Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
guusnatuur schreef:Hoezo klaagzang? Past een kritische houding hier niet?
Ik ben het voor een aardig deel met je eens. De makke alleen is dat je je punt al een aantal berichten geleden gemaakt hebt en het helpt niet echt om dat te blijven herhalen. Je punt is overigens niet nieuw.
Uiteindlijk staat het bericht in Commecieel Nieuws, daar kun je op zich toch niet anders dan tevreden mee zijn?
Het zijn natuurlijk ook open deuren.

Een Santos van 8k rijdt heel fijn. Tsja, daar valt weinig aan af te doen. Santos fietsen zijn gewoon prima, dat mag je wel stellen na alle ervaringen, ook hier op het forum.
De kabelboom is het onderdeel van een E-bike waar het meeste gelazer mee is. Absoluut waar.
De kabelboom is bij heel veel systemen (zoals het hele mooie ION) niet vervangbaar. Helaas heeft de "tester"daar ook weer helemaal gelijk in.

Feit is dat op die site het gemiddelde product uit de hoogste klasse komt en ja, dan zijn die fietsen natuurlijk wel iets om blij over te worden.

Dus los van het feit dat het meer impressies zijn dan testen kan ik moeilijk zeggen dat de auteur onzin opschrijft. Het zou nogal vreemd zijn als een Avagnon/Santos/Idworkx uit die klasse niet goed zou zijn.

Prijs-kwaliteit, daar zit vooral de pijn bij deze fiets.
Wat guus het meest dwarszit is het begrip "test" in het artikel op de site van S.C. In zijn optiek is het geen test, en ik geef hem daar gelijk in. Maar het is de toon die de muziek maakt, en deze toon wordt nogal vaak herhaald in dit topic.

En eigenlijk zou ik ook wel wat meer "subjectieve rij-impressies" van de door hem bedoelde goedkopere merken willen zien. Maar dat ga ik S.C. niet aanrekenen, dat is zijn speelterrein niet.

Mijn auto kost minder dan deze fiets, bedenk ik me net. Wauw.
Ik juich de technologische ontwikkelingen op het gebied van trapondersteuning van harte toe! Deze ontwikkelingen kunnen niet snel genoeg gaan. Ik heb wel een paar kritiekpuntjes.

De motor in de achteras lijkt me samen met de trapasmotoren het fijnst te fietsen. Ze zeggen dat de achterasmotoren stiller zijn maar dat heb ik zelf nog niet gemerkt. De motor in de vooras fietst trouwens ook prima alleen kan je als je niet oppast een beetje wegslippen bij het wegrijden als je de motor op een te hoge rijsnelheid laat ondersteunen. Dat de motor zwart is camoufleert hem mooi.

De accu op het frame vind ik echt afbreuk doen aan het uiterlijk van de fiets. Alsof een hybride-auto het accupakket op het dak plaatst. Werk die accu gewoon netjes in de achterdrager weg, dan zie je met achtertassen er helemaal niets meer van.

De oplossing met dat extra wieltje... is daar nou geen simpelere en fraaiere oplossing voor te vinden?
Het wachten is op een gecombineerde versnellingsnaaf met motor en de accu onzichtbaar in het frame weggewerkt.
Hallo Michiel,
Ik heb drie vragen

1. Heb ooit gereden een fiets met een stromer ST-2 motor?
2. Heb je ooi een e-bike met Bosch motor gereden?
3. Heb ooi met de test fiets geklomen? I yes – wat? Heuveltje, Viaduct, een Aplen pas met gemid 6% of een pittige Ardennen klim zoals Col van Stockeu, Thier de Coo met stukken van 19..20%
Ik stel dit vraag want ik vind 40Nm weinig voor een 29”
Een Bosch motor met rolhof naaf op eerste versnelling levert bij verzet 38/16 levert 75..80Nm. Een Yamaha motor in hetzelfde configuratie komt op105..115Nm.

bij voorbaat dank
miro schreef:1. Heb ooit gereden een fiets met een stromer ST-2 motor?
2. Heb je ooi een e-bike met Bosch motor gereden?
3. Heb ooi met de test fiets geklomen?
1. Ja, heel even. Spectaculair apparaat.
2. Ja, heel veel. (Idworx, Gaastra, Gazelle, Koga, Bulls, enz.) (stadsfiets, trekkingfiets, toerfiets, ATB)
3. Korte klimmetjes. Met tassen en een jongetje van 6 op de aanhangfiets. Zowel op asfalt als steile off-road klimmetjes in het bos (rond de 20%-25% in mul zand en op gravel). De fiets kwam met gemak boven. Ook in een te zware versnelling. De grootste beperking is uiteindelijk de grip van de achterband. Datzelfde heb ik ook met Bulls mountainbikes met Bosch gedaan. De Santos deed daar niet voor onder.
Ik vroeg mij trouwens af: is er een merkbaar verschil in comfort aan de achterkant door de kortere spaken? Is het wiel daarmee -theoretisch- betrouwbaarder, of juist minder betrouwbaar?
Nog even over de prijs. Als je hem compleet opbouwt met lowriders, SON verlichting, Evo display en Pinion P1.18, kom je uit op een prijs van €8228,-

