door
ramdyne » di 22 sep, 2009 00:59
Ik heb er nu vier (Europese) fietsvakanties op zitten, 2 in mooi weer (Fietsen naar Barcelona tot Le Puy en Velay, St. Jacobsroute tot Dax) en 2 met behoorlijk regen (Fietsweb Ring 1 Oostende - Minden en LEJOG van land's End naar John O'Groats).
Alle vier met mijn Santos Travelmaster met HS33 en er zijn momenten geweest in erg natte afdalingen dat ik me toch niet helemaal happpy voelde, de remweg nam behoorlijk af. De eerste keer was in Luxemburg de afdaling naar de Moezel na ewen ochtend in continu regen gefietst te hebben, dus alles was nat en de tweede keer was in de buurt van Tiverton in de UK waar er bij een, toegegeven, steile afdaling ik ook me wat onprettig voelde. Dit waren ook de twee vakanties waar ik tijdens de vakantie remblokjes vervangen heb, maar dat gaat zo snel en je hebt er geen gereedschap voor nodig, dus echt veel moeite is het echt niet.
Op de mountainbike die ik sinds afgelopen februari heb zitten Formula Oro schijfremmen en ik heb de hele winter door diepe modderpoelen gefietst en nog geen moment zorgen gemaakt over mijn remweg, zeker niet als ik even van te voren de schijf heb voorgeremd, wat bij een velgrem onder natte omstandigheden nauwelijks helpt. Ik ben als het droog is absoluut niet bang voor hoge snelheden op een fiets, ik wordt dan vaker door de luchtweerstand afgeremd dan door mijn angst. Het grootste nadeel is wel dat ze iets vaker en meer geluid maken bij het remmen, maar dat kunnen velgremmen ook. Daarnaast hebben ze de vervelende gewoonte makkelijk subtiel aan te gaan lopen.
De volgende keer als ik een nieuwe vakantiefiets ga kopen (als) dan ga ik zeker naar schijfremmen kijken, want ik ben nog niet overtuigd van de nadelen.