Iemand die er veel van weet kan je de plaatjes wellicht recht monteren, maar of je voeten het leuk vinden kun je alleen zelf ondervinden. De middelste stand in voor-achter is nooit verkeerd.
Het pedaal afstellen is eenvoudig: het is vanwege voor de hand liggende redenen verstandig om eerst in de meest losse stand te beginnen. Of je ooit vaster wilt leer je vanzelf.
Mijn ervaringen:
* uiteindelijk de plaatjes zo ver mogelijk naar achteren in de schoen gezet.
* na jaren en jaren heb ik ze nog steeds erg los afgesteld; ik ga nooit staan op de pedalen, daarvoor staan ze te los
* in de stad, op onverharde hellingen en in kletsgroepen gebruik ik ze liever niet.
Mijn eerste ervaring: doordat ik ook de 'trekspieren' kon gebruiken kreek ik ineens veel meer power en schoot ik met ruim 40 km/u door de straat. 300 m verder kwam ik er achter dat mijn hartlongmachine helaas geen grotere capaciteit had gekregen.
Al met al zijn fietsschoenen met hun stijve zool altijd een goede investering. De plaatjes zelf zijn niet duur, dus het is geen duur experiment als je besluit ze er na een tijd uit te schroeven, al heb je afhankelijk van de schoen dan mogelijk een gat in je zool.