door
steemsh » ma 24 nov, 2014 16:48
Ber,
Of je meerdere fietsen nodig hebt? Zou het?
Ik hoor hier eigenlijk niet thuis, zijnde geen echte vakantie fietser (ik haat kamperen) maar kwam wel op dit segment van de markt terecht in mijn zoektocht naar een 'kan alles' fiets. Dus Caveat Emptor.
Ik zocht een fiets met wat sportievere zit, onderhoudsvriendelijk, moet lang meegaan, stevig in elkaar zitten, moet ook koersvast door mulle veldwegen en boswegen kunnen ploegen alswel gewoon asfalt vreten, stabiel ook met bagage (foto spullen) en/of bagage voor een B&B tochtje, eens een wat sneller/tempo rondje kunnen doen zonder dat absolute snelheid een punt van aandacht is (gewoon 'n fitness rondje, lekker moe worden).
Ik ben toen op een Santos Travel Lite (+riem+rohloff+recht stuur) uitgekomen, qua comfort kan ik niet klagen, er zitten 50mm banden op die ik voor op 3 bar heb en achter op 3,5bar en dat filtert veel zonder het idee te hebben dat de banden je afremmen. Het stuurgedrag vind ik voor mijn smaak ook prima, ik kan fel genoeg sturen om ergens op tempo omheen te slingeren en de rechtuitloop is ook goed: stuk met losse handen fietsen om bv de wikkel van een muesli reep open te maken is geen punt, dat vergt geen koortdanser evenwichtsgevoel.
Het is geen racefiets om in club verband mee te gaan fietsen maar voor de rest kan zowat alles wat ik als recreatieve fietser wil. Ik stuiter er niet mee over boomstammen of zo maar een drassig bospaadje schuw ik niet.