Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;) - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;)

Lijkt me geen gek idee. Tenzij de fiets een verborgen gebrek heeft is dit een koopje, liever gezegd een dijk van een fiets van een goede wielbouwer.
Leon
AB schreef:En ja, geef die oude atb maar even flink op de donder, vergeet ook niet om wat stoepranden mee te nemen. Maar ik denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven.
Afijn vanochtend een klein stukje gefietst in het mooiste stukje nederland, voor de liefhebbers, dit was de route:http://www.endomondo.com/workouts/40549279
Ik heb de fiets niet ontzien (oude giant atb) en zoveel mogelijk boomwortels gepakt. Resultaat: de fiets gaf geen krimp.... Wat, nu ik er eens wat meer op let opvalt, is dat je veel meer voorover zit waardoor er veel meer gewicht op het voorwiel zit dan bij mijn normale fiets, dat zal best veel schelen...
Met de kennis die ik nu heb ziet dat er erg goed uit, ik heb een pb gestuurd...
Wim schreef:Hoi Jeroen,
Als ik een groot budget had dan zou ik voor die doel nemen:
Een maatframe met dikke buizen, 26 inch wielen
Een Rohloff naaf of een Phil Wood singlespeed naaf, afhankelijk van je behoefte, 36 spaken
Een SON 20 Klassik naafdynamo, Son Edelux of B&M Cyo koplamp
Handgebouwde wielen met Exl SP19/Sputnik velgen
Magura HS 33 velgremmen, eventueel Firmtech uitvoering, bij recht stuur. HS 66 voor racebocht.
M-gineering huismerk cranks, 180 mm (lijkt me ongeveer goed voor jouw lengte)
Trapas SKF vierkante as
Pedalen: iets heel stevigs uit de downwhill/bmx hoek
Zadelpen Nitto S83 tweebouts (niet vanwege breuk zadelrail maar omdat het beter vast blijft zitten)
Balhoofd Cane Creek
Stuurpen: Nitto, of stalen eigen bouw
Stuur: Nitto (niet de lichte serie)

Zoiets dus,
Wim
Bedankt! Ik ga eens rekenen... Heb je ook nog tips aangaande handvatten, spatborden en bagagedrager?
Ik fiets op mijn crossfiets en op mijn vakantiefiets met een racestuur. Op mijn recent voor 50 euro aangeschafte 24 jaar oude Koga stadsfiets zitten nog de eerste handvatten :D
Iedereen gebruikt SKS spatborden. Zelf vind ik Gilles Berthoud rvs spatborden eigenlijk mooier, en degelijker. De Tubus Cargo is denk ik de beste drager (er is een 26 inch versie). Alleen gaat hij wat roesten in het gebruik omdat de coating kwetsbaar is. Je kunt hem laten verchromen als het mooi en degelijk moet (heb ik met mijn Tubus voordrager laten doen).
Wim
Tubus maakt ook rvs-dragers als roest een probleem is!

Er zijn ook uitvoeringen in titanium, maar die hebben (op de specificatie) in vergelijking met hetzelfde model in staal uitgevoerd een 10kg lagere maximale draaglast :?:.
Poeh, buitenkansje lijkt mij...
Leon schreef: Wel hebben ze verstand van sterke achterwielen en er staat een lijst op van fietsenmakers waar Marten H kennelijk achter staat. Ik ken deze Marten al vele jaren en hij weet waar hij het over heeft, net als de andere Marten waar ik vandaag een pakketje van hoop te ontvangen, maar da's wat anders.
Leon
Dank voor de complimenten en ik kan hier best een tijdje wegblijven, dat blijkt maar weer :-) Inderdaad zijn tandemnaven breder dan gewone naven, dus dat is niet zo handig, behalve bij een maatframe. Jeroenhog zou wel gebaat zijn bij degelijk gebouwde 36-spaaks wielen (Bikeboosting) of bij een 48-spaaks wiel waarbij de naaf een voldoende grote flens heeft. Vittorio maakt grote 48-gaats flenzen voor de Rohloff-naaf:
Afbeelding
Daarmee voorkom je dat de spaakgaten te dicht op elkaar komen te zitten.
Ha Jeroen (?),

