Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwetende Rohloff. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Zwetende Rohloff.

De discussie was ook niet of het kwaad kan of hoe je er omheen kan werken..........

Daarnaast is tussentijds bijvullen volkomen raar omdat je niet weet wat je aan het doen bent. Als je meer vult dan wenselijk kan het zelfs zo kunnen zijn dat er te weinig lucht in de as zit en dus te weinig ruimte om luchtdruk verschillen van het weer op te vangen. Vloeistof is namelijk niet samen drukbaar.
uit de voorgaande uitspraken van forumleden mag ik afleiden :

een Rohloff is een compromisprodukt, er wordt een afweging gemaakt uit verschillende belangen. bij de keerring kijkt men naar wrijvingsverliezen, mate van afdichting, en onderhoudsvriendelijkheid. Als er gekozen wordt voor een keerring die goed afdicht, dan is het wrijvingsverlies zodanig dat je jezelf verrot trapt.Om die wrijvingsverliezen onder controle te houden kiest men dus voor een keerring met minder minder wrijving, en dus ook minder afdichting. Dat er dan een paar consumenten zijn die daar niet tevreden mee zijn neemt men op de koop toe. dat is waarschijnlijk ingecalculeerd.

Dat is vergelijkbaar met een Lidl filiaal dat lekkende fietskleding terugneemt...zoals in een ander topic te lezen is.

alleen betaal je bij de lidl 15 euro voor een jasje, maar een rohloff kost dik geld. en voor dat geld mag je een beter produkt verwachten.
Da's wel een beetje kort door de bocht natuurlijk. Zo is álles een compromisproduct, anders zou het niet te betalen zijn. En bestond er geen Lidl met goedkope aanbiedingen.

Staat verder los van prijs-kwaliteit. De prijs van een Rohloff wekt de verwachting van een niet-zwetende/lekkende keerring.
Daar heb je ook gelijk in Travelmaster.
Er zijn er minimaal 172.000 verkocht en een paar mensen met problemen melden zich op een forum/ vervolgens komen er een paar nep techneuten die roepen verstelbare olie keringen, versnellingsbak ontluchting en het is een k-product. Welkom op het wereld fietsers forum!
Komop mensen,

Graag respectvol met elkaar discussiëren over dit onderwerp. Benamingen als 'nep-techneuten' e.d. zijn niet nodig om een discussie te winnen.
Geef je argumenten en als mensen daar niet gecharmeerd van zijn, respecteer dit dan.
Vooruit dan maar, om de gemoederen wat te bedaren zal ik me outen als tevreden gebruiker (beetje tegengas). Mijn Rohloff 'old style' (serienr rond de 35.000) lekt niet en zweet niet heel zichtbaar. Bij elke oliewissel haal ik ongeveer het olievolume eruit wat ik erin had gedaan. Ik ben tevreden met zoveel onderhoudsarm schakelgemak. Meer nog, na meer dan 70K en geen enkele pech of revisie rijdt hij nog als nieuw. Dat was me die extra 1000 euro voor m'n fiets wel waard (dat bedrag komt overeen met amper 5000km woonwerk-fietsvergoeding in Belgie).
Het zou ook een tollerantie kwestie kunnen zijn. Bij welke maat keur je het geproduceerde onderdeel af, of hoe nauwkeurig wil en kan je werken. Krijg jij bijvoorbeeld, bij een simmering afdichting een dunne as en de kamer is iets te ruim maar beide vallen binnen de tollerantie. Wat dan?
Nou een hondertste mm moeten ze wel kunnen hebben. zo nauwkeurig worden die onderdelen wel gemaakt. Geslepen delen zelfs binnen duizendsten mm. Aangezien rohloff geen openheid van zaken geeft zullen we het nooit weten. Ik vermoed dat het probleem meer zit in niet goed leeg laten lopen, lees te snel vullen en niet goed laten uitlekken van de naaf. Ook droog in elkaar zetten is niet prettig voor de oliekeringen. Of gewoon een kleine beschadiging. Want als dat scherpe hoekje op het contract vlak beschadigd is werkt het ook niet. Enz Maar het blijft gissen.
Zo is het. Kwestie van kosten baten. Elk probleem is op te lossen.
Van de naven die ze terug krijgen hoeveel kosten moeten daar voor maken? Hoeveel worden er verkocht, blijft er genoeg over voor een goede boterham? Is het verantwoord kunnen ze kosten gaan maken om die naven zweetdicht te krijgen. Tenzij het probleem zo groot is en de verkoop daalt zullen ze naar een bank moeten. Al een e-bike gezien met een Rohloff?
ik denk dat ze heel weinig terug krijgen anders zouden fora overspoelt worden met klachten. Ja er zijn e-bikes met rohloff naven.
Ik heb mijn fiets zaterdag opgehaald de Rohloff naaf is terug geweest naar de fabriek en is na 14 dagen terug gekomen .
Ik heb er nog maar 30 km. mee gefietst dus kan niet zien of hij nu niet meer lekt.
De dealer heeft voorgesteld om over een jaar terug te komen en dan bekijken of er olie uit de naaf is verdwenen.
Dit blijft alles onder garantie van Rohloff.
Klaas de Pelgrim
Ik ben al een paar keer op dit forum de opmerking tegen gekomen dat een Rohloff-naaf het ook prima doet met de olie die nog aan de asjes, tandwieltjes hangt. Is dat niet de oplossing? De naaf net zo smeren zoals dat met de oude SA en Sachs naven werd gedaan, of is het geluid dat de naaf maakt een probleem?

Een andere mogelijke oplossing: een dikkere soort olie gebruiken (geen vet). Of geeft dat problemen met zwaarder lopen?
Olie smeert maar dempt ook geluid.
Vet duw je opzij en daarna loopt de as droog.
Mijn Naaf is na 3 maanden terug geweest naar de fabriek hij lekte olie. Hij werd maandag opgehaald en was vrijdagavond al weer terug. Hij rijd weer als een zonnetje goede service hoor. En hoe duur iets ook is er kan altijd wat aan stuk gaan.
Slaapt schreef:Er zijn er minimaal 172.000 verkocht en een paar mensen met problemen melden zich op een forum/ vervolgens komen er een paar nep techneuten die roepen verstelbare olie keringen, versnellingsbak ontluchting en het is een k-product. Welkom op het wereld fietsers forum!
Tja,
Hoeveelheid verkochte naven is niet een sterke punt van Rohloff naven.
Alleen in Nederland elke dag meer dan 1 000 000 Shimano nexus e-bikes rijden. Ik heb paar vragen

Hoeveel nexus naven zijn verkocht allen in Nederland?
En hoeveel in de wereld total?
Kan ik grof zegen dat tegen 1 Rohloff verkocht zit 1000 nexus/alfiny?
Waar wil je heen?
Slaapt schreef:Olie smeert maar dempt ook geluid.
geluid dempen is niet de sterkste punt van olie. Vet is de correcte smeermiddel
Wat jij wil.
Slaapt schreef:Vet duw je opzij en daarna loopt de as droog.
Dat een sterke punt van de olie maar zo extreem zwart en wit is het niet