Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een goede fietsnavigatie - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een goede fietsnavigatie

waltertje schreef:Mijn koplamp-zaklamp weegt 37 gram inclusief bevestigingsmateriaal en verloopstekker voor de telefoonlader \o/ En ja, hij geeft genoeg licht om in het donker te rijden met 25 à 30 km/h. Als ik een fiets zou hebben met naafdynamo, dan kocht ik een tweede voorwiel met een lichte naaf voor op vakantie ;-)

Grtjs, Waltertje
dat is niet veel, maar je hebt ook niet veel :)
Ik vindt het plezierig om op reis zo veel mogelijk self supporting te zijn, niet afhankelijk van stopcontacten in doucheruimtes of cafés, en toch m'n gps, het weerbericht, m'n gsm en nog zo wat te hebben.

Ik moet een paar dagen weg maar zal daarna eens alle electronica gaan meten en wegen. Het is beslist meer dan een zaklamp. Maar jij hebt ook meer bij je denk ik zoals boeken, (meer) kaartmateriaal, wellicht een gsm voor je mini blog en nog zo wat. Ik denk dat het gewichtsverschil niet heel groot is, maar uiteraard te veel voor grammenjagers :)
Iedereen doet het op zijn manier. Het wil ook niet zeggen dat de ene manier beter is als de andere. Laten we daar ook niet te veel in afdwalen.
Wel lijkt het als of het gebruik van een GPS gewichtstoename in de hand werkt. Of je moet alleen een Edge nemen zonder wat er bij, maar dat lijkt me wel erg karig.

@Robertjan, bedankt voor de plaatjes. Het zijn helaas plaatjes waar ik niet warm van wordt.

@Walter, ik heb dus wel een naafdynamo voor alleen licht. Het is ook mijn woonwerkfiets. Ik laat het nog even op me inwerken of ik wel of niet een apart wiel aanschaf. Het zal het banden wisselen wellicht ook wel beperken. Goede tip.
frank bueters schreef:
waltertje schreef:Mijn koplamp-zaklamp weegt 37 gram
dat is niet veel, maar je hebt ook niet veel :)
Onderschat de Owleye niet - er komt erg veel licht uit dat luciferdoosje. In handerhalve maand vakantie heb ik hem iets van 3 keer opgeladen, bij een geschat verbruik van een half uur per dag.
frank bueters schreef:Maar jij hebt ook meer bij je denk ik zoals boeken, (meer) kaartmateriaal, wellicht een gsm voor je mini blog en nog zo wat. Ik denk dat het gewichtsverschil niet heel groot is, maar uiteraard te veel voor grammenjagers :)
Ik heb zeker zaken mee die sommigen als luxe beschouwen, zoals kleding voor na het fietsen, een verrekijker en een tent. Maar ik ben er altijd op uit gewicht, luchtweerstand en andere verliezen te minimaliseren. Zonder dat had ik nooit de tochten kunnen doen die ik de afgelopen anderhalf jaar heb gedaan.

Ik ben ervan overtuigd dat binnenkort de GPS-techniek zover is dat hij betrouwbaar en praktisch genoeg is om echt grote winst op te leveren. Dan gaan bij mij de papieren kaarten ook de deur uit, hoeveel emotionele waarde ik ook aan die dingen hecht.

Grtjs, Waltertje - geen tijd voor boeken onderweg
waltertje schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat binnenkort de GPS-techniek zover is dat hij betrouwbaar en praktisch genoeg is om echt grote winst op te leveren. Dan gaan bij mij de papieren kaarten ook de deur uit, hoeveel emotionele waarde ik ook aan die dingen hecht.

Grtjs, Waltertje - geen tijd voor boeken onderweg
Ik help je het hopen, maar zolang er nog geen elektronisch papier is zal het nog even duren denk ik. Ik vind het heerlijk om na een dag fietsen de route voor de volgende dag te bestuderen en hou dan van het overzicht wat ik op een kaart heb. Een GPS / computer kan daarbij een heerlijk hulpmiddel zijn (hoogteprofielen en afstanden bepalen etc. mbv bikeroutetoaster oid) maar kan het papier (nog) niet vervangen.

Overigens wordt het papier wel vervangen, de gele michelin kaarten voor Frankrijk (de regiokaarten 1:200.000) zijn nu van 'watervast papier'. Een echte verbetering, het enige nadeel is dat je lastiger de route kunt 'markeren', markeerstift veeg je zo weer af.

