Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fietshelm?

129 berichten
"Als je langer wilt leven, moet je tijdens je fietstocht vooral geen fietshelm dragen" ??????

http://www.teleac.nl/echtniet/?site=sit ... em=2541891
Bij die asociale Peugot die hem sneed, reed hij rechtser dan bij die poging tot moord van die Chrysler Voyager.

Maar sommige weggebruikers helpt niets tegen. Dinsdag parkeerde een lompe boer zijn auto precies op mijn lijn aan zijn linkerzijde van het keienpad, terwijl er rechts dezelfde ruimte was en het daar net zo veilig was.
Hij zag mij aankomen, maar hij kon zich blijkbaar niet bedenken dat het wel eens sociaal zou zijn om voor een fietser die net een heel stuk onverhard heeft gefietst, de doorgaande lijn niet te blokkeren... :?
Zuiz schreef:"Als je langer wilt leven, moet je tijdens je fietstocht vooral geen fietshelm dragen" ??????

http://www.teleac.nl/echtniet/?site=sit ... em=2541891
Ik kan me wel wat bij de bewering van Walker ( :roll: ) voorstellen. Tijdens het klimmen fiets je vaak in een minder strakke lijn en heb ik geen helm op. Ik heb het gevoel dat auto's dan meer afstand houden dan als ik in een streep aan het afdalen ben (met helm op).

Een helm en een strak pak geeft de gemiddelde fietser een geroutineerde aanblik en zal een auwtomobilist het gevoel geven dat hij/zij er krapper bij langs kan dan bij een persoon die er minder geroutineerd uitziet. Hebben we dat zelf ook niet, als ik op de racefiets zit dan passeer ik kinderen met een grote boog, je weet nooit wat ze doen. Een fietsforens op een snelle fiets kan ik wel wat krapper inhalen...

Bovenstaande zal voor mij echter nooit een argument zijn om de helm af te laten. Ik ben minstens zo 'bang' voor dat ongelukje waarbij helemaal geen auwto betrokken is, maar gewoon je eigen dommigheid is.

Groet
Eric
Wel/geen helm is voor mij niet zozeer een issue van het overige verkeer, meer van mijn pedaal-/schoencombinatie. Klikt het vast, dan een helm. Zit het niet vast, dan hoef ik geen helm. De fiets kan ik dan ten allen tijde onder me uit schoppen als het nodig is.
Zuiz schreef:"Als je langer wilt leven, moet je tijdens je fietstocht vooral geen fietshelm dragen" ??????
Alweer zo'n kromme "conclusie". Bekt lekker, maar dat onderzoek gaat volgens mij alleen over het gedrag van automobilisten t.o.v. verschillende "typen" fietsers. Zegt niks over de kansen op letsel bij een daadwerkelijk ongeval.

.tsooJ
Het Teleac filmpje bevat zeker enige waarheid. Ik fiets al zeker 20 jaar naar Alkmaar toe, en daarbij moet ik ook een stuk over een drukke n-weg rijden.

Voorheen toen ik nog scholier was werd ik gewoon bang van de auto's die met 100km/h vlak langs je heen razen en fietste ik zo dicht mogelijk langs het kantje van de weg. :evil:
Maar ervaring doet wonderen, en ik laat me niet meer gek maken. Ik rijd verder uit de kant vandaan (een halve meter tot een meter) en wat denk je? Je val meer op en de auto's gaan langzamer en ruimer om je heen! Verder uit de kant vandaan rijden is dus veiliger.

Een helm draag ik ook alleen op de racefiets omdat ik me dan meer kwetsbaar voel. Op de gewone fiets draag ik nooit een helm omdat mijn snelheid dan veel langzamer is en de kans op een ernstige valpartij dan ook vele malen kleiner is.

Moet ik dan een helm gaan dragen omdat ik bang moet zijn om aangereden te worden door een auto? Want dat vraag ik me dus af, dragen de fietsers hier een helm omdat ze bang zijn om zelf te vallen of dragen ze een helm omdat ze bang zijn om aangereden te worden?

Persoonlijk gaat dat laatste voor mij te ver. Ik ga geen helm dragen zodat auto's nog harder langs me heen kunnen razen! Het is een vicieuze cirkel. Des te veiliger je het maak, des te harder kunnen de auto's langs je heen rossen.
Door de zelfde vicieuze cirkel brengen de meeste ouders nu ook hun kinderen met de auto naar school toe.

Ik vind dat we daar eens mee moeten stoppen. Wees niet bang voor auto's. Laat je kinderen weer op de fiets naar school gaan. Zet alleen een helm op als je bang bent om zelf te vallen, en doet dit niet voor die *** auto's.
Je zet een helm op om letsel te voorkomen of te beperken als je met je hoofd ergens tegenaan komt.

