Over het algemeen ben ik als reflex-adept maar bevooroordeelt over compactcamera's. Over het algemeen vind ik ze bij avondlicht maar tien keer niks. Overdag met goed licht valt voor een gemiddelde toerist nog wel met een compactcamera te leven, maar tegen de avond of in de ochtendschemering dan vallen de verschillen met een reflexcamera met grote sensor toch echt wel op.
Nu valt alles te relativeren in het voordeel van een compactcamera, vooral tijdens het reizen. Maar eenmaal thuis als je het resultaat ziet ben ik altijd blij dat ik maar weer eens 3kg aan fotografiemateriaal heb meegezeuld. De duur van die gratificatie is namelijk niet aan de lengte van de reisduur verbonden.
Vergeet ook vooral niet dat de kwaliteit van het glas veel belangrijker is dan de hoeveelheid pixels op de sensor. Op een foto van 6 megapixel genomen met een grote sensor (dslr) mbv een kwaliteitslens kun je verder inzoomen dan een foto gemaakt met een 12megapixel sensor van piepklein formaat zoals in vele compactcamera's. Verder is niet te onderschatten de kwaliteit van de autofocus, de kwaliteit van de hoge iso-waarden en ook je techniek van camera vasthouden. Een dslr tegen je neus aangedrukt (3 punts stabiel = hand+hand+neus) heeft minder last van bibber dan een compactcamera die je van je af moet houden om uberhaupt te zien wat je fotografeert, om van de grootte van de sensor maar niet te spreken.
Dus als je leuke foto-herinneringen wilt overhouden aan een peperdure reis, gooi dan ook wat pepernoten richting de camera. Bezuinig er niet op zou ik zeggen en blijf ver weg van die piepkleine sensoren. Dat spul is leuk om het voor-de-heb erbij te hebben, maar niet leuk genoeg om als enig foto-apparaatje te dienen.........
that is als je fotografie echt leuk vindt en als je kwaliteitsfoto's wilt hebben die je ook nog eens goed kunt uitvergoten of juist wilt inzoomen om ze bij te snijden. De pijn van iets meer geld uitgeven en je foto-apparatuur meesjouwen is eenmalig, de plezier van goede foto's zou wel eens je leven lang mee kunnen gaan. Zo praat ik mijn gesjouw altijd goed tenminste. En geloof me een spiegelreflex kun je ook overal mee heen sjouwen
. Althans noem mij maar een reisdoel waar een dslr echt onhandig is, die zijn er weinig lijkt me.
Een site die alle ontwikkelingen goed in de gaten houdt is
http://www.dpreview.com
Ga je daar maar eens goed in inlezen om alle voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. De site
http://www.tweakers.net heeft een goede pricewatch, zodat je een indicatie hebt wat de verschillende marges van de dealers zijn.
Wat je als fietser wilt is compact, licht, grote sensor, kwaliteitsglas, goede hoge iso-waarden, veel frames per seconde (7fps begint al normaal te worden)..... en dan liever goed glas dan je blindstaren op het aantal megapixels. Neem genoeg geheugenkaartjes en reserve-batterijen mee.
Hier een review van de
Fujifilm X10, leuke ontwikkelingen.
ps. veel van dit soort discussies lijken op discussies rondom ketting vs riem, rohloff vs derailleur, lichtgewicht vs bikepacking, 29'er vs 27'er, etc. Alleen jij weet wat goed voor jou is, alles heeft voor- en nadelen, dus laat je ook vooral niet gek maken
.