Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post een foto van je tent... - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Post een foto van je tent...

131 berichten
Tent niet waterdicht? zal ff lekker worden met een staika

De tarp (afdekzeil 3 x 2 90gr € 3,95) hangt iets over de tent zodat ik droog/schaduw kan zitten. Onder de tarp kon ik dan ook droog de bagage op de fiets doen. Ik had een slappe fietstas die ik alleen goed kan vullen als die op de fiets zit :evil: volgende x een andere tas dus.
Op zich zou een lekke Staika nog wel reëel zijn. Het buitendoek kan immers slechts 3.000mm waterkolom aan (tenten uit de collecties Black Label en Red Label). Dat is niet zo heel veel vergeleken met concurrenten.
Robertjan schreef:Op zich zou een lekke Staika nog wel reëel zijn. Het buitendoek kan immers slechts 3.000mm waterkolom aan (tenten uit de collecties Black Label en Red Label). Dat is niet zo heel veel vergeleken met concurrenten.
Mijn Staika uit ca 1997 doet het anders nog uitstekend in de regen
Geen druppeltje pijn :wink:
Het vijverdoek bij m'n ouders in de tuin ook.
Zulke cijfers moet je wel voorzichtig behandelen. Er zijn immers vele manieren om zoiets te meten, en vele mogelijkheden om de zaken rooskleuriger voor te stellen. Een Staika is een tent uit de zware Black Label serie, en die zijn anders dan veel concurrenten toch echt geschikt voor het zwaarste werk.
Wim
Uiteraard is het afhankelijk van de kwaliteit van de coatings. Maar coatings van Terra Nova en Lightwave zijn ook erg goed. De heavy duty tenten van die merken hebben echter waarden variërend van 5.000 tot 8.000mm, wat minder akelig dichtbij de nogal lage waarde van 1.240 ligt dan de 3.000mm van Hilleberg.
Robertjan schreef:Uiteraard is het afhankelijk van de kwaliteit van de coatings. Maar coatings van Terra Nova en Lightwave zijn ook erg goed. De heavy duty tenten van die merken hebben echter waarden variërend van 5.000 tot 8.000mm, wat minder akelig dichtbij de nogal lage waarde van 1.240 ligt dan de 3.000mm van Hilleberg.
heavy = zwaar :wink:
En daarmee wil je zeggen?
Heavy Duty Super Quasar Tent 5,7kg VS Hilleberg Staika 3,8kg
Robertjan schreef:Het vijverdoek bij m'n ouders in de tuin ook.
Lekker genuanceerd, zeker ook heavy duty...
Quasar Tent 3,8kg, 8.000mm en beduidend meer kruisende stokken dan de Staika. Zal me niets verbazen als die het langer uit zou houden dan een Staika.
Overigens ook € 280 goedkoper dan een Staika.

Maar goed, daar gaat het hier niet om. Laten we terug gaan naar het onderwerp.
Hierbij onze nieuwe Hilleberg Anjan 3, bijgenaamd "het nuffige tentje", op de camping in San Lorenzo de El Escorial in Spanje:

Afbeelding

Verrassend ruim van binnen en heel licht (2100 gram), slechts iets zwaarder dan de veel krappere Anjan 2. Slim afgewerkt. Luchtig. Opzetten binnen drie minuten. Opstaan uit de tent is heel gemakkelijk voor de wat oudere & stijvere kampeerder. Maar voor die sterke punten betaal je wel de hoofdprijs en wil de Hilleberg toch wel graag met het nodige beleid behandeld worden. Vandaar "nuffig".
Robertjan schreef:Quasar Tent 3,8kg, 8.000mm en beduidend meer kruisende stokken dan de Staika. Zal me niets verbazen als die het langer uit zou houden dan een Staika.
Overigens ook € 280 goedkoper dan een Staika.

Maar goed, daar gaat het hier niet om. Laten we terug gaan naar het onderwerp.
Mooi tentje maar iedereen heeft zo zijn eigen wensen.
Mijn (en mijn broertje zijn) koepeltentje in Zweden een paar jaar geleden. Tegenwoordig na 7 jaar (zo'n 6,5 week per jaar) is hij bijna wit en is het blauw meer de kleur van de lucht op een zomerdag :D Was toen de stevigste versie van de Vrijbuiter.
Koste 65 euro en heeft me alleen 4 nieuwe stokdelen gekost in de jaren.
In de meest zware stormen blijvenstaan en waterdicht gebleven. Dat kon je van veel andere tenten niet zeggen.

Afbeelding
Na deel is natuurlijk wel dat hij iets van 12 kg weegt....... In de caravan maakt dat natuurlijk niet uit.
Voor op de fiets volgend jaar komt er een Vango Sabre 200
Afbeelding

Hilleberg Unna op IJsland.
Mijn nieuwe (tweedehands) tent: een Marmot Grid 2P.

Afbeelding

+ Goede materialen en goede afwerking
+ Stormvast
+ Goed waterdicht
+ Buitentent eerst

- Tent is wel wat klein (ik denk eerder 1,5 persoon dan 2P)
- Voor het volume is de tent ook niet de allerlichtste (2700 gr)

Maar ik ben toch wel content.
nvt
Onze Helsport Gimle light 2+
Prima tent maar de stokken zijn k.. Stokken. Binnenkort koop ik nieuwe na twee paar versleten te hebben. Afbeelding
Vandaag mijn Vango Sabre 200 tent gehaald. Meteen even testen, en kijken of alles erin zit. Mijn eerste bevindingen zijn dat het een super tentje is. Storm vast, snel op te zetten en de prijs is ook mooi meegenomen met €160 euro.

Afbeelding
Ja, het KNMI waarschuwde al voor fikse lokale stormen in het Brabantse land. Vooral in achtertuinen moest men oppassen. :wink:
Dirk