Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 30 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Robertjan schreef:
AB schreef:Waar gebeuren de meeste fietsongelukken mee?
Schoon, C en Blokpoel, A. (2000).
Dat bedoel ik uiteraard niet, ik bedoel ongelukken als gevolg van gebrekkig materiaal (en gebrekkig onderhoud). Met andere woorden, externe bracketlagers vormen heus geen veiligheidsrisico. Ik zou er niet een aankoop om laten als je een beperkt budget hebt.
Voor meer discussie over de veiligheid van onderdelen, zou je een apart topic kunnen openen. Dit topic heet, heel toepasselijk, "Fietsadvies".
Bedankt voor jullie antwoorden!

Als ik het dus goed begrijp, is de Primera een prima fiets om uit te proberen of ik fietsvakanties leuk vind en heeft de randonneur qua afmontage weinig echte kwaliteitsverbetering om 200 euro te verantwoorden. Mocht het bevallen kan ik deze 200 euro beter later investeren in een goed achterwiel en eventuele vervangingen?

Ik geef namelijk graag 200 euro meer uit als het ook echt kwaliteit oplevert, maar niet voor onbenullige verbeteringen (of soms zelfs verslechteringen)

Hoe zit het met de lak van het frame, bij de Randonneur is dit kwalitatief wel beter begreep ik. Speelt dat nog een rol? En het gewicht van beide fietsen, de Randonneur is ook lichter.

Mvg,

Geert
Robertjan schreef:Voor meer discussie over de veiligheid van onderdelen, zou je een apart topic kunnen openen. Dit topic heet, heel toepasselijk, "Fietsadvies".
Vandaar die link naar dat rapport over verkeersongelukken?
Geert B. schreef:Bedankt voor jullie antwoorden!

Als ik het dus goed begrijp, is de Primera een prima fiets om uit te proberen of ik fietsvakanties leuk vind en heeft de randonneur qua afmontage weinig echte kwaliteitsverbetering om 200 euro te verantwoorden. Mocht het bevallen kan ik deze 200 euro beter later investeren in een goed achterwiel en eventuele vervangingen?

Ik geef namelijk graag 200 euro meer uit als het ook echt kwaliteit oplevert, maar niet voor onbenullige verbeteringen (of soms zelfs verslechteringen)

Hoe zit het met de lak van het frame, bij de Randonneur is dit kwalitatief wel beter begreep ik. Speelt dat nog een rol? En het gewicht van beide fietsen, de Randonneur is ook lichter.

Mvg,

Geert
Ik zou voor die Primera gaan, niet zoveel mis met dat fietsje voor die prijs. Stevens is ook wel een goed merk met naar ik aanneem goede garantieservice (geen ervaring mee overigens, maar het is wel Duits, vandaar). De Randonneur heeft een beetje vage achterdragerbevestiging. Gaat dat via het spatbord?
Als je weet hoe je een fiets moet onderhouden kun je met dergelijke fietsjes jarenlang plezier hebben. Wel zo nu en dan (jaarlijks?) banden, remblokken, cassette en ketting vervangen..... Misschien kun je nog klikpedalen overwegen en wie weet nog mooiere bandjes. Zelf haal ik jaarlijks een fiets helemaal uitelkaar om alles opnieuw in te vetten en van deze afwijking heb ik zelf geen last ;).
AB schreef: Ik zou voor die Primera gaan, niet zoveel mis met dat fietsje voor die prijs. Stevens is ook wel een goed merk met naar ik aanneem goede garantieservice (geen ervaring mee overigens, maar het is wel Duits, vandaar). De Randonneur heeft een beetje vage achterdragerbevestiging. Gaat dat via het spatbord?
Als je weet hoe je een fiets moet onderhouden kun je met dergelijke fietsjes jarenlang plezier hebben. Wel zo nu en dan (jaarlijks?) banden, remblokken, cassette en ketting vervangen..... Misschien kun je nog klikpedalen overwegen en wie weet nog mooiere bandjes. Zelf haal ik jaarlijks een fiets helemaal uitelkaar om alles opnieuw in te vetten en van deze afwijking heb ik zelf geen last ;).
Hallo AB,

Dat gaat inderdaad via het spatbord binnendoor. Dat zijn van die leuke visuele dingen die mij niks uitmaken, en waarvoor ik dus ook niet direct bereid ben meer te betalen. Belangrijker is dat het goed werkt en lang meegaat.

