Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gates centertrack riemaandrijving - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

gates centertrack riemaandrijving

Bartho schreef:Dus duidelijk wordt een naaf met riem veel zwaarder belast dan wat bij een ketting het geval is.
Misschien moet je wel onderscheid maken tussen onderdelen die de naaf op zijn plek houden en onderdelen die de aandrijving verzorgen. De eerste worden belast door de som van de riemspanning boven en beneden, de tweede door het verschil ertussen.
In vergelijking met de ketting is het tweede identiek, het eerste vergelijkbaar als je hard aanzet, maar heel anders als je onbelast trapt.
Hoe groot is eigelijk de vereiste en maximale voorspanning?
Leon
Ik denk dat de krachten op de lagers wat complexer liggen bij een tandriem. Een tandriem is minder flexibel dan een ketting en de tandriemwielen zullen dus nauwkeuriger in lijn gehouden moeten worden. Niet voor niets centertrack of opstaande rand aan de tandriemwielen.

Uit lijn geeft de tandriem nauwelijks mee en zullen niet alleen door voorspanning de radiale krachten groter zijn op de lagers dan bij de ketting, maar ook de axiale krachten.

De voorspanning van de riem hangt af van twee grootheden:
- de veerkracht van het frame (riem heeft geen rek);
- de handschoenmaat van de monteur. :D

Piet.
Zou je kunnen zeggen dat je voor een meerprijs van een dikke 500euro een verhoogde kans krijgt op vroegtijdige slijtage van je rohloff- en bracketlagers? Dat hoor je het riem-promotieteam nanemlijk niet zo vaak zeggen, of valt het wel mee? Ik hou het voorlopig nog wel even bij vieze vingers, chirurgenhandschoentjes of een kacheltje in de garage.
Als ex riem gebruiker, kan ik zeggen dat na de ombouw van mijn fiets het rijden met een ketting toch wel weer lekker is! Indien voldoende gesmeerd rijdt hij net zo stil als een riem. Als alles goed draait kan je geen verschil merken tussen de 2 systemen.

Nu het weer kouder is blijft mijn ketting stil. Dat kon ik niet zeggen van mijn riem die ik vanwege de herrie iedere dag met siliconenspray moest inspuiten. Helaas hebben vakantiefietsexperts in Amsterdam en Petten mijn probleem niet kunnen verhelpen. Wat mij betreft stap ik voorlopig niet meer in zo'n riem avontuur, alle positieve reacties ten spijt.
DeFietsreiziger schreef:Als ex riem gebruiker, kan ik zeggen dat na de ombouw van mijn fiets het rijden met een ketting toch wel weer lekker is! Indien voldoende gesmeerd rijdt hij net zo stil als een riem. Als alles goed draait kan je geen verschil merken tussen de 2 systemen.

Nu het weer kouder is blijft mijn ketting stil. Dat kon ik niet zeggen van mijn riem die ik vanwege de herrie iedere dag met siliconenspray moest inspuiten. Helaas hebben vakantiefietsexperts in Amsterdam en Petten mijn probleem niet kunnen verhelpen. Wat mij betreft stap ik voorlopig niet meer in zo'n riem avontuur, alle positieve reacties ten spijt.
wind in je oren geeft meer decibels, of al die vogels die tsjirpen.
AB schreef:wind in je oren geeft meer decibels, of al die vogels die tsjirpen.
Dit maakt me weer een stuk wijzer. :roll:
DeFietsreiziger schreef:... stil. Dat kon ik niet zeggen van mijn riem die ik vanwege de herrie iedere dag met siliconenspray moest inspuiten.
Een riem 'smeren'? Huh? Dat was toch een van de unieke verkoopargumenten?
Leon
apple versus Microsoft
ios versus Android
linux versus Windows
open source versus close source