Niet om autos weg te koppen.

.tsooJ
Wat Leo doet doe ik ook wel op weg naar werk/thuis. Wanneer er geen fietspad is rijd ik wel een flink stukje op de baan, dan moeten de auto's echt uitwijken ipv zo maar langs je heen te zoeven. :shock:
Langs de andere kant, ik draag wel ALTIJD een helm. :lol:
Enige tijd geleden stond er in Fietserbond blad, de Vogelvrije fietser, een stuk over een Brits onderzoek.
Één van de conclusies was inderdaad dat het fietsen zonder helm veiliger was t.o.v. met helm. Er was gemeten hoe dicht passerende auto's langs fietsers rijden en er bleek dat auto's significanter dichter langs fietsers rijden die een helm ophadden. Dus met dat gegeven kun je redeneren dat fietsen zonder helm veiliger is, omdat de auto's een grotere bocht om je heen maken. Dit geldt natuurlijk alleen voor Britse fietsers, aangezien daar minder ervaring ism et fietsers op de weg.

gr
Maurice
Da's allemaal leuk en aardig, maar dat autos je meer ruimte geven als je zonder helm fietst, betekent niet dat je schedel dan ook minder opensplijt als je ermee op de kei landt.

.tsooJ
Alien schreef:Da's allemaal leuk en aardig, maar dat autos je meer ruimte geven als je zonder helm fietst, betekent niet dat je schedel dan ook minder opensplijt als je ermee op de kei landt.
Uiteraard moet je een helm opzetten als je bang bent om op keien te vallen zodat je schedel open splijt en al je hersenen over de weg heen liggen. :P

Ik moet zeggen dat ik wel eens gevallen ben met de fiets. Meestal door gladheid in de winter. Maar dan houd ik er schaafwonden aan over op mijn armen en benen. Ik ben nog nooit op mijn hoofd gevallen.

Daarom vraag ik me nu ineens af, hoe vaak gebeurt het dat fietsers zelf vallen en op hun hoofd terecht komen?
Heinz Stücke is al 1x gevallen op zijn wereldreis. Dat was het vrij serieus naar het schijnt...
Robertjan schreef:Heinz Stücke is al 1x gevallen op zijn wereldreis. Dat was het vrij serieus naar het schijnt...
545,000 km cycled :o
dan heb je denk ik al alles meegemaakt.

maar van wat ik lees, heeft hij die hoofdblesure opgelopen in een auto.
LeovanLierop schreef:Daarom vraag ik me nu ineens af, hoe vaak gebeurt het dat fietsers zelf vallen en op hun hoofd terecht komen?
Ik ben een keer of drie gevallen, steeds met heel lage snelheid en altijd door een eigen stommiteit; tegen verkeerspaaltje opgereden, half over de kop door onhandig passeren van natte spoorrails met 10 km per uur... Ondanks die lage snelheid sloeg ik eenmaal verrassend hard met mijn hoofd tegen het asfalt, zo hard dat ik er achteraf alsnog enorm van schrok toen ik weer bij mijn positieven kwam. Eigenlijk alleen voor dit soort domme maar gevaarlijke ongelukken, die dus echt in een klein hoekje zitten, draag ik gewoonlijk een helm (in de tropen niet, daar vind ik het toch te oncomfortabel).
Toen ik Gissela van het voorjaar voor het eerst zonder zijwieltjes liet fietsen, maakte ze al vrij snel kennis met de auto-werende paaltjes in het midden van de fietspaden. Haar hoofd werd bij lange na niet geraakt.

Gelukkig vindt ze fietsen nu ook nog vrij leuk :lol:!
Ik ben nog nooit op mijn hoofd gevallen.

Haar hoofd werd bij lange na niet geraakt.

En de laatste keer dat ik onderuit ging bleef mijn hoofd toch zeker 15cm van het asfalt verwijderd.

Wordt een beetje een non-discussie zo
Dat was het al :wink:...
peter de rijk schreef:half over de kop door onhandig passeren van natte spoorrails met 10 km per uur...
ja, zoiets heb ik ook gehad. ik viel met 10km/h over een stenen oprit van 1,5 cm hoog. nu gebruikte ik niet mijn hoofd als bumper maar mijn hand. gevolg was een gekneusde pols en uiteindelijk einde vakantie.

iets verteld me dat dit soort obstakels moeilijker te nemen zijn met een fiets die zwaar is.
Het SWOV publiceerde een factsheet over de gevolgen van het dragen van een helm: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... helmen.pdf. Conclusie kortweg: het dragen van een helm helpt, maar minder dan verwacht.