Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
Bijna 200 km per dag voor 150 dagen, dat is een aardige stress test. :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Groot Britanie, York & Lake District, wind en regen, onverharde paden die vaak naar 25% stijgen, 10% voelt bijna vlak aan. In dit landschap waar alles relatief lijkt testen we de riem verder. Een vervolg:

Tandwielen:
Op een 26" fiets hebben we een 46 tands voorblad gemonteerd en een 20 tands achterblad. Hiermee fietsen we zonder problemen (nou ja, wel met wat gevloek en gesteun) de 25 procent steile hellingen op. Ik heb het gevoel dat deze combinatie voor vakantiefietsen een hele goede is. Het blijkt dat mijn fiets 4 km/h kan rijden en dat is langzamer dan ik ooit heb gedaan. Vooral in onverharde technische situaties is dit lekker. De topsnelheid blijft rond de 40 km/h en da's ook hard zat.

Afstelling:
Voor de test lijn ik de twee tandwielen niet recht tegenover elkaar uit. Oftewel: ik verschuif mijn trapas in de excentrische bracketpot met als resultaat dat het voortandwiel dichter op het frame zit dan het achtertandwiel.
Het gevolg is dat de riem schuin tegen de het einde van het tandwiel zit. er treden nu twee verschijnselen op, te weten:
1. Het achtertandwiel verslijt sneller. Doordat de riem schuin op het tandwiel drukt verslijt het tandwiel schijn en dat gaat nu eenmaal sneller dan wanneer de riem recht op het tandwiel drukt.
2. Er treedt een irritant knarsend geluid op. Oorzaak: de riem die weerstand ondervindt door de stopeinde van het tandwiel.
Dit alles is gelukkig vrij simpel oplosbaar door de boel goed uit te lijnen.

Uitlijnen:
Tandwielen monteren, riem monteren rustig achteruit trappen terwijl je naast de fiets staat. De riem moet hierbij een mm van de beiden opstaande randen van het tandwiel blijven en niet van het tandwiel aflopen.
Doet dit het wel dan kan je dit oplossen door de excentrische trapas los te draaien en de gehele trapas in zijwaartse richting te verschuiven. Alles vast zetten en nogmaals testen net zolang totdat het goed is.
Natuurlijk is dat alles al door de fietsenmaker gedaan maar ach....iedereen van ons sleutelt wel eens aan zijn/haar fiets en dan is het fijn om te weten hoe alles weer goed gemonteerd wordt :lol:

Montage en demontage achtertandwiel:
Het monteren van het achtertandwiel is net zo eenvoudig als van een conventioneel tandwiel. Gewoon erop schroeven en klaar.
Het demonteren kan met een speciale tool maar afgelopen vrijdag heb ik bij Santos ook een andere methode gezien die verrassend simpel werkt en waarbij je vrijwel geen gereedschap nodig hebt.
Benodigdheden: Rohloff tandwielafnemer & Bankschroef en een Bahco. De twee laatsten vind je overal ter wereld bij elke garage.
Zet het tandwiel vast in de bankschroef. Het tandwiel is zo dik dat dit makkelijk kan zonder de boel teveel te beschadigen. Beschadig je het wel dan is er ook geen probleem omdat je toch al het tandwiel wilde vervangen anders zou je het niet demonteren :lol: .
Tandwielafnemer op de as zetten. De boel vastzetten met een snelspanner. bahco op de tandwielafnemer en dan is het een kwestie van flink kracht zetten en de juiste kant op draaien.
Hoi Marco, je hebt 46 voor en 20 achter gemonteerd. Zijn er meer maten leverbaar? Volgens mij zijn dat de enige maten. Toch?

Een verzoek: zou je eens willen proberen een riem opzettelijk te beschadigen, (als parallel met een steentje tussen riem en voorblad bijvoorbeeld) en dan kijken hoe hij zich houdt? Ik wil het zelf ook wel doen, maar ik moet alles zelf betalen :wink:
Hoi Eric,

Nee hoor, er zijn nog meer maten. Kijk maar eens op http://www.carbondrivesystems.com/forbikemakers.php.
Je zit wel met het feit dat de combinatie tandwielen en lengte van de riem afgestemd moet zijn omdat je de riem natuurlijk niet langer of korter kan maken.

