Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 30 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Yopie schreef:
Een lezing, nej geloof niet dat dat iets voor mij is, daarbij denk ik eigenlijk niet dat men in dit soort tochten geïnteresseerd is. Dat zie je ook aan dit forum, 11.000 leden en maar 4 fatbikes.
Volgens mij is dit èèn van de meest gelezen topics op dit forum.
de interesse kan niet om yopie draaien, we weten alleen hoe haar fatbike eruit ziet :lol: :wink:
Gelukkig is Yopei weer ttreug..lekker fatbiketopicleukefotosvanstenenensamihutjes kijken.

vind franse ventelen maar niks. altijd krom als je er tegen schopt. maar ja...das met de meeste franse produkten.

snel weer terug naar de mooie fotos..
Yopie schreef:Nee, naar mij gillen ze nooit, gelukkig niet. Maar Carl .. ehmm .. hysterisch gillende meisjes, begin eigenlijk nieuwsgierig te worden hoe jij eruit ziet, wellicht een nieuw soort Justin Bieber? Dit vraagt natuurlijk om een fotootje! :D :wink:
Ja, een foto kan ik hier helaas niet laten zien Yopie, want dan ga je gillen. Maar uhm, voordat ik de Quest had, werd er eigenlijk maar bitter weinig naar mij gegild hoor. Toch maar op zoek naar je stoere Viking.
Yopie schreef:
Travelmaster schreef: Je zou eens een lezing moeten geven joh!
Een lezing, nej geloof niet dat dat iets voor mij is, daarbij denk ik eigenlijk niet dat men in dit soort tochten geïnteresseerd is. Dat zie je ook aan dit forum, 11.000 leden en maar 4 fatbikes.
Hoeveel mensen fietsen zelf op een volgestapelde Gazelle door de Himalaya? Toch worden de lezingen van Frank van Rijn volgens mij aardig bezocht. Dat gezegd hebbende, als je vindt dat het niks voor je is, gewoon lekker niet doen. :)
Yopie schreef:
Pat schreef: Yopie, heb je nooit je enkel verzwikt tijdens die klauterstukken?
Ik heb gelukkig nooit iets bezeerd of verzwikt.
Dus die open schenen van die ***pedalen doen geen zeer? Ik weet niet of dat nou een goed of een slecht teken is...
Yopie schreef:Het enige waar ik last van kreeg waren dus beenkrampen,
In hardlooptijdschriften word je er de laatste tijd mee doodgegooid dat uit onderzoek zou blijken dat kramp niet veroorzaakt wordt door tekorten, maar gewoon door spiervermoeiing. Dat verbetering optreedt als je goed eet, kan wellicht ook komen doordat je (in geval van jouw recente tocht) goed kunt eten als je in de min of meer bewoonde wereld komt en je spieren daar ook meer rust krijgen. Maar preventief af en toe een dropje vind ik zelf ook heel nuttig. :wink:
Yopie schreef:Yep, das een frans/race ventiel. Naar mijn weten zijn er drie soorten; de auto, dunlop en 't franse.
Daarnaast is er ook nog het Reginaventiel, dat vrijwel uitsluitend in Italië gebruikt schijnt te worden. En omdat er maar zo weinig soorten ventielen zijn, heeft elk type ten minste drie namen, anders zou er amper verwarring mogelijk zijn. Overigens is wat Dunlopventiel genoemd wordt tegenwoordig meestal een Blitzventiel. Aan de buitenkant kun je het verschil toch niet zien (maar een Blitz heeft geen slangetje).
Yopie schreef:Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende ventielen op trekkingfietsen, dacht het franse raceventiel? Waarom is dat eigenlijk
Ik zie ook het meest Prestaventielen. Misschien een erfenis uit de tijd dat vakantiefietsen randonneurs waren met smalle velgen?

Leuke foto's van je badkamer Yopie! ;)
nobbiomatic schreef:vind franse ventelen maar niks. altijd krom als je er tegen schopt.
Je kan er ook níet tegen schoppen, natuurlijk...

