Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Leuk klimmetje, La Roche :-)
Aniphys schreef:Hier (in de Ardennen...terug in Belgie)
In 2006 heb ik hier gefietst tijdens het drukke spitsuur op een maandagmorgen! Dit is de weg SS 429 van Castelfiorentino naar Empoli in Italië. Ik fietste heel rakelings langs de bomen, net tegen de berm aan, steeds in het achteruitkijkspiegeltje turend. Al die vrachtwagens die langs me heen zoefden. Ook nog was m’n gehoorapparaat op die dag kapot!
Toen ik voor Empoli linksaf de SS 67 richting Pisa opreed, werd het veel rustiger, aangezien het meeste verkeer nu over de Autostrada Firenze-Livorno ging, iets noordelijker.
https://www.google.nl/maps/@43.6369089, ... 312!8i6656

Om terug op België te komen: in 1995 maakte ik een fietstocht door de Ardennen, met een stukje Frankrijk erbij. Er was volgens de landkaart geen andere route mogelijk dan de drukke vierbaansweg N4 van Champlon (waar ik op de jeugdherberg heb overnacht) naar Marche-en-Famenne. De andere wegen N888 en N889 waren te grote omwegen. Er was ook geen verkeersbord met verboden voor fietsers te vinden. Zie foto hieronder!

Afbeelding
Ave Gone schreef:Niet de expresswegen vergeten he? Hier kom ik regelmatig:
https://goo.gl/maps/PKX2V
Je mag er 120 km/u.
Toevallig in het weekend van 1-2 augustus hier voor het eerst geweest, op de BRM600 naar Morkhoven naar Bitburg. Gewoonlijk kiest de organisatie van Morkhoven zeer veilige en mooie baantjes, maar dit is een zeldzaam stukje smet op dat mooie blazoen...
Inderdaad zéééér gevaarlijk, en al helemaal als je er al fietser moet oversteken...
Precies omdat het wegdek er perfect bijligt, wordt hier zo snel gereden.
Martin E. van Doornik schreef:... drukke vierbaansweg N4 van Champlon
Haha, Martin, daar heb ik in 1986 ook gefietst...inderdaad een van de gevaarlijkste wegen in Belgie waarop ik heb gereden. Het is alsof je met de fiets op de autostrade rijdt.

Een andere straffe was de Express-weg Antwerpen-Kust. Rond die periode lag er nog een fietspad...excusez-moi...geschilderde stippelijntjes aan de kant. Ik ben daar ooit meegezogen door een blauwe truck van 'Norfolk' (vergeet ik nooit)...op centimeters van mijn stuur, maar gelukkig ben ik niet onder de wielen beland (zelfs niet gevallen). Nu is dit een autostrade geworden (met parallel volwaardig fietspad dacht ik). Dingen worden beter in Belgie...we moeten gewoon een beetje geduld hebben :-)
Martin E. van Doornik schreef:Om terug op België te komen: in 1995 maakte ik een fietstocht door de Ardennen, met een stukje Frankrijk erbij. Er was volgens de landkaart geen andere route mogelijk dan de drukke vierbaansweg N4 van Champlon (waar ik op de jeugdherberg heb overnacht) naar Marche-en-Famenne. De andere wegen N888 en N889 waren te grote omwegen. Er was ook geen verkeersbord met verboden voor fietsers te vinden.
Op zo'n weg fietsen is zelf risico nemen - of er nou een bord staat of niet. Gelukkig kan de technologische vooruitgang ons helpen. Met de gps op het stuur is er vast wel een beter alternatief te zien.
In dit kader, met een knipoog, dan ook dit nog even:

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/13/wie ... uwing-toe/
ik ga binnenkort ook door duitsland/belgie ardennen. ik heb op mapsource en google street view de complete trip gepland.het was een dag werk, maar ik kom nu dus ook geen gevaarlijke kruisingen of wegen tegen. ideaal :D

honden of aso automobilisten heb je overal, zelf bijna aangereden in NL door een wielrenner volgwagen OP HET FIETSPAD !!! die dacht even sneller te zijn via het fietpad :evil:
Travelmaster schreef:In dit kader, met een knipoog, dan ook dit nog even:
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/13/wie ... uwing-toe/
Aan de andere kant: in Nederland lijkt een wegcode overbodig te worden nu telkens blijkt dat het meer en meer standaard wordt om links te rijden waneer men daar zin in heeft. Dit geldt zowel voor fietsers, automobilisten als stadbuschauffers. Eigenlijk is men in Nederland de Indiase wegcode aan het invoeren: groot heeft voorrang.
Aniphys schreef:...of gewoon dit (let op het snelheidsbord rechts...waar weinigen zich overigens aan houden).

:shock:
Ik had in mijn voorbeeld bewust gekozen voor een fietspad 'naar Belgische normen' (en dat als reactie op een voorbeeld van een ander fietspad). Ook omdat men verplicht is zo'n fietspad te gebruiken. (Of men zou van de regel gebruik moeten maken dat men enkel verplicht is een fietspad te gebruiken als er een 'bruikbaar' fietspad aanwezig is.)
Maar er zijn inderdaad talloze minstens even gevaarlijke voorbeelden te vinden van wegen zonder fietspad 'naar Belgische normen', wegen waar men in Nederland altijd wel een fietspad langsheen zou leggen of een goed alternatief zou bieden. Die wegen bieden dan echter nog het voordeel dat men 'in het midden' kan gaan rijden. Ook verre van ideaal, maar vaak veiliger dan gedwongen te worden op zo'n smal 'moordstrookje' te gaan fietsen.

Kiest men de fietsroutes bewust uit (b.v. met streetview), dan kan het prima fietsen zijn in België. Maar indien men zomaar de weg zoekt dan zijn hallucinante gewestwegen (en gemeentewegen - België kent geen 'expresswegen') bijna onvermijdelijk. En als men functioneel fiets (en dus vaak voor een korte, snelle weg wenst te kiezen), dan blijkt pas echt hoever België achterloopt t.o.v. Nederland. Het hoge aantal verkeersslachtoffers in België is dan ook geen toeval.
Aniphys schreef:Een andere straffe was de Express-weg Antwerpen-Kust.
Er loopt volgens Google Maps toch een lokale weg erlangs, de Hogewatergangweg? Kan men daar niet fietsen?
Revanho schreef:België kent geen 'expresswegen'
Dan moet je wikipedia toch maar gaan aanpassen: :D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Expresweg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... xpreswegen
Martin E. van Doornik schreef:
Aniphys schreef:Een andere straffe was de Express-weg Antwerpen-Kust.
Er loopt volgens Google Maps toch een lokale weg erlangs, de Hogewatergangweg? Kan men daar niet fietsen?
Inderdaad Martin, maar die liep er eind jaren 80 nog niet. Die huidige situatie is gelukkig veel beter.
Je hebt gelijk Revanho, jouw voorbeeld van Belgisch 'fietspad' was concreter dan het mijne. Wat betreft de expresweg; ik gebruikte die term enkel omdat hij hier door iedereen zo wordt genoemd en bekend staat. Wat de officiele term is, daar spreek ik me niet over uit. Heeft wikipedia gelijk of niet? Ik weet het niet, maar het is de moeite niet om daarover uit te weiden of te kibbelen. Terug naar die sakkerse Belgische fietspaden! Wie vindt nog erbarmelijkere exemplaren op Google Streetview? :-)
Aniphys schreef:Terug naar die sakkerse Belgische fietspaden! Wie vindt nog erbarmelijkere exemplaren op Google Streetview? :-)
Hoeveel wil je er hebben? :lol: :lol: :lol:

Een fietsstrook????
https://goo.gl/maps/klP3r

In Haccourt heeft men geld uitgegeven voor fietsers.
Kijk goed: de groene dingen zijn de fietspaden. Ze dwingen de fietser overal tussendoor en achterom te gaan en tevens om door alle goten te botsen. Het kostte wat, maar dan heb je ook wat. Ik ga daar in de buurt wel eens boodschappen dien met de auto. Perfect geregeld met die fietsvoorzieningen!
https://goo.gl/maps/rgPOC

Dit fietspad tussen Berneau en Moeilingen is best breed aangelegd. Het gras heeft de breedte inmiddels al meer dan gehalveerd. In de winter ligt er altjid modder op en bij zijwegen knal je door de molgoten. Wel fijn voor de auto's dat er nu niet meer van de stomme fietsers op de rijbaan fietsen.
https://goo.gl/maps/3Xk8I

In Kanne hebben ze een godsvermogen uitgegeven voor een brug met fietspaden. Alleen de beginnen en de einden zijn nog altijd doodeng en je krijgt er ruzie met de voetgangers.
https://goo.gl/maps/WEQUr

In Veltwezelt heeft men op een weg waar bijne geen autoverkeer komt toch fietspaden aangelegd. Alleen durf ik er bijna niet op te fietsen:
https://goo.gl/maps/19lpy (In beide richtingen!)
Een paarhonderd meter verderop: https://goo.gl/maps/AZ6XI
Haha! Schitterend.
Dat is genieten...zo van die plaatjes kijken.
Nog...nog...
Ave Gone schreef:
Revanho schreef:België kent geen 'expresswegen'
Dan moet je wikipedia toch maar gaan aanpassen: :D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Expresweg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... xpreswegen
Is dit dan ook een expressweg? Hier heb ik op 22 juli 1973 komend vanuit Boston gefietst, met op de achtergrond de stad Worchester in Massachusetts (USA). Het is de weg no. 9, 'Boston Turnpike' genaamd. Lokaal verkeer mag hier ook rijden. Dat is nu al 42 jaar geleden, ik was toen 22 jaar....
In januari 1974, een half jaar later, heb ik hier nog een keer gefietst, toen lag er sneeuw!
Amerika.... geweldig fietsland!

Afbeelding
Ave Gone schreef:
Revanho schreef:België kent geen 'expresswegen'
Dan moet je wikipedia toch maar gaan aanpassen: :D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Expresweg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... xpreswegen
Als ik alle fouten in wikipedia zou moeten aanpassen, dan heb ik 24 uur meer per dag nodig.

Maar hoewel het woord expresweg nog wel heel af en toe gebruikt wordt is het geen officiële indeling en wordt het ook in het dagelijkse taalgebruik echt niet meer zoveel gebruikt. M.a.w. ik hoog het nog uiterst zelden niettegenstaande er bijna geen dag voorbij gaat dat ik over mobiliteit lees en praat.
Ave Gone schreef: Een fietsstrook????
https://goo.gl/maps/klP3r
Gelukkig niet. (In België kennen we sowieso niet het Nederlandse concept 'fietsstroken'.)
Het is wel een slechte poging om een scheiding tussen twee rijstroken te creëren zoals dat in Nederland ook vaak (veel doordachter) gebeurt.
Als men de letter van de wet neemt, dan is die strook echter wel een fietspad en dient men daar dus verplicht op te fietsen, hoewel dat in de praktijk zeker niet de bedoeling is.

Dat is één van de grote problemen in België. Wegbeheerders kennen de regels zelden of besluiten op eigen houtje de regels naar goeddunken aan te passen.
Ave Gone schreef: In Haccourt heeft men geld uitgegeven voor fietsers.
...
https://goo.gl/maps/klP3r
Verkeerde url (zelfde als hierboven).
Ave Gone schreef: Dit fietspad tussen Berneau en Moeilingen is best breed aangelegd. Het gras heeft de breedte inmiddels al meer dan gehalveerd. In de winter ligt er altjid modder op en bij zijwegen knal je door de molgoten.

...

