Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Quick release as vraag / (bagage/honden) kar - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Quick release as vraag / (bagage/honden) kar

Max2015 schreef:@ shrek: Jawel, dat doe ik wel want nogmaals: ik vind het idioot dat een nieuwe QR as meteen kapot gaat. Of dat nu aan Santos of aan Shimano ligt. Bagger kwaliteit. Daar blijf ik toch echt bij. Ik bedoel dus de as die kapot ging, de originele as die geleverd is bij de fiets. Ik heb dit nooit bij mijn speelgoed fietsje gehad en die is echt van mindere kwaliteit. Daar zit een ook een korte as op (weet ik nu) van merk nul en die is niet kapot. Over de oude kapotte (dus die op de fiets zat) : meet ik tussen moertje en hendel? Dan is het 133 mm
De QR van Santos is achteraan 135mm.

Om hier Santos van te beschuldigen is kort door de bocht en uit eigen ervaring weet ik dat ze meestal ruimdenkend zijn in het zoeken naar een mooie oplossing. Als je bijvoorbeeld een nieuwe fiets bij hen besteld kan je best ook even doorgeven dat je een aanghanger gaat gebruiken, dan monteren ze meestal een QR van American classic en die is een paar mm langer dan de Shimano versie.

Ik ben van mening dat dit een taak is voor je FM om je de goede weg op te helpen en de valkuilen van je fiets mee te geven.

Op je foto is duidelijk te zien dat je, zoals eerder is gezegd maar een 2 à 3 tal windingen op je draad hebt zitten en dit is effectief veel te weinig, als je dan de QR enorm vast gaat zetten dan forceer je de schroefdraad.

Jammer dat je dit hebt moeten meemaken en zeker niet fijn voor de hond. Maar met die langere QR kan je zonder problemen verder de baan op.

Als bescherming van de lak had ik tussen frame en koppeling een stukje fietsband zitten. (eerst dubbel, wat dus niet werkte vanwege te weinig schroefdraad op de QR, daarna enkel en dat was dan weer wel te doen.

Groeten Koen
Wat een zure K#t reacties richting TS hier, hij koop een fiets van merk X, niet een snelspanner van merk S met een fiets eraan. Als er een onderdeel faalt door de keuze van de fabrikant voor dat onderdeel is dat een slechte zaak.
Maar iets negatiefs zeggen over een fiets van plus 3000 mag hier geloof ik niet, er lopen genoeg heilige boontjes die wel op de kast klimmen....
Als een fabrikant van zoiets duurs een fout maakt in zijn keuze, want een 2mm plaatje met kar onder een QR mag geen enkel probleem opleveren, issie gewoon verkeerd bezig, hoe duur die fiets ook is, Santos, IDworx whatever.
Wat een vreemde reactie weer Shadow! Dat bestrijdt toch niemand? Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat als Santos een verkeerde snelspanner heeft gemonteerd, dat alleszins verwijtbaar is. Da's gewoon niet goed. Aan het gestripte draad te zien lijkt het alsof de snelspanner zónder plaatje ook te kort was, en dat vind ik wel raar.
Niemand doet toch zuur richting TS? Men probeert hem vooral te hélpen, geloof ik.

Maar ondertussen zou het wel fijn zijn om een foto te zien van het gemonteerde geheel met en zonder plaatje, dan weten we écht waar we over praten.
Travelmaster schreef:Wat een vreemde reactie weer Shadow! Dat bestrijdt toch niemand?
nou....;

Koen & Sam schreef:Om hier Santos van te beschuldigen is kort door de bocht en uit eigen ervaring weet ik dat ze meestal ruimdenkend zijn in het zoeken naar een mooie oplossing.
Shrek schreef:Vreemd om Santos hier uberhaupt bij te betrekken, die kunnen er weinig aan doen wat jij allemaal tussen je snelspanners klemt :wink:
(als je zelf een andere snelspanner gemonteerd hebt kan Santos er helemaal niks meer aan doen natuurlijk)
Maar dit is OT en ik vind gewoon dat de beste man door z'n fietsenmaker geholpen moet worden en dat ze niet spastisch moeten gaan doen over iets wat niet stuk had moeten gaan :wink:
Dáár heb je helemaal gelijk in!
Shadow schreef:
Travelmaster schreef:Wat een vreemde reactie weer Shadow! Dat bestrijdt toch niemand?
nou....;

