Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf nieuwe fiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Aanschaf nieuwe fiets

Leon schreef:
headlight schreef:Ik fiets nu op een stadsfiets van 55cm met 26 inch wielen.
Ik neem dan aan dat 56 met met lengte mischien zelfs beter is,
Ik heb nu al zoveel links naar uitleg gegeven, maar het kwartje valt kennelijk niet.
Nog één keer dan: het gaat om de lengte van het frame, niet om de hoogte.
Sorry, kwartje was inderdaad nog niet gevallen, mijn excuses daarvoor.
Ik zal nog even beter kijken naar de links.

Oh sorry, ik zit inderdaad nog even naar de link te kijken, en je hebt helemaal gelijkt.
Ik heb vandaag nog even goed nagedacht en alles nog eens extra doorgelezen.

Ik had eigenlijk al besloten niet meer naar de Avaghon te gaan, want het is een vrij lange reis en ik moet niet eigenwijs zijn en als de meeste zeggen dat de fiets te klein is (wat ik eigenlijk zelf ook denk) dan kan ik dat maar beter aannemen. En ik kreeg vanmiddag een sms dat de fiets vandaag was verkocht.

Omdat er zo veel verschillen in maten zijn, en ik geen goed idee van maten heb lijkt het mij het beste dat ik eerst laat meten wat ik nodig heb qua maat, en waar ik qua houding op moet letten.

Daarna blijft het lastig kiezen wat ik moet doen. Volgensmij kom ik soms vrij eigenwijs over, maar ik weet gewoon echt niet goed wat ik moet doen.

Ik denk dat voor nu de keus is tussen een tweede hands derailleur in opknap staat of een duurdere in goede staat want er is geen rohloff binnen budget.

In alle gevallen zal ik echter mijn kennis moeten vergroten. Maar dit is inderdaad nooit verspilde moeite.

Bedankt voor alle adviesen en tips, deze blijven altijd welkom, maar voor nu zal ik eerst even heel goed moeten nadenken wat ik wil, het heeft niet veel zin als ik steeds domme dingen vraag waar ik achteraf niks mee doe, dat is ook zonde van jullie tijd
@ headlight: ga vooral op verschillende fietsen rijden. Dat maakt echt veel uit

Ik ben zelf afgelopen week naar Bike4Travel geweest voor advies. Ik heb uiteindelijk op de Santos en de Avaghon gereden. Beide fietsen in de verkeerde framemaat maar wel afgesteld qua zadel (na opmeting). Ik vond het grote verschillen tussen beide fietsen. Maar waar ligt dat nou aan? Aan de fiets? Aan de banden? Niets was hetzelfde want de Avaghon reed op wat dikkere banden dan de Santos.

Ik vond de Santos wat springeriger dan de Avaghon. Hij stuurt ook anders lijkt het.

Ik had eigenlijk bij geen van beide fietsen het idee dat ik nou echt heel erg comfortabel zat en fietste op een of andere manier. In ieder geval was het geen openbaring voor me tot nu toe.

Ik heb dus uiteindelijk een nieuw (Brooks) zadel gekocht voor mijn vertrouwde ATBtje, nieuwe binnen- en buitenbanden en mijn stuur opgefleurd met heerlijke handvatten met bar ends.

Gisteren mee gefietst en ik moet zeggen.... heerlijk :-)

Maar nou heb ik dus uiteindelijk nog geen trekking fiets....Ik moet dus blijkbaar ook verder gaan zoeken en kijken.

Maar kan iemand verklaren waarom ik de Santos 'springerig' vond? Kan dat liggen aan het betreffende fietsje misschien?
rundoggy schreef: Maar kan iemand verklaren waarom ik de Santos 'springerig' vond? Kan dat liggen aan het betreffende fietsje misschien?
Alu vs staal. Zithouding. Minder brede banden op Santos, wellicht ook te hard opgepompt. Persoonlijke voorkeur.
Friso* schreef:
rundoggy schreef:Maar kan iemand verklaren waarom ik de Santos 'springerig' vond? Kan dat liggen aan het betreffende fietsje misschien?
Alu vs staal. Zithouding. Minder brede banden op Santos, wellicht ook te hard opgepompt. Persoonlijke voorkeur.
Ander zadel en ander stuur kan ook nog. Stijfheid van het frame kan ook. (Alu vs staal is wat betreft stijfheid ook maar één van de aspecten)
Eigenlijk te veel om op te noemen.
@headlight is dit niet iets voor je? Fiets is bijna nieuw.

http://link.marktplaats.nl/m1039432655
M276 schreef:@headlight is dit niet iets voor je? Fiets is bijna nieuw.

http://link.marktplaats.nl/m1039432655
maat 54 is te klein voor mij. ik ben helaas wat groter dan gemiddeld
Hij is maat 57.
Maar misschien ook te klein
@ leon en friso: Dank. Ja, ik denk het ook maar...

