Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke gps en waarom - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

welke gps en waarom

StFrancesco schreef:
Polling schreef:Welke kaart gebruikte je?
City Navigator Europe (aangeschafd in 2007 - ik meen, 2007 of 2008, en in 2009 - City Navigator Europe van dezelde of de volgende jaar; die kon ik werkelijk maar een paar weken benutten, want snel daarna ging het toeste vanzelf kapot).
De City Navigator kaart is met name in de Benelux en Duitsland niet echt geschikt om mee te fietsen, het is meer een autokaart. Veel fietspaden staan er niet op. Maar in landen met weinig fietsvoorzieningen en bijv. in steden is die kaart wel bruikbaar en inderdaad zoals Wimmert al zei zitten er veel POI's in.
Ik vroeg mij af: moet je nu je gps op afstand of rit tijd afstellen.

Mario
erikheijn schreef:
Navigeren jullie op het kompas of via de peil op de kaart.

Mario
Mijn vakantie plezier begint thuis bij slecht weer achter de PC: ik zoek tracks op, controleer ze in OFM, zoek campings op via de kaart, Google map/satalite of gewoon googelen op "camping plaatsnaam" en zet deze als POI in de kaart en laad ze in de GPS.
Als het moment daar is kijk ik met een half oog op de GPS en volg de track op het scherm; met 1 1/2 oog kan ik dan genieten van de omgeving, wetende dat ik daar kom waar ik wezen wil.

Mvrgr Erik
Sluit ik me helemaal bij aan!
@Mario: je kunt ook bij jouw Oregon vast wel een menu zichtbaar maken waarin je een aantal zaken in 1 oogopslag kunt zien. Bij mij staan daar in ieder geval altijd de klok, tripkilometerteller en snelheid in. In het vierde vakje kun je bijvoorbeeld je koers of hoogtegradient laten tonen. Je kaartbeeld wordt dan wat kleiner, maar je zelfs op mijn 60CSX, die toch een klein schermpje heeft, was dat geen probleem. Gemak dient de mens, je kunt zelfs tijdens het fietsen wisselen van informatie.
Veel plezier met je nieuwe gereedschap.
Bedankt voor je antwoord, maar volgem mij is hier sprake van mis communicatie.

Ik bedoel: als ik mijn sd-kaart installeer, moet ik via profielen de kaart bewerken, want anders fiets ik in een rechte lijn.

je kan dus kiezen voor fietsen op tijd of afstand. Het lijk mij ook verstandig dat ik de u bocht aan zet want anders fiets je volgens mij fout en nu krijg je een seintje dat je moet omkeren.

Mario
supermario schreef:je kan dus kiezen voor fietsen op tijd of afstand. Het lijk mij ook verstandig dat ik de u bocht aan zet want anders fiets je volgens mij fout en nu krijg je een seintje dat je moet omkeren.
Zet je 'm op tijd dan geeft de OFM de voorkeur voor fietsroutes (mooier maar met omwegen). Op afstand kiest die de kortste route. Zie http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/ ... secamp-3-3
Bedankt tovenaar

Mario
Graag gedaan Mario.

Nederlandfietsland.nl heeft onlangs een aantal videocursussen op hun site gezet, misschien heb je hier wat aan:
http://www.nederlandfietsland.nl/fietsen-met-gps

heb vandaag een fietsrit gemaakt met mijn nieuwe gps. wel even wennen. Tijdens het fietsen heb ik een aantal dingen veranderd en daarna ging het beter, aldoende leert men.

Wat ik nu nog wil leren is hoe je kan aangeven via welke plaatsen je wilt fietsen want anders fiets je iedere keer over de zelfde route.

Mario
Als je nu met je gps een lange route maakt pakt de gps die niet. Hoe lossen jullie dit op, door de route op te splitsen in kleinere delen via base camp.

Mario
Ja, helaas kun je niet meer dan 50 routepunten voor een route gebruiken. Vraag me niet waarom, is iets dat Garmin heeft besloten bij alle buitensport GPS-en. Met een beetje fietsroute ben je zo aan die 50 punten.

