jasmon schreef:Pat schreef:@Gieltje: klopt, de alpkit fuel pods zijn vrij wiebelig. Welke maat heb jij? Ik heb de kleine alpkit toptube tasje, de kleinste versie, deze is redelijk stabiel, mede omdat ik wat spacers heb onder het stuur waardoor ik hem wat hoger kan vastzetten.
Denk dat ik dan toch maar de Revelate op mijn lijstje zet. twee ervaringen die mijn vermoeden bevestigen
Ja, dat ga ik denk ik ook doen. Alleen nog even slikken dat het zo prijzig is ..
aardvark schreef:
Ik zie hier en elders diverse oplossingen voor het bevestigen van bagagestukken aan het stuur. Kan een van de meer ervaren bikepackers aangeven waarom een 'harness' handig is? Ik zie wel in dat een stuurharnas (even geen betere beschrijving voorhanden) slingeren van het gewicht tegengaat en ook voordelen bij het vermijden van de kabelsalade aan het stuur heeft, maar zijn er meer gunstige eigenschappen?
Ik gebruik een drybag zowel met als zonder harnas aan het stuur. Zonder harnas gebruik ik twee spanbandjes om het stuur heen gewikkeld. Heb totaal geen last van slingeren ofziets, zit zo strak als een huis.
Het harnas vind ik wel prettiger: klik-klak en los/vast is de drybag. Anders moet je met één hand de spanbandjes om 't stuur zien te frummelen en vastmaken terwijl de andere hand de drybag op zijn plaats houdt.
Ook met (dikke) handschoenen aan is dit niet echt handig, ik ga er tenminste altijd van grommen. Probeer maar eens met dikke handschoenen aan een stijf bevroren spanbandje in dat verd*mde gleufje te pielen, daar word je niet echt gelukkig van.
Hier een plaatje van de racer zonder harnas en een StS compression drybag. Met lange dubbelgeslagen spanbandjes en de kaart tussen drybag en ligstuurtje (erg handig zo'n stuurtje):
En hier zie je hoe de drybag tegen de kabels duwt. Ik heb nu ook altijd een derde spanbandje erbij die de zak naar voren/boven trekt (naar de handvatten van het ligstuurtje) maar dat kan dus alleen als je een ligstuurtje hebt.
(en voor de fatbikers onder ons: hier wil ik graag naar beneden rollen
, er is alleen geen pad omhoog dus dat wordt heel akelig duwen en zand happen daarom twijfel ik steeds)
Had deze zomer ook deze setup: drybag aan stuur, Xtreme frametasje, Topeak mondopack zadeltas(je) en Arkel dry tassen aan een Tubus fly. Op het dragertje 't tentje. De Topeak is 2 liter voor 289gram dus niet echt ultralicht (en tis ook nog eens een lelijkerd). Bij elkaar weegt het 1090 gram.
Het fietste als een speer en ben er zeer tevreden over, zonder de drybag had ik het met bagage trouwens niet gered. Ik ging toen door Zweden, naar de noorse Lofoten en via Finland weer terug, dus vaak lange afstanden zonder winkels. De Arkels zijn wat dat betreft ook ideaal voor het meenemen van extra voedsel.
En om te laten zien dat ik ook met zijtassen fiets
, hier een plaatje van bovenstaande setup (zonder drybag/tentje want die stond al op een camping):
Robertjan schreef:Voor bikepacking in extreme omstandigheden waarbij veel volume nodig is, zou je tóch een aanhanger kunnen overwegen, m.n. Yopie.
åj dit klinkt verschrikkelijk! daar moet ik even heel goed over nadenken.
Maar dit is meer iets voor het fatbike topic denk ik. Zal eens zoeken op sneeuw/fatbike/extrawheel, misschien is het toch wat.