Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel doormidden gebroken… normaal? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Brooks zadel doormidden gebroken… normaal?

Slaapt schreef:
Raimundo schreef: Het laatste wat ik dan ook kan doen is:
Mensen, bedenk je voordat je iets bij Hollandbikeshop.com gaat kopen, omdat je garantie wellicht maar tot aan je eigen brievenbus reikt.

Raimundo
Ik blijf het bijzonder vinden dat je het gebrek aan coulance maakt dat dit bedrijf zo negatief bejegend. Want daar hebben we het over, coulance omdat je het zadel verkeerd gemonteerd hebt. Het feit dat Brooks niet vermeld hoe het zadel gemonteerd moet worden(inmiddels is dit verbeterd in tegen stelling tot wat anderen roepen) maakt nog niet dat iemands ondeskundigheid vrijpleit. Want met de lage prijzen(met brooks zelfs erg laag) van hen wat kan je anders verwachten? Was dan naar een fietsenmaker gegaan. Betaal je meer maar dan kan je ook zeggen dat hij het verkeerd gemonteerd heeft terwijl je mag verwachten dat hij weet hoe het moet.

Het spijt mij maar ik vind dit hele topic schaamteloze Brooks bashing(ik las al zwarte lijsten enz). Zoals die scheve neus van dat zadel. Wie zegt mij niet dat de zadelklem 1 rail beter klemt dan de andere? verhalen over gebroken rails? Klem niet in het midden? wordt niet gemeld.
Ik blijf het ook wel bijzonder vinden hoe je opkomt voor Brooks en Hollandbikeshop. Het lijkt mij toch niet verboden om negatieve ervaringen te delen? Verder vraag ik mij ook af hoe je zo zeker weet dat er uberhaupt sprake is van verkeerde montage? Kun je een handleiding delen waarin je kunt aantonen dat er inderdaad sprake is van verkeerde montage?

Verder lees ik met verbazing je termen als "complot", "hysterisch" en "gelijk naar je toe praten".

Nog wat leesvoer:

http://www.whileoutriding.com/bike-talk/things-break
http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?f=15&t=75130
http://www.bikeforums.net/bicycle-mecha ... addle.html
http://ride-or-pie.blogspot.nl/2012/02/ ... s-b17.html
http://cyclingspokane.blogspot.nl/2007/ ... -want.html
http://fahrradzukunft.de/11/kern-des-le ... und-tuning (zie kopje "Gestellbruch")

In het artikel waar de laatste link naar verwijst lees je o.a. dat Brooks relatief dunne rails zou gebruiken:

"Brooks verwendet relativ dünne Drähte: an zwei verchromten B17 gemessen: 6,6 bis 6,7 mm (was nach 17/64 Zoll riecht ;o), andere Gestelle sind deutlich über 7 mm dick."
Toch fijn voor Hollandbikeshop en Brooks dat ze in ieder geval 1 fan hebben ..
Slaapt schreef: Ik blijf het bijzonder vinden dat je het gebrek aan coulance maakt dat dit bedrijf zo negatief bejegend. Want daar hebben we het over, coulance omdat je het zadel verkeerd gemonteerd hebt.
Het gaat hier helemaal niet over coulance. Het gaat hier om het correct en volgens de wettelijke regels afhandelen van een duidelijk garantiegeval. Want zelf als het niet de bedoeling is om een Brooks-zadel binnen de grenzen waar dit mogelijk is af te stellen (wat op zich idioot is), dan is het aan de fabrikant en de leverancier om dat heel duidelijk te maken en getuigd het van nalatigheid om dat niet te doen. Nalatigheid die zelf tot ernstige ongevallen aanleiding kan geven, dus de leverancier en/of Brooks komen er nog goed vanaf als ze enkel een nieuw zadel dienen te vergoeden.

Ik twijfel er ook niet aan dat als Raimundo hiermee naar de rechtbank zou stappen of een consumentenorganisatie onder de armen zou nemen (al begrijp ik dat hij dat niet doet), dat hij volkomen in het gelijk gesteld zou worden.

