Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kapot na 80 a 100 km. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Kapot na 80 a 100 km.

goldenlion schreef:Als je door je mond ademt is er sprake van hyperventilatie. Je mond heb je dan ook om te eten en te spreken en je neus om adem te halen.
Dit geldt inderdaad voor walvisachtigen.
Wat je zegt is wel heel kort door de bocht. Mondademhaling laat efficiente hyperpnea (toename van het ademhalingsvolume om de metabole nood te dekken) toe (is niet hetzelfde als hyperventilatie). Hyperpnea is soms echt wel nodig. Mochten jouw voorouders enkel neusademhaling hebben gebruikt toen ze werden achtervolgd door een spreekwoordelijke sabeltandtijger, dan was je er nu niet.

De vraag of je hyperpnea nodig hebt om te fietsen is persoonlijk en daar kunnen we uren over zwammen. PietV vindt van niet, sommige anderen vinden van wel. 't Is allemaal te zien hoe hard je op de pedalen wil stampen.
helaas zijn er ook mensen die alleen maar adem kunnen halen door hun mond. Zelf kan ik door gezwollen neusslijmvlies agv allergien en neuspoliep alleen maar voldoende ademhalen via mijn mond. Hierdoor hap je ook lekker wat vliegenvlees maar zit je ook te hijgen als een oude stoomlocomotief.
goldenlion schreef:Mooi stukje over ademhaling.

http://www.antoniusziekenhuis.nl/182286 ... haling.pdf
Volgens mij hebben we het hier toch over fietsen, en dan niet op z'n allersloomst maar over gewoon lekker doorstampen? Af en toe hijgen hoort daar zeker bij, daar krijg je heus geen amandel-, tandvlees- of neusonsteking door. Vind het zelf juist wel lekker, af en toe alles eruit halen wat erin zit, tong op de grond enzo. Moet kunnen.
goldenlion schreef:Mooi stukje over ademhaling.
Inderdaad een mooi stukje en ik ga er volledig mee akkoord. Maar lees goed:
Normaal (in rust) ademt men door de neus.
Ik had het over inspanningen, zoals daar zijn: vluchten voor predatoren (niet onbelangrijk voor het voortbestaan vroeger) en volgens velen (maar niet allen, Yopie wel, PietV niet) fietsen. :-)
Dus, goldenlion, wellicht zijn we het helemaal eens met elkaar, maar praten we naast elkaar.
We zijn het wel eens hoor en als je lekker kunt adem halen is dat toch wel een geschenk vind ik want dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.
@Goldenlion - niet mee eens je mond heb je voor het toedienen van extra zuurstof. Er is pas sprake van hyperventilatie als je:
"een te sterke ademhaling in verhouding tot de werkelijke behoefte van het lichaam; dit kan een onderdeel zijn van een paniekstoornis " of "• [medisch] het sneller-dan-normaal ademhalen, ofwel oppervlakkig ofwel diep." En dit zijn maar 2 van de vele definities.
Inge1,

Inderdaad, je mond kun je gebruiken om extra te ventileren of hyperventileren. Maar bloed is bijna altijd verzadigd van zuurstof. Maar met de mond open fietsen, een van de vele vormen van hyperventileren, heeft tot gevolg, dat een te laag CO2 gehalte in het bloed de bloedvaten doet vernauwen en de opname van zuurstof op cel-niveau doet beperken.

Met 3 belangrijke effecten mag je rekening houden. Spijsvertering neemt af. Dus je gaat sneller je glycogeen verbruiken. Door verminderde zuurstof afgifte in de spieren, zul je eerder anaeroob gaan “verbranden”. Je onnodig energie gaat verbruiken voor het extra ademen en de verzwaarde bloedcirculatie. Drie effecten waar een "duursporter" niet op zit te wachten.

Goed ademen doe je door je neus. Houd je slijmvliezen gezond. Scheelt een hoop ongemakken als je met gefilterde lucht ventileert.