Carl
Hallo,
ik zie de foto's van de fatbikes voorbij komen, lees de verhalen en zou graag eens een ritje willen maken met een fatbike. Je kunt ze huren in bijv. Schoorl maar ik zou graag samen met een ervaren iemand willen gaan. Is er iemand die dit met mij aandurft?
Marik48
ik ga voor de foto van het groene tentje!

schoorl is wel ver weg
Bij een frans ventiel is het ventielgat het kleinst, waardoor de velg het minst verzwakt wordt. Erg belangrijk bij racefietsen en een stuk minder bij fatbikes!
Ik wil dan ook wel mee Marik. Misschien wachten tot Yopie in Nederland komt?
woon geheel niet in de buurt van Schoorl maar een weekendje weg is ook leuk.
Anja
Vandaag de eerste echte rit gemaakt met de fatbike.
Van Heerlen naar Maastricht en terug met een omweg.
70 km in totaal.

Nu is 70 km niet gigantisch veel maar voor mij (ik zit pas sinds 2 weken weer op de fiets na jaaaaren) is het een leuke afstand om het een beetje op te bouwen. Ik krijg na een uur of 3-4 fietsen een beetje last van zadelpijn maar ik denk dat dat een kwestie van wennen is.

Zo'n fatbike trapt nog verbazingwekkend licht alhoewel je bij gelijke inspannen wel gemiddeld een paar kmph langzamer bent dan met een gewone fiets. Mijn gemiddelde is met de Cannondale Badboy tussen de 17 en 20 kmph en met de fatbike tussen de 13 en 15 kmph. Maar ik ben dan ook een langzame fietser , ik werk me niet graag in het zweet :D

ik stond vanmiddag verbaast te kijken van hoe dik die fatbike banden zijn. Ik zette de fatbike naast mijn brommer , een Zundapp 515 en de banden van de brommer leken er maar klein naast. Zal binnenkort eens een foto maken van die 2 naast elkaar als vergelijk.
@Pat - mooie bike - was ''ie al voor de dunne dikke banden maar eh, vind hem er eigenlijk alleen maar mooier op geworden met zijn nieuwe velgen + banden.
Travelmaster schreef:Hee, 11-ants is ook hier vertegenwoordigd...;).
yopie schreef:* ik zei hier drie maar was tot mijn grote schaamte Gieltje vergeten (sorry Giel, zal je nooooit meer vergeten). :wink:
Al jaren, maar met gemiddeld 3 berichtjes per jaar val ik natuurlijk niet echt op :)

Ha Yopie, ik vraag me af of je misschien de lange franse ventielen gebruikt (je hebt ze in 40 en 60mm). Ik rijdt zelf met die van 40mm, ook off-road in Zweden op plekken waar je eigenlijk niet met een fiets hoort te komen, en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om m'n reisverhaal goed op te schrijven, maar mooie plaatjes zijn vast welkom. M'n project voor afgelopen zomer was de Grona Bandet fietsen, off-road de gehele lengte van de Zweedse bergketen in het grensgebied met Noorwegen van zuid naar noord, zo'n 1400km. De officiele start is in Grovelsjon (zuid) of Treriksroset (noord). Als opwarmer voor het echte werk begon ik met rijden in zuid zweden, zo'n 800km grotendeels off-road van Hjo naar Grovelsjon. Dit duurde ongeveer 10 dagen, veel bos en prachtig weer. De eerste 400km is bekend terrein, de Bergslagsleden en nog wat paden die al vaker gereden heb.

AfbeeldingIMG_2444 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2444 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2459 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2521 by Michiel Kuit, on Flickr

Het mooie weer houdt helaas geen stand :(
AfbeeldingIMG_2515 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2529 by Michiel Kuit, on Flickr

Af en toe een tijdje lopen, met name door moerassen...
AfbeeldingIMG_2532 by Michiel Kuit, on Flickr

En bosgebieden waar de paden niet meer zichtbaar zijn
AfbeeldingIMG_2523 by Michiel Kuit, on Flickr

En dan ben ik af en toe best blij met wat weg kilometers...
AfbeeldingIMG_2534 by Michiel Kuit, on Flickr

