Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Hebriden en Schotland? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Tips voor Hebriden en Schotland?

Blanche schreef:Vannuit het noorden van Schotland rijdt zelfs een fietsbus terug naar het zuiden
Misschien heb je wat meer info over die fietsbus. Ik kan alleen deze bus vinden van Inverness naar Durness.
@ JIM
Die is het!
Vannuit Inverness kan je dan weer treinen.
Hier de gps track van onze reis door Schotland en de schotse Hebriden.
We hebben inderdaad behoorlijk geklommen op die kleine steile heuveltjes. :wink:
In tegenstelling tot het plaatje ligt het beginpunt in Irvine en het eindpunt in Glasgow.
Bovendien staan de tracks van en naar de boot in IJmuiden en Newcastle, en naar de jeugdherberg in Newcastle er niet op.

En nog meer tips.....

> 'The Pottingshed' (bij een tuincentrum) tussen Aviemore en Kinraig; heerlijke vers gemaakte taart eten terwijl de vogels en eekhoorns op nog geen 2 meter afstand ook iets lekkers knabbelen
> De vele soorten frisdrankjes van kleine merken zoals gingerbeer en fris gemaakt van madeliefjes. Gewoon te vinden onderweg in de super.
In mei fietste ik 3 weken in Schotland, waaronder de 'Outer Hebriden' van zuid naar noord.
Enkele fotootjes:

Afbeelding
Het eilandje Vattersay, waar ik 's avonds laat na aankomst van de ferry heen fietste.

Afbeelding
Kamperen tussen de twee stranden op Vattersay

Afbeelding
Eriskay

Afbeelding
De brug van Eriskay naar South-Uist

Afbeelding
Eerste meters op South-Uist

Afbeelding
Verlaten weggetjes, South-Uist

Afbeelding
Huisje, South-Uist

Afbeelding
Nog een mooi weggetje

Afbeelding
Fantastische wildcampeerplek op de cliffen van South Harris

Afbeelding
Maanlandschap aan de oostkant van Zuid-Harris

Afbeelding
De fantastische doodlopende weg naar Husnish Point

Afbeelding
Husnish Point, winderige maar mooie wildkampeerplekjes

Afbeelding
Op de terugweg van Husnish Point ben ik het onverharde weggetje in Miabhaig afgedraaid om onverhard omheen de hoogste top van Harris, An Cliseam, te "fietsen".

Afbeelding
Aanvankelijk goed te rijden weg.

Afbeelding
die na het afslaggetje aan Loch Bhoisimid onberijdbaar werd.

Afbeelding
Uren en uren duwen door een fantastisch landschap; prachtig !

Afbeelding
Vele kilometers van dit soort tracks

Afbeelding
Terugkijkend naar het kleine Loch Chleistir.
Je kan het pad omheen het meertje zien gaan.

Afbeelding
Afdalend naar Glen Langadail.

Afbeelding
Beneden in Glen Langadail moest ik de remblokken vervangen die volledig versleten waren van, met de remmen dicht geknepen in de regen naast de fiets te lopen.
Na Langadail volgt een zeer zware klim waar ik amper de beladen fiets naar boven geduwd kreeg.
Zeer mooi.

Afbeelding
Wel mooi, die Hebriden! Dat off road stuk roept weer herinneringen op. :D
Blanche schreef:
Roald schreef:Ze zijn al onderweg :) :)
Yep maar nu zijn we terug. Hier een korte terugkoppeling. De video volgt nog
We hebben een heerlijke vakantie van drie weken gehad. Onze route zal ik binnekort als track hier plaatsen. Hij verliep grofweg van Irvine naar Arran, Mull, Skye en Lewis en dan net voor Tongue middendoor terug naar Glasgow. Hiervandaan met de trein weer naar Newcastle.