Steentje tussen riem en voorblad maakt geen beschadiging. De steentjes vallen door de gaten van het voorblad. De riem kan natuurlijk altijd wel op een andere manier beschadigen. Met de vorige riem heb ik dat geprobeerd zo realistisch mogelijk te testen maar dat blijft lastig. Je moet dan toch met een mesje aan de gang en dan een kerving in de riem maken. Dat lijkt weinig op de praktijk. Maar goed, ik ga een goede poging wagen.

Oh ja, ik heb ook nog even een demontagestukje bij de tekst erboven geschreven
grt,
marco
Ik denk dat dit de toekomst is, aandrijfriem in combinatie met versnellingsnaaf. Vergeleken bij een ketting/derailleur aandrijflijn is het slijtvast en onderhoudsarm.

.tsooJ
Marco dank je wel voor de helderheid! Nou je bent voor mij op dit moment de expert hoor!
Ik krijg regelmatig mailtjes in mijn mailbox met vragen over de keuze: welke fiets of welk fiets onderdeel. Om niet elke keer opnieuw hetzelfde antwoord te typen zet ik ze maar op het forum. Wellicht hebben jullie er ook wat aan. Oh ja, de naam van de vraagsteller heb ik weg gelaten vanwege privacy overwegingen.

Mooie foto’s! Eigenlijk niet goed om na te kijken zo na de zomer
vakantie, aangezien de volgende nog even op zich laat wachten J Na
twee fiets vakanties in Ierland en in Finland op een redelijk
normale, maar wiebelige, stadsfiets ben ik mij aan het orienteren op
een reisfiets. Het is overigens de bedoeling daar door het jaar heen
ook tochtjes bij Rundum Hause (500km ten noorden van Parijs) te
maken. Ik heb reeds twee maal op een Santos met belt drive gereden,
en dat beviel super goed. Ik ben echter erg benieuwd naar ervaringen
uit het veld, en volgens mij ben jij een van de weinige mensen die
daar iets over kan vertellen.

Ik krijg het idee dat het geen systeem is om blindelings in het ruim
van een vliegtuig te laten gooien, maar bij normaal weg gebruik
eigenlijk overwegend voordelen heeft (de hogere aanschaf prijs even
buiten beschouwing gelaten). Morgen ga ik bij de lokale fietsenmaker
nog een proefrit op een belt drive maken, en wil over een paar dagen
mijn besluit nemen. Zou jij kiezen voor een belt drive?

Ik begrijp dat je geen ‘fiets help desk’ bent, maar misschien kan
jij toch de vraag beantwoorden,


Tsja, of ik zou kiezen voor een belt drive is natuurlijk niet zo relevant. het gaat erom of het voor jou de juiste keuze is. Afgezien van de prijs (dat moet ieder voor zich bepalen waaraan hij/zij zijn geld uitgeeft) is de vraag denk ik niet zo moeilijk te beantwoorden. Op een fiets met belt drive kun je zonder problemen ook een ketting/tandwielen monteren. Ik denk niet dat je dat in de praktijk gaat doen maar goed, het is mogelijk en dat geeft je ook meer zekerheid dat een keuze voor een riem niet omonkeerbaar is.
Dan wat betreft het vliegtuig (bus, trein, elke omgeving waar spullen op de riem gelegd kan worden). In het begin ben ik daar erg voorzichtig mee om gegaan. Nu is het voor het vliegtuig niet zo'n probleem. gewoon een goed stuk stevig karton er omheen en de boel is meer dan voldoende verstevigd. Maar ergens in Centraal Afrika bovenop een busje met zakken graan en kippen wil nog wel eens onverwachte situaties geven.
Tot op heden is er van alles achter de riem blijven haken tijdens transport maar heb ik daar nog geen nadelige gevolgen van ondervonden. Maar eerlijk gezegd maak ik me daar ook weer niet echt heel veel zorgen om. Ik heb gewoon een reserveriem bij me (weegt erg weinig) en dat geeft voldoende gemoedsrust.

Hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord.
grt
Marco
moraal van het verhaal: als je voor Rohloff gaat, en over de middelen beschikt, kies dan voor belt-drive omdat je dan gewoon een fiets hebt waar je alles op kan monteren.