In Kanne hebben ze een godsvermogen uitgegeven voor een brug met fietspaden. Alleen de beginnen en de einden zijn nog altijd doodeng en je krijgt er ruzie met de voetgangers.

...

In Veltwezelt heeft men op een weg waar bijne geen autoverkeer komt toch fietspaden aangelegd. Alleen durf ik er bijna niet op te fietsen:
...
Zowel in onderhoud van infrastructuur als in het doordacht aanleggen worden er nog dagelijks grote fouten gemaakt. Er is heel veel ondeskundigheid en/of onwil bij de verantwoordelijke overheden. En de bereidheid om te leren van fouten of te luisteren naar terechte en constructieve kritiek is meestal ook heel ver te zoeken.

Renaat
Revanho schreef:
Ave Gone schreef:
Revanho schreef:België kent geen 'expresswegen'
Dan moet je wikipedia toch maar gaan aanpassen
Als ik alle fouten in wikipedia zou moeten aanpassen, dan heb ik 24 uur meer per dag nodig. Maar hoewel het woord expresweg nog wel heel af en toe gebruikt wordt is het geen officiële indeling en wordt het ook in het dagelijkse taalgebruik echt niet meer zoveel gebruikt. M.a.w. ik hoog het nog uiterst zelden niettegenstaande er bijna geen dag voorbij gaat dat ik over mobiliteit lees en praat.
Hoi Renaat,
Kun je ons dat even helpen met vertellen hoe je zo'n weg die men vroeger expressweg noemde nu hoort aan te duiden?

Die verkeerde url over Haccourt (bij Visé) heb ik inmiddels aangepast: https://goo.gl/maps/rgPOC

Nog eentje: https://goo.gl/maps/QQOIN
Hier in Klein Ternaaien heeft men fietsstroken willen aanleggen langs de wegversmallingen. Toch maar niet doen?
[/quote]
Er is heel veel ondeskundigheid en/of onwil bij de verantwoordelijke overheden.

Renaat[/quote]

Inderdaad. Ergens in de jaren 1990 heb ik reportage gemaakt over fietsen. Ik ontdekte toen dat in Nederland heuse studies & handboeken bestaan over fietspaden & hun aanleg.

Sindsdien heb ik meer dan één fietspad weten aanleggen in Vlaanderen - en nagenoeg allemaal zondigden ze tegen één of meer van de meest elementaire regels in die Nederlandse handboeken.
Ave Gone schreef: Nog eentje: https://goo.gl/maps/QQOIN
Hier in Klein Ternaaien heeft men fietsstroken willen aanleggen langs de wegversmallingen. Toch maar niet doen?
Wat een toeval, want hier heb ik twee jaar geleden, op 10 juni 2013, van Maastricht naar Liège gefietst en het gebouw met het torentje rechts direct herkend! De naam Klein Ternaaien ken ik niet, want op het plaatsnaambord stond Lanaye (Lanaken).
Martin E. van Doornik schreef:De naam Klein Ternaaien ken ik niet, want op het plaatsnaambord stond Lanaye (Lanaken).
Ja, ze hebben hier twee talen hè?
Ik zal je even helpen, want je bent het kennelijk niet gewend. :wink:
Lanaken ligt ten noorden van Maastricht, het is de hoofdplaats van de Vlaamse gemeente Lanaken. Een vertaling in het Frans daarvan ken ik niet.
Ternaaien ligt ten zuiden van Maastricht, in de Waalse gemeente Visé (Vlaams: Wezet). In het Frans heet dat dan Lanaye. Net over de grens, dus tussen Ternaaien en Maastricht, ligt Klein Ternaaien. In het Frans heet dat dus Petit-Lanaye.

Lastig allemaal die administratieve grenzen, taalgrenzen en vooral cultuurgrenzen. Maar ook weer heel leuk, want ik ben zo in het buitenland.

Heel toevallig dat iemand daar eens fietst is het ook niet want de route is een van de belangrijkste toeristische uitvalsfietsroutes voor de stad.