversnelling bij middenmotor te zwaar belast wordt".
De Pegasus is ook niet makkelijk verkrijgbaar laat staan testrijden zit er al helemaal niet in.
https://www.pegasus-bikes.nl/produkt/pe ... -23648_ZEG
Voorzichtig gezegd: Je fietsenmaker is bang voor iets wat in de praktijk geen probleem is.

Ik heb op Tweakers nog nooit gehoord van een Nexus naaf die kapot ging door een midden motor bij een 25kmpu E-bike. Een Nuvinci naaf (ik ben geen fan!) is volgens specs minstens zo robuust. Nou geef ik toe dat Shimano de gouden standaard is van fietsonderdelen (de XT naaf daargelaten), maar dit argument lijkt me niet iets om je keuze op te baseren.
De Merida E-Spresso Sport 511:
https://www.merida.nl/e-bike/e-bike/e-s ... ciet/2018/
Minpuntje bij deze vind ik nog steeds de schijfremmen, maar tegenwoordig hebben aardig wat fietsen dit systeem, dus, wil ik mijn keuze niet te drastisch gaan beperken moet ik dit maar door de vingers zien zeker.

Plussen voor de Merida zijn dan weer:
- Er zit een Performance CX van Bosch onder met 74 Nm (de sterkste op dit moment), en is XT 11sp
afgemonteerd.
Ook hier wil ik wat kennis van Tweakers delen:

- Merida is een (erg) goed merk.
- Bij een e-bike zijn schijfremmen een pre. Magura HS33 is in de regen best wel eens tricky. Je gaat vrij hard, ook in drukkere situaties. Er zijn meerdere mensen die schamperden over schijfremmen die hierop terug zijn gekomen.

Verder: Je kiest twee uitzekende fietsen, dus je hebt volgens mij goed je huiswerk gedaan. Toch nog een pitch voor drie andere modellen: Je wensenpakket sluit aan bij zowel de Batavus Razer (Nexus) als de Batavus Zonar E-Go (Deore, beide met vaste voorvork). De Yamaha motor van deze fietsen is een serieuze overweging waard. En wat mij betreft een duur maar heel erg sterk model is wat best in lijn ligt met je wensen is en blijft de Gaastra.
Ik vraag eens aan de fietsenmaker of zijn uitspraak aangaande combi naafversnelling / middenmotor komt vanuit zijn praktijkervaring.

Voor wat betreft Yamaha motoren, zit niet in mijn fietsenmaker z'n gamma.

Gaastra, helaas wat buiten budget.
Fietsenmaker bevestigd dat hij bij mensen die de naafversnellingen werkelijk "gebruiken" een groot aantal binnenwerken heeft moeten vervangen wegens defect.
Anderen (wat oudere E-Bikers) gebruiken hun versnellingen nooit, inderdaad nooit, en die hebben geen probleem want het binnenwerk ziet vooral af tijdens het schakelen.

Verder bevestigd hij nog dat hij nooit een naafversnelling in combinatie met middenmotor aanraad, omdat die dingen niet gemaakt zijn om zoveel kracht te verwerken.

Toch per sé wel een naafversnelling ... doe dan maar Rohloff of evt een Shimano Alfine 11 geeft hij nog aan.
Beste Ed, nogmaals voorzichtig; ik luister met verbazing naar dit verhaal.

1. Mijn fietsenmaker zegt dat hij zich niet kan heugen dat dit is gebeurd doordat een middenmotor het stuk trok.
2. Op Tweakers heb ik hier nog nooit van gehoord. Daar zijn geen oudjes die niet schakelen of hun fiets poeslief behandelen.
3. Wij hebben zelf de sterkste middenmotor (Yamaha) op drie fietsen, 30k elk(Nexus 7 wellicht iets minder, maar veel zal het niet schelen). Alles draait nog prima. Twee keer Alfine 8(identiek aan Nexus 8) en een keer een Nexus 7 (!).

Ik begrijp direct dat je naar je FM zal luisteren, maar hij is de eerste die claimt "groot aantal binnenwerken"te hebben moeten vervangen. Binnenwerk vervangen van een Nexus is typisch. Voor zover ik weet zijn de economisch vervangbare onderdelen zijn de stofringen, cassette joint, borgmoeren en kogels. Een los binnenwerk is (iig voor consumenten, maar een dealer betaalt tegenwoordig vrijwel net zoveel) duurder dan een nieuwe naaf en daar moet dan nog eens arbeidsloon bij.

That said: op nexus 8 hebben we op drie fietsen 50k (ruim) elk gereden. Op Alfine 8 (zelfde ding) zitten we nu op twee fietsen op 30k elk, de Nexus 7 van mijn schoonmoeder zal ook wel die kant op lopen. Ik gebruik hem met volle belading (bagage, kinderkar, bagage kar) etc. Anecdotisch, maar ik heb hier dus wel een beetje moeite mee. Ik heb een enorm vertrouwen in de robuustheid van een Nexus naaf.

Eigenlijk ben ik benieuwd wat Miro als Shimano Nexus expert hiervan denkt. Volgens mij zijn er niet veel mensen die meer van at ding afweten dan hij :)
Alles ligt momenteel nog open voor wat betreft de definitieve keuze.
Het is nu nog een kwestie of ik kies voor het "oude" systeem ... kettingaandrijving / derailleurversnelling
of ga voor de moderne systemen Belt drive / naafversnelling.
Moeilijke beslissing, ...