Lijkt me wel wat.
ottovelo schreef:moraal van het verhaal: als je voor Rohloff gaat, en over de middelen beschikt, kies dan voor belt-drive omdat je dan gewoon een fiets hebt waar je alles op kan monteren.
En een slimme fabrikant zal al zijn Rohloff frames dan ook zo snel mogelijk geschikt willen maken voor deze riemaandrijving. Ook al worden ze nog met een normale ketting geleverd.
Bij Vittorio kon men dit enkele maanden terug al in het frame laten inbouwen. En ongetwijfeld bij Avaghon, Snel, Vlierick, M-gineering, Van Herwerden, en meer fietsebouwers kan dit waarschijnlijk ook al. Die houden de markt-ontwikkelingen uiteraard ook in de gaten.
Helaas kun je geen belt-drive in een gewoon frame installeren. :(
Van Nicholas heeft ook al een geschikt frame. Koga Miyata heeft de Adapter en zelfs Trek heeft een grappige fiets met riemaandrijving :lol:
Afbeelding
De GT Aerostream is anders ook wel een leuke riemaangedreven fiets :wink:....
niet verkeerd, zo'n fiets
Eric Schuijt schreef:Van Nicholas heeft ook al een geschikt frame. Koga Miyata heeft de Adapter en zelfs Trek heeft een grappige fiets met riemaandrijving :lol:
Die van Van Nicholas heb ik gevonden. De Amazon Rohloff:

Afbeelding

De Pioneer staat nog niet op de site.

En Eric, kan jij ons wat meer vertellen over die Koga adapter?
Ai, nu raak je bij mij een snaar met die foto :oops:

Die Koga Adapter is geen echte vakantiefiets, kijk maar hieronder. Maar Olaf Wit was er wel erg trots op. Maar hij heeft wel meer leuke fietsjes ontworpen: http://www.witid.nl/


Afbeelding

Adapter is anders wel een voor ver warring zorgende naam :)

Ik vraag me af hoe lang het nog zal duren eer dat Rohloff - gates beltdrive garantie probleempje is opgelost.
Is al opgelost. Rohloff heeft Gates goed gekeurd of andersom:)
Op onze site heeft Gerrit Gaastra de officiele tekst gezet.

Hieronder lezen jullie onze niet-officiële vertaling van de brief van Barbara Rohloff. Verder commentaar op onze site: (http://www.vakantiefietser.nl/200903/ei ... tsketting/)

Nieuws: Gates Carbon Drive met Rohloff Speedhub 500/14

Voor de montage van de Speedhub 500/14 in combinatie met de Gates Carbon Drive heeft Rohloff een adapter ontwikkeld. Deze adapter wordt tussen de naaf en het tandwiel gemonteerd. Voor fietsenproducenten, die deze combinatie willen maken, levert de firma Universal Transmissions riemen en tandwielen, mits de achterste schijf door Rohloff geleverd wordt.

Rohloff monteert de adapter en riemschijf op de bestelde naven. Het kan zijn dat de riemschijf met een speciaal gereedschap aangedraaid moet worden. De Rohloff garantie blijft geldig, maar tot en met het adapterdeel.

De firma Rohloff is niet aansprakelijk voor problemen met de Gates Carbon Drive en bijbehorende onderdelen, ook als deze door Rohloff gemonteerd zijn.

Alle naven van Rohloff hebben een uniek serienummer. Naven die gemonteerd zijn met niet originele onderdelen vervalt de garantie compleet.

Verder moet de Gates Carbon Drive in verbinding met een Rohloff naaf gemonteerd worden met een zogenaamde ´snubber´, deze voorkomt dat de riem kan verspringen. En moet er een sticker op het frame komen die de aandacht vestigt op de bijzondere zorg die nodig is voor de combinatie ´riem Rohloff´.

Tevens worden door de firma Universal Transmissions cursussen aangeboden aan handelaren en fietsenmakers, die de Carbon Drive aanbieden. Rohloff levert originele onderdelen enkel aan handelaren, die deze cursus gevolgd hebben.

Mvg Barbara Rohloff.
Dat de firma Rohloff zegt niet aansprakelijk te zijn voor de door hen aangebrachte onderdelen van de Carbon Drive is wel interessant voor de winkelier, maar niet voor de consument. Daarvoor is de winkelier namelijk aansprakelijk.... :wink: