Het is ondertussen een tijd geleden dat ik bezig was met het uitzoeken van de onderdelen voor mijn fiets. Omdat ik op dit moment weer wat dingen aan het aanpassen ben bedacht ik me dat ik niet heb gepost hoe het is afgelopen, dus bij deze;
Uiteindelijk heb ik gekozen voor het Intec T6 frame. Deze heb ik door iemand met verstand van zaken laten prepareren, balhoofdbuis netjes maken en cups persen, bottom bracket draad netjes frezen etc.
De wielen heb ik laten bouwen, LX17 velgen met Shimano LX naven en heb daar Panaracer Pasela (volgens mij zonder tourguard maar niet 100% zeker) bandjes om gelegd.
Aandrijflijn bestaande uit Sugino RD2 cranks, Surly Steel Race voorblad (42t), Tange bottombracket (vierkant) Spot Brand bashguard, Surly (17t) cassette kransje met spacers om de boel mooi uit te lijnen. Dit was een standaard singlespeed spacer setje, ondertussen vervangen door een mooier afgewerkt Surly setje. Ketting een simpele KMC 3/32. Er zaten simpele aluminium tourpedaaltjes op, nu vervangen voor wat sportievere Eclat Slash pedalen.
Ik begon met een Ritchey comp zadelpen en een Selle Italia race zadel, na een paar maanden waren mijn edele delen bont en blauw; het stuk dat ik fiets is zeer slecht bestraat. Uiteindelijk een Brooks Flyer S opgezet en rijdt heerlijk nu (fietspad mogen ze wat mij betreft sowieso opnieuw bestraten maar zit er voorlopig niet in denk ik). Zadelpenklem is standaard Intec dingetje, daar komt een Salsa lip lock op, gewoon omdat het mooier staat.
Stuur is nu een Dimension Arc bar, deze wordt vervangen, waarschijnlijk door een Soma Odin. Stuurpen een Pro Lite 60mm; ik ervaar deze als te kort dus ook deze wordt vervangen door waarschijnlijk een Thomson Elite X4 met rise. Balhoofdstel is een Cane Creek S3. Remmen zijn uiteindelijk Magura HS11 geworden, daar was ik toch wel snel uit en zeker geen spijt van. Remmen consistent, zijn makkelijk af te stellen en te onderhouden. Standaard remblokjes heb ik ondertussen vervangen door Koolstop blokjes.
Het fietsje afgemaakt met een Cateye computertje, batterijlampjes voor en achter, SKS spatborden, een mooie koperen bel die een lekkere lange pingggggggggggg geeft
King Cage bidonhoudertje en een Racktime bagagedrager waar ik makkelijk mijn laptoptas aan haak.
Ik begrijp dat jullie in plaats van deze lap tekst met onderdelen liever plaatjes zien dus die ga ik nog even schieten en uploaden.
Ik ben uiteindelijk erg blij met het resultaat en toch stiekem ook wel een beetje trots dat ik het ding zelf in elkaar geschroefd heb. Vrijwel alles aan de fiets is zwart dus het lijkt weinig bijzonders, maar toch een beetje een wolf in schaapskleren. Het is leuk om er zelf aan te sleutelen en te weten hoe je fiets in elkaar steekt i.p.v. iedere keer naar de LBS te gaan omdat 'mijn ketting een beetje raar doet' o.i.d.
wishlist:
De Thomson stuurpen, Soma Odin stuur, ESI grips, de aluminium Nitto stuurproppen vind ik heel mooi dus die komen er ook nog in. Verder nog een ander setje quick releases gewoon omdat het kan. Oh ja, een mooie standaard om de fiets in te klemmen zodat onderhoud aan m'n fietsje geen hernia oplevert.
En uiteindelijk, na er een klein proefritje op de parkeerplaats mee gemaakt te hebben, wil ik graag een Surly Moonlander of iets in die richting. Maar na aankoop van een huis en de verbouwing die daarbij kwam moet ik daar nog even geduld voor hebben, is weer iets om naar uit te kijken