door
PietV » zo 14 okt, 2012 09:02
DeFietsreiziger schreef:Als ex riem gebruiker, kan ik zeggen dat na de ombouw van mijn fiets het rijden met een ketting toch wel weer lekker is! Indien voldoende gesmeerd rijdt hij net zo stil als een riem. Als alles goed draait kan je geen verschil merken tussen de 2 systemen.
Nu het weer kouder is blijft mijn ketting stil. Dat kon ik niet zeggen van mijn riem die ik vanwege de herrie iedere dag met siliconenspray moest inspuiten. Helaas hebben vakantiefietsexperts in Amsterdam en Petten mijn probleem niet kunnen verhelpen. Wat mij betreft stap ik voorlopig niet meer in zo'n riem avontuur, alle positieve reacties ten spijt.
De oorzaak van het piepen ligt zeer waarschijnlijk niet aan de riemaandrijving zelf, maar aan een ongeschikt frame. Te veel toleranties en/of onvoldoende stijf.
Aan een frame voor een tandriem moeten hogere eisen worden gesteld. De trapas en achteras moeten ten opzichte van elkaar evenwijdig draaien en dus geen hoekverschil hebben. Ook niet belast onder voorspanning van de riem en het trapvermogen van de rijder.
Ook de beiden tandriemwielen moeten in lijn staan. Ook na de vereiste voorspanning, die rijdersafhankelijk is, inclusief het gemiddelde trapvermogen van die rijder.
Belast gaat een scheef lopende tandriem piepen tegen de randen die een aflopende riem moeten voorkomen.
Is jouw frame en aandrijving, na de vereiste voorspanning, uitgelijnd op de assen en tandriemwielen? En hoe groot waren de toleranties?
Bij een kettingaandrijving mogen de toleranties van frame- en transmissie groter zijn, omdat een ketting veel flexibeler is. Zelfs op een ander spoor zetten of derailleren is mogelijk. Denk maar aan een Rohloff met duplex voorbladen. 28 stapjes van circa 7%.
Piet.