Ik ben nieuw op dit forum en heb zonet alle posts over “e-bike” eens doorgenomen.
Ik wil daar het volgende aan toevoegen.
Ik ben geen wereldfietser, dus over trektochten doorheen heelder continenten kan ik niet meepraten.
Ik hou wel van fietsvakanties, ik kies dan een regio en zoek een verblijfplaats. En dat is dan mijn dagelijks vertrekpunt voor tochten, van 100 à 130km, doorheen de streek.
Liefst in omgevingen die niet plat zijn (ik wik mijn woorden, want bergpassen van 3500m zijn niet aan mij besteed
)
Sinds een paar jaar doe ik dat met een elektrische fiets.
Ik heb lang getwijfeld om de stap naar de elektrische te nemen. De reden die mij weerhield was dat ik nog veel te goed kon fietsen om al om te switchen naar een e-bike.
Tot ik geproefd had van de geneugten van het elektrisch fietsen (had er eentje voor mijn echtgenote gekocht).
En dan heb ik het argument “ik ben er nog niet aan toe” gewoon overboord gegooid. En geloof me, de beste beslissing die ik de laatste paar jaar heb genomen.
Ik heb een gewone fiets laten ombouwen tot een elektrische. Met behulp van een BionX-kit. (
http://ridebionx.com/ )
Prachtige kit, niet goedkoop maar je krijgt waar voor je geld.
Een systeem zonder bewegende onderdelen, dus ook geen slijtage.
Eén van de grote voordelen is de herlaad functie: bergaf kan je remmen op de motor en zo je batterij terug opladen.
In mijn omgeving (Hageland) fiets ik 90% van de tijd zonder ondersteuning, maar is het eens een keertje nodig (nijdige helling, felle tegenwind) zet ik de hulp aan en het “stoempen” wordt heel wat aangenamer.
Met een volle batterij rijd ik honderden kilometer. Ook in heuvelachtige omgevingen.
Ik heb fietsvakanties in de Provence (buurt van de Ventoux) en de Champagne achter de rug. Beide streken hebben toch nogal wat nijdige hellingen. Ik heb daar gefietst met een gewone fiets en met mijn e-bike. Ik kan dus oordelen over het verschil.
Een voorbeeld, voor zij die de regio kennen: de klim naar Suzette in de Provence (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Suzette ). Een relatief korte maar nijdige klim.
Met de gewone fiets moest ik een paar keer voet aan de grond zetten. Met 35° in de blakende zon was het afzien.
Diezelfde beklimming met de e-bike, ook in volle zomer, was puur genieten. Nu kon ik tenminste oog hebben voor de feeërieke omgeving.
En ik kon het heel goed hebben dan mijn fietsmaat kon zeggen: “ik heb het wel op eigen kracht gedaan”. Maar hij kwam dan wel dik 10 minuten later afgepeigerd boven, nadat hij een paar keer geparkeerd had gestaan
De herlaadfunctie: een zegen.
Niet op een kleine afdaling van een paar honderd meters, dat is inderdaad verwaarloosbaar. Maar in de omgevingen die ik hierboven aanhaalde draagt dat wel bij tot een grotere actie-radius.
Een voorbeeld: afdalen vanaf Chalet Reynard tot in Sault zorgt voor 25% regeneratie.
Ook afdalingen die minder lang zijn dragen aanzienlijk bij.
Na een tocht van 100 à 120km (Provence, Champagne) beschik ik nog over een batterij die voor ¾ is gevuld.
Een ander, voor sommigen, niet te versmaden voordeel: met het remmen op de motor hou je je snelheid onder controle. Mijn echtgenote, doodsbang tijdens afdalingen met een gewone fiets, geniet er nu van sinds ze de snelheid onder controle kan houden.
Mijn boodschap: heb je zin in een e-bike? Koop er nu eentje. En wacht niet op al wat de techniek in de toekomst nog zal brengen. Geniet van het aanbod dat er vandaag is.