Het uit elkaar halen van dingen herken ik :). Ik had de zelfde tik met mijn brommers.

Mvg,

Geert
Geert B. schreef:
AB schreef: Ik zou voor die Primera gaan, niet zoveel mis met dat fietsje voor die prijs. Stevens is ook wel een goed merk met naar ik aanneem goede garantieservice (geen ervaring mee overigens, maar het is wel Duits, vandaar). De Randonneur heeft een beetje vage achterdragerbevestiging. Gaat dat via het spatbord?
Als je weet hoe je een fiets moet onderhouden kun je met dergelijke fietsjes jarenlang plezier hebben. Wel zo nu en dan (jaarlijks?) banden, remblokken, cassette en ketting vervangen..... Misschien kun je nog klikpedalen overwegen en wie weet nog mooiere bandjes. Zelf haal ik jaarlijks een fiets helemaal uitelkaar om alles opnieuw in te vetten en van deze afwijking heb ik zelf geen last ;).
Hallo AB,

Dat gaat inderdaad via het spatbord binnendoor. Dat zijn van die leuke visuele dingen die mij niks uitmaken, en waarvoor ik dus ook niet direct bereid ben meer te betalen. Belangrijker is dat het goed werkt en lang meegaat.

Het uit elkaar halen van dingen herken ik :). Ik had de zelfde tik met mijn brommers.

Mvg,

Geert
Neemt niet weg dat je de site van VSF nog wel even moet rondspitten, daar kun je nog wat geld mee besparen (Stevens Primera EUR900 vs VSF T100 EUR700). Wel is de VSF T100 2,5kg zwaarder, maar dan heb je wel de bewierrookte* binnenboordlagers en geen last van uitlubberende* geintegreerde ahead balhoofden. Je hebt dan wel weer extra gereedschap nodig om e.e.a. eventueel te vervangen als je niet afhankelijk wilt zijn van een fietsenmaker. Voor wat betreft het stalen frame, dat schijnt voor jouw gewichtscategorie uitmuntend comfortabel* te zijn...
Hoe het ook zij, zorg bovenal dat je goed op een fiets zit..... lees je een beetje in over fietshoudingen en geometrie.
*=korreltje z
Ik kocht begin dit jaar de Stevens Avantgarde Lite en ben er wel tevreden van.

Mijn enige zorgen:
- bandbreedte van 50mm mag je vergeten: dit lukt niet. Heb er nu Continental Travelcontacts 42mm op liggen.

- Het stuur is eens naar rechts overgedraaid en daardoor maakte de rechter remhendel al direct een ferme kras bovenop de bovenbuis. (is dat eigenlijk te verhinderen?)

- Er was een probleem met lak van de achterdrager (Racktime dus niet echt een Stevens product) die loskwam, en deze is dan zonder probleem vervangen geworden.

- Na mijn ferm geladen fietsreisje, was het even wennen aan het lichte sturen: fiets leek even wel een losgeslagen paard: zo licht plots.

- Vlaamse kasseien zijn met deze fiets niet zo leuk: je schudt gewoon kapot. Je moet echt sneller dan 22km/u rijden, anders wordt je erg afgeremd (op die kasseien dus - klinkerpaden e.d. zijn geen probleem).

Globaal vind ik het wel een leuke fiets: gaat goed vooruit, is licht maar laat toch een solide indruk na. Ik weet wel niet in welke mate die andere modellen afwijkend zijn van de Avantgarde Lite.
Bedankt Xyuny voor het delen van je ervaringen! Dat klinkt allemaal niet negatief.

