Ik ben ook alweer een tijdje op zoek naar vervanging van mijn Koga E-Deluxe en heb op dit forum al wat topics doorgespit. Aangezien ik last heb van artrose in de linkerhand moet het een fiets zijn zonder druk van handen/armen op het stuur, dus gewoon relaxed rechtop. Wat dat betreft bevalt de Koga me goed, en vooral ook omdat het ION-systeem werkelijk 100% stil is. Toch zitten er wat minpuntjes aan, zoals het ontoereikend zijn of zelfs stilvallen van de ondersteuning bij wat steilere, langere hellingen en het ontbreken van nokjes voor lowriders aan de geveerde voorvork. In de zomer maak ik vaak wat langere fietstochten (in ieder geval meer dan 1000 km) en dan is alle bagage op de achterdrager (+ ook nog eens de accu) een nadeel. De Koga is m.i. vooral in z'n element op kortere ritten in de Hollandse polder e.d.
Ik zoek dus een e-bike met middenmotor, flinke actieradius, rechte zit èn nokjes in de voorvork. De Gaastra is dan natuurlijk mooi maar wat buiten mijn budget. De Merida E-Spresso sport 511 lijkt me ook wel wat maar die heeft dan weer een geveerde voorvork zonder nokjes. Daar kun je iets aan doen met de
faiv lowrider Gepäckträger of de
Thule Tour Rack maar ik heb daar geen ervaring mee en weet dus niet hoe dat in de praktijk werkt. Iemand hier?
Bij Batavus kom ik drie modellen tegen die dicht in de buurt komen van wat ik zoek: de Razer, de Zonar en de Dinsdag E-go. Het verschil tussen de Razer en de Zonar lijkt me naaf tegenover derailleur maar het verschil tussen de Razer en de Dinsdag E-go is me niet helemaal duidelijk, of het moet de geometrie zijn: op de Dinsdag E-go zit je wat meer rechtop, zo lijkt me, afgaande op de foto's.
Tenslotte komt de BSP E-Volt Urban EC10, afgaande op de specs, ook wel dicht in de buurt van wat ik zoek. Deze fiets heeft van zichzelf al een handig rekje bij het stuur, ik vraag me af of je daar Ortlieb-tasjes aan kunt hangen of dat het meer bedoeld is voor een rugzakje o.i.d. Al lezend kom ik dan ook nog op fietsen als de Rennstahl 853 E-Reiserad Pinion, ROSE XTRA WATT-3 HEREN, Mavaro Performance 4, Cube Kathmandu Hybrid Pro 500, Kalkhoff Pro Connect b10 of Winora Sinus Tria 10 maar dat is allemaal onbekend (vaak Duits) terrein voor me.
De fiets is dus bedoeld voor langere afstanden, met voor- en achtertassen + stuurtas (Ortlieb), zowel in NL en daarbuiten, over asfalt èn onverharde, soms behoorlijk slechte wegen. Op mijn Koga rij ik bijna altijd in de ECO-stand, soms in de cruise-stand (dat is de 2de van 5 standen), vrijwel nooit daarboven. M'n gemiddelde dagafstand zit altijd zo'n beetje rond de 125 km. Welke fiets komt wat betreft specs en kwaliteit nou echt in de buurt van wat ik zoek?