En voor je weet zit in de bergen :)
AfbeeldingIMG_2548 by Michiel Kuit, on Flickr

Die puin waaier in de onderste foto is onderdeel van het Rogen natuurgebied, een erg mooi landschap om....te wandelen :) Voor de geologen onder ons, een Rogen morene is vernoemd naar dit gebied waar dit type morene voor het eerst wetenschappelijk beschreven werd. Anyway, als fietser, ben je er vooral aan het lopen, uiteindelijk zo'n 2.5 dag door een uitgestrekt morene gebied. De volgende keer meer :)
Hallo,

Anja, als er meerdere mensen zijn die het eens willen proberen kunnen we misschien iets organiseren. Het hoeft niet per se in Schoorl te zijn, maar dat is toevallig de locatie waarvan ik weet dat het kan. Afhankelijk van wie er mee gaan en waar zij vandaan komen is er vast wel een meer centralere locatie.
Marik48
marik48 schreef:Hallo,
ik zie de foto's van de fatbikes voorbij komen, lees de verhalen en zou graag eens een ritje willen maken met een fatbike. Je kunt ze huren in bijv. Schoorl maar ik zou graag samen met een ervaren iemand willen gaan. Is er iemand die dit met mij aandurft?
Marik48
dijken63 schreef:Ik wil dan ook wel mee Marik. Misschien wachten tot Yopie in Nederland komt?
woon geheel niet in de buurt van Schoorl maar een weekendje weg is ook leuk.
Anja
Ik had graag mee willen fietsen maar woon helaas een beetje te ver weg. Maar ik zou gewoon op een zonnige dag een fatbike huren, rugzakje mee met flesje water, versnaperingen, camera! (want we willen natuuurlijk graag veel foto's zien) en dan maar lekker fietsen. Schoorl is wdb een prachtige omgeving; mooie schelpenpaden in de duinen, fijne fietspaden, mtb-paden, veel koffie/appeltaartpauzes, breed strand (helemaal naar DenHelder) en mooie natuur. Neem een pompje mee als je over zacht strand/zand wilt, je zult versteld staan wat een beetje minder/meer lucht uitmaakt. Dus gewoon doen, lekker uitwaaien, een beetje zand/zout happen en genieten, daar heb je geen ervaren fatbiker voor nodig hoor. :wink:

Ik was er vorig jaar met de fatbike (rondje offroad NL) maar kreeg wel erg veel aandacht toen, beetje teveel voor mij en ben snel over het asfalt weggevlucht, naar de rustige afsluitdijk. Maar vond 't een mooie omgeving, afwisselend. En veel zeehondjes gespot bij ehhhhmmm Petten? :? ze waren toen de dijk aan het verstevigen dmv zandopspuiten en dat trok veel zeehonden aan. Maar dat deel van het strand was daardoor toen wel afgesloten, twijfelde nog of ik onopvallend onder het hek zou kruipen maar er keken zoveel mensen naar me dat dat nooit zou lukken. Ben aan het einde van de tocht nog een keertje langsgefietst, samen met een vriend, de zilte zeelucht opsnuiven voordat ik weer terug ging naar de zweedse bossen. Mooi daar hoor. Maar dat kunnen andere forumlezers denk ik veel beter vertellen, mss heeft er iemand nog een mooie route/tips?

Heb wel wat plaatjes, van schoorl/petten.

Afbeelding
Zeehondjes!

Afbeelding
Rare bomen, die hebben we niet hier. :)
Afbeelding

Afbeelding
Dit vond ik zo nederlands, al die borden, hekken en waarschuwingen, dat moest natuurlijk op de foto. :)
mooie fotos weer yopie..uren kijkplezeir
Yopie schreef: En misschien heeft er iemand een tip wat je als bescherming over een frans ventiel kunt schuiven?
Ik denk er nu pas aan: je zou in plaats van een kunststof beschermdopje een verloopnippel frans ventiel naar Dunloppomp op je ventiel kunnen draaien? Gaat waarschijnlijk minder snel stuk dan een stofdopje. Nadeel: als je dat ergens hard tegenaan ramt, bestaat de kans dat je je ventieldraad beschadigt of het nippeltje zodanig butst dat het niet meer van je ventiel af wil.

