Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg enkel of dubbel gebust - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Velg enkel of dubbel gebust

138 berichten
kenben schreef: (1)@roaster, dat je nu echt denkt dat er in 40jaar niemand heeft getest met materiaal kan ik toch nauwelijks serieus nemen.
(2)Duitse racefietsindustrie..de beste ter wereld? WtF? Waar baseer je dat op??
(3)Wel bijzonder dat stuur, -pennen en zadel- wel materiaalmoeheid kennen maar een frame niet...dat terwijl ze vaak van hetzelfde materiaal worden gemaakt... bijzonder
(1) 40 jaar? In 100 jaar had niemand had bedacht om iets bredere racebanden eens qua rolweerstand en aerodynamica te testen op iets bredere velgen. Geniaal ! In 100 jaar ging het voornamelijk om lichtere wielen terwijl juist de hobby fietser meer heeft aan betere, betrouwbaarder wielen.
En vergeet de eerder genoemde, ongebuste, Darim velgen van Idworx niet. Er bestaan geen betere tbv trekking.
(2)TOUR en FIETS testen wezen dit de laatste jaren duidelijk uit. FIETS 2012-01: "De Beste racefietsen anno 2012 komen uit Duitsland"
Naast hele goede testscores zijn de prijzen helemaal toppy de luxe, de beste ter wereld zelfs; wat denk je bijvoorbeeld van een Ultegra Di2 racefiets voor 2400 euro. Plus hele goede geen gezeur garantie voorwaarden.
http://www.roseversand.com/article/rose ... aid:570490
Als jij niet-Duitse fietsen kan aanwijzen met dezelfde top kwaliteit/prijs verhouding ben je een knappe jongen.
(3)Daar kan vast wel iemand een verklaring voor geven.
Wat een geschreeuw toch. Ja het is waar dat Duitse fietsen scherp geprijsd zijn, net als bijvoorbeeld Amerikaanse fietsen in de VS. Het is eerder Nederland dat de uitzondering is, omdat de markt hier nog steeds niet echt open is. Maar echt super mooie fietsen? Kom nou, en zeker niet van Rose.
Brede banden zijn helemaal niet nieuw. Het is de moeite waard je fietsgeschiedenis te kennen. Smalle banden zijn namelijk juist een vernieuwing van de laatste vijfentwintig jaar of zo. Voor die tijd hadden racefietsen frames en remmen met ruimte voor 32 mm banden, of zelfs nog breder. Ik heb er nog zo eentje staan. Eerder hadden racefietsen soms zelfs nog bredere (650B) banden. Het inzicht van pioniers als Velocio dat brede banden comfortabel en snel zijn is ook nooit weg geweest. Ruim voor Cervelo ietsje (maar ook niet meer) bredere banden ging gebruiken had Schwalbe al daarvoor gepleit, en hadden bouwers als Rivendell in de VS, Thorn in Engeland of m-gineering in Nederland daarvoor al gepleit. En had een tijdschrift als Bicycle Quarterly al uitgebreide tests gepubliceerd, inclusief windtunnel tests. Het merkwaardige is juist dat Cervelo niet verder gaat dan 25 mm, maar dat zal wel komen omdat ze dan andere frames zouden moeten maken die de ze niet kwijt kunnen aan al die wannabee racefietsers. Als je de zoekfunctie op deze site gebruikt kun je zien dat er hier ook al vele jaren voor bredere banden wordt gepleit.
Wim
Overigens Duitse fietsen? Je bedoelt natuurlijk Taiwanees... Allemaal puur subjectief wat de beste fiets is, veel te afhankelijk van eigen voorkeuren om te kunnen zeggen. Zo werd onlangs de taiwanese productiefiets koga worldtraveller29 (in een uitgelekt rapport, yeah right) uitgeroepen tot fiets van het jaar 2012; een fiets die ook op dit forum een flinke lading kritiek kreeg; ik kan het allemaal niet serieus noemen (net als die (1), (2), (3) opsommingen die telkens op hetzelfde neerkomen)...
Heb voor de aardigheid even de openingsvraag van dit topic gelezen (die al lang huilend is weggelopen :D ). En joh, we zitten allemaal graag op de fiets, dus zijn we aan het eind van de dag toch allemaal goede vrienden

goede wielen voor een racefiets voor zwaardere rijders.
- campagnolo eurus (550eurie)
- mavic cosmic carbone slr (650eurie)
- handgespaakt setje bij zoran: mavic cxp33, ultegra naaf, sapim double butted spaken (300eurie)

maar nog beter een crossfiets die ruimte geeft aan brede bandjes of een eigenwijze fiets kopen, zoals een idworx road marathon, een surly pacer of een santos race lite
Een ding moet ik @roadster nageven vasthoudend is hij.. (ga er gemakshalve vanuit dat het een man is..) 8) Jammer alleen dat er weinig steekhoudende argumenten worden aangedragen.