ik zie overeenkometen met dit topic met de it ;)
DeFietsreiziger schreef:
AB schreef:wind in je oren geeft meer decibels, of al die vogels die tsjirpen.
Dit maakt me weer een stuk wijzer. :roll:
Eergister even rondje ijsselmeer gereden, heerlijk met de wind mee over het mooiste fietspaadje van NL tussen Lemmer en Urk over de dijk. Glad asfalt, geen tegenwind in je oren en kon nog steeds mijn ketting niet horen. Het klotsende water en de meeuwen maakten meer lawaai. Het geluid van banden en rohloffnaaf valt me ook nooit op. Vroeg me toen even af waarom de stilte van de riem zo als voordeel wordt verkocht. Alsof iedereen rondfietst met een verroeste, piepende en krakende ketting?
even off topic hoeveel km is dat?
Wimmert schreef:even off topic hoeveel km is dat?
Het kleine rondje is 228,7km tov waar ik woon. Mooi weer, maar wat een wind :). Ook koud de hele dag die airconditioned wind in je nek. Een warme kraag is soms echt een genot.
AB schreef: Het geluid van banden en rohloffnaaf valt me ook nooit op.
Nou mij wel. Dit voorjaar, we zijn iets aan het klimmen, ik loop langzaam op een fietser in. Van zijn fiets komt een geluid wat ik niet zo snel thuis kon brengen. Ik kijk naar zijn fiets en zie een dikke achternaaf, ik vraag Rohloff, ja. :wink:
AB schreef:Alsof iedereen rondfietst met een verroeste, piepende en krakende ketting?
Inderdaad. Zodra ik mijn ketting begin te horen, boven het geluid van mijn slicks (niet bepaald oorverdovend), is het gewoon tijd voor een nieuwe smeerbeurt... Lawaai is echt geen argument tegen kettingen.
AB schreef:
Wimmert schreef:even off topic hoeveel km is dat?
Het kleine rondje is 228,7km tov waar ik woon. Mooi weer, maar wat een wind :). Ook koud de hele dag die airconditioned wind in je nek. Een warme kraag is soms echt een genot.
In 1 dag? Respect!
Wimmert schreef:
AB schreef:
Wimmert schreef:even off topic hoeveel km is dat?
Het kleine rondje is 228,7km tov waar ik woon. Mooi weer, maar wat een wind :). Ook koud de hele dag die airconditioned wind in je nek. Een warme kraag is soms echt een genot.
In 1 dag? Respect!
zo moeilijk is dat toch niet? verstand op nul, genieten en doorfietsen. Rondje Zuiderzee wordt misschien wat kritischer.
Aan de andere kant, misschien was het ook wel doodsaai, anders ga je niet naar het geluid van je ketting luisteren :).
DeFietsreiziger schreef:Als ex riem gebruiker, kan ik zeggen dat na de ombouw van mijn fiets het rijden met een ketting toch wel weer lekker is! Indien voldoende gesmeerd rijdt hij net zo stil als een riem. Als alles goed draait kan je geen verschil merken tussen de 2 systemen.

Nu het weer kouder is blijft mijn ketting stil. Dat kon ik niet zeggen van mijn riem die ik vanwege de herrie iedere dag met siliconenspray moest inspuiten. Helaas hebben vakantiefietsexperts in Amsterdam en Petten mijn probleem niet kunnen verhelpen. Wat mij betreft stap ik voorlopig niet meer in zo'n riem avontuur, alle positieve reacties ten spijt.
De oorzaak van het piepen ligt zeer waarschijnlijk niet aan de riemaandrijving zelf, maar aan een ongeschikt frame. Te veel toleranties en/of onvoldoende stijf.

Aan een frame voor een tandriem moeten hogere eisen worden gesteld. De trapas en achteras moeten ten opzichte van elkaar evenwijdig draaien en dus geen hoekverschil hebben. Ook niet belast onder voorspanning van de riem en het trapvermogen van de rijder.
Ook de beiden tandriemwielen moeten in lijn staan. Ook na de vereiste voorspanning, die rijdersafhankelijk is, inclusief het gemiddelde trapvermogen van die rijder.
Belast gaat een scheef lopende tandriem piepen tegen de randen die een aflopende riem moeten voorkomen.
Is jouw frame en aandrijving, na de vereiste voorspanning, uitgelijnd op de assen en tandriemwielen? En hoe groot waren de toleranties?

Bij een kettingaandrijving mogen de toleranties van frame- en transmissie groter zijn, omdat een ketting veel flexibeler is. Zelfs op een ander spoor zetten of derailleren is mogelijk. Denk maar aan een Rohloff met duplex voorbladen. 28 stapjes van circa 7%.

Piet.
PietV schreef:
DeFietsreiziger schreef:Als ex riem gebruiker, kan ik zeggen dat na de ombouw van mijn fiets het rijden met een ketting toch wel weer lekker is! Indien voldoende gesmeerd rijdt hij net zo stil als een riem. Als alles goed draait kan je geen verschil merken tussen de 2 systemen.

Nu het weer kouder is blijft mijn ketting stil. Dat kon ik niet zeggen van mijn riem die ik vanwege de herrie iedere dag met siliconenspray moest inspuiten. Helaas hebben vakantiefietsexperts in Amsterdam en Petten mijn probleem niet kunnen verhelpen. Wat mij betreft stap ik voorlopig niet meer in zo'n riem avontuur, alle positieve reacties ten spijt.
De oorzaak van het piepen ligt zeer waarschijnlijk niet aan de riemaandrijving zelf, maar aan een ongeschikt frame. Te veel toleranties en/of onvoldoende stijf.

Aan een frame voor een tandriem moeten hogere eisen worden gesteld. De trapas en achteras moeten ten opzichte van elkaar evenwijdig draaien en dus geen hoekverschil hebben. Ook niet belast onder voorspanning van de riem en het trapvermogen van de rijder.
Ook de beiden tandriemwielen moeten in lijn staan. Ook na de vereiste voorspanning, die rijdersafhankelijk is, inclusief het gemiddelde trapvermogen van die rijder.
Belast gaat een scheef lopende tandriem piepen tegen de randen die een aflopende riem moeten voorkomen.
Is jouw frame en aandrijving, na de vereiste voorspanning, uitgelijnd op de assen en tandriemwielen? En hoe groot waren de toleranties?

