Die bandendruk van je MTB hangt natuurlijk ook weer af van wat je weegt. Bij mij blijft het echter ook een afweging: in het terrein zou het best wat zachter kunnen dan de 2-2,2 bar waarmee ik rij, maar ik wil ook zonder al teveel weerstand naar het parcours toe. En da's toch al gauw aardig wat kilometers asfalt.
Good for you dat je met je mtb met die bandendruk het snelste bent, maar dat is iets anders dan zeggen dat je weinig rolweerstand hebt. De keuze voor brede banden is er een van comfort en praktisch nut. Een 23 mm racebandje op 9 bar heeft toch echt minder rolweerstand dan de door jou aangehaalde 3 bar in een 55 mm band. Een klapperend gebit, modder en schimmige paadjes zorgen ervoor dat de keuze voor een brede band, met een lage druk, soms tch veel sneller kan zijn. Duidelijk is echter dat de rolweerstand daar nu net niet zo'n enorme factor in is.BertjeConti schreef:En toch is 3 bar in een 55mm band best wel veel. We hebben deze banden voor één heel belangrijke reden gekozen, en dat is namelijk 'comfort'. m'n partner (de stoker) heeft namelijk ooit een nekhernia opgelopen en verdraagt geen schokken. vooral kleine harde schokjes zijn voor haar funest. een verende zadelpen zal dus niet werken. brede banden werken gelukkig wel. Wij zijn heel tevreden met deze opzet en willen dat dus ook kosten wat het kost zo houden.staal is ideaal schreef:BertjeConti schreef:Beste Allen,
Over bandendruk gesproken:
3 bar in een 55mm brede band is behoorlijk hoor! De meesten hier zullen dit wel weinig vinden, maar bredere banden hebben nou eenmaal minder druk nodig. Ook is de rolweerstand van een brede band lager dan een smal bandje.
BIJ GELIJKE DRUK! En je wilt er nu net minder in gooien. Meer rolweerstand dus.
Overigens rij ik ook mtb en heb na vele tests op m'n lokale trainingsronde de ideale (lees snelste) druk in m'n banden weten te bepalen. Op m'n mtb liggen steevast race-kings 2.0 met voor 1,1-1,2 bar en achter 1,6-1,7 bar. Ook hiervan zegt iedereen dat dat veel te laag is, maar ik ben er gewoon sneller mee, en nog nooit een 'snake bite' opgelopen.