Ik heb nog een vraag over de crankset uit de Primera en die uit de Randonneur. Ik begrijp dat de Randonneur van externe lagers gebruik maakt en dat dit in dit geval negatief is omdat dat kwalitatief slechter is? Of heb ik dat verkeerd begrepen. Is zoiets later nog te veranderen of is dit een keuze die je maakt met het frame.

Zijn er zo nog meer "hippe" dingen aan de Randonneur die verder niks bijdragen aan de levensduur/betrouwbaarheid.

Mvg,

Geert
Ik heb de Stevens Sovereign Lite R14 model 2012, en daar passen makkelijk 50 mm banden op. Maar dan moet je wel bredere spatborden steken (of zonder rijden). Frame heeft plaats genoeg. Of dat bij de Randonneur ook zo is weet ik niet.

De Stevens stuurt heel strak. Fiets heeft totaal geen probleem met de bagage. Ook niet aan 65 km/u in een afdaling met asfalt van bedenkelijke kwaliteit. Stuurt messcherp, zwabbert niet, etc.

Voor een Europa-reis kunnen zo'n buitenboordlagers geen probleem zijn. 't Is nu ook niet dat ze rond je oren vliegen na 3 dagen trappen hé. Als je wenst kan je later nog altijd veranderen naar een binnenboord trapas. Ik ken genoeg personen die tienduizend km deden met buitenboordlagers. Qua betrouwbaarheid zal een binnenboordlager beter zijn als je een reis over andere onherbergzame continenten plant, maar voor Europa....pfff.

@Xyuny: Dan staat je stuur toch wel heel erg laag om al een kras in de lak te hebben, of niet? Ik heb amper 2 cm spacers, en bij mij raken de remhendels de bovenbuis niet. Misschien de remhendel iets naar boven kantelen?

Als je vlot over de kasseien wil rijden verlaag je beter de bandendruk. Dat maakt al een wereld van verschil. Als het maar voor een paar honderd meter is, is het uiteraard de moeite niet. Doe je een rit genre Ronde van Vlaanderen, dan kan een lagere bandendruk een wereld van verschil maken (zelfs met 23 mm bandjes).
Geert B. schreef: Zijn er zo nog meer "hippe" dingen aan de Randonneur die verder niks bijdragen aan de levensduur/betrouwbaarheid.

Mvg,

Geert
Kijk, onderstaand plaatje is de VSF T400.
Afbeelding
Deze fiets wordt door de kenners het meest aanbevolen en doet zo'n beetje alles "goed" wat je maar kunt bedenken: 26"wielen, brede banden, rohloff naaf, goedkoop, stalen frame, tubus dragers, naafdynamo die voor- en achterlicht bedient, lekker hoog stuur, brooks zadel met springveren, magura remmen, schwalbe banden, standaard, vele spaken, spatborden, vierkante bracketas, traditioneel balhoofd, vork met schroefdraad, etc.

Het volgende plaatje is de andere kant van het spectrum en doet zo'n beetje alles "fout" wat je maar kunt bedenken.
Afbeelding
Deze fiets heeft een carbonnen frame, schijfremmen, geen bagagedragers, een standaard shimano ultegra groep met buitenboordlagers, fabriekswielen, carbonnen velgen, verlichting op batterijen, duur, tassen waar je knieen tegen aan schuren en bovendien op vreemde plaatsen hangen, geintegreerd ahead balhoofd, een ligstuur bovenop een racestuur (nota bene lager dan het zadel), carbonnen voorvork en smalle Michelin bandjes.

De ene fiets is gebruikt voor een record trip around the world, de andere fiets wordt gebruikt voor toertjes op de veluwe als het niet regent.

