Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leuke randonneurfietsen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Leuke randonneurfietsen

@Henk: Ah, ik vond alleen een foto van de zwarte, die wat mij betreft al genoeg 'oubollige' ;) kenmerken heeft om in dit topic te passen, maar nu ben ik benieuwd naar een plaatje van de 'echte' randonneurfiets!

En nee, ik heb geen Avaghon, maar een klassiek raceframe (Gazelle Champion Mondial) die met z'n spatborden, Brooks en Velo Orange achterdrager ook mee probeert te doen... Maar die zwabbert dus een beetje met een klickfix-bevestigd stuurtasje (9 liter ofzo). als dat na een paar langere tochten het enige is wat me niet zint aan de fiets dan wil ik eens uitzoeken of een voordrager (of andere lagere bevestiging) soelaas biedt.

en tja, die discussie, het is leuk om te zien dat iedereen er andere ideeën over heeft, maar 'wat goed voelt' is vooral een kwestie van smaak, en daar valt (niet) over te twisten. :)
M. schreef:Ik kom hier niet meer zo vaak en een van de redenen is toch wel dat ik me niet zo thuisvoel door al die conservatieve nostalgie-praat (ben zelf 34). Je kunt geen topic meer openen of iemand roept dat een stalen frame het beste is, het liefste met racebocht en lugs. En dat een fiets met bidonhouders op de voorvork "voor van alles bedoeld is maar niet voor fietsen" (ja hoor...). Enzovoorts.
Ben ook al een tijdje niet op dit forum geweest en bij mij was de lol er gelijk vanaf bij de opmerking "dat een fiets met bidonhouders op de voorvork niet bedoeld is om mee te fietsen." Zag gelijk dik bebuikte zuurkijkende grijze mannetjes die niet willen toegeven dat zij graag terugdenken aan de tijd toen ze nog zonder opstapje van hun fiets konden afstappen. Brr, daar ga je spontaan harder door trappen. Zo van: Aargh, snelsnel, moet hier weg!!

Verder zijn het mooie fietsen hoor en ieder zijn eigen liefde.
Maar er zijn wel verschillende liefdes: je hebt de eeuwige liefde, de romantische liefde, de langzaam-ontluikende-liefde, de knipperlicht-liefde etc maar ik ga geloof ik voor de 'wilde liefde' en denk niet dat een randonneur daar in past, hij zal helaas zeer snel gebroken zijn. :( :D
Alien schreef:Randonneuren gaat niet om snelheid. Je kletst uit je nek, je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Goh wat zijn we weer aardig, zeker te weinig gefietst vandaag?
"Zag gelijk dik bebuikte zuurkijkende grijze mannetjes die niet willen toegeven dat zij graag terugdenken aan de tijd toen ze nog zonder opstapje van hun fiets konden afstappen."
Zulke fijnbesnaarde generalisaties maken het evenmin erg gezellig. Laten we ons er nu eens op verheugen dat ouderen nog actief zijn, en ons eens onthouden van de botheden die hier de laatste tijd steeds vaker tegen ouderen worden geventileerd. Zoniet, dan ben ik weg. En laten we eens meegenieten van de mooie fietsen die we te zien krijgen.
Wim
Wim schreef:"Zag gelijk dik bebuikte zuurkijkende grijze mannetjes die niet willen toegeven dat zij graag terugdenken aan de tijd toen ze nog zonder opstapje van hun fiets konden afstappen."
Zulke fijnbesnaarde generalisaties maken het evenmin erg gezellig. Laten we ons er nu eens op verheugen dat ouderen nog actief zijn, en ons eens onthouden van de botheden die hier de laatste tijd steeds vaker tegen ouderen worden geventileerd. Zoniet, dan ben ik weg. En laten we eens meegenieten van de mooie fietsen die we te zien krijgen.
Wim
Kom op zeg, tijd voor een groepsknuffel!!!!! Iedereen houdt hier van fietsen en fietsen.
Nee ik meen het: ik vind zulke op personen en groepen gerichte grofheden ongepast. Als we het daar over eens zijn kunnen we weer gezellig doen.
Wim
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die vind dat de beleeftheids normen op de forum wat aandacht nodig hebben.....Ik ben er ondertussen een beetje klaar mee.
Wim schreef:Nee ik meen het: ik vind zulke op personen en groepen gerichte grofheden ongepast. Als we het daar over eens zijn kunnen we weer gezellig doen.
Wim
Ik ben al jaren oostindisch doof voor toonhoogte als het om communicatie gaat waarbij alle non-verbale communicatie ontbreekt. We hebben het hier over dingen, niet over personen of groepen. Stel dat we in een cafe zaten met zijn allen, dan werd er heus niet ruzie met elkaar gemaakt over het fietsje van de een en het fietsje van de ander. We zitten nu weliswaar niet in een cafe, maar ruzie of verwensingen zie ik evenmin. Gewoon kwestie van focussen op de inhoud en het bij jezelf houden, no problemo.
Wim schreef:"Zag gelijk dik bebuikte zuurkijkende grijze mannetjes die niet willen toegeven dat zij graag terugdenken aan de tijd toen ze nog zonder opstapje van hun fiets konden afstappen."
Zulke fijnbesnaarde generalisaties maken het evenmin erg gezellig. Laten we ons er nu eens op verheugen dat ouderen nog actief zijn, en ons eens onthouden van de botheden die hier de laatste tijd steeds vaker tegen ouderen worden geventileerd. Zoniet, dan ben ik weg. En laten we eens meegenieten van de mooie fietsen die we te zien krijgen.
Wim
Sorry Wim, je hebt gelijk.
Ik zal het anders zeggen: ik hou erg van dik bebuikte grijze mannen, zolang ze maar niet zuur kijken want dan fiets ik gelijk door.

