Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa Ultralicht II - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa Ultralicht II

164 berichten
Verschil is dat door de steile wanden eventuele condens bij de Shangri-La langs de binnenkant van de buitentent naar beneden kan lopen. Bij de Akto zal condens op de slaapzak vallen. Wat heb je liever?
De buitenwand van Shangri-La is van onder open maar ook verstelbaar, je kunt de wand tot aan de grond trekken en zo water - condens of regen - buiten de tent houden.

Ik heb er in geslapen in regen en in condens, geen last gehad.
In gevallen van extreem condens of wateroverlast zijn er speciale badkuipjes zoals de Bathtub floor van Oookworks :
http://tinyurl.com/cznezt9
Ik vind 1,2 kg wel zwaar voor enkeldaks. De Tarptent Contrail is ook enkeldaks, met wanden die zo op het oog net zo rechtop staan als die Shangri-La. Ik lees er goede, 'droge' recensies over. 760 gram, incl. de optionele stok.
Qua gewicht is dat waar, maar de Shangri-La 3 biedt meer ruimte, er is plaats voor 3 personen en is de hoogte verstelbaar tot 180 cm.

Hoeveel kost Tarptent Contrail ?
henkfietst52 schreef: Maar wanneer is het idd ultralicht? Wat kan er nog minder?
Ik ben ook gek op mijn camera namelijk...
RX100 al in het vizier? Met een beetje geluk kun je die ook nog opladen met de usb-aansluiting via lader en naafdynamo.
Ja, voor een twee- of driepersoons is de Shangri-La natuurlijk wel superlicht. De Contrail is maar 1-persoons. Behalve het gewicht spreekt de pakmaat van 36x10 van de Contrail me trouwens ook zeer aan.

De Contrail kost in deze Duitse webshop 239 euro: http://www.trekking-lite-store.com/trek ... l::21.html

Website Tarptent: http://www.tarptent.com/contrail.html
Die stok wordt er niet bij genoemd. Nu kan ik geen/minimaal Duits, maar wat ik begrijp is dat enerzijds de leveringsomvang 753g zou zijn, maar anderzijds 772g. Zo'n webshop geeft me dus geen rustig gevoel. Ook de stok wordt er niet bij gevelerd, evenmin als optie.
De stok zit er niet bij. Je wordt geacht je trekking pole te gebruiken. Eerlijk gezegd schiet dat dus allemaal niet op. Leuk in warm weer, maar zodra het waait en koud wordt is het niet zo fijn meer, en moet je een zoveel zwaardere slaapzak gebruiken dat je vermoedelijk uiteindelijk wel zwaarder uitkomt dan met een echte tent. Die heb je per slot al voor 1 kg, en voor heel slecht weer is er een Akto van 1,6 kg. Dat is inderdaad meer, maar dan heb je ook echte bescherming tegen de elementen.
Wim
Bij het onderwerp "Welke bivakzak?" kom ik nu hele aardige opties tegen, hoewel niet iedereen die op een camping kampeert die wellicht zal overwegen. Je kan voor 300 gram een leuk onderkomen hebben voor 1 persoon.
Pedalero schreef:Behalve het gewicht spreekt de pakmaat van 36x10 van de Contrail me trouwens ook zeer aan.


Pakvolume is idd ook iets om rekening mee te houden. Die van de Shangri-La is vrij groot. Ik los die op door de tent, de stok en de haringen apart in te pakken. De stok bestaat uit 3 aluminiumstukjes van rond 60 cm. Die bind ik vast aan het frame van de fets. De haringen verstop ik in een binnenvak van de tas en de tent vouw ik dubbel en stop ik in de tas. De tent is dan ongeveer 30cm x 15cm.

Het gewicht blijft natuurlijk hetzelfde maar je merk nauwelijks dat ik een tent heb. Toen ik vorig jaar op een logeeradres aankwam, vroegen ze meteen waar mijn tent was. Ze konden niet geloven dat ik die in de fietstas had.