Inmiddels alweer op wat andere fietsen gereden en uitgeprobeerd. Onder meer een 29" worldtraveller (een vies woord op het forum geloof ik) en een 28" wordtraveller. Die reden ook weer heel anders. Onder de 29" lagen de originele banden die ze eronder leggen (Vredestein) en die zijn dus ook vrij breed. Ook weer een totaal andere ervaring qua fietsen en comfort.

Niets is dus te vergelijken blijkbaar. De 28" stuurde wat makkelijker en zat weer heel anders dan de 29" maar de zit werd in dit geval vooral bepaald door het andere stuur. Vlinderstuur versus normaal stuur. Ook dat kan dus uitmaken.

@ headlight: ben je al ergens op gaan rijden? Ik ben er inmiddels wel uit dat ook qua maten je niet zomaar kunt zeggen welke maat geschikt is. Ik heb inmiddels met mijn 1.83 op een 56, 57 en 60 cm frame gezeten maar dat zegt weinig aangezien de modellen allemaal anders zijn. Gewoon lekker proberen!
M276 schreef:Hij is maat 57.
Maar misschien ook te klein

oeps sorry, scheef gekeken
rundoggy schreef:@ leon en friso: Dank. Ja, ik denk het ook maar...

Inmiddels alweer op wat andere fietsen gereden en uitgeprobeerd. Onder meer een 29" worldtraveller (een vies woord op het forum geloof ik) en een 28" wordtraveller. Die reden ook weer heel anders. Onder de 29" lagen de originele banden die ze eronder leggen (Vredestein) en die zijn dus ook vrij breed. Ook weer een totaal andere ervaring qua fietsen en comfort.

Niets is dus te vergelijken blijkbaar. De 28" stuurde wat makkelijker en zat weer heel anders dan de 29" maar de zit werd in dit geval vooral bepaald door het andere stuur. Vlinderstuur versus normaal stuur. Ook dat kan dus uitmaken.

@ headlight: ben je al ergens op gaan rijden? Ik ben er inmiddels wel uit dat ook qua maten je niet zomaar kunt zeggen welke maat geschikt is. Ik heb inmiddels met mijn 1.83 op een 56, 57 en 60 cm frame gezeten maar dat zegt weinig aangezien de modellen allemaal anders zijn. Gewoon lekker proberen!
Proberen is inderdaad een goed idee, ik ben dit ook zeker van plan. volgende week ga ik wat fietsenmakers bezoeken.
headlight schreef:Ik zag tweede hands een multicycle leader met rohloff naaf, welke misschien in mijn budget past.

Heeft iemand ervaring met multicyle?
Ik heb vorige maand een Multicycle Summit gekocht en aanvankelijk leek het een prima vakantiefiets voor een mooie prijs. Twee weken geleden met volle bepakking (ongeveer 25 kg verdeeld over voor- en achtertassen) vier dagen op pad geweest. Dat was geen feest.
Het frame is gewoon niet stijf genoeg. Je voelt het zwabberen en dat is niet comfortabel. Ik was zeker niet ontspannen aan het sturen. Een helling af met vrij ruw wegdek ervaarde ik als gevaarlijk.
Als je zelf niet te zwaar bent en licht bepakt op reis gaat dan is het zeker een mooie fiets. Als je gaat proefrijden doe dat dan met de bepakking waarmee je ook op reis denkt te gaan.

Groet, Joop
joop.r schreef:
headlight schreef:Ik zag tweede hands een multicycle leader met rohloff naaf, welke misschien in mijn budget past.

Heeft iemand ervaring met multicyle?
Ik heb vorige maand een Multicycle Summit gekocht en aanvankelijk leek het een prima vakantiefiets voor een mooie prijs. Twee weken geleden met volle bepakking (ongeveer 25 kg verdeeld over voor- en achtertassen) vier dagen op pad geweest. Dat was geen feest.
Het frame is gewoon niet stijf genoeg. Je voelt het zwabberen en dat is niet comfortabel. Ik was zeker niet ontspannen aan het sturen. Een helling af met vrij ruw wegdek ervaarde ik als gevaarlijk.
Als je zelf niet te zwaar bent en licht bepakt op reis gaat dan is het zeker een mooie fiets. Als je gaat proefrijden doe dat dan met de bepakking waarmee je ook op reis denkt te gaan.

Groet, Joop

Bedankt voor het delen van je ervaring, Zwaar is een relatief begrip, ik vind mijzelf niet zwaar :lol: maar zware bepakking is niet uit te sluiten.

