Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
Christophorus schreef:
PietV schreef:Ik ga niet mee met de aluminium hype.
Kan je een materiaal dat al tientallen jaren toegepast wordt en ruim 90% van de markt bestrijkt nog wel een hype noemen? :| :?:
Ja. Aluminium is de trend. In Nederland vaak uitgerust met voor- en zadelpenvering. Maar voor de liefhebbers van het comfortabele stalen frame blijft voldoende keuze over. Of titanium.
Piet.
@pietv Ik ga altijd op n zadel zitten en niet op het frame. Wellicht dat het jouw probleem ook opgelost.. :wink: Je opmerking mbt de hogere warmte op een alu frame heeft denk ik meer te maken met het zadel wat erop zit.. Volgens mij is zijn we het toch wel bijna eens dat de meeste vering door de soort band en -spanning wordt bepaald.En soort vork en zadel. Een bepaalde torsiestijfheid kan met elke materiaal bereikt worden alleen de benodigde hoeveelheid materiaal verschilt (nogal).

Maar om Alu n hype of trend te noemen..dan heb je de afgelopen decennia je niet echt meer georienteerd op de fietsenmarkt.

TRend is wellicht steeds lichtere fietsen willen maken met carbon, sportieve fietsen met trapondersteuning oid..
kenben schreef:@pietv Ik ga altijd op n zadel zitten en niet op het frame. Wellicht dat het jouw probleem ook opgelost.. :wink: Je opmerking mbt de hogere warmte op een alu frame heeft denk ik meer te maken met het zadel wat erop zit.. Volgens mij is zijn we het toch wel bijna eens dat de meeste vering door de soort band en -spanning wordt bepaald.En soort vork en zadel. Een bepaalde torsiestijfheid kan met elke materiaal bereikt worden alleen de benodigde hoeveelheid materiaal verschilt (nogal).

Maar om Alu n hype of trend te noemen..dan heb je de afgelopen decennia je niet echt meer georienteerd op de fietsenmarkt.

TRend is wellicht steeds lichtere fietsen willen maken met carbon, sportieve fietsen met trapondersteuning oid..
van smalle buisjes (diameter) kun je geen stijf frame maken
van dunne buisjes (wanddikte) kun je geen hufterproof frame maken
wat is dikwandig vet alu soms mooi, dikwandig vet staal ook overigens :)
Hufters verdienen ook geen mooie fietsen. De enige reden dat alu massaal gebruikt wordt is dat de fabricage van zulke frames goedkoper is dan met hoogwaardig staal. Dat wil niet zeggen overigens dat er geen mooie alu frames bestaan. Een frame moet voldoende stijf zijn maar dat is niet hetzelfde als superstijf. En een frame moet tegen een stootje kunnen, maar dat is niet hetzelfde als hufterproof. Mijn fiets voor vakanties met bagage heeft dubbel oversized stalen buizen met een wanddikte van 0,8/0,5, en dat is stijf genoeg en degelijk genoeg. Een snelle fiets zonder bagage zou voor mijn gewicht enkel oversized kunnen zijn, met iets van 0,7/0,4 mm wanddikte. Daar moet je niet mee smijten, maar dan is het degelijk genoeg als je chique buis gebruikt die uit zichzelf vaak terugveert bij een klap. Lichte rijders kunnen ook standaard diameter kiezen.
Maar zoals ik zei, het is vooral een kwestie van smaak: wat vind je lekker rijden?
Wim
Wim schreef:De enige reden dat alu massaal gebruikt wordt is dat de fabricage van zulke frames goedkoper is dan met hoogwaardig staal.
Dat is echt totale onzin...

Maar goed... ik laat de alu-staal discussie voor wat het is... want dit gaat echt nergens heen.
kenben schreef:Een bepaalde torsiestijfheid kan met elke materiaal bereikt worden alleen de benodigde hoeveelheid materiaal verschilt (nogal).
ALs je uitgaat van de toegestane materiaalspanning in de lasverbinding (en dat is heel verstandig) is een gelast aluminium frame stijver dan een hoogwaardig stalen frame dat je gewoon flexibeler kunt maken. Een gelijmde Alan etc was daarentegen heel slap, maar die was ook niet met lassen verzwakt
Christophorus schreef:
Wim schreef:De enige reden dat alu massaal gebruikt wordt is dat de fabricage van zulke frames goedkoper is dan met hoogwaardig staal.
Dat is echt totale onzin...
standtijd van het snijgereedschap is bij alu veel langer
freessnelheid is veel hoger, dus leuk uitgefreesde padden etc zijn veel goedkoper
bewerkingsnauwkeurigheid vd verbinding is bij alu veel minder kritisch (je kloddert het toch wel vol bij het lassen)
met extrusieprofielen zijn diverse functies eenvoudiger te integreren
....


