Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg met de Rohloff Maffia - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Weg met de Rohloff Maffia

133 berichten
Roadster schreef:kben bang dat er tzt geen fietsen meer verkocht worden met V-brakes; het is te hopen dat de consumenten expliciet naar V-brakes blijven vragen anders gaan ze tzt echt uit productie als 1e uitrusting net als 9 speed.
Ik denk dat het wel meevalt. Ik zie de tientallen miljoenen fietsers in de rest van Europa die af en toe eens fietsen nog niet bezig gaan met hydraulische vloeistof. Daar veranderen een paar (dwz enkele tienduizenden) Nederlandse vakantiefietsers niets aan ook al kopen ze allemaal een Idworx.
Remschijven op kinderfietsen zullen ook niet heel snel populair worden. Pa heeft wel iets anders te doen dan elke tweede zaterdag een verbogen remschijf te vervangen.
Toch moet ik de intrinsieke boodschap van TS onderschrijven.
Ik heb van 2004 tot 2015 met grote tevredenheid rondgefietst op een Santos Travelmaster. Derailleur 3x9 Shimano xt afgemonteerd (ok, niet de 'stevigere' Deore versie).

De deralleurs voor & achter werken na +/- 60.000 km nog steeds feilloos & heb nooit problemen gehad met de xt-hallowtech trapas.

In2015 heb ik een nieuwe Santos gekocht.
Gekozen voor een Rohloff, met ketting.
Ketting omdat dat inderdaad is waar de Rohloff voor ontwikkeld is en ik een 'believer' van de ketting blijf, omdat ik de voordelen van een riem en een gebroken frame (nog ?) niet wens te onderschrijven.
Verder heb ik op de nieuwe fiets Shimano v-brakes laten monteren. niet omdat ik aan de remkracht van Magura's twijfel, maar wel omdat ik meermaals op mijn trips in den vreemde college fietsers ben tegen gekomen die niet de gepaste onerdelen konden vinden voor reparatie.
Een v-brake brengt me al bijna 4 decennia tot stilstand, en zal daar de komende 4 decennia ook wel in slagen.

Is deze nieuwe versie van de Travelmaster nu 'beter' dan de eerste die ik had ?
Kan ik de rohloff aanraden ?
Geen idee.
Een 3x10 versnellingsysteem wil ik niet (te kwetsbaar).
Moest een 3x9 versie nog bestaan, en deze zou 1000 Euro goedkoper zijn, dan zou ik dat zeker in overweging nemen.
:shock:

Ik ben zeker geen liefhebber van de nodeloze luxe accesoires die gezien wordt op veel hedendaagse fietsen, noch heb ik behoefte aan fietsverkoper (want laten we wel wezen, fietsen'makers' zijn de meeste hedendaags toch al lang niet meer ;-)) die je probeert om de ene upgrade na de andere upgrade aan te smeren.

Maar het huidige topic verloop deed me toch wel even grinniken, ik betwijfel of er een Rohloff maffia bestaat ;). Overigens denk ik ook niet dat er complotten bestaan om ons van ons geld te onttrekken. Dat heet gewoon bedrijfsvoering naar mijn idee, en sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan anderen. Weer anderen, geven het er bewust aan uit simpelweg omdat het luxepaarden zijn ;).

Voor wat betreft de zin en onzin van bepaalde onderdelen, is dit allemaal erg afhankelijk van de bestemming van de reis. In Timboektoe kan iets schaars zijn, maar voor de vele Europa fietsers maakt dat allemaal weinig uit. Dit geld voor wat voor een product je dan ook kiest, zelfs buiten de 'Rohloff maffia' om. Zo zijn de geopperde V-brakes ook volkomen waardeloos in forse sneeuw, je glijdt heerlijk verder.
Exact. Aangezien ik mij nog niet in de luxepositie bevind dat ik meerdere fietsen er op na kan houden (pas afgestudeerde student) kijk ik naar fietsen die een veel breder bruikbaar bereik hebben dan sommige anderen.

