Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser

Ave Gone schreef: Garantie is leuk, maar 's nachts twee of drie keer je matje moeten opblazen niet.
Ik heb ook wel eens last gehad van een poreus Neo-Air-matje (allereerste model). De lekjes waren zo klein dat ze zelf met onderdompeling niet te vinden was.
Dus ruim na de garantieperiode toch netjes een nieuw matje gekregen.
dijken63 schreef:gewone pincet werkt prima hoor. veel beter dan zo'n tekentang. En ook veel kleiner om mee te nemen.
Anja
Zoals Ave Gone zijn pincetje heeft aangepast kan het prima werken voor het uittrekken van teken. En ik weet natuurlijk niet wat jij als een 'gewone pincet' beschouwd. Maar wat ik beschouw als een 'gewone pincet' (https://nl.wikipedia.org/wiki/Pincet) is absoluut ongeschikt voor het veilig verwijderen van teken. Het verwijderen op zich kan prima, maar niet zonder het plat drukken van de teek. Resultaat: de teek haar maaginhoud beland in je lichaam, iets wat je net wil voorkomen.

Een fijne pincet met gebogen bek kan wel geschikt zijn: https://www.drogisterij.net/make-up/acc ... 2900078270
Al levert dat met heel kleine teken mogelijk ook moeilijkheden op.

Ik ben overigens ook geen fan van tekentangetjes. Er zijn andere systemen die naar mijn ervaring beter werken en nog veel kleiner zijn dan een gewone pincet.

Renaat
Ik blijf een fan van Tear-Aid (http://www.tear-aid.com). Geschikt voor het waterdicht herstellen van regenjas, fietstas, tent, ... het luchtdicht herstellen van een slaapmatje, het kleven van een band, ...

Tevens neem ik tegenwoordig ook een pakje Sugru mee: https://sugru.com/ Nog nooit gebruikt onderweg, maar goede ervaringen mee in huis.

Renaat
zoefie schreef:Hebben jullie tips voor een klein niet-lekkend flesje smeermiddel voor de ketting?
De kleine flesjes van listerine mondwater zijn heel sterk en sluiten goed af. Ik heb er de magura remolie in gedaan (de originele flesjes zijn snel lek). Wel eerst je mond spoelen tot ie leeg is :D
zoefie schreef:Hebben jullie tips voor een klein niet-lekkend flesje smeermiddel voor de ketting?
Finish Line heeft flesjes van 60ml Koop een (duur) kleintje voor onderweg en een grote (goedkoper per ml) voor thuis / om na te vullen. 60ml is zat voor 3 weken fietsen.

Alternatief: dumpster diven bij de benzinepompen die je tegenkomt (zie kopje "Kettingolie") :)
Hoi allemaal,

Even melden dat de vakantie zeer geslaagd was! En qua uitrusting was het bijna perfect zo, hartstikke bedankt voor alle tips! Achteraf gezien was ik vooral erg blij met:
- de fietspomp met manometer
- de Bever pannenset van 39,90 (1 pan en 1 koekenpan meegenomen)
- hoofdlampje voor 's avonds
- hooikoortstabletten voor insectenbeten
- tie-wraps (veel meenemen in verschillende groottes)
- duckttape

Het fietsregenjasje heb ik heerlijk genoeg niet nodig gehad, dus die test ik de volgende keer.

Groetjes!
ook nog goed geslapen?
Die hooikoorts tabletten bij insectenbeten zijn echt een uitvinding hè.
gr Anja
Ja goed geslapen :) Het was wel even uitvinden dat je het matje vrij hard moet oppompen om lekker te liggen. Daarna ging het goed!
Mooi dat je ook zo tevreden bent over het Topeak pompje! Ik vind het zoals veel mensen hier echt een aanrader :) Heb je ook nog dat Topeak rateltje aangeschaft of ben je uiteindelijk voor een andere multitool gegaan?

En een kleine hoeveelheid ducktape en assortiment tiewraps komt bijna altijd wel van pas... Waar heb je ermee "gefixt" tijdens je reis?

Waren er trouwens ook nog dingen waar je minder over te spreken was? :twisted:
Het toppeak tooltje heb ik ook gekocht, is erg mooi en was handig bij de reparatie voor het strak aandraaien.

Het stuurtasje moest ik fixen, dat zakte steeds maar naar beneden. In zo'n geval is een vlinderstuur toch wel erg onhandig! Het ziet er ook idioot uit, het stuurtasje moet erg schuin omhoog zitten, anders is het routeboekje niet te lezen.