Mag ik 'reclame' maken? In Amsterdam zit fietsenhandel Segijn en van Wees, maar eigenlijk zijn het ambachtelijke fietsenmakers (en aardige jongens -:). Bekijk hun site eens (http://www.sevw.l) en let op hun model Rinus, wat speciaal ontworpen is voor de 'grote en brede man', om het mooi te zeggen. Ze spaken hun wielen zelf, en zijn in staat om een fiets naar wens op te bouwen. Ze zullen ongetwijfeld bereid zijn om op zoek te gaan naar een sterk zadel of een extra stevige zadelpen. Hun producten zijn vrijwel allemaal heavy duty, dus in dat segment zijn ze thuis.
Bovenstaande fiets is naaf-geschakelde fiets, precies wat je zoekt (derailleurs doen ze niet aan). Een andere optie voor jou is het Duitse merk Schauff (schauff.de). Hun model Sumo/Sumo-XT kan jouw gewicht hebben en is daar speciaal voor ontworpen. Hier praat je wel over een derailleur-fiets (wellicht om te bouwen naar een naafversnelling?) en over een dealer-netwerk wat zich in Duitsland bevindt. 't Is wat verder weg misschien, maar misschien voegen deze suggesties iets toe. Veel succes!
Om dit draadje te kunnen afsluiten, wil ik nog even reageren en mijn uiteindelijke keuze laten weten. Juni 2013 heb ik uiteindelijk een Kalkhoff Image XXL 30g gekocht. Geprobeerd hem in Twello bij een Nederlandse dealer te krijgen, maar die kon er niet meer aankomen. Ik had er een gezien op ebay.de en zodoende kwam ik er achter dat er nog een in mijn maat te koop stond in Duitsland, net over de Nederlandse grens in Coesfeld. Ik heb nu een paar duizend kilometer met de Kalkhoff gefietst en ik wil mijn ervaringen wel delen. Het verschil met de Gazelle Tour Populair is enorm. Ten eerste is er na 3 kwart jaar nog niets aan defect geraakt. Geen gebroken spaken of slingers in de velg, gewoon feilloos. De remmen, Magura HS11 kunnen met gemak mijn gewicht afremmen. Er zit een Herrmans voorlamp op die echt veel licht geeft, ik rij naar mijn werk zo'n 4 Km zonder straatverlichting en dit is echt super. Overdag branden er twee ledjes in de voorlamp (dagrijverlichting) heb je toch het idee dat je iets beter gezien wordt. De achterlamp is voorzien van een accu en deze blijft een tiental minuten branden nadat je gestopt bent, gewoon zonder batterij van stroom voorzien van de naafdynamo. De naafdynamo (Shimano), loopt erg soepel, ik merk simpelweg niet dat de verlichting aan staat. De ietwat sportievere zit tov de Gazelle i.c.m. de dikkere banden en de derailleur maakt dat de fiets veel sneller gaat met dezelfde inspanning. Het maakt zo'n 7 Km/uur verschil uit, dat vindt ik veel. Al met al erg tevreden. Mede dankzij dit forum tot deze keuze gekomen dus mijn dank is groot. Het enige dat ik veranderd heb aan de fiets zijn de handvatten, ik kreeg last van mijn handpalmen en dit zijn nu van die kurken concept handvatten. Ook de verende zadelpen heb ik vervangen door een ongeveerd exemplaar dat geveer vond ik maar niets. 1x per maand (met deze zachte winter) maak ik de ketting schoon en vet ik hem opnieuw in en dat extra onderhoud tov de Gazelle heb ik er wel voor over. Misschien zet ik nog een spatlap aan het voorspatbord omdat er wel erg veel regen/modder omhoog spat. En oh ja, de pedalen was een echte sluitpost van deze fiets want dat is echt helemaal niets, als deze defect zijn monteer ik een paar fatsoenlijke. Nogmaals dank voor de tips.
Ten slotte wil ik nog melden dat ik gewoon gebruik heb kunnen maken van het fiscaal interessante fietsplan van mijn werkgever, ondanks dat ik een Duitse bon heb moeten overhandigen.
Dit is heel goed om te horen, en fijn dat je terugkoppelt met deze informatie.
Wim
Leuke fiets, en lang geleden dat ik een gebogen geveerde voorvork zag. Was dat een bewuste keuze?
Dat was geen bewuste keuze. Op deze fiets zit een geveerder voorvork, ik had het liever niet gehad, maar goed, het zit er op. Je kan de vering gelukkig "Locken" en dat heb ik dan maar gedaan.
Een vaste voorvork zou dan nog best eens een leuke investering kunnen zijn... Het fietst nog wat lekkerder, want is ook nog wat lichter! En deze kun je dan natuurlijk verkopen. Ga je denk ik minstens zoveel van merken als de vervangen zadelpen!