Testen met bagage is opzich wel een idee maar lijkt me lastig om zware tassen mee te zeulen naar een dealer of bij marktplaats
headlight schreef:Testen met bagage is opzich wel een idee maar lijkt me lastig om zware tassen mee te zeulen naar een dealer of bij marktplaats
Ik denk dat dit wel een van de verklaringen is dat vakantiefietsers in het algemeen erg merkvast zijn.
joop.r schreef:Ik heb vorige maand een Multicycle Summit gekocht en aanvankelijk leek het een prima vakantiefiets voor een mooie prijs. Twee weken geleden met volle bepakking (ongeveer 25 kg verdeeld over voor- en achtertassen) vier dagen op pad geweest. Dat was geen feest. Het frame is gewoon niet stijf genoeg.
Dat is vette pech. Ik ben benieuwd naar welk frame je hebt en in welke maat. De Summit is, afgaande op de website, op dit moment verkrijgbaar in vier framevormen en elk van die vormen in zeker vier maten.
Leon schreef:
headlight schreef:Testen met bagage is opzich wel een idee maar lijkt me lastig om zware tassen mee te zeulen naar een dealer of bij marktplaats
Ik denk dat dit wel een van de verklaringen is dat vakantiefietsers in het algemeen erg merkvast zijn.
joop.r schreef:Ik heb vorige maand een Multicycle Summit gekocht en aanvankelijk leek het een prima vakantiefiets voor een mooie prijs. Twee weken geleden met volle bepakking (ongeveer 25 kg verdeeld over voor- en achtertassen) vier dagen op pad geweest. Dat was geen feest. Het frame is gewoon niet stijf genoeg.
Dat is vette pech. Ik ben benieuwd naar welk frame je hebt en in welke maat. De Summit is, afgaande op de website, op dit moment verkrijgbaar in vier framevormen en elk van die vormen in zeker vier maten.
Leon, ik heb het herenmodel, 57 cm. Ik weeg bijna 100 kg en tel daar 25 kg bagage bij, dan is dat dan wel een heel gewicht natuurlijk. Overigens wordt de fiets wel als trekking fiets verkocht en lijkt mijn probleem een beetje in de discussie over de fiets van Rose te passen.

Heb ondertussen een Santos Travelmaster besteld. Heb daar een proefritje op gemaakt met bepakking, het voelde goed.

Groet, Joop
headlight schreef:Bedankt voor het delen van je ervaring, Zwaar is een relatief begrip, ik vind mijzelf niet zwaar :lol: maar zware bepakking is niet uit te sluiten.

Testen met bagage is opzich wel een idee maar lijkt me lastig om zware tassen mee te zeulen naar een dealer of bij marktplaats
Zeker op je eerste reis neem je al gauw (te) veel gewicht mee. Het is echt een wereld van verschil om een fiets zonder bagage of met bagage te rijden.
Het is dan ook geen goed idee om jezelf een leuke fiets aan te praten die prima is zonder belasting (bagage) om er dan vervolgens tijdens de eerste twee dagen van je reis achter te komen dat de fiets als een natte krant rijdt zodra er echt mee gevakantie-fietst wordt.

Ik zou dus altijd de moeite nemen om in ieder geval twee zware fietstassen mee te nemen, deze kunnen prima van de aldi zijn als je zelf nog niets hebt, stop er een paar flessen water in zodat ze beide aan de 10 tot 15kg zitten en je hebt al een redelijk beeld hoe een fiets reageert en fietst onder belasting. Of je jezelf zwaar vind of niet is niet relevant, wel relevant is hoe jij het vind fietsen, stabiel/stijf of zwabberend, wankel, lekker, of juist niet lekker.
headlight schreef:Testen met bagage is opzich wel een idee maar lijkt me lastig om zware tassen mee te zeulen naar een dealer of bij marktplaats
Neem zo veel mee als je je wel kunt permitteren en vraag de verkoper om een paar bakstenen, telefoonboeken, oude crankstellen en/of flessen cola te leen ter completering.

Carl
bedankt voor de tips, het is denk ik ook nuttig om bepakt te testen.
Ik ga dit draadje nog een laatste keer schoppen. Ik heb vanochtend op marktplaats een fiets gekocht,

Afbeelding

Het is een Koga signature traveler ks-tr28 (63cm) met Rohloff, Belt, Son en hs33 remmen. De fiets is uit 2013 en heeft naar zeggen ongeveer 10.000km erop zitten.

Ik heb mijn budget wel ENORM moeten oprekken (overgens met hulp van famillie) maar ik denk dat ik hier veel meer plezier aan ga beleven dan een derailleur.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Proficiat met de fiets.
Je hebt het wel getroffen.....zo vaak vind je geen grote frame maat op MP.

Tip, monteer een standaard achter, een signature is volgens mij wel voorbereid voor een standaard achter.
En lees ook even info over de gates riemaandrijving ( CDC vs CDX )
http://www.sintchristophorus.nl/gates-v ... en-beetje/