Groet
Eric
Volgens mij kun je GPS niet helemaal vergelijken met een papieren kaart. Als je te weinig bekend met GPS doe je dat al gauw. Een kaart is groot en onhandig en je hebt er voor een groot gebied vele van nodig. Een scherm van een GPS is klein, doch je hebt kaarten van heel Europa of tout le monde ter beschikking.
Ik ben ook zo'n topofreak. Ik bestudeer altijd vooraf een beoogde route en kijk achteraf ook waar ik allemaal geweest ben. Ook tijdens de rit kijk ik voortdurend voor het overziicht op de kaart; ook al heb ik het gebied al 1000 keer doorkruist. Simpelweg interesse! Toch vind ik GPS beter omdat daarop zelfs onmiddellijk je positie te bepalen is. Met een kaart moet je dat uitzoeken en dat kost tijd. Je weet zelfs met een GPS in een onbekend gebied in welke richting dat je rijdt en bij een kaart heb je dan ook nog een kompas nodig.
Ooit in dichte mist teruggereden van Groningen naar Emmen. In bospercelen zag ik zelfs geen 10m ver. Op de GPS met waas/en..? zag ik exact m'n positie en wanneer de volgende bocht kwam. De snelheid liep terug naar 15km/h. Het is een gigantische uitvinding, die m'n hart heeft veroverd.
Kortom ik houd het bij beide en vind een GPS primair het beste.
Ik ben redelijk bekend met GPS en mijn bijdrage moet je ook niet zien in de zin van óf-óf. Ik zou een gemiddelde fietsvakantie niet op pad gaan zonder kaart. Het is bij mij dus én-én. In een vreemde omgevingheb ik vaak beide in m'n zak.

GPS is briljant om je niet te verdwalen en efficiënt een route te fietsen, maar is geen vervanging van de kaart die je op je gemakje bekijkt tijdens een pauze of 's avonds bij de tent. Doe je dit (een beetje op de kaart turen) op een GPS dan is het net zoiets als fietsen terwijl je door een WC-koker kijkt, kan prima, in principe zie je net zoveel, maar fijn is anders.

Daarom denk ik dat de GPS de kaart niet verdringt, het gebruik wordt alleen anders en als ik moest of wil kiezen, dan gaat de kaart mee en blijft de GPS thuis.
Mij begint steeds meer duidelijk te worden. Ik moet wel opmerken dat ik de grootte van een kaart juist een pluspunt vind en geen minpunt.
Het verdwalen of het gemakkelijk vinden van de route lijkt de hoofdreden te zijn om een GPS te nemen. Nu verdwaal ik alleen in een stad, en dat ondervang ik nu met de GPS op mijn mobiel (die ik alleen aan zet als het moet). Op mijn kilometerteller zit al een hoogtemeter, dus die reden valt voor mij ook al weg.
Grootste stuikelblok voor mij is het stroomverbruik van zo'n ding. Ik vind 20 uur of minder te gewoon te kort. Maar ik weet zeker dat ze dit gaan verbeteren in de toekomst.
frank bueters schreef:
Paul&Yvette schreef:Zelf zitten we meer te denken aan de Edge-serie, voor het opladen via de naaf-dynamo. Kan iemand misschien meer uitleg geven over hoe dat werkt?
We hebben wel al iets gelezen over de oplader van B&M.
De Edge heb ik nooit op m'n fiets gehad, de E-werks lader van B&M wel. Een goeie lader, licht, klein en spatwaterdicht.
De E-werks heeft echter zelf geen batterijbuffer en die heb je bij de meeste GPS-en wel nodig. Gebruik je geen buffer dan gaat de GPS klagen wanneer je stopt en weer opnieuw klagen als je wegrijdt.
Begrijp ik hieruit dat: Als je onderweg bent en je GPS oplaad tijdens het fietsen, dat hij zijn voeding tijdens het laden niet meet van zijn eigen batterij pakt maar de voeding van de naafdynamo pakt. En dat dit probleem verholpen is door er een batterijbuffer tussen te plaatsen?

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen.

Nogmaals bedankt allemaal :)
Paul
Paul&Yvette schreef: Begrijp ik hieruit dat: Als je onderweg bent en je GPS oplaad tijdens het fietsen, dat hij zijn voeding tijdens het laden niet meet van zijn eigen batterij pakt maar de voeding van de naafdynamo pakt. En dat dit probleem verholpen is door er een batterijbuffer tussen te plaatsen?

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen.

Nogmaals bedankt allemaal :)
Paul
Probleem is dat de GPS interessant gaat zitten doen met allerlei weg te klikken mededelingen als de netspanning uitvalt, aandachttrekkerij waar je op de fiets niet op zit te wachten. Totdat iemand de besturing hacked en die overbodige grappen uit de software mikt kun je een bufferaccu gebruiken, zodat de boodschap niet aangeroepen wordt.
DeFietsreiziger schreef:Grootste stuikelblok voor mij is het stroomverbruik van zo'n ding. Ik vind 20 uur of minder te gewoon te kort. Maar ik weet zeker dat ze dit gaan verbeteren in de toekomst.
Je kunt wel voor 200 uren stroom meenemen. De AA-batterijen in een GPS zijn verwisselbaar.