Lees het boek “Verademing” van Bram Bakker en Koen de Jong of specifiek voor fietsers http://www.ikdewielrenner.nl/

Als je fiets met open mond, blaas je jezelf letterlijk op. Het belangrijkste bij het ventileren is gecontroleerd uitademen.

Piet.
PietV schreef:Als je fiets met open mond, blaas je jezelf letterlijk op. Het belangrijkste bij het ventileren is gecontroleerd uitademen.
Ik moet kennelijk een decennia geleden al overleden zijn.
Kom op kids, weer even on topic anders begin zelf even een "ademhalings" onderwerp waar jullie samen over kunnen doorkletsen;-)
Ave Gone schreef:
PietV schreef:Als je fiets met open mond, blaas je jezelf letterlijk op. Het belangrijkste bij het ventileren is gecontroleerd uitademen.
Ik moet kennelijk een decennia geleden al overleden zijn.
Begin een vereniging voor Zombie Wereldfietsers, zou ik zeggen 8)
captain_fabulous schreef:
Ave Gone schreef:
PietV schreef:Als je fiets met open mond, blaas je jezelf letterlijk op. Het belangrijkste bij het ventileren is gecontroleerd uitademen.
Ik moet kennelijk een decennia geleden al overleden zijn.
Begin een vereniging voor Zombie Wereldfietsers, zou ik zeggen 8)
De TS is in elk geval al in limbo...

On-topic: ik ervaar hetzelfde probleem als de TS en zovele anderen. Maar eigenlijk alleen als ik 1x per week een langere rit maak, zoals in het 'voorseizoen' . Op fietsvakantie kan ik een paar weken achter elkaar zonder rustdag 100km door heuvel-/bergachtig gebied aan. Daar word ik ook wel moe van, maar op een andere manier. Onderweg heb ik dan niet zo snel die energiedips. Best wel maf.

Een een bord spaghetti pesto als ontbijt en brood en een snickers onderweg doen wonderen :) Ook stop ik op fietsvakantie veel vaker om foto's te maken, dat zal ook helpen. Zonder zweverig te willen overkomen, komt er op vakantie misschien ook wat meer wilskracht bij kijken om die camping x km verderop met die fijne douche te halen of iets dergelijks.
Mark75 schreef:Ik ben net trug van een rondje 60 km en dit wederom zonder vermoeiheid. Ik had zelfs een stuk windkracht 4 vol tegen. Zou dan toch echt de heilige graal de rustige snelheid zijn!?
Ik kan mezelf 'kapot rijden' in 20 km. Ik kan ook 200 km fietsen en toch energie over hebben. En dit enkel door verschil in snelheid en voldoende pauzeren.

Renaat
Revanho. Zo simpel lijkt het bij mij ook te werken.
Mijn ervaring is dat het aantal km,s maar beperkt relevant is voor het "kapot zitten"
Met bagage rij ik ongeveer 18 km/u ,heel ontspannen excl stops.
in Nederlandse omstandigheden kan je dit wel lang volhouden zonder kapot te gaan.

Als je in Azië zit met heuvels / bergen en 30+C wordt het wel een ander verhaal.
Ik kan dan nauwelijks bij eten en drinken wat ik verbruik .

Als je dan 6 uur op de fiets zit ben je wel een beetje op
,s'avonds veel bij-eten en drinken is dan heel belangrijk, en dan nog hoef je s'nachts bijna niet naar de wc om te plassen :D
Een goed ontbijt en onderweg regelmatig eten en drinken en af en toe een colaatje en een banaan werkt bij bij het beste

Dirk
Uiteraard is kapot gaan doorgaans een kwestie van te hard gaan (honger/kou/hitte zijn mega belangrijke factoren), maar veel mensen vinden het heel lastig om te bepalen hoe hard ze dan wel moeten gaan. Ik heb als wedstrijdrenner al 20 jaar altijd een hartslagmeter om en ik heb gemerkt dat zelfs met alle ervaring die ik heb ik ook wel eens mezelf te sterk inschat. Oftewel, ik denk dat ik lekker bezig ben, maar mijn hartslagmeter geeft aan dat ik te hard ga.

