Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf GPS - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Aanschaf GPS

165 berichten
jwest schreef:Ik had in gedachten al een Dakota 20, maar nu moet ik dat weer heroverwegen.
Hier nog een, ik had het ook zien staan maar vond het wat onduidelijk, nu staat het er overduidelijk na jouw vraag :wink:
De foto van de Oregon 300 in direct zonlicht op de site van Anatoly Ivanov ziet er toch goed leesbaar uit (eerste foto die je tegen komt in dat artikel).

Wat dat betreft maak ik me daar nog niet te veel zorgen om.

Er staat wel dat Garmin in 10 jaar nog niets verder is gekomen met de stevigheid van de montage...
Robertjan schreef:De foto van de Oregon 300 in direct zonlicht op de site van Anatoly Ivanov ziet er toch goed leesbaar uit (eerste foto die je tegen komt in dat artikel).

Wat dat betreft maak ik me daar nog niet te veel zorgen om.
...
Ik lees zojuist in datzelfde artikel:

'Unfortunately, both Oregon’s and Colorado’s screens are dim. Very dim. As in “hard to see”.

I was aware of the problem, reading reviews on the web and listening to friends’ feedback. But I wasn’t expecting it to be that bad.'

Onder 'Screen performance' op ongeveer een kwart.

En in de conclusie ('Verdict'):
"Garmin Oregon or not?
The screen spoils everything. Honestly, I expected the unit to be more readable. I have a really hard time advising on this one. Unfortunately, the screen issue is difficult to solve. I’m afraid Garmin is limited by the transflective technology of the current high-resolution displays. I guess I’ll get an Oregon 550 for myself, but I see a lot of people choosing the Garmin GPSMAP 60CSx instead. Just because of the screen brightness and readability."

Je zou zo'n Dakota eerst eens een weekje moeten kunnen huren, dat zou handig zijn. Misschien is het scherm wel verbeterd, wie weet.
Tja, het blijft lastig. Ik vind de leesbaarheid van het scherm van de Colorado wel goed genoeg, ik heb in juni onder verschillende omstandigheden mijn GPS gebruikt.
Die meneer Ivanov lijkt me een goed fotograaf. Als hij waarheidsgetrouw die foto van die Oregon in vol zonlicht heeft gemaakt, lijkt me dat het bij dat model wel meevalt. De batterijduur lijkt behoorlijk reservatief geïndiceerd te zijn door Garmin.

Van de Dakota is het nog wel afwachten welke specificaties er nou eigenlijk bij horen. Een wat kleiner scherm lijkt die toch wel zeker te hebben, terwijl dat voor op de fiets juist niet handig is.
Het scherm van de Oregon is voor mij prima leesbaar, ook met direct zonlicht.
Alleen met schemer moet het backlight aan, maar met een landkaart heb je ook een lamp nodig om in de schemer de sappige details te zien.

Batterij verbruik moet ik nog eens goed beoordelen.

Tesamen met Onroute Fiets Kaart en de Onroute Wandel Kaart (juist met fietsen!) is de Oregon een fantastisch navigatie middel.

John.
johntelleman schreef:Tesamen met Onroute Fiets Kaart en de Onroute Wandel Kaart (juist met fietsen!) is de Oregon een fantastisch navigatie middel.
Vandaag die Onroute Fietskaart goed bekeken, maar wat een berg fouten zitten daar nog in. Persoonlijk vind ik dit voorlopig een gemiste kans en het geld (nog) niet waard. Het idee is goed, maar de fietsmogelijkheden zijn veel te beperkt!! Hij stuurt je over drukke wegen als er een vrijliggend fietspad aan de andere kant van de sloot ligt, dwars door de waterleidingduinen waar je niet eens mag fietsen, met geen mogelijkheid kom je langs kasteel Doornenburg, ook niet over de markt bij Zwolle etc etc (hele waslijst). :wink:

Over die wandelkaart hoor je trouwens veel mensen klagen dat ze na het installeren problemen hebben met mapsource.
Hallo Michaël,

welke versie is dat, 1.55 of 1.60? Die laatste is er net een paar dagen, heb nog geen ervaring hoe de routering van die versie is. Volgens Waypoint zitten er een heleboel correcties in, die door gebruikers zijn ingestuurd. Versie 1.55 was wat mij betreft niet bruikbaar om goede routes door mijn GPS te laten berekenen.