Even goede forumvrienden?

Groeten, Yopie
AB schreef: Ik ben al jaren oostindisch doof voor toonhoogte als het om communicatie gaat waarbij alle non-verbale communicatie ontbreekt.
Ik denk dat uitspraken als "Je kletst uit je nek" weinig non-verbale communicatie nodig hebben....
Shane schreef:
AB schreef: Ik ben al jaren oostindisch doof voor toonhoogte als het om communicatie gaat waarbij alle non-verbale communicatie ontbreekt.
Ik denk dat uitspraken als "Je kletst uit je nek" weinig non-verbale communicatie nodig hebben....
Tja, als iemand zich zo wil uitdrukken is dat voor zijn rekening. Maar ik weet zeker dat als je met zijn tweeen aan tafel zit en verschillen tussen racefietsen en randonneurfietsen bespreekt dat dan dergelijke termen heus niet vallen, of anders met een dikke knipoog. Je moet een beetje door korststondige frustratie of cabaret heenkijken en mensen op hun echte waarde schatten.
Nadeel van sms/mail/foradiscussie is dat uitspraken met een waarde-oordeel vaak momentopnamen zijn, maar vervolgens wel jarenlang online blijven. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik hier nog nooit onaardige mensen ben tegengekomen..... wel veel rare snuiters, maar dat is alleen maar een mooie bevestiging dat ik de enige normale ben :). Beetje zelfspot en relativering kan nooit kwaad.
AB schreef:wel veel rare snuiters, maar dat is alleen maar een mooie bevestiging dat ik de enige normale ben :)
Gelukkig zijn we hier allemaal heel normaal rare snuiters 8)
Pipopopo schreef:Ik kwam deze site tegen met verschillende merken die randonneurfietssen in hun assortiment hebben. Misschien is dit al wel eens voorbij gekomen, maar kreeg van de week een klant en vond het maar raar dat hij geen merken kon vinden die randonneurfietssen verkocht.

Voor de gene die dit leuk vinden en er ook zo over denken,,,

http://tomsbiketrip.com/which-touring-b ... uld-i-buy/
Dit is het bericht waarmee het draadje begint. Leuk om nog eens te lezen. Zeker in retroperspectief op wat er daarna volgt.
Ik vond het een leuke site om even op te kijken.

Sjirk
AB schreef:Gewoon kwestie van focussen op de inhoud en het bij jezelf houden, no problemo.
Nouja dat werkt inderdaad, maar leuk is anders natuurlijk. Je hebt gelijk dat we blijkbaar die non-verbale communicatie nodig hebben, op andere fora gaat het er in het algemeen vergelijkbaar aan toe. Ik heb het idee dat het erger is naarmate de activiteit waar het om gaan individualistischer is. Fotografen kunnen er ook wat van, en gitaristen. Positieve uitzondering in mijn ervaring is basgitaarforum.nl, want bassisten hoeven niet zo nodig vooraan te staan...
Verder verwacht ik niet dat het vanzelf structureel gezelliger wordt, maar ik vind het prijzenswaardig dat het benoemd wordt.
(en ik doe zelf iig m'n best geen dingen te roepen die ik niet face-to-face zou zeggen)
Shane schreef:
AB schreef:wel veel rare snuiters, maar dat is alleen maar een mooie bevestiging dat ik de enige normale ben :)
Gelukkig zijn we hier allemaal heel normaal rare snuiters 8)
Precies, als iedereen dat nou eens voor ogen houdt, dan kun je prachtig scherp discuzeuren zonder dat er op teentjes wordt getrapt. En iedereen deelt wel eens een scherpe opmerking uit, krijg je er eentje terug, zo gaat dat. Wil niet zeggen dat je een dergelijke opmerking uit zijn context van tijdelijkheid moet plaatsen. Misschien ben ik gek, maar ik zie hier alleen maar leuke mensen waar je veel van kunt leren.
SjirkM schreef:Dit is het bericht waarmee het draadje begint. Leuk om nog eens te lezen. Zeker in retroperspectief op wat er daarna volgt.
Ik vond het een leuke site om even op te kijken.

