Revanho schreef: ↑zo 09 dec, 2018 16:00
Daarmee is mijn vraag niet beantwoord. Waarom lost men het probleem met te hoge snelheden op de fietspaden niet op met handhaving?
Handhaving vraagt menskracht en prioriteiten doelstelling. En politieke ambitie met doelstellingen van het regerende kabinet. Zoals herinrichting van wegen, betere handhaving en het al aangekondigde appverbod op de fiets. Het nieuwe streven is nul verkeersslachtoffers.
Jaren achter elkaar was dat de ambitie van de politiek geen richting gaf om het aantal dodelijke slachtoffers terug te brengen tot nul-doelstelling doden. Het doel lag op maximaal 500 doden in 2020.
Dat raakt uit zicht met vorig jaar 613 doden. En dan nog de maatschappelijke schade van zo'n 14 miljard euro per jaar.
In Trouw van 6 december 2018 schrijft men dat het aantal verkeersslachtoffers stagneert naar beneden toe. Een piek in 1973 van 3 duizend verkeersdoden daalde dit jaarlijks. Sinds 2014 (570 doden) is er weer een lichte stijging.
Merkwaardige is dat de afgelopen 10 jaar de mobiliteit nauwelijks is toegenomen. Het SWOV benoemt groepen die extra zorg vragen; "in de eerste plaats fietsers". Het aantal doden onder hen is licht gestegen. Fietsen is niet onveiliger geworden, maar er wordt meer gefietst.
Volgens diezelfde woordvoerder van SWOV zijn bijna alle ongevallen het gevolg van menselijk falen.
De inrichting van de weg speelt een belangrijke rol. Met name binnen de bebouwde kom. In de helft van de wegen waar vijftig gereden mag worden heeft nu geen apart fietspad. Soms is daar ook de ruimte niet voor.
Een van de voorstellen die men doet is om die maximum snelheid van vijftig terug te brengen naar maximaal dertig kilometer als standaard.
En vijftig als uitzondering.
"Het verschil tussen dertig en vijftig bij een aanrijding is vergelijkbaar met een val van de eerste of de derde verdieeping van een gebouw".
Veilig Verkeer Nederland "is blij met de ambitie om naar 0 verkeersdoden te streven. Zij vonden het altijd al vreemd om te streven naar 500 doden per jaar". "Volgens SWOV zijn er landen zoals Zweden met een nul-doelstelling. Die doen het beter".