Groetjes,
Frank
Frank schreef:Hallo Michaël,

welke versie is dat, 1.55 of 1.60? Die laatste is er net een paar dagen, heb nog geen ervaring hoe de routering van die versie is. Volgens Waypoint zitten er een heleboel correcties in, die door gebruikers zijn ingestuurd. Versie 1.55 was wat mij betreft niet bruikbaar om goede routes door mijn GPS te laten berekenen.

Groetjes,
Frank
1.55 Frank
Ok, dan gaan we op voor 1.60 :wink:
De onroute wandelkaart 1.11 fietst ook heerlijk!

John.
Hoi John,

maar laat je GPS dan zelf routes berekenen, of gebruik je tracks?

Frank
Betrekend zelf route, vaak net even korter dan Onroute Fietskaart 1.55.

John.
johntelleman schreef:Betrekend zelf route, vaak net even korter dan onroute fietskaart 1.55.

John.

En ook korter dan Onroute Fietskaart 1.60 kom ik net achter!!!!!!!!


John.
Robertjan schreef:Die meneer Ivanov lijkt me een goed fotograaf. Als hij waarheidsgetrouw die foto van die Oregon in vol zonlicht heeft gemaakt, lijkt me dat het bij dat model wel meevalt. De batterijduur lijkt behoorlijk reservatief geïndiceerd te zijn door Garmin.

Van de Dakota is het nog wel afwachten welke specificaties er nou eigenlijk bij horen. Een wat kleiner scherm lijkt die toch wel zeker te hebben, terwijl dat voor op de fiets juist niet handig is.
Hier kan je al wat reviews vinden van de nieuwe Dakota:
http://garmindakota.wikispaces.com/mess ... e/13451969
Hallo John,
johntelleman schreef:
johntelleman schreef:Betrekend zelf route, vaak net even korter dan onroute fietskaart 1.55.
En ook korter dan Onroute Fietskaart 1.60 kom ik net achter!!!!!!!!
Het is ook niet de bedoeling om met de fietskaart een korte route te rijden, de opzet is om mooie routes te rijden. Volgens mij lukt dat niet altijd. Als je een korte/directe route wilt, bijv. bij regen, dan moet je bij de route bepaling 'voetganger' instellen ipv. fietser. Bij de oregon kun je hiervoor een apart profiel aanmaken. :wink:
Zou Rutger onderhand een GPS hebben aangeschaft???

john.
Dat verhaal over de afleesbaarheid van de Oregon duikt steeds weer op. Er wordt nogal wat nagepraat op het internet, zonder dat mensen gebruikservaring hebben. Ik gebruik het apparaat nu al bijna een jaar naar volle tevredenheid. In de praktijk is de afleesbaarheid van het scherm prima. Juist in vel zonlicht wordt de afleesbaarheid alleen maar beter.
catemaron schreef:Dat verhaal over de afleesbaarheid van de Oregon duikt steeds weer op. Er wordt nogal wat nagepraat op het internet, zonder dat mensen gebruikservaring hebben. Ik gebruik het apparaat nu al bijna een jaar naar volle tevredenheid. In de praktijk is de afleesbaarheid van het scherm prima. Juist in vel zonlicht wordt de afleesbaarheid alleen maar beter.
Helemaal mee eens!!!!
Alleen binnen is de oregon slecht leesbaar, maar ik fiets niet zo veel binnen...

John.
Kunnen jullie eens een cursus organiseren? Nel
Jongens en meisjes,

Nel heeft problemen met haar Etrex.
Welke handige gebruiker kan de basis instellingen even posten voor onze Nel?

Nel kan ook even kijken naar:
http://garminetrex.wikispaces.com/
http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=23& ... fab2c5000a

Nel, welke kaart(en) van b.v. Nederland gebruik je?

Groeten,

John.