Stadsverkeer + wintergebruik + 90kg + kracht zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik nooit 60.000 km zou kunnen doen op een derailleur. Maar voor vakantiegebruik in drogere gebieden zou dat geen enkel probleem kunnen zijn.
Ik vind het al heel wat dat mijn Nexus 8 pas nu, rond de 30.000 km, een keer compleet gereviseerd zou moeten worden omdat alles niet helemaal lekker meer loopt. Mijn vork, tandwielen en andere aluminium onderdelen zijn al vaker vervangen.
Maar ik ben dan ook een 'Stoemper' genoemd op dit forum. :lol:

Voor elk onderdeel zijn omstandigheden waarin ze overbodig zijn en omstandigheden waarin ze de beste oplossing zijn. Een paar regels op een forum laten vaak niet alle onderliggende aannames zien voor de keuze van mensen.

En soms is de uitstraling van een onderdeel dusdanig, dat we het eventuele overbodigheid vergeven, zelfs al is het te duur.
De computerbehuizing die mij destijds €300+ heeft gekost werd me ook afgeraden, maar nu 8 jaar later is het nog steeds een lust voor het oog.
En 8 jaar is een eeuwigheid in computerland. ;)
ik kies voor Magura en naaf, en staal. Ik onderschrijf de hang naar simpel, maar dan zou ik moeten kiezen voor 3-4 fietsen. Ik heb nu een alleskunner. In de winter door de prut ben ik blij met naaf, Magura en kettingkast. In Duitsland over ondergelopen fietspaden ben ik blij met Son. Winters woon-werk-verkeer ook blij met Son en duits aangelegde fietsverlichting: altijd licht. Op vakanties blij met bereik versnellingen. Met boodschappen en kampeerspullen blij met stevigheid en bagagemogelijkheden.
Natuurlijk zou ik toe kunnen met singlespeed voor woon-werk, race voor mooi weer dagtochten, stalen ros met derailleur voor fietsvakanties enz. Maar of me dat minder geld zou kosten....
koenie schreef:Moest een 3x9 versie nog bestaan, en deze zou 1000 Euro goedkoper zijn, dan zou ik dat zeker in overweging nemen.
Onderdelen voor 3x9 zijn nieuw nog steeds te bestellen hoor. En dat moet voor 1000,- minder tov een Rohloff zeker kunnen. Kon Santos je daar niet aan helpen?
koenie schreef:Toch moet ik de intrinsieke boodschap van TS onderschrijven.
Ik heb van 2004 tot 2015 met grote tevredenheid rondgefietst op een Santos Travelmaster. Derailleur 3x9 Shimano xt afgemonteerd (ok, niet de 'stevigere' Deore versie).

De deraeurs voor & achter werken na +/- 60.000 km nog steeds feilloos & heb nooit problemen gehad met de xt-hallowtech trapas.

In2015 heb ik een nieuwe Santos gekocht.
Gekozen voor een Rohloff, met ketting.
Ketting omdat dat inderdaad is waar de Rohloff voor ontwikkeld is en ik een 'believer' van de ketting blijf, omdat ik de voordelen van een riem en een gebroken frame (nog ?) niet wens te onderschrijven.
Verder heb ik op de nieuwe fiets Shimano v-brakes laten monteren. niet omdat ik aan de remkracht van Magura's twijfel, maar wel omdat ik meermaals op mijn trips in den vreemde college fietsers ben tegen gekomen die niet de gepaste onerdelen konden vinden voor reparatie.
Een v-brake brengt me al bijna 4 decennia tot stilstand, en zal daar de komende 4 decennia ook wel in slagen.