Als je kiest voor de Pinion 9-speed kan je €579,- in je zak houden.
Travelmaster schreef:Ik vroeg mij trouwens af: is er een merkbaar verschil in comfort aan de achterkant door de kortere spaken? Is het wiel daarmee -theoretisch- betrouwbaarder, of juist minder betrouwbaar?
Geen merkbaar verschil in comfort.
Betrouwbaarder wiel? Geen idee, dan zou ik hem eerst naar de knoppen moeten rijden. ;)
Bij de meeste E-bikes zijn de spaken niet het grootste probleem, maar is het motorhuis vaak het zwakste punt. We hebben echter met 45km/u Bulls GO Swiss mountainbikes de gekste dingen uitgehaald en de grootste lol gehad. Bleef gewoon heel bij het op volle snelheid over stenen en boomstronken denderen.
Bedankt voor de snelle en duidelijke uitleg. Ik heb geen ervaring met “go swissdrive”. Blijkbaar het is een goede optie.
EnriceV schreef:Ik ga geen commentaar geven op de review want ik heb de fiets niet getest. Maar die connector is een RoPD connector die bij meerdere fabrikanten is terug te vinden.

En de geschiedenis:
How did it start?

In 2002, the German postal service began experimenting with E-bikes to deliver mail on certain routes where E-bikes would be appropriate. They soon had over 6,000 pedelecs delivering mail, but when competing companies wanted to bid on future E-bike component supplies, Deutche Post realized that the different companies all used unique connectors and different charging protocols.

The driving vision for the new interface was based on the success of the automobile industry using the 1983 CAN system from Bosch (Controller Area Network), and also the success of the USB interface for the computer industry (Universal Serial Bus). Something was needed that would be backwards adaptable to existing systems, and also future expandable to allow likely developments for Light-Electric-Vehicles (LEV’s) .

These concerns were first presented at the 2004 LEV conference (in Taipei, Taiwan), and soon an international team of seven industry leaders began studying and discussing the potential issues to ensure a good first effort. In 2007 a protocol similar to CAN was adopted and soon after five more companies joined the association.

In 2011, the finished V1.0 standard was released, using the connector and communication protocol developed by Rosenberger. There are currently 58 members who have agreed to use the RoPD connectors and charger communication interface…including BMW, Bafang, Panasonic, and many other industry leaders. All new electric wheelchairs and mobility scooters in Europe have switched over to the RoPD connector, along with battery-operated mobile medical equipment.
Wat jammer dat de hier meest gangbare merken als bijvoorbeeld Gazelle, Batavus, Sparta, Koga en Bosch deze connector niet gebruiken.

De XLR3 stekker van de Accell-fietsen zijn wel lekker degelijk, maar de Gazelle stekkers zijn troep. Daar is op internet veel gesodemieter over te vinden en ook Radar en de Fietsersbond hebben dit zonder veel succes aangekaart. Veel dealers lieten de klant een nieuwe accu van 600 Euro aanschaffen als er weer eens een pinnetje was gebroken, terwijl dit voor 80 tientjes gerepareerd kan worden! Er zijn ook bedrijven die voor niet al te veel geld de slechte Gazelle stekkers vervangen voor de betere XLR3.
Ik wil nog een keer een lans breken voor de Yamaha motoren, die zijn net wat simpeler dan de Bosch motoren, namelijk geen interne overbrenging waardoor ze ook geschikt zijn voor bijvoorbeeld meerdere voorbladen. Ook zijn ze ontzettend betrouwbaar (zowel mening van mij, de vakhandel als de Duiste gebruikersgroep), met veel minder storingen dan Bosch (die weer veel betrouwbaarder is dan de meeste naaf alternatieven). Ook prettig is dat de Yamaha heel natuurlijk rijdt als de motor uit staat, vermoedelijk omdat er geen interne overbrenging is.

Enige nadeel is dat de Yamaha niet zo heel veel gebruikt wordt, maar toevalligerwijs is het wel de motor van de Razer wat een relatief goedkope vakantie ebike is.

En ik geef Michiel gelijk, de kabelboom (en dus de stekkers) zijn superbelangrijk bij een e-bike. Met drie fietsen en vijf jaar (ruim 150k km!) was de kabelboom storing een terugkerend probleem, met name toen het spul wat ouder werd. Daarom heb ik veel liever een middenmotor met daarbovenop de accu omdat je dan die kabelboom niet nodig hebt.

Wat dat betreft ben ik uit ervaring ook erg kritisch t.o.v. de Bionx/Swiss motoren, hoe goed ze ook zijn. De constructie is en blijft kwetsbaar.