Je kunt inderdaad ervoor zorgen dat routes niet langer dan 50 punten zijn, óf je kunt ipv. routes gebruik maken van tracks. Tracks kunnen bij moderne GPS-en duizenden punten lang zijn (hangt van het model GPS af hoeveel).
Frank schreef:Ja, helaas kun je niet meer dan 50 routepunten voor een route gebruiken. Vraag me niet waarom, is iets dat Garmin heeft besloten bij alle buitensport GPS-en. Met een beetje fietsroute ben je zo aan die 50 punten.
Kun je mij één voorbeeld laten zien van een route voor één dag waarbij 50 punten niet voldoende zijn?
Ja, je splitst wel op in routes per dag. Routes van 1000 km. gaat niet lukken. Tracks wel. Daarom dus altijd (...) Route per dag (navigeren) en Track tonen (niet routeren), waarbij de track altijd het oorspronkelijke plan toont. Waar je met de route dus naar believen van af kunt wijken, omdat... enz.
Een route per dag inderdaad.

In Nederland is zeker op een racefiets makkelijk de 50 routepunten te overschrijden, probleem is meer de hoeveelheid wegen en afslagen die we hier hebben.

Gaan we verder het continent op, dan hebben we meer dan voldoende aan die 50 routepunten.

Bij de nieuwere toestellen zoals de Oregon 450, GPSmap 62 en Montana word de route zelfs zonder herberekenen overgenomen (net zoals in de motortoestellen). Mits kaartmateriaal computer en gps gelijk zijn (gemaakt in, geladen op).
Jij hebt dan blijkbaar meer routes gefietst in Nederland en in West-Europa dan wij. Ik heb je onderschat.
En wij rijden op een tandem. Zou dat het verschil maken?

Afslagen hebben - meestal - geen viapunt nodig. Alleen als mijn voorkeur anders is dan hetgeen de gps een 'logische' route vindt. Een normale route van 100 km. begint met 5 viapunten. Dan worden er nog 10 aan toegevoegd omdat ik het anders wil. Vervolgens blijven er nog een paar punten over waar de gps eigenwijs is. Dan zit ik op hooguit 30 punten. Als ik de route op de gps 99% gelijk wil hebben aan de route binnen BaseCamp (maar waarom zou ik dat willen?) vergroot ik het aantal viapunten automatisch (met BaseCamp, WinGDB3 of RTW_Tool) tot 50.

De enige keer dat ik routepunten tekort dreig te komen is als ik met "onverhard vermijden aan" toch dat stuk onverhard wil rijden en er soms 3 viapunten nodig zijn om de route over dit segment te dwingen.

Blijft mijn vraag:
Kun je mij één voorbeeld laten zien van een route voor één dag waarbij 50 punten niet voldoende zijn?
Er is een verschil in rijden en plannen. Vooral dat laatste doe ik veel ;) het daadwerkelijke rijden is veel minder (helaas). Vroeger wel veel door Europa gereden op de motor en dat lukte meestal met 20 routepunten en soms 2 routes op 1 dag.

Een route per dag is soms veel werk, zeker als je langere periode op pad gaat, dan is al snel de neiging om 2 tot 3 dagen in een route te doen. Van te voren perfect alles voorbereiden is niet aan iedereen besteed (tekort aan tijd en/of kennis en/of geduld)

Dan ga ik liever alleen voor de track, die kan zeker op de moderne toestellen zelfs weken vakantie overspannen en gebruik ik ter plekke verzonne en ingevoerde routes om op de bonnefooi af te wijken.

Ieder heeft zo zijn eigen gebruiken en werkwijze en ze zijn allemaal goed.
Inderdaad, ik had een aantal rondes gemaakt van 100-120 km die meer punten hadden. Daarom ben ik overgestapt op tracks, ook doordat de Onroute fietskaart hele creatieve routes maakte als ik op berekenen clickte. Moest op sommige plekken aardig wat waypoints gebruiken om de route te dwingen om een bepaalde weg te pakken.
Met een beetje fietsroute ben je zo aan die 50 punten.
Oké, dat was enigszins overdreven. Misschien dat ik de desbetreffende routes nog wel heb, maar het kan ook zijn dat ik er een track van heb gemaakt.
Ik heb op mijn gps het pictogram route planner stan. Ik kan dan verschillende waypoints aan elkaar koppelen en zo een route maken.

Mario
Rijdt niemand hier met een garmin edge ?

Ik heb nog een klassieke edge 205 , en ohhh wat is dat ding goed !!
Volgens mij is het ding al 8 jaar oud, en hij werkt minimaal 9 uur voordat de ( originele) batterij leeg is.
Afbeelding
Niks geen kaarten , lekker back to basic een "broodkruimelspoor" volgen.

Thuis alvast wat p.o.i er op zetten.

Via GPSIES teken ik van te voren mijn route uit op googlemaps, in de garmin laden en gaan.
De volgende wordt beslist weer een garmin. Al zoveel lol en gemak van dit apparaat gehad.