loknor schreef:Michiel (Sint Cristophorus) is ook pro- Swiss drive, maar ik wil wel uiteenzetten wat ik er tegen heb:
1. De swissdrive heeft een "rubberband" gevoel. hij reageert iets traag en gaat ietsje door. Dat is niet alleen mijn mening, ook anderen vinden hem niet zo prettig rijden. Dit kan liggen aan de recuperatie?
2. Een swissmotor is veel zwakker dan een middenmotor, Dat betekend dat je een middenmotor minder op de grens hoeft te rijden en je minder storingen krijgt (mijn ervaringen).
3. Een naafmotor heeft meer kabels en stekkers. Dit vertaalt zich in meer storingen. Dit is eigen ervaring en bevestigd door de betrouwbare fietsenmakers die ik heb gesproken. Van de middenmotoren wordt de Yamaha geroemd vanwege de betrouwbaarheid.
4. Een naafmotor heeft het gewicht in het achterwiel ipv bij de trapas.
5. De actieradius van de Yamaha motor is zeker qua wattage groter
Met name punt 2 en 3 zijn wat mij betreft echt problematisch. Ik zou daarom iedereen afraden om nog voor een naafmotor te kiezen.
Ik zou het net anders om beweren en iedereen een midden motor afraden !
Voordelen achterwiel motor toz van een midden motor :
Geruislozer, geen enerverend gezoem !
Goedkoper mede door het ontbreken van een tandwielkast ( deze zorgt overigens ook nog is voor rendementsverlies )
Esthetisch mooier , persoonlijk vind ik zo een middenmotor spuuglelijk maar daar valt natuurlijk over te discussieren .
Weeral geen vermogensverlies in riem of ketting dus betere prestatie ( meer km's ) bij hetzelfde batterij vermogen.
Geen extra slijtage op tandwielen en ketting wat dus wel een probleem is bij middenmotor opstelling zeker bij speed pedelecs .
Veel power, zelf in vertrek in ( te ) zware versnelling, je hoeft dus ook minder te schakelen ( extra gebruiksgemak ! ) en kan dus zonder probleem in een zware versnelling vertrekken ( bij vlak terrein wel te verstaan ).
Als je dit doet bij een middenmotor configuratie dan ga je pas echt tandwielen / ketting vreten vanwege de grote mechanische belasting op deze onderdelen .
Energie recuperatie mogelijk ( niet mogelijk bij middenmotor )
Minder onderhevig aan slijtage of storingen en minder complex bij reparatie.
Wanneer de batt. is geplaatst in de onderbuis is de gewichtsverdeling eveneens optimaal.
Het is niet voor niks dat topmerken zoals Stromer of Specialized turbo kiezen voor deze configuratie .
Ik rij zelf al vier jaar storingsvrij met een go-swiss achterwiel motor ( geen rubberband gevoel ? ) plus minus 10 000 km nu en nog altijd met de originele tandwielen / ketting set !