Betreffende Shimano DI2, volgens mij is daar niets duits aan, net zo als de mavic velgen, prologo en ritchey..duits? voor zover ik weet niet.
Het alu frame, ik durf te wedden dat deze gemaakt is ergens in azie.. Wat deze fiets duits maakt dat het laatste schroefje in Duitsland vastgeschroefd is. Meer is nauwelijks nodig om als duits fabrikaat toe worden geoormerkt... Neemt niet weg dat het relatief weinig geld is voor een fiets met DI2.

In de fiets van februari staat een lijst met wielen voor de zwaardere renners:
DTswiss r1900 tot 110kg
Easton geen gewichtslimiet
FFWD control-versie boven 90kg
Fulcrum tot 109k
Ritchey geen limiet
Shimano geen limiet

SRAM tot 110kg
Zipp type 800 tot 125 kg

Dit zijn limieten die de fabrikanten zelf opgegeven hebben zijn dus niet getest door de fiets of Tour.. :lol: Maar @roadster heeft vast nog wel een quote van dhr Vroomen wat hij er van vindt. Tenslotte is er niemand zo geniaal als VRoomen :lol:
Goede handgespaakte traditionele wielen moeten wel voor minder dan 300 euri kunnen hoor.
Wim
Ik spaakte voor mijn randonneur het oude achterwiel om (rigida velgen waren nog prima en heb de oude spaken gebruikt) zodat ik 9-speed casettes kon monteren; totale kosten voor het achterwiel: €16.95 (tiagra naaf), die prijs-kwaliteit kan ROSE helaas niet bieden (zeker gezien de kwaliteit van een MTB-wielset die ik daar een tijd geleden kocht; mag je het alsnog zelf naspaken :P).
kenben schreef:Betreffende Shimano DI2, volgens mij is daar niets duits aan, net zo als de mavic velgen, prologo en ritchey..duits? voor zover ik weet niet.
Het alu frame, ik durf te wedden dat deze gemaakt is ergens in azie.. Wat deze fiets duits maakt dat het laatste schroefje in Duitsland vastgeschroefd is. Meer is nauwelijks nodig om als duits fabrikaat toe worden geoormerkt... Neemt niet weg dat het relatief weinig geld is voor een fiets met DI2.
Als Duitse fietsen op vergelijkbare manier aan hun naam komen als parmaham gaat het ongeveer als volgt: men kope een scheepslading erts ergens op de wereld, laat het schip vervolgens een duitse haven aandoen, daarna stuur je het schip naar taiwan waar er vervolgens fietsonderdelen van gemaakt worden, daarna gaat de boel naar china om gemonteerd te worden en voilá een echte Parma...erm Duitse fiets.
hwhaan schreef:Als Duitse fietsen op vergelijkbare manier aan hun naam komen als parmaham gaat het ongeveer als volgt: men kope een scheepslading erts ergens op de wereld, laat het schip vervolgens een duitse haven aandoen, daarna stuur je het schip naar taiwan waar er vervolgens fietsonderdelen van gemaakt worden, daarna gaat de boel naar china om gemonteerd te worden en voilá een echte Parma...erm Duitse fiets.
Lijkt verdacht goed op Nederlandse fietsen volgens die beschrijving... Vreemd toch dat de grote Nederlandse merken niet de zelfde prijs/kwaliteit kunnen halen :roll:
http://www.janjanssen.nl/index.php?lnk=6&modId=3

Nederlandser kan de naam niet en de prijs... de kwaliteit zal ook wel aardig in de buurt liggen van de duitse dozenschuiver..
Dus volgens @roadster ben ik nu n knappe jongen :lol: :lol: gelukkig vindt de vrouw dat al jaren wat ietsie belangrijker is. :twisted:

Mbt de prijzen, door het internet staan die wel aardig onder druk en gaat men ook in NL met lagere marge werken. En meer mixen, in dit geval een uitermate goedkoop alu frame (ooit laten vertellen dat een no name frame iets van e35 kost) opbouwt met een dure groep en met andere middenklasse onderdelen en hier en daar iets goedkoops.
kenben schreef:http://www.janjanssen.nl/index.php?lnk=6&modId=3