maar ik klets ook maar wat :wink:
kenben schreef:@pietv Ik ga altijd op n zadel zitten en niet op het frame. Wellicht dat het jouw probleem ook opgelost.. :wink: Je opmerking mbt de hogere warmte op een alu frame heeft denk ik meer te maken met het zadel wat erop zit.. Volgens mij is zijn we het toch wel bijna eens dat de meeste vering door de soort band en -spanning wordt bepaald.En soort vork en zadel. Een bepaalde torsiestijfheid kan met elke materiaal bereikt worden alleen de benodigde hoeveelheid materiaal verschilt (nogal)..
Een aluminium frame is vaak oversized. Zo'n frame geeft door zijn stijfheid meer trillingen door aan de rijder, dan een op een stalen frame en nog meer dan op een titanium frame. De rijder zal die extra trillingen moeten absorberen. Al die extra bewegingen worden omgezet in warmte. Ook aan het zitvlak. Hoe zachter het zadel, hoe meer warmte. Mijn volgend zadel zal een Gilles Berthoud worden met titanium zadelframe. Ik hou van comfort.
Goede bandenkeuze doet erg veel, maar een stalen frame blijft onder alle omstandigheden een prima filter.
Piet.
m-gineering schreef:
Christophorus schreef:
Wim schreef:De enige reden dat alu massaal gebruikt wordt is dat de fabricage van zulke frames goedkoper is dan met hoogwaardig staal.
Dat is echt totale onzin...
maar ik klets ook maar wat :wink:
Je hebt gelijk, Marten, maar wat ik totale onzin noemde was het feit dat Wim goedkope fabricage als enige reden noemde.
Christophorus schreef:wat ik totale onzin noemde was het feit dat Wim goedkope fabricage als enige reden noemde.
Wou jij een discussie aangaan met een econoom? :D
Fietsen worden niet uitsluitend gebouwd door economen. Anders zouden bijv. Santos en Idworx wel kunnen stoppen.
Gazelles worden overigens wel gebouwd door economen. Van die dingen is de kwaliteit de laatste jaren erbarmelijk hard gedaald. En dan worden die dingen ook nog eens volgehangen met allemaal overbodige rotzooi en "design" tierelantijnen die het rijgedrag niet ten goede komen. Maar dat is een ander verhaal...

Terug naar de Santos Race Lite
Natuurlijk zijn er ook andere redenen. Mijn argument ging over de reden waarom frames nu massaal van alu gemaakt worden, dus ook Gazelle's met Chinese frames etc. Want er werd gesuggereerd dat die massale overgang iets met geschiktheid/kwaliteit te maken had. Dat is dus niet zo. Verder schreef ik dat er ook mooie alu frames gemaakt worden, en natuurlijk vallen Santos frames daaronder. Maar niet voor mij.
Wim
PietV schreef:Mijn volgend zadel zal een Gilles Berthoud worden met titanium zadelframe. Ik hou van comfort.
Piet.
Titanium is dan bedoeld voor de demping van trillingen? Dan zou je dus ook met een titanium zadelpen (zoals op de Idworx Road Marathon), veel kunnen wegfilteren.
Ben wel benieuwd hoe de verschillende materialen (staal, alu, carbon en Tita) zich daadwerkelijk verhouden mbt de dempende werking op trillingen. Volgens mij zijn deze eigenschappen verwaarloosbaar tov de soort banden spanning en zadel die worden gebruikt..

Kortom in hoeverre de toegedichte voor en nadelen van de verschillende materialen nu echt een rol spelen met uitsluiting van de andere factoren.

Denk dat ik de uitkomst al weet, namelijk dat het verdomd weinig uitmaakt. We onze irrationele keuzes voor een bepaald soort fiets/materiaal verdedigen met 'drog'redenen of factoren die niet of nauwelijks een echte rol van betekenis spelen bij het normale/dagelijkse gebruik ..

Mijn in italie hadgemaakte carbon racefietsen en atb beide totaal irrationele aankopen. Gekocht omdat ik ze mooi vond/vind, wat anders wilde als de rest, het passie is en ik he tme kan veroorloven. Veel andere fietsen zouden leiden tot een meer rationele aanschaf (Cube, rose, canyon, trek om er n paar te noemen). Tijdens de aanschaf (en nog steeds) ben ik mij daar van bewust. Praat het niet goed anders dan het feit dat ik het mij kan veroorloven en n hobby (Inmijn ogen) geld mag kosten.