Koen & Sam schreef:Om hier Santos van te beschuldigen is kort door de bocht en uit eigen ervaring weet ik dat ze meestal ruimdenkend zijn in het zoeken naar een mooie oplossing.
Shrek schreef:Vreemd om Santos hier uberhaupt bij te betrekken, die kunnen er weinig aan doen wat jij allemaal tussen je snelspanners klemt :wink:
(als je zelf een andere snelspanner gemonteerd hebt kan Santos er helemaal niks meer aan doen natuurlijk)
Maar dit is OT en ik vind gewoon dat de beste man door z'n fietsenmaker geholpen moet worden en dat ze niet spastisch moeten gaan doen over iets wat niet stuk had moeten gaan :wink:
Jammer dat je dit zo bekijkt, net dat vind ik een zure reactie en zeer kortzichtige kijk.

Het kan hier zelfs over een doodgewone derailleur fiets van Santos gaan van rond de €1600, koop je een idem afgemonteerde Surly LHT kom je al snel even duur uit...

Ja, ik zal als dealer het voordeel hebben met een Santos te kunnen rijden en sommigen bekijken dat als "je bent gebonden met...", maar ik test de fietsen zelf als ook de bijproducten die we leveren. Voldoen ze niet aan mijn normen flikker ik ze er ook terug uit of geef ik de minpunten mee aan de klant.

Ik verheerlijk S nergens, maar ik weet wel dat als je speciale wensen hebt dat Robbert en zijn team meteen meedenken om oplossingen te vinden. Zo heb ik iemand met een handicap die nergens terecht kon en overal de deur werd gewezen en bij ons in samenspraak met Santos willen we voor hem net wel die geschikte fiets opbouwen. Dat wilt zeggen dat zij luisteren naar het verhaal van hun klanten, maar de FM moet hier in meedenken.

Zoals eerder gezegd is het de kunde van de FM om je hier met raad en daad bij te staan. Of dit nu een fiets van €200 is of €5000, jij wilt de nadelen en voordelen van je fiets kennen toch? Ik kraak in dit geval Santos niet af omdat hier de FM had moeten vragen wat hij met de fiets wilt gaan doen etc... Hij hoort naar het verhaal te luisteren van zijn klant en net daar maak je een onderscheid als FM anders had hij evengoed online een fiets kunnen bestellen.

Hopelijk heeft de TS zijn snelspanas kunnen vervangen door een langere en kan hij met zijn kameraad nog vele aangename km's maken. Misschien een een fietsen met hondenweekend organiseren, aangezien die groep ook begint te groeien merk ik. ;-)
Dit is toch wel een draad met veel verwarring. Het gaat hier niet om een as maar om de snelspanner, als ik het goed begrijp. Dat zijn toch heel verschillende dingen. Verder wordt er gesuggereerd dat het ding te kort is. Dat zou betekenen dat er bij vergissing eentje gemonteerd is voor een racefiets achternaaf (130 mm breed tussen de padden) in plaats van voor een op een vakantiefiets gebruikelijke mtb naaf (135 mm tussen de padden). Dus is de eerste vraag: hoe lang is de snelspanner vanaf de binnenkant van de spanner tot het uiteinde aan de andere kant?
Shimano snelspanners hebben inderdaad een erg goede reputatie, anders dan sommige andere. Wel is er een aantal jaren terug een terugroepactie geweest. Omdat dit blijkbaar een overjarig model fiets was zou ik dat even uitzoeken.
Zelf hebben wij jaren met een tandem gereden met een voorloper van de Radical Cyclone kar. De naaf was een (oud model) Shimano XT met 36 gaten. Dat ging prima, ook al waren de krachten die erop kwamen vast nog wel weer groter.
Na de hele topic nog eens te hebben doorgelezen blijven toch nog wat vragen hangen bij mij.