Carl
Misschien dat iemand met een draaibank van messing dopjes voor je kan draaien en er de juiste schroefdraad in kan tappen.

Hmm, ook kant en klaar (aluminium) te krijgen
PeterFokkinga schreef:Hmm, ook kant en klaar (aluminium) te krijgen
Ja, als het zo makkelijk is, stelt iemand die vraag niet, toch? :roll: Die van KMC zijn in allerlei mooie kleuren te krijgen (handig terug te vinden in de sneeuw), misschien ook wel met handschoenen los te draaien en ze zijn maar een tientje per twee! :)

Carl
Meer! Meer! foto's en verhalen 8)
inderdaad meeeerr......
:D
jasmon schreef:Meer! Meer! foto's en verhalen 8)
nobbiomatic schreef:inderdaad meeeerr...... :D
:D , ik ga gelijk zo wat foto's droppen!
Carl schreef: Ik denk er nu pas aan: je zou in plaats van een kunststof beschermdopje een verloopnippel frans ventiel naar Dunloppomp op je ventiel kunnen draaien?
PeterFokkinga schreef:Hmm, ook kant en klaar (aluminium) te krijgen
Geweldige tips! vooral die mooie gekleurde dopjes, die wil ik wel ja. Mss raar op een zwarte fiets met zwarte tassen maar inderdaad handig in sneeuw. En mooi rood is niet lelijk, he Carl? :wink:
Dennis1987 schreef:Vandaag de eerste echte rit gemaakt met de fatbike.
Leuk te lezen Dennis, je eerste rit op de fatbike. Ik kreeg ook pijn in m'n kont op het zadel maar alleen op lange asfaltritten, offroad ging het prima. Het was een vrij zacht zadel, denk dat het daardoor kwam, heb hem ook vrij snel omgewisseld voor het zadel van de trekkingfiets en nooit meer last gehad. Mss anders omruilen met de Badboy?
Ik heb nog een foto voor je, zodat je niet vergeet dat je graag een schone fiets wilt. En nu zie ik gelijk dat rode ventieldopjes en een rooie auto erg mooi zullen staan, dus ik ga zeker weten voor rood! :D

Afbeelding
gieltje schreef: Ha Yopie, ik vraag me af of je misschien de lange franse ventielen gebruikt (je hebt ze in 40 en 60mm).

Ja denk dat ik de lange ventielen heb, zal ook zeker de korte gaan bestellen.
gieltje schreef:Ik ben er nog niet aan toe gekomen om m'n reisverhaal goed op te schrijven, maar mooie plaatjes zijn vast welkom. M'n project voor afgelopen zomer was de Grona Bandet fietsen, off-road de gehele lengte van de Zweedse bergketen in het grensgebied met Noorwegen van zuid naar noord, zo'n 1400km.
Giel, prachtig! Had je naam op de GrönaBandet lijst gezien maar zag dat je het niet hebt afgefietst? Er lag dit jaar trouwens lang sneeuw in de bergen, hoorde veel verhalen over wandelaars die vastzaten, niet meer verder konden door te diepe sneeuw/hoog water, daardoor tekort aan voedsel/benzine kregen, uitgeput raakten en met de helicopter zijn opgehaald enzo. Was dit jaar een lange winter. Heb je daar nog iets van meegemaakt?
Carl schreef: In hardlooptijdschriften word je er de laatste tijd mee doodgegooid dat uit onderzoek zou blijken dat kramp niet veroorzaakt wordt door tekorten, maar gewoon door spiervermoeiing.
Ik weet daar te weinig over, weet wel dat 't gelijk al een stukje beter ging na wat warme bouillon en gezouten rendiervlees. Het was echt een opkikker en had niets te maken met rust want ik moest nog vele kms verder fietsen. Maar ik denk eigenlijk dat een zouttekort in onze wereld vrij zeldzaam is, ook onder hardlopers omdat zij elke avond weer thuis op de bank zitten, in de buurt van een goedgevulde koelkast.
Carl schreef:Dus die open schenen van die ***pedalen doen geen zeer? Ik weet niet of dat nou een goed of een slecht teken is...
O ja, die was ik voor het gemak even vergeten of 't was toch niet zo pijnlijk. :wink: Nee, die rotpedalen heb ik heel wat vervloekt. De truc is om het pedaal aan de kant waar je loopt naar voren te draaien, dus horizontaal naar 't voorwiel wijzend. Doe je dat niet dan knalt 't andere pedaal bij een rotsbotsing naar achteren waardoor je altijd door 't pedaal aan jouw kant wordt gegrepen. En ver van je fiets af lopen, soms onmogelijk maar het scheelt veel happen uit je schenen. Ik kreeg ook een keer het scherpe tandwiel in m'n kuit, die boorde een mooi gaatje, auww.
Waar je ook voor moet oppassen is de dichte begroeiing langs de loopplanken die (kms lang) over wandelpaden kunnen liggen, die kunnen nl een pedaal grijpen waardoor je omvalt. Soms liggen die loopplanken hoog over rotsen heen dus je kan lelijk vallen. En met een mtb-bandje kun je plots in de spleet tussen de twee planken klem komen te zitten en word je gelijk gelanceerd. Zweedse mtb'ers noemen dit zogenaamde loopplankfietsen 'met de tong in de mond fietsen' want er is grote kans dat je hem eraf bijt, dus hou je tong binnenboord tijdens het fietsen. Of zorg voor vette fatbikebanden want die knallen overal overheen. 8)