Renaat
Revanho
Kan een consumentenvereniging/consumentenprogramma (Tros Radar?) niets voor je betekenen? Want de leverancier gaat echt wel in de fout en dient je te vergoeden.
Renaat
Bedankt voor de tip Renaat, maar ik laat het hierbij het heeft me al genoeg negatieve energie gekost. Ik kan alleen maar de waarschuwing herhalen ”koop niks bij Hollandbikeshop.com.”.
Supermario
Raimundo.
ik kreeg net van Hollandbikeshop mijn B17 binnen. In een folder stond in verschillende talen het volgende:
Garantie: Brooks zadels worden met de hand gemaakt in Engeland en krijgen een garantie van 2 jaar van af de aankoop datum op productiefouten of materiaaldefecten. Indien u denkt in aanmerking te komen voor garantie, dan dient u het zadel met het aankoop bewijs terug te brengen naar de winkel waar u het product heeft aangeschaft.
Brooks accepteert geen claims die veroorzaakt zijn door ongevallen, verwaarloosd onderhoud of beschadiging door molest.
Op de site van Brooks staan reserve onderdelen die te koop zijn.
je hebt dus gewoon recht op een ander zadel
Mario
Volgens Hollandbikshop.com kan ik op eigen initiatief het zadel naar Brooks sturen en de zaak aan hen voorleggen.
Slaapt
Ik blijf het bijzonder vinden dat je het gebrek aan coulance maakt dat dit bedrijf zo negatief bejegend. Want daar hebben we het over, coulance omdat je het zadel verkeerd gemonteerd hebt. Het feit dat Brooks niet vermeld hoe het zadel gemonteerd moet worden(inmiddels is dit verbeterd in tegen stelling tot wat anderen roepen) maakt nog niet dat iemands ondeskundigheid vrijpleit. Want met de lage prijzen(met brooks zelfs erg laag) van hen wat kan je anders verwachten? Was dan naar een fietsenmaker gegaan. Betaal je meer maar dan kan je ook zeggen dat hij het verkeerd gemonteerd heeft terwijl je mag verwachten dat hij weet hoe het moet.
Het spijt mij maar ik vind dit hele topic schaamteloze Brooks bashing(ik las al zwarte lijsten enz). Zoals die scheve neus van dat zadel. Wie zegt mij niet dat de zadelklem 1 rail beter klemt dan de andere? verhalen over gebroken rails? Klem niet in het midden? wordt niet gemeld
Internetwinkels zijn inderdaad goedkoper en hanteren lagere prijzen. Desalniettemin hebben ook zij zich aan de garantieregels te houden net als ieder andere winkelier. Ik kan dus van hen hetzelfde verwachten als van de fietsenmaker om de hoek. Het is hun eigen keus om hun winstmarges onder druk te zetten. Het is echter niet hun eigen keus om de rechten die een consument heeft op deze manier te schaden. Als jij daar anders over denkt dan is dat jouw goed recht… maar ons schaamteloos noemen gaat nog al ver.
Revanho
Ik twijfel er ook niet aan dat als Raimundo hiermee naar de rechtbank zou stappen of een consumentenorganisatie onder de armen zou nemen (al begrijp ik dat hij dat niet doet), dat hij volkomen in het gelijk gesteld zou worden.
Renaat
Ik twijfel daar ook geen seconde aan. Alleen is het niet de moeite waard om voor 79 euro die het zadel gekost heeft er nog meer negatieve energie in steken. Ik heb gisteren een nieuwe gekocht en morgen ga ik hem lekker testen. Dan ga ik mijn energie weer stoppen in wat ik leuk vind en dat is fietsen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties en welgemeende adviezen.
Raimundo
Brooks schrijft ook dat je met je zitbotjes op het breedste gedeelte van je zadel moet zitten.

Wat voor zadel heb je nu gekocht?

Mario
Slaapt schreef:Ik blijf het bijzonder vinden dat je het gebrek aan coulance maakt dat dit bedrijf zo negatief bejegend. Want daar hebben we het over, coulance omdat je het zadel verkeerd gemonteerd hebt.
Dit is de zaken omdraaien en in mijn ogen klinkklare onzin. Als verkoper behoor je het product te garanderen en, als het kapot gaat omdat je een paar kilo te zwaar weegt voor die te dunne rails, hoor je het om te ruilen voor een nieuwe en vervolgens zelf met Brooks in de slag te gaan. Dat mag je niet afschuiven op je klant volgens Antoinette en volgens mij ook niet. 8)
Ik keek nog eens naar je foto en zag dat het zadel een dubbele rails heeft, Deze mag volgens mij alleen maar op een speciale manier worden gemonteerd, met een zadelklem die allebei de rails klemt en niet een, omdat er anders te veel druk op komt te staan.

mario
supermario schreef:Ik keek nog eens naar je foto en zag dat het zadel een dubbele rails heeft
Dit is er een met een dubbele rail:Afbeelding
Dit een enkele:
Afbeelding
Ook ff je advertentie aanpassen.
Grtjs
Michael W schreef:Dit is de zaken omdraaien en in mijn ogen klinkklare onzin. Als verkoper behoor je het product te garanderen en, als het kapot gaat omdat je een paar kilo te zwaar weegt voor die te dunne rails, hoor je het om te ruilen voor een nieuwe en vervolgens zelf met Brooks in de slag te gaan. Dat mag je niet afschuiven op je klant volgens Antoinette en volgens mij ook niet. 8)
Nee, niet helemaal. Als klassiek geschoold medisch instrumentmaker weet ik wel iets van mechanica en metallurgie. 6,7 mm of 7mm dat krijg je bij een normale belasting niet stuk. Even wat getallen treksterkte eenvoudig gelegeerd staal M8-6.8 is 600N/mm2 bij een Brooks rails van 7mm kan je dus 2x 2300kilo aan ophangen! Maar de rails zijn sterker omdat het verenstaal is.