Sjirk
De Mens is een interessant studieobject. :wink:
AB schreef:Misschien ben ik gek, maar ik zie hier alleen maar leuke mensen waar je veel van kunt leren.
Maar ja, je kan toch ook niet ontkennen dat sommige hun 'stokpaardje(s)' wel erg hard berijden en dat de gemiddelde leeftijd hier toch wel angstvallig hoog is. Dus wat mij betreft meer ruimte laten voor de 'jongere' onder de 50 8)
Ik vindt leeftijd niet zo interessant. Kritiek op opvattingen wil niet zeggen dat je kritiek hebt op de betreffende persoon. Het is wel lastig om dat te scheiden en zal ook niet altijd lukken. Stokpaardjes zal iedereen wel hebben, we kunnen de wereld per slot van rekening alleen maar bekijken vanuit ons eigen paar ogen. Past de trui je, trek hem aan.... en anders fiets je lekker door.
Ik vind het allemaal goed hoor. Mijn post kwam uit frustratie omdat die staal/racebocht/etc. randonneurs gewoon wel erg vaak langskomen en dat dan gecombineerd met een erg conservatieve teneur als het gaat om hoe je een fiets dient te beladen, waar bidonhouders behoren te zitten en met welk framemateriaal een fiets uitgerust dient te zijn. En als je met iets anders rijdt dan snap je het niet, of zo.

Mijn excuses aan de eventuele babyboomers, ik wilde echt niemand beledigen, word gewoon wat moe van de stokpaardjes af en toe.
Shane zijn Mr. Hyde (ik mocht je blog graag lezen) is van staal, met racebocht, en ik vind hem prachtig. Maar ook met een aluminium mountainbike met voorvering, frametassen en extra bidonhouders op de voorvork kan je prachtig fietsen. Op de Great Divide kwam ik een kerel tegen die het deed met een carbon (!!) fully suspended (!!!) mountainbike met BOB Trailer. Alles kwam ik daar tegen, van stalen Surly LHT's met dunne bandjes en racebocht (echt waar) tot en met zwaar doorontwikkelde titanium ruimteschepen (mijn Camino ;-)).
Het rijdt allemaal. Ik vind het niet zo interessant wat beter is en wat niet. Wat ik wel interessant vind, is hoe een fiets op bepaalde situaties reageert. Maar ik ben van mening dat je bijna alles kunt rijden met bijna alle fietsen die hier de revue passeren.

Excuses voor het afdwalen. Peace, love & understanding,

Maarten
Wim schreef:Ik zou het fijn vinden als iemand het hele concept stuurtas eens opnieuw ging doordenken en ontwerpen. Die hoge ver naar voren stekende tassen als van Ortlieb en Vaude zijn eigenlijk ondingen.
De vraag is ook wat je allemaal binnen handbereik wil tijdens het fietsen zelf, buiten het water dat in uw bidons zit. Voedsel voor een uur of 4 (tijdens plaspauze aan te vullen), een mini regenjas, een zonnebril, armwarmers, wat geld, je stempelkaart en de routekaart? Ik denk dat kleine frametassen daar minstens deels in kunnen voorzien.
Zelf rijd ik nu rond met de kleine Vaude Cruiser Bag vooraan in het frame waar ik wat gereedschap, mijn telefoon en een massa koeken in duw tijdens tochten.
Als dat gecombineerd wordt met een zakje bovenop de bovenbuis, à la Vaude Carbo Bag, en iets om de route te kunnen raadplegen tijdens het rijden kom je al ver, denk ik. En dan heeft die bagage geen negatief effect op het sturen zoals een stuurtas wel heeft als de fiets er niet voor geoptimaliseerd is. In aanvulling daarop dan nog een tas aan het zadel of bovenop het achterrek waarin slaapgerief en extra voorraad om de kleinere tassen vooraan te bevoorraden zitten en dan heb je toch een vrij compleet systeem met de voordelen van een stuurtas en zonder de nadelen, nee?
Ik ben er zelf alleszins ook nog niet helemaal uit, dus het is nog experimenteren en zoeken naar wat best bij mijn gebruik past...

Juist een documentaire van France 3 over PBP bekeken en daarin viel mij op hoeveel ondersteuning veel renners kregen van vrienden/familie. Dat scheelt natuurlijk op vlak van bagage die je moet meedragen op zo'n tocht, voor hen zijn grote tassen dan ook overbodig. Het is maar wat je doel is en hoe je dat wil bereiken. Ieder zijn ding, mij spreekt het zelfstandige wel aan, hoewel een masseuse onderweg ook wel leuk klinkt :wink:

Mark Vande Kamp, Jan Heine and Alex Wetmore hebben ook eens statistieken van PBP gemaakt waarin de voor- en nadelen van bepaalde materiaalkeuzes vergeleken worden (het effect op de tijd en het al dan niet uitrijden van de tocht). Interessante resultaten, zelfs al is het maar om allerlei verschillen te kunnen relativeren aangezien er een hele reeks niet-significant blijken te zijn.

Overigens, wat mij vooral aanspreekt aan die klassieke randonneurs is dat functie en vorm mooi gecombineerd worden.
Ik vraag me af of deze zwarte Giant ook een randonneur is. Tweedehands gekocht van iemand uit Norg in 1996. Framenummer onvindbaar. In 1999 nog ermee rondgereden in California, USA. Hij staat nu sinds 2004 in mijn tweede huis in Zweden.

Afbeelding