Veel goede kilometers gewenst!
Goede keuze denk ik,heb al bijna 3 jaar een Kalkhoff Endeavour met Rohloff naaf
ik heb er al 20.000 km opzitten. fijne fiets dat van die trappers dat klopt heb ik ook vrij snel moeten vervangen,mijn vrouw heeft dezelfde daar was dat ook het geval.
verder prima fietsen na koga en batavus wil ik geen andere.

gr.Adriaan
- de wielen zijn 28 inch, dit gaat bij mij kapot, er zijn meerdere fietsenmakers geweest die het tegendeel beweerden, maar toch sta ik bijna
Ik gebruik mijn fiets ook dagelijks en in de vakantie ga ik er mee op vakantie.
(1,90 en 96 kg)

Ik heb een santos TM 28 gehad en nu een idworx ER , beide zijn 28 inch wielen.
Door de rohloff naaf zit het wiel recht boven de naaf. De spaken zijn even lang , bij een derailleur wiel zijn de spaken scheef.

Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met mijn wielen. Ook niet met volle bepakking op onverharde wegen in schotland.

veel veilige kilometers
gpsguido schreef:Ik heb een santos TM 28 gehad en nu een idworx ER , beide zijn 28 inch wielen.
Door de rohloff naaf zit het wiel recht boven de naaf. De spaken zijn even lang , bij een derailleur wiel zijn de spaken scheef.
De spaken zijn bij cassetenaven niet 'scheef', ze zijn alleen aan de cassetezijde ('drive side') wat korter en maken daardoor een stijlere hoek omdat de flens aan die kant meer richting centraal staat (kortere afstand centrum naaf tot flens).
Travelmaster schreef:Een vaste voorvork zou dan nog best eens een leuke investering kunnen zijn... Het fietst nog wat lekkerder, want is ook nog wat lichter! En deze kun je dan natuurlijk verkopen. Ga je denk ik minstens zoveel van merken als de vervangen zadelpen!

Veel goede kilometers gewenst!
Zou het echt veel uitmaken, zo'n vast voorvork? Behalve gewichtsbespraing zal het toch niet veel uitmaken aangezien ik de vering "locked-out" heb ingesteld?
jeroenhog schreef:Zou het echt veel uitmaken, zo'n vast voorvork?
Het scheelt in het algemeen een kilo. In het rijtje van de bedragen die extra betaald worden voor lichtere spullen afgezet tegen de gewichtbesparing is dit een van de beste. (afgezien van het eenvoudige thuislaten van dingen, dat is nog goedkoper)
Leon
Daarnaast kun je wel degelijk verschil gaan merken in stuurgedrag: zeker in de meer low-end vorken is er merkbaar meer flex door de bewegende delen die slechts met een vrokbrug aan elkaar zitten. Een lockout is dan niet hetzelfde. Een strakker stuurgedrag is in het algemeen een merkbaar resultaat. Zorg er natuurlijk wel voor dat de inbouwhoogte en sprong min of meer hetzelfde blijven, Anders gaan die voordelen niet op.