Ik raad daarom mensen die veel issues hebben met kapot gaan om een hartslagmetertje te kopen, dan kom je er al snel achter dat je vaak met een te hoge hartslag rond rijdt.

Je zal niet alleen merken dat je meer inzicht krijgt in je lichaam en dus niet meer kapot gaat, je zal geen hoofdpijn meer hebben na het fietsen, de volgende dag fris wakker worden en snel vooruitgang boeken.

En nee, als je geen problemen hebt is een hartslagmeter natuurlijk geen must, het is vooral handig als je moeite hebt om jezelf goed in te schatten.
loknor schreef:Uiteraard is kapot gaan doorgaans een kwestie van te hard gaan
Ook met de helft van de snelheid ga je uiteindelijk kapot.
Het laaste is dan meest een gebrek aan voedsel cq. de man met de hamer.
Als je gewoon hard fietst dwz met een hoge hartslag is dat heel iets anders.
Leon,

Het belangrijkste aspect blijft het inspanningsniveau. Lees ook bericht 3 in dit onderwerp, van Marco Meijerink. De belangrijkste controle voor mij is mijn ademhalingsfrequentie. Ik was een goed tijdrijder en kon mij binnen een half uur tot anderhalf uur volkomen "leeg" rijden.

In tijdrijden heb ik absoluut geen zin meer. Verstand komt met de jaren. Op halve snelheid kan ik naar alle waarschijnlijkheid 24 uur doorfietsen. Als ik op een warme zomeravond zin heb, fiets ik een rondje Markermeer bij volle maan. Circa 165 km op mijn Avaghon S28. 22.00 uur weg, rond 07.00 thuis. Een en al rust, op Fries roggebrood en water.

Wieler-termen als "hongerklop" en "de man met de hamer" is voor gekken en dwazen.

Fiets rustig en zonder zorgen.
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere.
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is ongezond.

Piet.
Weer dat mantra. We weten het, je hebt het licht gezien... :|

Maar hee, misschien komt mijn verstand ook nog wel met de jaren, dan post ik het hier wel, als dit forum zichzelf de nek niet heeft omgedraaid :oops: .
Ave Gone schreef:
loknor schreef:Uiteraard is kapot gaan doorgaans een kwestie van te hard gaan
Ook met de helft van de snelheid ga je uiteindelijk kapot.
Het laaste is dan meest een gebrek aan voedsel cq. de man met de hamer.
Als je gewoon hard fietst dwz met een hoge hartslag is dat heel iets anders.
Ik noemde honger als belangrijke factor, maar:
We hebben het hier over 80-100 km met 25 kmpu, dat is niet direct een voedsel kwestie (3-4 uur)*. Uit de beschrijving blijkt gewoon dat de TS moeite heeft (had!) om te doseren.

* Uiteraard zou ik wat eten onderweg, maar hou in het oog dat de meeste mensen niet in staat zijn om zinvol glycogeen aan te vullen zolang ze niet aan het spaarbranden zijn. Voedsel wordt gewoon niet zo snel omgezet, zeker niet als het lichaam andere dingen aan het doen is dan bloed naar de maag pompen. Eten op de fiets werkt vooral als je rustig aan doet. Zelfs profs (en die hebben hun lichaam erop getraind!)hebben moeite met energie aanvulling in de koers.

Iemand die 3 uur+ 25kmpu rondtrapt is meestal niet aan het spaarbranden (ja, ongetwijfeld zitten hier meerdere mensen die grinniken om die snelheid, maar dan ben je toch wel sterk).

Wat je blijkbaar wel moet doen is direct wat eten nadat je afstapt, volgens de moderne sport en voedingsleer heeft dat een significant effect op herstel :D