Nederlandser kan de naam niet en de prijs... de kwaliteit zal ook wel aardig in de buurt liggen van de duitse dozenschuiver..
Dus volgens @roadster ben ik nu n knappe jongen :lol: :lol: gelukkig vindt de vrouw dat al jaren wat ietsie belangrijker is. :twisted:

Mbt de prijzen, door het internet staan die wel aardig onder druk en gaat men ook in NL met lagere marge werken. En meer mixen, in dit geval een uitermate goedkoop alu frame (ooit laten vertellen dat een no name frame iets van e35 kost) opbouwt met een dure groep en met andere middenklasse onderdelen en hier en daar iets goedkoops.
De Canyon Ultimate AL 9.0 Di2 kost 2300, de Jan Janssen gelijkwaardig afgemonteerd kost 2650..... en dan nog worden er grote marges gemaakt, lang leve de uitbuiting en ongelijkheid in de wereld :?
En wat als Rose in Berlijn had gezeten. Zo dicht aan onze grens. Hij heeft er overheen gekeken, aaaah zo doen ze dat, kan ik ook maar ik doe ut effe een stukkie beter. :lol:
Wim schreef: (1)Maar echt super mooie fietsen? Kom nou, en zeker niet van Rose.
(2)Brede banden zijn helemaal niet nieuw. Het is de moeite waard je fietsgeschiedenis te kennen. Smalle banden zijn namelijk juist een vernieuwing van de laatste vijfentwintig jaar of zo. Voor die tijd hadden racefietsen frames en remmen met ruimte voor 32 mm banden, of zelfs nog breder.
(3). Ruim voor Cervelo ietsje (maar ook niet meer) bredere banden ging gebruiken had Schwalbe al daarvoor gepleit, en hadden bouwers als Rivendell in de VS, Thorn in Engeland of m-gineering in Nederland daarvoor al gepleit.
(4) En had een tijdschrift als Bicycle Quarterly al uitgebreide tests gepubliceerd, inclusief windtunnel tests.
(1)Rose is de grootste fiestspeciaal zaak van EU, dat lukt je echt niet met lelijke fietsen. Tijdens hun uitverkoop is 90% van de kentekenplaten op hun P-plaats geel.
(2)Vroeger had je 19-21 mm racefietsbanden lees je wel eens. Daarvoor waren ze dikker omdat de wegen heel slecht waren. Sinds wanneer waren er 19-21 mm banden ?
(3)Vroomen is de eerste die aero metingen deed op bredere velgen.
(4)Wat waren hun conclusie's, op welke velgenbreedte maten ?
Rose is niet helemaal te vergelijken met Jansen, Rose fietsen zijn alleen verkrijgbaar bij rose.. inruilprijs zal wellicht ook iets lager liggen dan een merk die je overal kunt krijgen. Canyon wordt toch alleen maar via het internet verkocht? Zo jan dan gaat t vergelijk ook niet op. Zij hoeven geen marges te geven aan hun distributeurs.
Die gele nummerbordjes zegt alleen iets dat NL-ers gewoon altijd op n koopje uitzijn. Zegt dus helemaal niets of kwaliteit.. Kan me ook voorstellen dat je voor alleen n binnenbandje niet naar rose rijdt. Dus als je die kant op gaat maximaal wilt profiteren dat je er bent. dus op naar de uitverkoop!

Smaak is persoonlijk dus laten we daar nu maar niet over beginnen..
de

De stelling dat Vroomen de eerste is die windtunnels tests deed met verschillende breedtes.. @roadster: ben je eigenaar van alle windtunnels in de wereld? Ik weet niet of er andere merken het wel of niet hebben gedaan. Kan best zijn dat je hun marketingverhalen allemaal hebt gelezen.. persoonlijk zou ik niet zo snel dergelijk uitspraken willen maken zonder zeker te zijn dat het daadwerkelijk verificeerbaar is.
Btw zoals je zelf ook al schreef heeft Vroomen geen wielen.. Zipp daarentegen wel, volgens mij heeft dhr armstrong wat aandelen van dat bedrijf.
Wat zeker is dat Vroomen de eerste is geweest die de combinatie Zipp met een Cervelo frame heeft getest in de windtunnel.. :wink:
heeft Zipp uberhaupt al een aerowiel met brede velg uitgebracht? Hed heeft ze al een tijdje op de markt.....