Heb wat foto's van hoe het soms 'fietsen' was:

Afbeelding
Dit is zo'n 'pad' waar je voor de pedalen moet uitkijken, km's duwen en soms tillen als de stenen te hoog zijn.

Afbeelding
Veel paden zijn zo, tis vermoeiend fietsen maar met wat goede wil gaat het ..
Afbeelding

Afbeelding
Hier verzamelde ik moed om de fiets naar boven te hijsen en toen ik eindelijk boven was ging het nóg verder omhoog .. :(

Afbeelding
Het pad loopt niet tussen één van deze bergruggen, nee het loopt dwars over de rechterbult steil omhoog, dus duwen, sleuren, remmen inknijpen, uitpuffen, tillen, vloeken, uitglijden ..

Afbeelding
In de verte is 't pad nog duidelijk te zien maar daarna verdween het snel in steile sneeuwvelden en werd het weer duwen, ploegen, glibberen, glijden .. alsmaar hoger en hoger.

Afbeelding
Hoera ik ben boven! maar de helling ging zo steil naar beneden dat fietsen uitgesloten was, het werd glijden, half vallen, remmen inknijpen, zorgen dat de fiets me niet meesleurde, trillende benen/armen ..

En waarom al die moeite? om op de prachtigste plekken te komen natuurlijk! Het gevoel dat je daar staat, samen met je fiets, in een wonderbaarlijk mooie omgeving waar je eigenlijk niet met een fiets kan komen maar dat toch gelukt is .. dat is onbetaalbaar, een prachtige ervaring.

Afbeelding

Afbeelding
Rendieren, soms zijn het grote kuddes die voorbij denderen, soms een klein groepje, soms lopen ze rustig voor je, kijken achterom of je er nog bent of soms volgen ze je, op hun rendiermanier, met de vier poten slingerend alle kanten op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
marik48 schreef:
Hallo,
ik zie de foto's van de fatbikes voorbij komen, lees de verhalen en zou graag eens een ritje willen maken met een fatbike. Je kunt ze huren in bijv. Schoorl maar ik zou graag samen met een ervaren iemand willen gaan. Is er iemand die dit met mij aandurft?
Marik48

dijken63 schreef:
Ik wil dan ook wel mee Marik. Misschien wachten tot Yopie in Nederland komt?
woon geheel niet in de buurt van Schoorl maar een weekendje weg is ook leuk.
Anja
Ik sluit me bij jullie aan lijkt me leuk om het onder het oog van ervaren fatbike riders eens te proberen. Woon ook niet in de buurt van Schoorl maar die hebben vast een hostel of zo.