Is deze nieuwe versie van de Travelmaster nu 'beter' dan de eerste die ik had ?
Kan ik de rohloff aanraden ?
Geen idee.
Een 3x10 versnellingsysteem wil ik niet (te kwetsbaar).
Moest een 3x9 versie nog bestaan, en deze zou 1000 Euro goedkoper zijn, dan zou ik dat zeker in overweging nemen.
XT is ook prima, ik heb zelf ook XT dingen op mijn fiets zitten omdat ik vroeger geloofde dat XT beter was,werdt mij ook verteld door de fietsenmaker, later kom je erachter dat beter in dit geval betekend beter maar niet beter voor wat wij ermee doen, ga ik dan de boel meteen vervangen? Nee ik rij het gewoon op tot het stuk is en tegen die tijd koop ik wel Deore, ik had wel al bijna mijn Deore v-brakes vervangen voor XT (omdat ik toen nog dacht dat het beter was) maar die heb ik dus lekker laten zitten, ik geloof trouwens ook dat je onderweg pas dingen indekt en je in de loop van de jaren pas de perfecte fiets voor jezelf kunt samenstellen.
Het is inderdaad te hopen dat 3x9 nog een tijdje verkrijgbaar blijft, Shimano vierkant is al vrij slecht aan te komen althans in een redelijke kwaliteid, of v-brakes er ooit uitgaan? Ik hoop het niet. :(
JPS schreef:XT is ook prima, ik heb zelf ook XT dingen op mijn fiets zitten omdat ik vroeger geloofde dat XT beter was,werdt mij ook verteld door de fietsenmaker,
{zie het eerste bericht van deze discussie} :wink:
Valt het jou ook op, het is al jaren aan de gang, fietsen worden alsmaar duurder én luxer. Eerst moest iedereen 8-speed gaan monteren, toen kwamen de peperdure XT-naven en alsof dat nog allemaal niet genoeg was had je daar de 9-speed-cassettes!
Ik weet het niet maar de 9-speed ma**ia zal het vast wel weten. waarom moet het....?


Dit lijkt een flauw grapje van me, maar dit soort teksten kwamen eind jaren 90 van de vorige eeuw in duscussiegroepen als deze echt wel eens voor.

Zelf de Romeinen hadden hier al een uitdrukking voor, al ging die niet over fietsen: O tempora, O mores : 'Ach, wat een tijden, ach, wat een zeden!'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/O_tempora,_o_mores!
Leon schreef:
JPS schreef:XT is ook prima, ik heb zelf ook XT dingen op mijn fiets zitten omdat ik vroeger geloofde dat XT beter was,werdt mij ook verteld door de fietsenmaker,
{zie het eerste bericht van deze discussie} :wink:
Valt het jou ook op, het is al jaren aan de gang, fietsen worden alsmaar duurder én luxer. Eerst moest iedereen 8-speed gaan monteren, toen kwamen de peperdure XT-naven en alsof dat nog allemaal niet genoeg was had je daar de 9-speed-cassettes!
Ik weet het niet maar de 9-speed ma**ia zal het vast wel weten. waarom moet het....?


Dit lijkt een flauw grapje van me, maar dit soort teksten kwamen eind jaren 90 van de vorige eeuw in duscussiegroepen als deze echt wel eens voor.

