Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spiegelreflex of compactcamera? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

spiegelreflex of compactcamera?

Mijn persoonlijk grootste bezwaar tegen compactcamera's is shutter-lag. Ben buiten DSLR's nog geen camera tegengekomen die geen of een acceptabele afdrukvertraging heeft. Je weet wel: je ziet iets, drukt af en je foto legt het beeld van een seconde later vast. Heb je veel last van als het moment belangrijk is. Ga je meer voor stillevens en overzichtsfoto's, dan zal dat minder uitmaken.
rbregt schreef:Mijn persoonlijk grootste bezwaar tegen compactcamera's is shutter-lag. Ben buiten DSLR's nog geen camera tegengekomen die geen of een acceptabele afdrukvertraging heeft. Je weet wel: je ziet iets, drukt af en je foto legt het beeld van een seconde later vast. Heb je veel last van als het moment belangrijk is. Ga je meer voor stillevens en overzichtsfoto's, dan zal dat minder uitmaken.

mijn compact camera is instelbaar om meerdere foto's opvolgend achter elkaar te maken, bij bewegend object, lijkt me dat een redelijk alternatief?

Als beweging vast leggen echt zo belangrijk is, kun je toch beter filmen?
Roald schreef:Als beweging vast leggen echt zo belangrijk is, kun je toch beter filmen?
Wel eens geprobeerd een bewegend eekhoorn of klein vogeltje te vereeuwigen in een mooie uitsnede?
compactcamera's van tegenwoordig zijn best snel.
bovendien hebben sommige een functie waarmee je een dier oid kan locken. Springt / vliegt het beestje weg, volgt de camera deze automatisch (qua scherpstellen en belichting natuurlijk, uit het beeld is uit het beeld ;) Maar da's met iedere camera)
Oke, vrij duidelijk! We hebben dus iets meer dan een compact nodig.. Dan ga ik me eens verdiepen in de reflex cameras...

Ik wil vooral enkele mooie fotos onderweg maken. Herrineringfotos kan ik nog steeds onderweg met mijn iphone maken.

Bedankt voor de vele reacties :-)
bert claes schreef:Oke, vrij duidelijk! We hebben dus iets meer dan een compact nodig..
Ik snap niet zo goed waarom je deze conclusie trekt (zie o.a. mij reactie op pagina 3). Maar dat is natuurlijk 100% aan jou.
Ben wel nieuwsgierig naar hoe je met de bagage omgaat op je 14 maanden durende reis. Ik zie dat je ook nogal wat andere spullen bij je hebt ;)

p.s. als je toch een iphone hebt, waarom niet scherpte diepte creëren op deze manier ;)
http://www.iphoneclub.nl/148778/big-len ... de-iphone/
doubletravel schreef:
bert claes schreef:Oke, vrij duidelijk! We hebben dus iets meer dan een compact nodig..
Ik snap niet zo goed waarom je deze conclusie trekt (zie o.a. mij reactie op pagina 3). Maar dat is natuurlijk 100% aan jou.
Ben wel nieuwsgierig naar hoe je met de bagage omgaat op je 14 maanden durende reis. Ik zie dat je ook nogal wat andere spullen bij je hebt ;)

p.s. als je toch een iphone hebt, waarom niet scherpte diepte creëren op deze manier ;)
http://www.iphoneclub.nl/148778/big-len ... de-iphone/
Leuke app!!

voor de bagage: Zal zeker een trailer nodig hebben...
Je zou ook voor een bridge kunnen gaan.
Voor de positivo's zijn dit cameras die lichter en veel goedkoper zijn dan een reflex en veel meer kunnen dan een compact.
Voor de negativo's zijn dit cameras die niet meer in je zakje van je jas passen en die lang niet zo goed zijn als een reflex.

Op een bridge heb je een veel grotere lens dan een compact en dus meer lichtopbrengst en dus een korte sluitertijd en dus minder bewegingsonscherpte. Ook zijn de instelmogelijkheden meestal tamelijk uitgebreid (half manueel en alles manueel is dikwijls mogelijk).
En een punt is wel dat ze een een kleinere sensor hebben dan een reflex en dus munder lichtopbrengst. Maar een kleinere sensor heeft dan weer het voordeel dat het mogelijk is om één lens te hebben voor zowel breedhoek als veel zoom zie hier voor het waarom..


(ikzelf ben tevreden van deze, maar elk merk heeft wel een bridge in het gamma.)
Over het algemeen ben ik als reflex-adept maar bevooroordeelt over compactcamera's. Over het algemeen vind ik ze bij avondlicht maar tien keer niks. Overdag met goed licht valt voor een gemiddelde toerist nog wel met een compactcamera te leven, maar tegen de avond of in de ochtendschemering dan vallen de verschillen met een reflexcamera met grote sensor toch echt wel op.

Nu valt alles te relativeren in het voordeel van een compactcamera, vooral tijdens het reizen. Maar eenmaal thuis als je het resultaat ziet ben ik altijd blij dat ik maar weer eens 3kg aan fotografiemateriaal heb meegezeuld. De duur van die gratificatie is namelijk niet aan de lengte van de reisduur verbonden.