Er was erg weinig om ontevreden over te zijn. Volgende keer nog wel wat hele kleine aanpassingen doen, zoals:
- etuitje in stuurtasje, zodat er geen losse spulletjes in rondzwerven (het viel er nu regelmatig uit bij het opendoen van het tasje)
- Handiger waterdicht toilettasje voor pleisters en pillen.
- Benodigde fietsreparatiespullen nog eens goed bekijken en handige opbergmethode voor verzinnen
- Kleinere eetvoorraad meenemen vooraf, in Europa zijn de supermarkten hartstikke goed.

Nu lekker op zoek naar de volgende mooie route!
O ja, ik vergeet het allerbelangrijkste: ik was niet tevreden over de kleinste versnelling van mijn fiets, die wil ik vervangen voor een kleinere. Met zoveel bepakking vind ik dat wel nodig voor hellingen van ~8% en hoger.
en dan willen wij natuurlijk weten hoeveel versnellingen je hebt, wat het kleinste verzet is, hoeveel kg bagage had je bij je en waar kwam je die 8.% tegen.. .
Gr Anja
zoefie schreef: Er was erg weinig om ontevreden over te zijn. Volgende keer nog wel wat hele kleine aanpassingen doen, zoals:
- Benodigde fietsreparatiespullen nog eens goed bekijken en handige opbergmethode voor verzinnen
Tip: plastic ziploc zakjes. Kost weinig en met name de 1 liter variant vind ik super praktisch.
Anja - je bent me precies voor :) - dacht hetzelfde. Met welke versnellingen heb je die 8% gedaan.
Mijn fiets (een Koga Traveller) heeft 27 versnellingen. Vanavond zal ik kijken of ik kan zien welke verzetten ik heb. Maar het moet wel dat het klimmen beter gaat met een lager verzet. Bij 6-7 km/h (een snelheid waarbij je echt nog niet van je fiets valt) was de trapfrequentie echt te laag, en voelde ik mijn knieën. Het lijkt me dat er nog wel 1 of 2 lagere verzetten bij kunnen.
PeterFokkinga schreef:
zoefie schreef: Er was erg weinig om ontevreden over te zijn. Volgende keer nog wel wat hele kleine aanpassingen doen, zoals:
Tip: plastic ziploc zakjes. Kost weinig en met name de 1 liter variant vind ik super praktisch.
Ziet er erg handig uit! Dank je voor de tip!
---
Als ik goed geteld heb is het:
11-32T voor de cassette, en 48-iets-26 voor de crank, dus het lichtste verzet is 26-32.
Vlgs mij kom je daar een heel eind mee, maar misschien hebben de experts daar een andere mening over.
na wat "oefenen" , heb je dan toch nog wel een paar tandjes over bij 6 %? Of was de berg wat steiler?
Anja
dijken63 schreef:Vlgs mij kom je daar een heel eind mee, maar misschien hebben de experts daar een andere mening over.
na wat "oefenen" , heb je dan toch nog wel een paar tandjes over bij 6 %? Of was de berg wat steiler?
Anja
Ja dit schijnt al heel netjes te zijn qua kleinste verzet he? Eventueel kan ik er dan nog 26-34 van maken met een andere cassette.

Het zal waarschijnlijk wel wat steiler dan 8% geweest zijn. Het zijn vooral de steilere stukken op de langere klims waar ik nog een extra tandje bij zou willen kunnen schakelen. En hoe steil die stukken dan zijn, 10+%?

Meestal doe ik de klims van 5% en hoger geheel in het lichtste verzet. Bij zo'n 9 km/h schakel ik over naar een verzetje hoger.
zoefie schreef:Als ik goed geteld heb is het:
11-32T voor de cassette, en 48-iets-26 voor de crank, dus het lichtste verzet is 32-26.
Er zijn 9 speed HG400 cassettes van 12-36. (er is niet zoveel mis met goedkopere cassettes, gaan soms nog langer mee). Sowieso denk ik dat je meer hebt aan een 12 dan een 11.

Betreft de noodzaak; ik hou persoonlijk wel van de micro verzetjes omdat ik dan kan blijven spinnen, bovendien geldt beter mee dan om verlegen, dus ik snap Zoefie wel. Bovendien, de kosten zullen het niet zijn, zo'n cassette kost niet zoveel (2 tientjes volgens google).

De enige vraag is of zijn lange slag derailleur zo'n kransje aankan, het beste kan hij die vraag stellen aan een GOEDE fietsenmaker met ervaring met dat soort spul (er is vaak meer mogelijk dan de specificaties aangeven).

Om aan te geve dat het vermoedelijk wel zal lukken: http://harriscyclery.net/product/shiman ... e-3054.htm

Met wat goed stellen kan je hem dus aan met een lange slag derailleur die officieel mac 34t aankan. Wellicht kan je dan niet meer 26-11 aan (omdat de ketting dan veel te slap gaat staan), maar dat is toch een absurde keuze.