-Betreft het een nieuwe of gebruikte santos?
-Indien nieuw, online of bij FM gekocht?
-Wist de verkoper dat jij een doggyride wou gebruiken?

Ik ga er vanuit dat jij zelf de aanhanger hebt bevestigd, en niet de verkoper.

Na een foto van de bevestiging van de aanhanger, en van de beschadigde QR as te hebben gezien, had jij als gebruiker ook moeten zien en voelen dat dit niet gaat werken.

Als je de moer van de QR as maar 2 of 3 gangen erop kunt draaien en dan gaat spannen, dan is dat vragen om problemen.

Zonder de bevestiging van de aanhanger, lijkt de lengte van de QR as voldoende te zijn geweest om zonder problemen te kunnen fietsen.


Maar zoals ik heb gelezen heb jij nu wel een langere QR as, en kun je nu weer genieten van het fietsen :D
Die terugroepactie gold voor een eenvoudiger model snelspanner. Niet degene op de foto.
Wim schreef:Dit is toch wel een draad met veel verwarring.
Dat zijn altijd de leukste hè :D
Is het mysterie al opgehelderd? :idea:
Offtopic;
Max2015 schreef: Afbeelding
Hey een Viszla draadhaar, die je zie steeds minder. Zover je ze al zag.

Ontopic;
Misschien een idee om moeren te gebruiken ipv q/r?
Sorry ben een beetje sloom. Santos overigens ook want zij bieden ook geen echt helpende hand en zijn niet zo geinteresseerd in het probleem. Dat de snelspanner waarschijnlijk te kort was.... (dat wisten we al).... dat de dealer het had moeten zien ... (dat vind ik zeer zeker ja) ... en dat ze dan de fiets en snelspanner wel willen zien.

Wel ik was dus best verrast door deze (uiterst trage) reactie (namelijk vandaag !) van Santos.

Het blijkt dat ze zelf een langere en stevigere snelspanner ontwikkeld hebben.

Mij lijkt dan de beste en makkelijkste oplossing om me even zo'n ding op te sturen eerlijk gezegd maar wie ben ik.

Inmiddels fiets ik al even rond met de universele snelspanner en die doet het dus een stuk beter dan dat Shimano ding.

Ik houd het erop dat de snelspanner a) niet OK was (maandagochtend ding) en b) wellicht te kort was.

Overigens kreeg ik van de Vakantiefietser(.nl - Eric) nog bericht dat Tubus ook een sterke en langere snelspanner levert. Ik twijfel dus nog of dat iets voor me is, maar die is 19 cm lang en dat lijkt weer erg lang.

@ friso: zeker! Gaat op alle avonturen mee :-) Hardlopen, in de kano, met de fietsm in de tent etc.

Afbeelding
Heeft je FM al iets voor je gedaan?

Die heeft 1: jou de fiets verkocht en 2: de aanhanger gemonteerd en de te korte snelspanner over het hoofd gezien.
@ shrek: niets!

Inmiddels heb ik de snelspanner van de andere fiets eindelijk kunnen opmeten. Net zo lang als die van de Santos, 163 mm. Ik heb op beide fietsen gewoon wel 5 of 6 slagen met de bout dus ik denk echt dat het simpelweg een rottige snelspanner was.

Maar ik twijfel nog over de Santos aansluiting. Ik merk dat het nog steeds niet helemaal 100% vastzit allemaal. Ik ga misschien een ander koppelstuk proberen. Deze heeft een hoek, er bestaat ook een rechtere. Misschien maakt dat ook nog uit. Verder heeft Tubus én Thule dus een sterkere snelspanner maar de Tubus is maar liefst 19 cm en dat lijkt me weer erg lang. Zagen in schroefdraad lijkt me niet ideaal. Ik rommel dus nog even voort blijkbaar.