zo, en nu weer een bakje koffie

;)
AB, dan heb je de bagage aan de verkeerde fiets gehangen? :wink:
k_a_r_e_l schreef: @Xyuny: Dan staat je stuur toch wel heel erg laag om al een kras in de lak te hebben, of niet? Ik heb amper 2 cm spacers, en bij mij raken de remhendels de bovenbuis niet. Misschien de remhendel iets naar boven kantelen?.
Bedankt voor de tips k_a_r_e_l. Aan mijn stuur heb ik niets gewijzigd, misschien zie je dit op deze eerder geposte foto:
Afbeelding
Ik zou idd eens moeten trachten de remhendels wat omhoog te draaien, als dat niet te vervelend wordt om mee te fietsen.
Xyuny schreef:AB, dan heb je de bagage aan de verkeerde fiets gehangen? :wink:
k_a_r_e_l schreef: @Xyuny: Dan staat je stuur toch wel heel erg laag om al een kras in de lak te hebben, of niet? Ik heb amper 2 cm spacers, en bij mij raken de remhendels de bovenbuis niet. Misschien de remhendel iets naar boven kantelen?.
Bedankt voor de tips k_a_r_e_l. Aan mijn stuur heb ik niets gewijzigd, misschien zie je dit op deze eerder geposte foto:
Afbeelding
Ik zou idd eens moeten trachten de remhendels wat omhoog te draaien, als dat niet te vervelend wordt om mee te fietsen.
In het MTB-wereldje is het gebruikelijk om, om verdere schade als afgebroken hendel e.d. te voorkomen, de remgrepen zó vast (of los) op het stuur te zetten dat ze ergens heen kunnen draaien als het mis gaat. Daarnaast zijn er ook permanentere oplossingen, zoals een (Ahead)balhoofdset met geïntegreerde stop.
Ik zoek een sportieve, onderhoudsarme en sterke pendelfiets (10 km enkel) die minstens 10 jaar meegaat in alle weersomstandigheden en af en toe ook zwaardere lasten moet kunnen dragen (bvb. boodschappen of een kinderstoeltje tot 25 kg), ik weeg 95 kg en meet 1m92. Omdat ik met deze eisen vaak uitkom bij toerfietsen kom ik op dit forum terecht. Mijn budget is rond de 1000 euro.

Momenteel heb ik de VSF T-XXL in gedachten (bij de versie met naafversnellingen staat steeds een damesfiets als voorbeeld, het gaat dus over deze fiets maar met naafversnellingen), die kan een totaal gewicht van 170 kg aan, tegenover 140 kg voor de overige VSF's. Ik heb elders gelezen dat het 65-frame past voor iemand van 'rond' 1m90.

Op zich zou de T-300 (tot 140 kg) ook volstaan (herenversie zonder naafversnellingen), maar ik vrees dat het minder sportieve stuur me niet zal liggen en ik heb graag wat marge qua stevigheid. De XXL vind ik er ook wat mooier en stoerder uitzien.

Ook de T-500 (herenversie zonder naafversnellingen) met sportief stuur heb ik overwogen, maar die heeft 'gewone' v-brakes, een alu voorvork en geen chainglider (zou ik wel kunnen monteren). Daarbovenop heeft de XXL bredere banden, wat het comfort ten goede komt (47 mm tov 37 mm bij de 500 en 40 mm bij de 300). Het gewicht maakt me niet zo veel uit, ik moet er geen zware hellingen mee doen. De stalen voorvork van de XXL zorgt ook voor het nodige comfort (vering), terwijl het versterkte frame voor stijfheid zorgt (minder last van eventueel zwalpen, wat bij de standaard stalen frames wel eens kan gebeuren?).

De T-600 ligt met 1400 euro iets boven mijn budget.

Omwille van deze redenen kom ik dus steeds bij de T-XXL terecht.

Ik heb wel nog enkele vragen ivm de Nexus 8 premium.
-Vinden jullie de zwaarste versnelling zwaar genoeg? Over de lichtste maak ik me minder zorgen, want geen zware hellingen en ik rijd vaak op kracht. Zie deze tabel: http://oi43.tinypic.com/iwjbf8.jpg (2,50 tot 7,67 meter voor de T-XXL)
-Over kracht gesproken, is er hier al eens iemand langs geweest die de premium stuk gereden heeft door te veel kracht te zetten?
-Is het zo dat je in de vijfde versnelling (waar geen extra tandwielen in beweging komen) efficiënter rijdt en meer kracht kan zetten dan bij een derailleur? (door de extra tandwielen en dunnere ketting bij laatstgenoemde)
-Voel je de verschillende afstanden tussen de versnellingen goed - er zijn sprongen van 13 tot 22 percent - of valt dat best mee?