Overigens de veel bejubelde rvs rails van GB die zijn nog zwakker dan het verenstaal gebruikt door Brooks.....RVS is harder maar ook brozer en bij vaak vervormen knalt dat ook stuk wellicht sneller dan staal bij verkeerde belasting.
Dus dunner of dikker dat is het punt niet. 6,7 of 7mm echt verwaarloosbaar.

Maar dat is het punt ook niet, alle zadels die met linkjes worden gestuurd zijn allemaal vooraan gemonteerd. En gebroken op overgang zadelklem rails en vaak ook na meer dan een jaar en vele kilometers. Heeft ook te maken met de scherpe overgang van de zadel klem. Zou het rond zijn dan lukt het wel omdat je een groter gebied kan laten vervormen.

Afbeelding

Nou wist ik en anderen blijkbaar niet dat je zoveel vering niet uit een rail mag halen wegens metaalmoeheid. Dat is namelijk precies wat hier aan de hand is. Nou geeft het niet dat je dat niet wist of weet(nu weet iedereen het wel en het staat zelfs bij Sheldon op de website!) Set back haal je uit een zadelpen en niet uit je zadel.

Nou kan je allerlei argumenten uit de kast halen van fool proof maken enz maar punt is mensen gaan sleutelen aan fietsen weten de in mijn ogen basale regels niet. Namelijk een zadel pen moet in het midden van een zadelrail. Komt een beetje over of je een zakje stuc-gips gaat kopen en dan gaat klagen dat er geen cursus stuccen bijzit. Terwijl stuccen een simpele klus is namelijk wat gips tegen een muur smeren met een spatel.

Ik vind het dan gewoon fair dat je zegt: ik heb er van geleerd, balen en vraagt om coulance bij de leverancier. En anders koop je een nieuwe rail voor 22 euro oid en je kan je zadel weer bereiden als vanouds.

Dus daar wringt de schoen dus bij mij. ipv alles afschuiven op je leverancier en merk of gewoon zeggen: ik wist dat niet omdat ik dacht dat het een simpel klusje was. (beetje zelfreflectie kan geen kwaad)

Daarnaast maakt je mij niet wijs dat als je een winkel als HBS mailt(met wie ik overigens goede ervaringen heb maar geen aandelen!) dat je er niet uit kan komen. Dat laatste wil er dus niet bij mij in dat ze een fatsoenlijk tegenbod hebben gedaan.
Slaapt schreef:Namelijk een zadel pen moet in het midden van een zadelrail.
1. Waarom zit dat keurig rechte stuk dan in de rail?
2. Heb je hier een bron voor?

Deze niet: http://www.sheldonbrown.com/saddles.html#frontback
Deze ook niet: http://www.brooksengland.com/getting-in ... ction_adj/
@Slaapt: ik wacht nog steeds op een bewijs (zoals bijvoorbeeld een product handleiding) waarin aangetoond wordt dat er verboden zadel posities zijn?

Verder zou het m.i. extra slecht zijn als jouw verhaal juist zou zijn, omdat indien je de zadelneus iets (hoeft slechts heel subtiel te zijn) omhoog zet zoals een aantal fietsers doen, het zadel ongemerkt in de uiterste stand naar achteren kan verschuiven, zoals in mijn geval met het Gilles Berthoud zadel in de Thudbuster zadelklem. Ik laat het gewoon in de uitsterste stand staan omdat het geen Brooks is. Zelfs goedkope plastic zadels kunnen daar tegen.
Dat vind ik dan weer raar: de klem van je zadelpen klemt je zadel dus niet strak genoeg, en dan laat je hem maar zitten in een rare stand die niet ideaal is, gewoon omdat het zadel dat aankan? Lijkt me niet lekker fietsen.

Of begrijp ik je verkeerd?
Je kan wachten tot je een ons weegt. Maar het tegendeel heeft zich al bewezen gezien dat alle zadels die aangevoerd zijn en afgebroken voor geklemd zaten. Dus ik ga ophouden met daar een betoog over voeren. Lees mijn eerdere tekst maar waarin ik uitleg hoe het zit. Als je het niet wil snappen of er te dom voor bent is het ook ook goed. Lekker door fietsen met je zadel vooraan geklemd en wachten op breuk en hopen dat je niet onderuit gaat.