Tijd dat Vroomen eens op fietsvakantie gaat, misschien krijgt ie wat inspiratie voor aero zadel-, stuur-, frame- en zijtassen en een oversized aero frame
kenben schreef:Die gele nummerbordjes zegt alleen iets dat NL-ers gewoon altijd op n koopje uitzijn. Zegt dus helemaal niets of kwaliteit.. Kan me ook voorstellen dat je voor alleen n binnenbandje niet naar rose rijdt. Dus als je die kant op gaat maximaal wilt profiteren dat je er bent. dus op naar de uitverkoop!
Nou zeg dan kan je de gemiddelde mens niet. Die kwaliteit moet in orde zijn anders komen we echt niet meer terug.
En als je naar Rose wil dan vraag je aan je vrienden heb jij nog wat nodig. Banden slijten doe je toch en eten geen brood.
Tuurlijk lelijke verhalen daar zijn we zot op.
Bergen op Zoom je moet eens kijken hoeveel Belgen daar komen.

We zijn er nog niet uit, wat maken ze bij Rose nou zelf of levert hij alleen maar.
Een ding is wel zeker kassa bonnen die maken ze zelf, kilometers. :lol:
AB schreef:heeft Zipp uberhaupt al een aerowiel met brede velg uitgebracht? Hed heeft ze al een tijdje op de markt.....
Ja, uberhaupt wel, brede velgen zijn bij Zipp standaard.........

Zipp 808: "Die Sensation: das schnellste Speichenlaufrad a l l e r Z e i t e n. Aerodynamisch eine Offenbarung und bei jedem Tempo ganz vorne. Trotz großer Fläche bei viel Wind gutmütig zu steuern". Zipp 808 is bij 40km/u slechts 2 Watt 'langzamer' dan een HED s c h i j fwiel !
http://www.zipp.com/_media/productrevie ... %20mag.pdf

Zipp; lekker belangrijk voor de gewone sportfietser, nee tuurlijk niet (bredere velgen wel). Maar het mag allemaal wel wat meer respectvol voor de fantastische prestaties (ja toch ?) van Zipp/Vroomen/Cervelo, Rose e.d. . En we zijn van de onzinnige velgbusjes af (vwb trekking: Gaastra/Darim).
Roadster schreef:
AB schreef:heeft Zipp uberhaupt al een aerowiel met brede velg uitgebracht? Hed heeft ze al een tijdje op de markt.....
Ja, uberhaupt wel, brede velgen zijn bij Zipp standaard.........

Zipp 808: "Die Sensation: das schnellste Speichenlaufrad a l l e r Z e i t e n. Aerodynamisch eine Offenbarung und bei jedem Tempo ganz vorne. Trotz großer Fläche bei viel Wind gutmütig zu steuern". Zipp 808 is bij 40km/u slechts 2 Watt 'langzamer' dan een HED s c h i j fwiel !
http://www.zipp.com/_media/productrevie ... %20mag.pdf

Zipp; lekker belangrijk voor de gewone sportfietser, nee tuurlijk niet (bredere velgen wel). Maar het mag allemaal wel wat meer respectvol voor de fantastische prestaties (ja toch ?) van Zipp/Vroomen/Cervelo, Rose e.d. . En we zijn van de onzinnige velgbusjes af (vwb trekking: Gaastra/Darim).
Maar ook Darim en Zipp 808 kunnen stuk, beide types van dichtbij kapoetsie meegemaakt. Mooi spul zolang het werkt, maar de heilige graal is het nog steeds niet hoor :)
Geef mij maar campa wielen :)
AB schreef:Maar ook Darim en Zipp 808 kunnen stuk, beide types van dichtbij kapoetsie meegemaakt. Mooi spul zolang het werkt, maar de heilige graal is het nog steeds niet hoor :) Geef mij maar campa wielen :)
Campa is beter dan Mavic, dat hoor je vaak. Zipp 808 is zuiver wedstrijdspul ofwel gemaakt op lichtgewicht en snelheid, er rijden daarom macaniciens met een wedstrijd mee.

Maar Darim/Andra30CSS is gemaakt op levensduur, dus kapot gaan ? Je maakt me nieuwsgierig. Hoe ging die velg kapot ? wat ging er aan kapot ? Was het niet zn voorganger, de Rigida Grizzly ?

Dit de gebuste Grizzly (610 gram):
http://www.grahamweighcycles.com/gwcsho ... roduct=769
Dit is de b u s l o z e Darim/Andra 30CSS (830 gram):
http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99410