Zelf de Romeinen hadden hier al een uitdrukking voor, al ging die niet over fietsen: O tempora, O mores : 'Ach, wat een tijden, ach, wat een zeden!'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/O_tempora,_o_mores!
Ja en koeien geven zuren melk door de stoomtrein?
Ik rijd regelmatig en al een kleine 10 jaar met een Rohloffnaaf en heb er dit jaar de helft van de great divide mee gefietst. Ik ben dat ding meer dan beu, alle voordelen van deze naaf worden teniet gedaan door de interne rolweerstand .
thierry v schreef:Ik rijd regelmatig en al een kleine 10 jaar met een Rohloffnaaf en heb er dit jaar de helft van de great divide mee gefietst. Ik ben dat ding meer dan beu, alle voordelen van deze naaf worden teniet gedaan door de interne rolweerstand .
Hahahahaha!
Travelmaster schreef:
thierry v schreef:Ik rijd regelmatig en al een kleine 10 jaar met een Rohloffnaaf en heb er dit jaar de helft van de great divide mee gefietst. Ik ben dat ding meer dan beu, alle voordelen van deze naaf worden teniet gedaan door de interne rolweerstand .
Hahahahaha!
Je moet ook af en toe je banden oppompen he :D
Travelmaster schreef:
koenie schreef:Moest een 3x9 versie nog bestaan, en deze zou 1000 Euro goedkoper zijn, dan zou ik dat zeker in overweging nemen.
Onderdelen voor 3x9 zijn nieuw nog steeds te bestellen hoor. En dat moet voor 1000,- minder tov een Rohloff zeker kunnen. Kon Santos je daar niet aan helpen?
Ik weet het niet, ik heb hen de vraag niet gesteld.
Via de website wordt het in elk geval niet aangeboden.
Vind dit vreemd, want ik durf gokken dat als je een enquete zou houden onder vakantiefietsers, de meerderheid toch voor een 9 speed derailleur zou gaan ipv 10 speed (maar misschien zit ik er volledig naast ?).
Imago v/d fabrikant zeker ?
koenie schreef:Ik weet het niet, ik heb hen de vraag niet gesteld.
Via de website wordt het in elk geval niet aangeboden.
Vind dit vreemd, want ik durf gokken dat als je een enquete zou houden onder vakantiefietsers, de meerderheid toch voor een 9 speed derailleur zou gaan ipv 10 speed (maar misschien zit ik er volledig naast ?).
Imago v/d fabrikant zeker ?
Fiets "fabrikanten" schroeven de boel ook maar in elkaar. Als Shimano vindt dat 10 speed kan voor MTB/trekking, dan wordt het dat. Het alternatief is (voorlopig) een goedkopere groep met 9 speed leveren. Maar een duur merk kan geen goedkope spullen leveren...

Dit is overigens een algemeen punt: als een vooraanstaande leverancier een bepaalde richting op gaat, kan een fietsenboer niet bij het oude blijven. Hij kan uiteraard wel op zoek naar alternatieven, maar die moeten dan wel dezelfde uitstraling hebben. Voor derailleurversnellingen wordt dat moeilijk.
Ik heb nog de 3x9 Travelmaster Special. Die is inderdaad niet meer als zodanig standaard leverbaar. Zitten nu wel weer wat andere verbeteringen op de special, dacht ik, maar dat is beside the point.
Dan behoor ik vast tot de minderheid met mijn 3x10 :D :wink:
Zelf zou ik gaan voor 3x8, en dat meen ik. De cassettes zijn goedkoper en degelijker, en je hoeft niet zo veel te schakelen. Op mijn snelle fiets heb ik ook 2x8 en dat bevalt prima. Downtube en crosscommandeurs zijn nog wel te vinden, en voor flippers heb je nu 8 speed Sunrace. Marten is er erg tevreden over. Als je zo nodig een recht stuur wilt hebben wordt het wel lastiger, maar vast ook nog wel doenlijk.
Voor fietsfabrikanten is dit natuurlijk geen doen. Die kopen in het groot in, en dan zit je al snel vast aan wat Shimano voor je bedenkt. Ze kunnen 3x8 ook moeilijk verkopen aan de klant.
Hoewel ik een spaarpotje heb en best een state-of-the-art Idworx of zo zou kunnen betalen, heb ik gekozen voor een oude Santos mtb en die brengt mij en mijn bagage de laatste jaren overal waar ik wil fietsen, ook veel onverhard.
Aanschaf: €250. Onderhoud en upgrades: €200 over zes jaar.
Onderweg nog geen problemen gehad. Het is een ideale fiets voor onverhard, mede door het stijve aluminium frame en de voorvering.
Bijkomend voordeel is dat je je geen zorgen maakt over diefstal of beschadiging van zo'n fiets.
Allemaal prima argumenten Jan, alleen niet ter ondersteuning van de stelling dat er een Rohloff Maffia bestaat.