Omdat ik al enkele weken aan het zoeken ben en soms nog nieuwe kwaliteitsmerken ontdek, vraag ik me af of jullie nog evenwaardige of betere fietsen kennen voor mijn doeleinden en prijsklasse.

Ik ga sowieso eens bij een dealer langs om de XXL en de 300 te proberen, maar ik zou tegen dan graag nog wat beter geïnformeerd zijn.
Ik heb 5 jaar lang een fiets gehad met een Nexus 8-versnellingsnaaf. Toen ik 'm een jaar of 2 had, kocht ik een racefiets met derailleurversnelling en toen wist ik eigenlijk al dat ik nooit meer een naafversnelling wilde. Misschien dat een Rohloff me wel zou bevallen, maar die is meteen een heel stuk duurder. De Nexus 8 ben ik in ieder geval geen groot fan van. Vermoedelijk is de Alfine 8/11 beter/fijner...

In de praktijk gebruikte ik overigens vooral de 4, de 5 en de 6. Alleen bij harde wind tegen heb ik wel eens de 3 gebruikt. De 7 een enkele keer bij harde wind mee. De 8 heb ik nooit gebruikt. Veel te zwaar, in ieder geval voor de fiets die ik had (die was zelf ook vrij zwaar, met trage antilekbanden). De 1 en 2 heb ik overigens ook nooit gebruikt...

Op mijn huidige fiets zit een derailleur met een cassette met 9-versnellingen. Vooraan heb ik geen derailleur (slechts 1 kettingblad). Daarvan gebruik ik de lichtste 2 niet echt vaak, maar de rest wel. De stapjes zijn volgens mij ook een stukje kleiner. Dus daar heb je veel meer aan. Althans, als je op souplesse rijdt. Jij zegt op kracht te fietsen, dus wellicht heb jij niet zo'n moeite met de stapgrootte en/of met de Nexus 8 zelf...
Jij hebt het waarschijnlijk over de standaard-versie?

De Premium heeft verschillende verbeteringen: http://www.hubstripping.com/shimano-int ... atures.jpg

Uit je reactie kan ik ook niet echt opmaken waarom je de Nexus 8 niet fijn vindt.
dvdh80 schreef:Jij hebt het waarschijnlijk over de standaard-versie?

De Premium heeft verschillende verbeteringen: http://www.hubstripping.com/shimano-int ... atures.jpg

Uit je reactie kan ik ook niet echt opmaken waarom je de Nexus 8 niet fijn vindt.
Ik had ook een 'premium'-versie, maar goed, dat was wel in 2007, dus die zal inmiddels wel weer veranderd zijn...

Waarom ik 'm niet fijn vond? De versnellingen maken te grote stappen, waardoor je er in de praktijk maar 3 gebruikt. Wat heb je dan nog aan een 8-versnellingsnaaf als je er toch maar 3 gebruikt? Ik heb nu een derailleurfiets waarvan ik minsten 7 van de 9 versnellingen regelmatig gebruik. Daarbij fietst zo'n naaf zwaarder dan een fiets met derailleur. De ketting wordt ook niet constant strak gehouden, waardoor je na verloop van tijd het wiel naar achteren moet zetten. Onderhoud aan een derailleur vind ik ook veel makkelijker (ik zal althans niet zo snel een naaf uit elkaar gaan slopen, maar misschien is dat gewoon koudwatervrees). Al met al vind ik een derailleur gewoon fijner. Mits je bereid bent zelf wat onderhoud te plegen, zeker in de winter...
Henrie schreef:
dvdh80 schreef:Jij hebt het waarschijnlijk over de standaard-versie?

De Premium heeft verschillende verbeteringen: http://www.hubstripping.com/shimano-int ... atures.jpg

Uit je reactie kan ik ook niet echt opmaken waarom je de Nexus 8 niet fijn vindt.
Ik had ook een 'premium'-versie, maar goed, dat was wel in 2007, dus die zal inmiddels wel weer veranderd zijn...

