Groot Britanie, York & Lake District, wind en regen, onverharde paden die vaak naar 25% stijgen, 10% voelt bijna vlak aan. In dit landschap waar alles relatief lijkt testen we de riem verder. Een vervolg:
Tandwielen:
Op een 26" fiets hebben we een 46 tands voorblad gemonteerd en een 20 tands achterblad. Hiermee fietsen we zonder problemen (nou ja, wel met wat gevloek en gesteun) de 25 procent steile hellingen op. Ik heb het gevoel dat deze combinatie voor vakantiefietsen een hele goede is. Het blijkt dat mijn fiets 4 km/h kan rijden en dat is langzamer dan ik ooit heb gedaan. Vooral in onverharde technische situaties is dit lekker. De topsnelheid blijft rond de 40 km/h en da's ook hard zat.
Afstelling:
Voor de test lijn ik de twee tandwielen niet recht tegenover elkaar uit. Oftewel: ik verschuif mijn trapas in de excentrische bracketpot met als resultaat dat het voortandwiel dichter op het frame zit dan het achtertandwiel.
Het gevolg is dat de riem schuin tegen de het einde van het tandwiel zit. er treden nu twee verschijnselen op, te weten:
1. Het achtertandwiel verslijt sneller. Doordat de riem schuin op het tandwiel drukt verslijt het tandwiel schijn en dat gaat nu eenmaal sneller dan wanneer de riem recht op het tandwiel drukt.
2. Er treedt een irritant knarsend geluid op. Oorzaak: de riem die weerstand ondervindt door de stopeinde van het tandwiel.
Dit alles is gelukkig vrij simpel oplosbaar door de boel goed uit te lijnen.
Uitlijnen:
Tandwielen monteren, riem monteren rustig achteruit trappen terwijl je naast de fiets staat. De riem moet hierbij een mm van de beiden opstaande randen van het tandwiel blijven en niet van het tandwiel aflopen.
Doet dit het wel dan kan je dit oplossen door de excentrische trapas los te draaien en de gehele trapas in zijwaartse richting te verschuiven. Alles vast zetten en nogmaals testen net zolang totdat het goed is.
Natuurlijk is dat alles al door de fietsenmaker gedaan maar ach....iedereen van ons sleutelt wel eens aan zijn/haar fiets en dan is het fijn om te weten hoe alles weer goed gemonteerd wordt

Montage en demontage achtertandwiel:
Het monteren van het achtertandwiel is net zo eenvoudig als van een conventioneel tandwiel. Gewoon erop schroeven en klaar.
Het demonteren kan met een speciale tool maar afgelopen vrijdag heb ik bij Santos ook een andere methode gezien die verrassend simpel werkt en waarbij je vrijwel geen gereedschap nodig hebt.
Benodigdheden: Rohloff tandwielafnemer & Bankschroef en een Bahco. De twee laatsten vind je overal ter wereld bij elke garage.
Zet het tandwiel vast in de bankschroef. Het tandwiel is zo dik dat dit makkelijk kan zonder de boel teveel te beschadigen. Beschadig je het wel dan is er ook geen probleem omdat je toch al het tandwiel wilde vervangen anders zou je het niet demonteren

Tandwielafnemer op de as zetten. De boel vastzetten met een snelspanner. bahco op de tandwielafnemer en dan is het een kwestie van flink kracht zetten en de juiste kant op draaien.