Mijn vakantiefiets is mijn afgeragde ATB die volgens mij uitstekend voldoet voor fietsvakanties met achtertassen. Geen toeters en bellen, recht door zee Alu frame van Trek wegbanden erop en gewoon fietsen.. Geloof namelijk niet dat ik voor die vakanties waarbij 95% over asfalt wordt gefietst van alles noodzakelijk qua topmateriaal.
Het blijft toch grotendeels een kwestie van smaak en oversized alu frames zijn tegenwoordig ‘in’ (want ‘lichter’). Ik vind over het algemeen oversized (ik heb het zelf vaak over ‘lompe’) aluminium frames niet mooi (‘lelijk’), dus dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk! Ik heb wel het idee dat mijn stalen racefiets (ook al heeft ie maar 28(25)mm brede banden) wat comfortabeler fietst dan mijn alu reisfiets maar het hangt er ook vanaf hoeveel kilogrammen je aan je fiets hangt natuurlijk.

In een niet nader te noemen fietsenzaak in Nijmegen waar de gehele idworx-collectie staat beweert men overigens dat stalen frames tegenwoordig zulke dunne wanden hebben dat ze niet meer ter reparatie gelast kunnen worden. Ik vond het een opmerkelijke opmerking.
kenben schreef:Ben wel benieuwd hoe de verschillende materialen (staal, alu, carbon en Tita) zich daadwerkelijk verhouden mbt de dempende werking op trillingen. Volgens mij zijn deze eigenschappen verwaarloosbaar tov de soort banden spanning en zadel die worden gebruikt..

Kortom in hoeverre de toegedichte voor en nadelen van de verschillende materialen nu echt een rol spelen met uitsluiting van de andere factoren.

Denk dat ik de uitkomst al weet, namelijk dat het verdomd weinig uitmaakt. We onze irrationele keuzes voor een bepaald soort fiets/materiaal verdedigen met 'drog'redenen of factoren die niet of nauwelijks een echte rol van betekenis spelen bij het normale/dagelijkse gebruik.
Binnenkort kan ik je daar wat meer over vertellen, want ik rij nu met een fiets die heel veel overeenkomsten vertoont met de Santos Race Lite, maar dan met een titanium frame en titanium zadelpen: de Van Nicholas Amazon met Rohloff en tandriem.
Matthie9000 schreef:In een niet nader te noemen fietsenzaak in Nijmegen waar de gehele idworx-collectie staat beweert men overigens dat stalen frames tegenwoordig zulke dunne wanden hebben dat ze niet meer ter reparatie gelast kunnen worden. Ik vond het een opmerkelijke opmerking.
Dat ben ik al een aantal keer tegen gekomen bij klanten. Franse, Duitse en Italiaanse lasapparaten die finaal door een buis heen waren gebrand. Met menig modern stalen frame kan je dus niet overal terecht voor noodreparaties. De dunwandige buizen blijken toch wel een bovengemiddeld goede vakman nodig te hebben...

Vreemdgenoeg heb ik in de afgelopen jaren nog geen enkele vakantieganger met een aluminium frame wegens framebreuk terug zien keren... De meeste framebreukperikelen tijdens fietsvakanties komen in de praktijk (althans in mijn omgeving) op 't conto van stalen frames...
Christophorus schreef: Met menig modern stalen frame kan je dus niet overal terecht voor noodreparaties. De dunwandige buizen blijken toch wel een bovengemiddeld goede vakman nodig te hebben...
dat gold 40 jaar geleden ook al, frames zijn echt niet heel veel dunner geworden. Maar ik herhaal het nog maar eens, ga bij framebreuk niet naar de lokale smid maar zoek een plaatwerker (auto's rijden ze overal krom) op.
Vreemdgenoeg heb ik in de afgelopen jaren nog geen enkele vakantieganger met een aluminium frame wegens framebreuk terug zien keren... De meeste framebreukperikelen tijdens fietsvakanties komen in de praktijk (althans in mijn omgeving) op 't conto van stalen frames...
tja, dat zijn of hele oude fietsen, en/of fietsen van de hardcore fietsers die veel zware kilometers maken. De 'iedere drie jaar inruilen en een touristisch fietspad langs een rivier afzakken' brigade loopt weinig risico
Die heel lichte Rene Herse uit 1947 die ik noemde had al Reynolds 531 van 0,3 mm dik. Dat was dus ook heel voorzichtig (en luglooos) solderen. Daar is vakmanschap voor nodig. Die fiets leeft dus nog steeds.
Wim
m-gineering schreef:tja, dat zijn of hele oude fietsen, en/of fietsen van de hardcore fietsers die veel zware kilometers maken. De 'iedere drie jaar inruilen en een touristisch fietspad langs een rivier afzakken' brigade loopt weinig risico
Ik heb het hier over fietsen van met name Europafietsers. Stalen fietsen tot 10 jaar oud.
De meeste wereldfietsers in mijn klantenbestand rijden met dikke alu frames. Vooral Santos Travelmasters en Koga Signatures.