Waarom ik 'm niet fijn vond? De versnellingen maken te grote stappen, waardoor je er in de praktijk maar 3 gebruikt. Wat heb je dan nog aan een 8-versnellingsnaaf als je er toch maar 3 gebruikt? Ik heb nu een derailleurfiets waarvan ik minsten 7 van de 9 versnellingen regelmatig gebruik. Daarbij fietst zo'n naaf zwaarder dan een fiets met derailleur. De ketting wordt ook niet constant strak gehouden, waardoor je na verloop van tijd het wiel naar achteren moet zetten. Onderhoud aan een derailleur vind ik ook veel makkelijker (ik zal althans niet zo snel een naaf uit elkaar gaan slopen, maar misschien is dat gewoon koudwatervrees). Al met al vind ik een derailleur gewoon fijner. Mits je bereid bent zelf wat onderhoud te plegen, zeker in de winter...
Volgens deze afbeelding zijn ongeveer 4-5 versnellingen (verhoudingsgewijs) voor plat bedoeld, vandaar dat ik dacht dat het wel goed zit, en aangezien ik soms licht bergop met tegenwind heb en soms licht bergaf met de wind mee dacht ik dat de buitenste versnellingen ook wel handig zouden zijn. De zwaarste van de Nexus 8 is nog stukken lichter dan de zwaarste van de derailleurs, die ik nu toch regelmatig gebruik. De stappen zijn inderdaad groter, bij een derailleur heb je ongeveer een 50% groter bereik met 300% meer versnellingen (24 tov 8 ).

Aangezien de T300 met Nexus 8 Premium in verschillende reviews goed beoordeeld wordt en deze naaf ook in andere fietsen met goede beoordelingen (zie onderaan de pagina) gebruikt wordt denk ik dat het voor een groot deel persoonlijk is. Gisteren was een natte dag en mijn derailleur begon icm met het vuil en zand toch weer licht te kraken, en daar heb ik eigenlijk wel genoeg van.

Ik ga sowieso eerst een proefrit maken vooraleer ik tot aankoop overga, want misschien vind ik de grote stappen wel even vervelend als jij.
Als je nu regelmatig je zwaarste derailleur verzet gebruikt ben je bezig je knieen te beschadigen.
Wim
Uiteraard is het mijn persoonlijke mening dat ik liever geen Nexus 8 (of andere naafversnelling) meer zou willen. Daar is het hier een forum voor, niet waar?

Overigens heb ik op mijn huidige stadsfiets maar 1 kettingblad vooraan, dus met een cassette van 9 tandwielen levert dat 'slechts' 9 versnellingen op, geen 24 (of 27). Ik heb bewust voor deze fiets gekozen, omdat ik uit ervaring wist dat je eigenlijk nauwelijks van kettingblad wisselt tijdens het fietsen. Ja, op mijn racefiets doe ik dat wel eens, als ik heel hard ga. Dan zet ik 'm op het buitenblad. Maar gemiddeld genomen staat ie op het middelste blad (ik heb een triple op mijn racefiets) met 39 tanden. Voor een stadsfiets vond ik 1 kettingblad dan ook voldoende...

Mijn stadsfiets heeft een kettingblad met 38 tanden, dus dat is vergelijkbaar met mijn racefiets. De cassette daarentegen heeft een wat groter bereik, want op mijn racefiets ligt een 12-25 10-speed (bereik 208%) terwijl er op mijn stadsfiets een 11-32 9-speed ligt (bereik 291%). Dat is handig, want ik moet van huis naar werk (en vice versa) altijd door een spoortunnel en over een brug, en vlak na elkaar ook nog. Er moet dus enigszins geklommen worden. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de 32 wel heel weinig gebruik. Dat zou best minder licht mogen zijn. De brug af (of de tunnel in) heb ik juist weer veel aan de zwaardere verzetten, waarbij ik de 11 af en toe wel gebruik, maar 12 zou ook meer dan genoeg zijn...