Bij een kettingaandrijving mogen de toleranties van frame- en transmissie groter zijn, omdat een ketting veel flexibeler is. Zelfs op een ander spoor zetten of derailleren is mogelijk. Denk maar aan een Rohloff met duplex voorbladen. 28 stapjes van circa 7%.

Piet.
Gerrit Gaastra heeft hier wel een zeer solide oplossing voor bedacht bij de ER evo.
Om te zorgen dat de uitlijning altijd goed blijft is de linker liggende vorkpoot van de achtervork dikker uitgevoerd dan de rechter.
( dank je Michiel van de Brink voor al jouw info :D )

Respect voor Gerrit, de fietsen niet standaard leveren met een riem-aandrijving, maar dan toch wel een frame leveren dat zonder problemen een riem-aandrijving aan kan.
jumbo schreef:Gerrit Gaastra heeft hier wel een zeer solide oplossing voor bedacht bij de ER evo.
Om te zorgen dat de uitlijning altijd goed blijft is de linker liggende vorkpoot van de achtervork dikker uitgevoerd dan de rechter. ( dank je Michiel van de Brink voor al jouw info :D )

Respect voor Gerrit, de fietsen niet standaard leveren met een riem-aandrijving, maar dan toch wel een frame leveren dat zonder problemen een riem-aandrijving aan kan.
Om een zin uit het betoog van Idworx te citeren: "Wij van idworx zijn nog meer dan voorheen overtuigd van de onovertroffenheid van de kettingaandrijving, die we in de afgelopen jaren steeds verder geoptimaliseerd hebben."

De grote variabele is de rijder. Een getrainde rijder van 70 kg met een geringere trapkracht en hogere trapfrequentie dan een getrainde 100 kg + rijder, maakt een wereld van verschil. Zowel voor de voorspanning van de tandriem, als de maximale trapkracht op enig moment, die riem en frame moeten kunnen verwerken zonder tandverspringing. En een frame beweegt meer dan dat je vaak zou denken. Hoe hoger de voorspanning hoe meer een frame buigt. Wat doet het frame met een "beul" van een rijder, b.v. 120 kg +?

Gates heeft nog niet aangegeven welke voorspanning in welke gevallen noodzakelijk is en welke toleranties toelaatbaar zijn om de riemaandrijving succesvol te laten functioneren.

Ik ben het eens met het betoog van Idworx.

Piet.
PietV schreef:De oorzaak van het piepen ligt zeer waarschijnlijk niet aan de riemaandrijving zelf, maar aan een ongeschikt frame. Te veel toleranties en/of onvoldoende stijf.
Precies, dat is mijn mening ook. Mijn titanium frame is nu blijkt (gelukkig) toch te slap voor een riemaandrijving. Je zou moeten verwachten dat zoiets gemeten wordt en binnen de toleranties valt. Maar de praktijk is anders. Ik weet van een 2e geval met exact de zelfde fiets en de zelfde problemen...

Mijn conclusie, met een titanium frame geen riemaandrijving nemen. En met een stalen frame zou ik me achter me oren krabben voor zoiets te doen. Echte tractoren (zoals Wim ze noemt) als Santos en Koga lijken vooralsnog geen problemen te hebben.
DeFietsreiziger schreef:Mijn titanium frame is nu blijkt (gelukkig) toch te slap voor een riemaandrijving.
Is het mogelijk de benodigde stijfheid (ik neem aan bracket-stijfheid de meest kritische is) zelf op te meten met huis-tuin-keuken middelen? Ik overweeg als hobbyproject een stalen trekkingframe (van Snel) om te bouwen voor een centertrack. Heb zelf het idee dat het frame redelijk stijf is, maar zou hier toch wat meer zekerheid over willen hebben. Het wordt weliswaar een (bij goed weer)-woon-werk fiets en ik weeg maar 65 kg, maar het moet natuurlijk wel enigszins functioneel zijn.

Ik probeer op http://manual.carbondrive.net de frame builders manual te vinden, maar die staat er blijkbaar niet meer. Heeft iemand toevallig de stijfheidsspecificaties?

Dan nog een vraag over gear ratios voor de nexus/alfine8 zoald hier beschreven:
http://www.g-boxx.com/pdf/Gates/Carbon_ ... Ratios.pdf
Ik dacht toch zeker dat 0.53-1.61 de in-uitgangsratio van de hub was??? Dus in het geval van een 55x32 riem (eerste ratio beschreven in de pdf):

gear 1 = 55/32*0.53 = 0.91
...
gear 8 = 55/32*1.61 = 2.77