Vergeet ook vooral niet dat de kwaliteit van het glas veel belangrijker is dan de hoeveelheid pixels op de sensor. Op een foto van 6 megapixel genomen met een grote sensor (dslr) mbv een kwaliteitslens kun je verder inzoomen dan een foto gemaakt met een 12megapixel sensor van piepklein formaat zoals in vele compactcamera's. Verder is niet te onderschatten de kwaliteit van de autofocus, de kwaliteit van de hoge iso-waarden en ook je techniek van camera vasthouden. Een dslr tegen je neus aangedrukt (3 punts stabiel = hand+hand+neus) heeft minder last van bibber dan een compactcamera die je van je af moet houden om uberhaupt te zien wat je fotografeert, om van de grootte van de sensor maar niet te spreken.

Dus als je leuke foto-herinneringen wilt overhouden aan een peperdure reis, gooi dan ook wat pepernoten richting de camera. Bezuinig er niet op zou ik zeggen en blijf ver weg van die piepkleine sensoren. Dat spul is leuk om het voor-de-heb erbij te hebben, maar niet leuk genoeg om als enig foto-apparaatje te dienen......... that is als je fotografie echt leuk vindt en als je kwaliteitsfoto's wilt hebben die je ook nog eens goed kunt uitvergoten of juist wilt inzoomen om ze bij te snijden. De pijn van iets meer geld uitgeven en je foto-apparatuur meesjouwen is eenmalig, de plezier van goede foto's zou wel eens je leven lang mee kunnen gaan. Zo praat ik mijn gesjouw altijd goed tenminste. En geloof me een spiegelreflex kun je ook overal mee heen sjouwen ;). Althans noem mij maar een reisdoel waar een dslr echt onhandig is, die zijn er weinig lijkt me.

Een site die alle ontwikkelingen goed in de gaten houdt is http://www.dpreview.com
Ga je daar maar eens goed in inlezen om alle voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. De site http://www.tweakers.net heeft een goede pricewatch, zodat je een indicatie hebt wat de verschillende marges van de dealers zijn.

Wat je als fietser wilt is compact, licht, grote sensor, kwaliteitsglas, goede hoge iso-waarden, veel frames per seconde (7fps begint al normaal te worden)..... en dan liever goed glas dan je blindstaren op het aantal megapixels. Neem genoeg geheugenkaartjes en reserve-batterijen mee.

Hier een review van de Fujifilm X10, leuke ontwikkelingen.

ps. veel van dit soort discussies lijken op discussies rondom ketting vs riem, rohloff vs derailleur, lichtgewicht vs bikepacking, 29'er vs 27'er, etc. Alleen jij weet wat goed voor jou is, alles heeft voor- en nadelen, dus laat je ook vooral niet gek maken :).
Ik zou hier is gaan kijken: http://www.letsgodigital.org/nl/headlines.html
http://www.portablegear.nl/reviews/over ... ameras.htm

Spiegel reflex is altijd beter.
Zoals ik al eerder schreef zit er ook nog wel iets tussen dslr en compact. De Panasonic Lumix G3 weegt met de nieuwe inschuifbare pancake zoomlens iets van 450 gram, met bijna de volledige functionaliteit en beeldkwaliteit van een dslr.
Wim
Wim schreef:Zoals ik al eerder schreef zit er ook nog wel iets tussen dslr en compact. De Panasonic Lumix G3 weegt met de nieuwe inschuifbare pancake zoomlens iets van 450 gram, met bijna de volledige functionaliteit en beeldkwaliteit van een dslr.
Wim
De G3 en navolgers gaan inderdaad in veel opzichten richting dslr. De huidige goedkopere dslr's gaan echter qua afmetingen en gewicht ook richting de G3, als je er tenminste een niet al te grote lens opzet.
Uiterindelijk zijn er zoveel camera's op een glijdende schall beschikbaar dat zo'n beetje alles te krijgen is.
Blijft over het advies om iets van een goed merk te kopen bij een fysieke winkel waar je in persoon naar terug kunt zonder dat je {meermaals ervaring}een flink aantal maanden moet wachten tot je iets terug krijgt en in oeverloze discussies verzand over wat garantie inhoudt.{/meermaals ervaring}.
Leon
doubletravel schreef:p.s. staar je niet blind op wel/geen zoeker. Dit is een kwestie van wennen en de schermpjes zijn steeds beter.
Mijn ervaring is anders. Prive fotografeer ik met een camera met zoeker en die gebruik ik vrijwel altijd. Voor mijn werk fotografeer ik met een camera zonder zoeker en ik ben er nog steeds niet aan gewend. Voor mij is een zoeker een must. Als ik op dit moment een nieuwe camera zou kopen (en misschien doe ik dat wel), zou ik zeker gaan voor een systeemcamera en ik denk dan met name over de Samsung NX11.

Gerd