Een Nexus 8 heeft een nog groter bereik dan mijn 9-speed derailleur (namelijk 306%), maar wel 1 stap minder. De stapgrootte ligt daarmee tussen de 14% en 22%. Bij mijn 9-speed derailleur ligt dat tussen 9% en 17%. Bij vervanging van de cassette ga ik het bereik denk ik wat kleiner maken. De 32 gebruik ik immers toch bijna nooit en de 11 ook niet heel vaak. Zodoende kan ik ook de stapgrootte wat kleiner te maken. Bijvoorbeeld 12-27, waarmee je op een bereik van 225% uit komt, met stapgroottes van 7% tot 14%...

Persoonlijk vind ik kleine stapjes fijner/belangrijker dan een heel groot bereik. In het vlakke Nederland althans. Een Shimano Nexus 7 lijkt me daarom al iets fijner dan een Nexus 8, want een Nexus 7 heeft stapgroottes van maximaal 17%. Een Shimano Alfine 11-versnellingsnaaf lijkt me nog een stuk fijner. Een Afline 11 heeft stapjes van 13% tot 14% (met uitzondering van het lichtste verzet) en toch een heel groot bereik (409% maar liefst). Een Rohloff is wat stapjes betreft daarmee vergelijkbaar. Alleen het bereik is nog weer een stuk groter (526%), maar dat lijkt me voor woon-werkverkeer in Nederland niet zo nuttig...
dvdh80 schreef:Ik zoek een sportieve, onderhoudsarme en sterke pendelfiets (10 km enkel) die minstens 10 jaar meegaat in alle weersomstandigheden en af en toe ook zwaardere lasten moet kunnen dragen (bvb. boodschappen of een kinderstoeltje tot 25 kg), ik weeg 95 kg en meet 1m92.
[...]
Ik heb wel nog enkele vragen ivm de Nexus 8 premium.
-Vinden jullie de zwaarste versnelling zwaar genoeg? Over de lichtste maak ik me minder zorgen, want geen zware hellingen en ik rijd vaak op kracht. Zie deze tabel: http://oi43.tinypic.com/iwjbf8.jpg (2,50 tot 7,67 meter voor de T-XXL)
Dit klinkt misschien als een dwaas idee, maar weet je zeker dat je versnellingen nodig hebt? Toen ik deze winter een nieuwe fiets uitzocht heb ik me sufgepiekerd over de ideale versnellingsnaaf. Toen ik een mooie tweedehands fiets vond zonder versnellingen heb ik nog overwogen om er meteen zo'n naaf in te laten zetten, maar ik besloot hem eerst zo te proberen, en mis de versnellingen zelden.

Een directe aandrijving is efficienter, goedkoop, stil, en je weet altijd waar je aan toe bent als je wegfietst. Die efficiente overbrenging werkt wel alleen goed als je in een ritme fietst waarin je lichaam efficient kracht kan zetten - daar zit het voordeel van een versnellingssysteem met veel kleine stapjes. Bij tegenwind trap ik wat harder zodat ik nog een redelijke cadans houd, bij wind mee draai ik op m'n gemakje wat snellere rondjes zonder veel kracht. Met mijn verzet (40/16) trap ik het lekkerst rond 25km/u, 30km/u is nog goed te doen. Tegen de wind in is het fijn als ik boven de 20km/u kan blijven, daarna wordt het wel wat afzien (60rpm is ongeveer 18km/u geloof ik). En als ik met iemand anders rustig door de stad rol met 15km/u is dat geen probleem, voor een licht rollende fiets hoef je dan amper kracht te zetten.

Als je houdt van een constante cadans is het niet voor jou, en met zwakke knieën denk ik ook niet. Maar laatst fietste ik in twee weken 1550km door Nederland, en ik heb geen moment last gehad van m'n knieën. Alleen op de afsluitdijk met windkracht 6 tegen en in de Limburgse heuvels miste ik de mogelijkheid om terug te schakelen een beetje...