Zadels naar achteren glijden wat een belachelijke voorstelling van zaken. Ooit mee gemaakt? Nee dus omdat je dan al andere problemen hebt zoals een steeds veranderende hoek.
Travelmaster schreef:Dat vind ik dan weer raar: de klem van je zadelpen klemt je zadel dus niet strak genoeg, en dan laat je hem maar zitten in een rare stand die niet ideaal is, gewoon omdat het zadel dat aankan? Lijkt me niet lekker fietsen.

Of begrijp ik je verkeerd?
toevallig vind ik het ook wel een aangename positie. Ik heb er wel mee geexperimenteerd door het zadel eerst maximaal vooruit te zetten, die stand blijft dan de eerste kilomterers goed. Maar de uiterste stand achter vind ik toch prettiger. Daarom laat ik het voorlopig zo. (ik heb de bouten van mijn Thudbuster wel stevig aangedraaid, het is niet zo dat het zadel los in de rails zit, alleen bij een flink stuk fietsen onder belasting schuift het zadel ongemerkt langzaam naar achteren ontdekte ik tijdens het prutsen met de instellingen opzoek naar de meest comfortabele fiets houding)

Of de stand ideaal is weet ik niet, ik houd me verder niet aan de bestaande regels voor lichaams positionering, de knieschijf staat nu wel iets voor de positie van de bal van de voet bij horizontale crank positie.

De reden dat ik het noem is omdat het mij niet zal verbazen dat dit ongemerkt bij meerdere zadels gebeurt.
Ik koop daar ook vaak spullen en ben zo brutaal geweest om even te vragen wat er nu precies aan de hand is. Dit kreeg ik als antwoord;

Deze klant heeft inderdaad een Brooks B17 zadel bij ons gekocht waar de rails van is gebroken. De klant heeft dit aan gemaild en wilde per direct een nieuw zadel anders zou hij ons slecht vermelden op het forum wereldfietser. Wij behandelen iedereen gelijk of je werkt bij wereldfietser of ergens anders, iedereen is voor ons gelijk. Uiteindelijk heeft deze meneer het zadel opgestuurd en bleek dat het zadel te ver naar voren op de zadelstrop is gemonteerd, dus waar de brug zich versmalt was de zadelstrop gemonteerd. Dit valt niet onder garantie en wij hebben de klant aangeboden de brug te vervangen en dat de klant de inkoopprijs moest betalen van de brug (15 Euro). Dit wilde de klant niet maar wilde een nieuw zadel of hij zou ons zwart gaan maken op dit forum waar voor hij werkt.

MARIO
Slaapt schreef:Je kan wachten tot je een ons weegt. Maar het tegendeel heeft zich al bewezen gezien dat alle zadels die aangevoerd zijn en afgebroken voor geklemd zaten.
Dat is helemaal geen bewijs. Als mijn fiets stuk gaat als ik er sneller dan 30 km/uur met rijd, dan is het niet 'een te hoge snelheid' die het probleem is.

Renaat
Precies wat ik dacht thx Supermario. Onnodig zwart maken leverancier en dit forum als machtsvertoon gebruiken. Bah!
Voor de duidelijkheid betreffende het 'werken' voor De Wereldfietser.
Niemand werkt voor De Wereldfietser, allen zijn vrijwilligers. Alle bijna 3.000 leden zijn daarin gelijk. Een aantal mensen is wel vrijwillig actief binnen de vereniging en heeft, al dan niet door de Algemene Leden Vergadering aangewezen, een verantwoordelijkheid binnen de vereniging.
Naast gebruikelijke onkostenvergoedingen is er een zeer kleine groep leden welke een betaling ontvangen voor hun werkzaamheden, maar de hoogte hiervan is zeker niet marktconform. Kortom: geen volwaardig werk.

Nu weet ik niet of enige partij zich daadwerkelijk heeft uitgelaten over werken voor de Wereldfietser (om daar achter te komen zou dit getouwtrek een juridisch vervolg moeten krijgen), maar enige onduidelijkheid of vooroordelen over of iemand wel of niet werkt voor De Wereldfietser wilde ik toch uit de wereld helpen.

Robertjan Kuijten
Ik denk dat Holland Bike Shop niet eens goed weet wat de Wereldfietser is:).

Maar het begint wel wat op moddergooien te lijken, inmiddels, dat is jammer. De technische aspecten van de discussie vind ik dan wel weer interessant. Overigens zag ik dat bij mijn strandfiets hetzelfde gebeurt als bij Jeroen: het hele zadel zit naar achteren geschoven. Maar de zadelklem is daarbij nogal verroest dus deze zal niet meer goed kunnen klemmen. Het ziet er alleen wel wat zwak uit, dus dat moet ik nog even verhelpen. Het zit ook voor geen meter...
supermario schreef:{quote van winkel}dus waar de brug zich versmalt was de zadelstrop gemonteerd. {/quote van winkel}
Waarmee de winkel impliciet duidelijk maakt dat je het zadel over het rechte deel mag verschuiven, (want daar is het voor).
Dank Mario!