Ik wil nog een keer een lans breken voor de Yamaha motoren, die zijn net wat simpeler dan de Bosch motoren, namelijk geen interne overbrenging waardoor ze ook geschikt zijn voor bijvoorbeeld meerdere voorbladen. Ook zijn ze ontzettend betrouwbaar (zowel mening van mij, de vakhandel als de Duiste gebruikersgroep), met veel minder storingen dan Bosch (die weer veel betrouwbaarder is dan de meeste naaf alternatieven). Ook prettig is dat de Yamaha heel natuurlijk rijdt als de motor uit staat, vermoedelijk omdat er geen interne overbrenging is.
Enige nadeel is dat de Yamaha niet zo heel veel gebruikt wordt, maar toevalligerwijs is het wel de motor van de Razer wat een relatief goedkope vakantie ebike is.
En ik geef Michiel gelijk, de kabelboom (en dus de stekkers) zijn superbelangrijk bij een e-bike. Met drie fietsen en vijf jaar (ruim 150k km!) was de kabelboom storing een terugkerend probleem, met name toen het spul wat ouder werd. Daarom heb ik veel liever een middenmotor met daarbovenop de accu omdat je dan die kabelboom niet nodig hebt.
Wat dat betreft ben ik uit ervaring ook erg kritisch t.o.v. de Bionx/Swiss motoren, hoe goed ze ook zijn. De constructie is en blijft kwetsbaar.
@ Miro: Bosch motoren leveren niet/nauwelijks meer als de Swiss motor ze op een naafversnelling zijn ingesteld (zie handleiding pagina 41, link onderin mijn post). Pas bij een derailleur versnelling krijgen sommige Bosch motoren een sterker ondersteuningsprofiel*. Overigens merk je het verschil in NM wel degelijk, maar uit ervaring weet ik dat 25nm al superfijn rijdt en 40nm voor de meeste gevallen zat is. Maar ik ben stiekem wel heel happy met de 80nm van de Yamaha
Mijn Yamaha heeft dus een 80nm profiel en dat is behoorlijk pittig voor de ketting (slijtage). De Alfine naaf houdt het vooralsnog prima, maar het is volgens mij wel buiten spec. Als de boel onverhoopt toch overlijdt prikken we er een Rohloff in, die kan meer hebben. Maar goed, de prijs van mijn fiets is een kwart van de Santos, dus ik kan nogal wat upgraden voordat het financieel realistisch is om voor een Santos of Idworkx te gaan
* Alle Bosch motoren van een jaargang zijn hardwarematig precies hetzelfde, of het nu active of een performance motor is. Er is ook geen verschil met motoren voor naaf of derailleur. De verschillen zitten hem in de software profielen die worden ingeladen.
http://order.amazingwheels.nl/downloads ... g_2014.pdf
Ik zie dat jij ruim 75nm aanhaalt, maar volgens de documentatie (blz 41) levert een Bosch niet meer dan 60nm bij een derailleur en 50nm bij een naaf, of is er wat anders aan de hand en klopt de documentatie van Bosch niet (zou ook niet de eerste keer zijn)? En zo levert mijn Yamaha als ik het goed begrijp "sslechts" 80nm, niet 100nm. Maar ik ga nu dus uit van de leveranciers documentatie en die is niet altijd even betrouwbaar op dat gebied.