Toppers waren;
> de eilanden (op Skye na)
> De Crask in (pub en eigenaren) om te eten, drinken en te slapen. In de middle of nowhere. Je kan binnen slapen maar mag je tent ook in de tuin opzetten. Het is wel zo netjes als je dan wel een driegangen diner voor maar 12 pond bij ze eet.
> Slapen in of kamperen bij het gerestaureerde blackhouse dorp in Gearrannan http://www.gearrannan.com/
> De gehele westkust en in het bijzonder Assynt
> De Singletrack wegen
> De gastvrije spontane uitnodiging om te komen logeren van de Schotse schrijver David Campbell
> Skin so Soft tegen de midges
> Het weer dat heel erg meevalt. In drie weken 2 keer kort met regenbroek gefietst en 4 keer met regenjas. De meeste keren vielen de buien s'avonds, verderop of was de regen zo licht dat hij verdampte. Het enige dat overbleef waren de prachtige luchten. En we hebben meerdere dagen strakblauwe luchten (en een verbrande kop) gehad.
> De azuurblauwe zeeen en hagelwitte stranden alsof je in de tropen was
> Full Scotisch breakfast
> Sticky Toffe pudding met ijs....eindelijk begrijp ik waarom Froggy James daar altijd zo laaiend over was.
> Fisch and chips, scallops and fish and het seafood diner van DFDS
> The Meadows in Callander met een driegangen menu voor maar 12 pond wat smaakt en eruit ziet als in een sterrenrestaurant.
> Magners Cider (een iers :oops: drankje)
> En ik lus uiteindelijk ook weer Whisky

Afraders;
- Skye tijdens de vakantiemaanden juli en augustus. Wat een agressieve gehaaste automobilisten (touristen!)
- Glasgow binnenrijden via de fietspaden. Overal glas op het fietspad van alcohollisten en deprimerende sociale woningbouw. Uiteraard reden we lek daar.

Zoals gezegd de video volgt nog.
Toen we naar de boot fietste kwamen we Maarten Smit en Gemma tegen. Zij kwamen net van de boot. Leuk he!


Wereldse Fietsfilmpjes
The Hebrides

Zoals beloofd, naast de tips ook een filmpje....


[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/20431790[/wfvimeo]
Wow, door de verhalen en de filmpjes enthousiast geworden om per fiets door Schotland te trekken. Wij hebben al heel wat kilometers in het noorden liggen, maar dan hoofdzakelijk als rugzak trekker. We hebben er nooit gefietst.
nicolasfirst schreef:Wow, door de verhalen en de filmpjes enthousiast geworden om per fiets door Schotland te trekken. Wij hebben al heel wat kilometers in het noorden liggen, maar dan hoofdzakelijk als rugzak trekker. We hebben er nooit gefietst.
He daar doe je het voor! Veel plezier :wink: !
Even wat nieuw leven blazen in die oude, bijzonder interessante topic!
Mijn vriend en ik zijn sinds 3 jaar vakantiefietsers (Lees: 1x een weekje Ardennen, 1x een week Oostkantons en 1x een dikke week "rondje van Belgie" vanuit Zuid-Belgie naar de kust via de nodige omwegen)
We zijn nu klaar voor een tripje naar het buitenland en ons oog is op Schotland gevallen. Vanuit Belgie lijkt de beste reismethode per vliegtuig, wat ons tot in Edinburgh zal brengen. Tot zover de concrete plannen.
We hebben een kleine 2 weken tijd eind juni, houden van mooie natuur en wat cultuur en vooral ook van lekker eten en drinken :twisted:
Kunnen jullie ons bepaalde dingen aanraden of juist ontraden? Ik zou zelf graag in ieder geval een deel van de (Inner) Hebriden bezoeken.
margyx schreef: Kunnen jullie ons bepaalde dingen aanraden of juist ontraden? Ik zou zelf graag in ieder geval een deel van de (Inner) Hebriden bezoeken.
Ben je masochistisch ingesteld? Doe NCN-route 79. Zie dit topic.

Ben je niet masochistisch ingesteld? Vermijdt NCN-route 79. Zie hetzelfde topic.

Wat je niet mag missen is de palmboom op Arran.

Afbeelding

Peter
Die palmboom gaan we zeker zoeken Peter, wat leuk!
Gelukkig/helaas zijn we niet zo enorm masochistisch, denk niet dat die route iets voor ons is ;-)
Nog tips?