Shangri-La zonder stok en haringen is trouwens 680 gr zwaar!

http://tinyurl.com/brkwdlv
@ Wim en voor heel slecht weer is er een Akto van 1,6 kg
Dat is zo Wim, ik bezuinig op de slaapzak en matje. Heb daarnaast wat warme wollen kleding [icebreaker] mocht het niet voldoende zijn in de slaapzak.
Een Buff op je hoofd scheelt veel warmteverlies en voor vele doeleinden te gebuiken.
Die Akto is me wel Heilig hoor, echt een fijn tentje. Ik kan er alles in kwijt en kan rechtop zitten om me aan te kleden.
@ Han Pakvolume is idd ook iets om rekening mee te houden
tip - mijn droogvoer, koffie etc. berg ik op in vacuüm zakken [lang model] die ik bij de slager koop, daar heb ik een clip bij voor de afsluiting. [Blokker]
Geen volume en het weegt niets, geen loze ruimte als de zak half leeg/vol is. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Goede tip, heb ik voor het eerst gebruikt dit jaar om kleren in te pakken, scheelt veel ruimte:
http://tinyurl.com/b7l5e6r

Toch vraag ik me af of de kleren droog blijven bij natte omstandigheden.
De sluitklep beweegt na sluiting, hij kan schuiven waardoor de zak open gaat.
@ Han
Ziet er goed uit jouw paklijst, maar waarom een thermosfles? en laptop?
Ik heb nu een I-Pad van mijn werk, mooi klein en handzaam, maar gaat niet mee op fietstocht!

Waar haal jij die vacuümzak voor de kleding?

Ik doe mijn kleren in een ordlieb rollback, klein model, makkelijk om mijn kleren snel in te proppen en dan in de fietstas te doen. Altijd mijn kleding separaat en droog, ook makkelijk als ik onderweg in de tas moet zijn.



Henk

kunst en fietswerk
Wim schreef:De stok zit er niet bij. Je wordt geacht je trekking pole te gebruiken. Eerlijk gezegd schiet dat dus allemaal niet op. Leuk in warm weer, maar zodra het waait en koud wordt is het niet zo fijn meer, en moet je een zoveel zwaardere slaapzak gebruiken dat je vermoedelijk uiteindelijk wel zwaarder uitkomt dan met een echte tent. Die heb je per slot al voor 1 kg, en voor heel slecht weer is er een Akto van 1,6 kg. Dat is inderdaad meer, maar dan heb je ook echte bescherming tegen de elementen.
Wim
Ik zat te denken aan de presentatie van de Rugzaklopers van de Fiets en Wandelbeurs over lichtgewicht (die ik overigens alleen in pdf heb gezien): tent, slaapsysteem, tas elk maximaal 1 kg, samen dus max. 3 kg. Met een drager+fietstassen kom je al gauw boven die kg uit (frametassen kunnen dat overigens oplossen), maar met de andere twee componenten moet je dus gewoon op maximaal een kilo kunnen uitkomen. Dit topic gaat tenslotte over ultralicht. Het tentje dat in de presentatie zelf stond afgebeeld (soort halfopen tarpconstructie) leek me nog veel minimaler dan de enkeldaksopties die hier de revue zijn gepasseerd.
Er zijn inderdaad genoeg eenpersoons tenten van ongeveer 1 kilo. Tweepersoons tenten van 2 kg vinden is nog makkelijker. Comfortabele matjes zijn er voor iets boven de 400 gram, en mijn soloslaapzak is 600 gram (bereik tot 5 graden boven nul). Een tweepersoons topbag van Tatteljee is er vanaf 1200 gram. Achtertassen van Hyalite (36 liter) wegen 1040 gram per stel, maar of ze heel blijven weet ik nog niet. Fietstassen en een drager zullen onvermijdelijk wat zwaarder zijn dan rugzakken.
Wim
@Henk:

Het is een Thermo van 0,75L geschikt voor warme drankjes in vliegtuig of in trein, ook soms tijdens fietsen of wandelen. Met die extra hoes heb ik 4 a 6 uur warm drinken.

De vacuum zak is van Perry Sport, kost een paar euro maar niet geschikt voor natte omstandigheden.

Ik gebruik laptop voor beeldbewerking maar neem hem zelden mee op de fiets. Ik ben nu op zoek naar lichte alternatieven die wel op de fiets mee kunnen. Ik twijfel tussen mini iPad en Nexus 7. Wat is je ervaring met de iPad?

Voor waterdichte zakken die in de fietstas moeten, heb ik toch liever spullen van Sea to Summit of gelijkwaardig. Ze zijn licht, dun en sterk. Die krijg je met een beetje creativiteit ook vacuum dicht. Van Ortlieb weet ik t niet. Zijn ze niet stug om in de fietstas in te doen?
@Pedalero: 300 gram voor een onderdak is toch niet veel? Heb ik zojuist benoemd door naar het andere topic te verwijzen.
Voor lichte bagagedragers is de Tubus Titan een heel goed alternatief. Het weegt 360 gram, kan 30 kilo aan en 10 jaar garantie van de fabrikant:
http://tinyurl.com/a9j4bh7
Verschillende lichtgewicht opties om je spullen mee te nemen:
http://ultralightcycling.blogspot.nl/20 ... iners.html