door
PietV » zo 31 mar, 2013 23:53
sjefke schreef:m-gineering schreef:
Ik dacht dat de hele grap van een Big Apple juist was dat je nog kon ontsnappen aan de terreur van de dikke energie slorpende laag afvalrubber onder het loopvlak waar de standaard marathon mee verprutst is
Je hebt helemaal gelijk Marten. Helaas, Piet vergelijkt appels met meloenen
!
Ik vergeleek 2 Schwalbe banden met anti-leklaag GreenGuard. De massa's van de Big Apple en Marathon zijn volgens opgave van Schwalbe respectievelijk 1100 en 810 gram. Dat zijn feiten. Geen appels met meloenen, maar een Big Apple met een Marathon vergeleken.
Over welke type Big Apple van Schwalbe van 690 gram heb jij het?
Dat fabrikanten voor de verkoop een ruime marge aanhouden betreffende brede banden op smalle velgen, wil nog niet zeggen dat een brede band op een smalle zal uitblinken in stabiliteit.
Schwalbe staat zelfs een 62 mm band toe op een 19 mm velg. Maar vermeld er wel bij dat het gebruik van een bredere velg zinvol is, omdat het de band extra stabiliseert. Men kan de bandenspanning iets meer reduceren zodat het fietsgedrag niet "zwabberig" wordt. Ook feiten.
Gelijke zoals bij auto's en motorfietsen etc. wordt ook voor fietsen een optimale verhouding tussen band en inwendige velgbedbreedte aangehouden. Optimaal is een bandbreedte van 1,5 tot 2 keer de inwendige velgbedbreedte. Daarmee komt ook de breedte van de band zoveel mogelijk overeen met de vermelde bandmaat. In smalle velgen wordt die bandbreedte zelden gehaald.
Piet.