quote="math"
> Hier wordt wel erg veel kennis en testmethodiek bij het grof vuil gezet.
Dit lijkt hier gebaseerd te zijn op een mening van het moment, maar het is op dit forum al meer dan tien jaar aan de orde geweest en de ervaringen van velen hebben op zijn minst bij mij toch wel tot dit inzicht geleid.
> Warm/Koud : Uit weinig blijkt dat de de rolweerstand erg
> temperatuurafhankelijk is,
Heb je metingen?
> totdat je bij temperaturen komt waar het rubber zacht en plakkerig wordt.
Ik denk dat het juist andersom is. Een fietsband op een harde ondergrond vervormt als functie van gewicht, diameter en druk. Koud rubber is stug, dus dan kost het meer energie om het te vervormen.
> Zand/gras. Inderdaad, voor alle zachte ondergrond geldt dat
> de rolweerstand in hoofdzaak bestaat uit vervorming van
> de ondergrond en niet in vervorming en micro-slip van de band,
Fietsers op dit forum rijden zelden op zulke ondergrond.
De meeste onverharde wegen zijn niet zacht maar juist hard en hobelig.
> Grof asfalt/kinderkopjes. Op hobbelige ondergrond, waar de banden
> niet meer de oneffenheden kunnen gladstrijken, begint de fiets
> te schokken en trillen. Die verticale trillingen worden deels
> door het lichaam geabsorbeerd
Om je enig idee te geven hoeveel trillingen je banden absorberen moet je eens voor de grap de banden van de fiets halen en op je velgen gaan fietsen. Ook een stukje op kasseitjes.
> De meeste fietsers zullen ook niet dagelijks dat heel
> grove asfalt, kinderkopjes en wasborden opzoeken.
In steden als Antwerpen en Maastricht kom je nergens zonder over de ergste wegdekken te fietsen.
HansvanderVeeke schreef:Ik hoor hier alleen mensen over rolweeerstand. Maar geldt de nutteloosheid ook voor de grip en de levensduur?
Helaas wel. Grip op droog en nat asfalt word gemeten op schoon asfalt. Het vervelende is dat in veel gebieden die populair zijn bij de leden van dit forum juist het asfalt in de bochten vaak bezaaid is met zand, steentjes en modder. Juist in de bochten heb je grip nodig. Het verbaast me dan ook niet dat ik op dit forum een aantal malen heb gelezen dat de Supreme toch wel tegenviel qua grip op gruis en het ene stukje nat gras van de tocht.