@ Miro: Bosch motoren leveren niet/nauwelijks meer als de Swiss motor ze op een naafversnelling zijn ingesteld (zie handleiding pagina 41, link onderin mijn post). Pas bij een derailleur versnelling krijgen sommige Bosch motoren een sterker ondersteuningsprofiel*. Overigens merk je het verschil in NM wel degelijk, maar uit ervaring weet ik dat 25nm al superfijn rijdt en 40nm voor de meeste gevallen zat is. Maar ik ben stiekem wel heel happy met de 80nm van de Yamaha :twisted:

Mijn Yamaha heeft dus een 80nm profiel en dat is behoorlijk pittig voor de ketting (slijtage). De Alfine naaf houdt het vooralsnog prima, maar het is volgens mij wel buiten spec. Als de boel onverhoopt toch overlijdt prikken we er een Rohloff in, die kan meer hebben. Maar goed, de prijs van mijn fiets is een kwart van de Santos, dus ik kan nogal wat upgraden voordat het financieel realistisch is om voor een Santos of Idworkx te gaan :D


* Alle Bosch motoren van een jaargang zijn hardwarematig precies hetzelfde, of het nu active of een performance motor is. Er is ook geen verschil met motoren voor naaf of derailleur. De verschillen zitten hem in de software profielen die worden ingeladen.

http://order.amazingwheels.nl/downloads ... g_2014.pdf

Ik zie dat jij ruim 75nm aanhaalt, maar volgens de documentatie (blz 41) levert een Bosch niet meer dan 60nm bij een derailleur en 50nm bij een naaf, of is er wat anders aan de hand en klopt de documentatie van Bosch niet (zou ook niet de eerste keer zijn)? En zo levert mijn Yamaha als ik het goed begrijp "sslechts" 80nm, niet 100nm. Maar ik ga nu dus uit van de leveranciers documentatie en die is niet altijd even betrouwbaar op dat gebied.
Travelmaster schreef:Mijn auto kost minder dan deze fiets, bedenk ik me net. Wauw.
Dat kan dan niet anders dan een occasion zijn; en dat is met deze nieuwe fiets geen faire vergelijking. Ik kan voor 8000 euro ook heerlijke snelle (en droge!) occasion auto's verzinnen met stoelverwarming, radio/cd/usb, en lederen zetels, maar nieuw?
Enne, de 'running'costs?

En fiets kost verder na aanschaf weinig meer, en al helemaal geen belasting oid.
Zo bezien is zelfs een fiets uit deze prijsklasse een koopje.
Georg, ik acht jou toch wel in staat míjn opmerking op z'n waarde te schatten :wink: .

Natuurlijk is dat een tweedehandsje! Zonder sjoemelsoftware, liet ik me vertellen.
Georg schreef:En fiets kost verder na aanschaf weinig meer.
Ik zou daar toch niet helemaal zeker van zijn.
Als ik eens voorzichtig begin te tellen en werkzaamheden tegen een uiterst schappelijke prijs tel krijg ik dit:
Afbeelding
Zeker als-ie elke dag aan de lichtnet moet worden gehangen :lol: .

En gezien het feit dat ik meer kilometers maak met de fiets dan met de auto, mág het wat mij betreft ook wat meer kosten.
Ave Gone schreef:
Georg schreef:En fiets kost verder na aanschaf weinig meer.
Ik zou daar toch niet helemaal zeker van zijn.
Als ik eens voorzichtig begin te tellen en werkzaamheden tegen een uiterst schappelijke prijs tel krijg ik dit:
Afbeelding
Leo, een kale fiets is niet voldoende.
Zomer, Herfst en winter kleren, paar schoenen helm bril, handschoenen,tassen etc. ben je aardig wat geld kwijt.
Ik rij met aldi lidl en tweede hands kleren en toch ben ik ruim 2000Euro kwijt.
Karton. Ik en mijn vrouw hebben geen illusie dat fietsen is goedkoop. Ik fiets voor plezier en conditie.
miro schreef:Karton.
:lol: Ik moest even denken, maar toen snapte ik 'm. Kortom.
Ave Gone schreef:
Christophorus schreef:Nu weer terug naar de Santos Travel E-lite graag.
Ja, er stond nog een vraag open.
Hoeveel weegt het ding?
Weet je nou ondertussen al wat ie weegt, of zie ik iets over het hoofd?
Georg schreef:
Travelmaster schreef:Mijn auto kost minder dan deze fiets, bedenk ik me net. Wauw.
Dat kan dan niet anders dan een occasion zijn; en dat is met deze nieuwe fiets geen faire vergelijking.
Nou, dan vergelijken we hem met een nieuwe Honda NC 750 X ABS motorfiets van 8000,-- euro, die heeft ook twee wielen en een motor. Een Japans kwaliteitsproduct(reclametaal :) ). Daar zit toch wat meer techniek, onderdelen, research, ontwikkelingskosten, testinspanning e.d. in. En dan heb ik nog geeneens de goedkoopste uitgezocht.