Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 29 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Dat is toch die filosofische grap...? Eigenlijk zou je erdoor gezakt moeten zijn. Een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor twee... :wink: .

Yopie, mooie plaatjes! Je zou eens een lezing moeten geven joh!
Yopie schreef:Ook heeft iemand me een keer uit de rivier geholpen, 't ging toen helemaal mis. Je moet een rivier een beetje schuin tegen de stroming in oversteken maar dat gaat moeilijk met een fiets doordat hij met de stroming mee wilt, van je af, vooral een fatbike met dikke zwembandjes. Water met grote rotsblokken erin is gevaarlijker, je ziet niet hoe diep het is en het kolkt/stroomt harder, de stroming is veel sterker. Ik stond toen in het midden van de rivier, overal grote rotsblokken waar ik overheen moest klauteren, de pugs trok en sleurde aan mijn armen maar ik kwam niet verder, zat vast. Wist niet meer wat ik moest doen, kon m'n handen niet van het stuur afhalen, moest de remmen dichtknijpen maar moest ook de fiets optillen, over de rotsblokken heen, dat ging nooit lukken, ik zou omvallen, de stroming zou de fiets uit m'n handen sleuren en die zou recht op de stroomversnelling afschieten waar die nooit levend uit zou komen.
Ik heb vorig jaar jaar ook wat hachelijke rivieroversteken gemaakt met mijn pugs. Een daarvan was in de Esk river in het Lake District, geen stepping stones meer te zien. Ik begrijp je dilemma, je moet een inschatting maken, je bent alleen, je wordt nat, hoe diep, hoe sterk is de stroming. Eenmaal halverwege en tot mijn middel in het water verbaasde me het drijfvermogen van mijn fatbike en de enorme kracht die op je benen staat. Met wat geluk naar de overkant. Nat was ik al van een hele dag regen en was al dicht bij mijn geplande bivak. Op dat moment is het wel afzien.

Yopie, heb je nooit je enkel verzwikt tijdens die klauterstukken? Ik herken ook de littekens op de scheenbenen. Mijn pugsley heeft ook aardig wat wear and tear.

Je kunt je voorblad ook beschermen met een bashguard.

Trouwens weer mooie foto's en mooie tocht. Je moet het maar in je achtertuin hebben.

gr,
Patrick
Ben gisteren weer gaan fietsen, richting huis, heb weinig tot slecht internet dus zal een andere keer plaatjes posten en info over een bashguard zoeken want dat lijkt me wel wat, hopelijk past dat op de fiets. Maar ook al zijn de tandjes nu wat platter geworden het fietst toch nog steeds goed. Had voor ik vertrok wel een nieuwe ketting erop gelegd, daar heb ik nu een beetje spijt van, een KMC ecopro nog wat met 650 uur salt spray (erg belangrijk offroad, ja domme keus ), mss is die nu wel kapot aan het draaien. Jammer, maarrrr ik word wel steeds wijzer så (dure grap).
Hoorde ook dat je franse ventielen los kunt kopen, wist ik ook niet. Zit er nu behoorlijk mee te klooien omdat ze krom/beschadigd zijn, vooral de achterband is erg slap en dweilt daardoor, bergafwaarts is dat niet plezierig. Begrijp eigenlijk niet waarom die ventielen zo lang zijn, lijkt mij extra gevoelig, wil de volgende keer denk ik ook kortere, als dat bestaat.
Ben ook 't kmtellertje kwijt, die rammelde er al heel snel af. Wel onhandig want dan wist ik niet hoe laat het was, maar er zijn in het gebergte toch geen winkelopeningstijden of je moet de trein halen enzo, er is daar niets behalve je fiets, je tent en vrijheid. En zo moet het zijn! :)
dat van die franse ventielen heb ik ook gehoord ja...maar vind het wel een omslachtig systeem....niet echt fatbike-superbikkelachtig.

zijn alle fatbikebanden met frans ventiel?
Ik heb ook een fatbike gekocht en vandaag kon ik hem bij de dealer ophalen.

Ik moest vanmiddag naar de apotheker en dat is zo'n 16 km rijden ( 8 heen 8 terug ) . Ik dacht mooi kan ik de fiets ff inrijden :)

Fiets rijd wel lekker met die luchtvering in de banden , maar wat een aandacht trekt die fiets zeg ! Echt iedereen kijkt je na , heeft het over die dikke banden of moeten erom lachen ( oke ik geef toe het ziet er ook een beetje belachelijk uit die dikke banden haha )

Toen ik bij de apotheker was en ik m'n fiets afsloot kwam er al meteen een man naar me toe en begon over de fiets . Wat het voor een was en waarvoor hij bedoeld is . Op de terugreis zag een man mij met de fiets en hij riep zijn collega erbij van kijk eens wat voor een fiets hij heeft . Toen ik langsreed begon een meisje mij uit te lachen en ze zei zo tegen haar vriendinnetje "hahaha kijk hem wie wil hij doodrijden" dat vond ik wel grappig haha.

Maar ik houd er eigenlijk helemaal niet van om zo nagekeken te worden.
Was wel te verwachten een beetje maar ik wist niet dat het zo erg was.


Ik ben verder wel blij met de fiets , hij ziet er echt ruig uit.
Ik zal van de week er wat foto's van maken.


De fiets is ook veel lichter dan dat ik dacht dat hij was maar ik ben toch blij dat ik 2x10 versnellingen heb ipv 1x11 want zodra ik een bergje op moet zet ik altijd de fiets in de lichtste versnelling en ga ik als een slak omhoog :D
zou ook wel een fatbike willen....maar heb net een fatbike-verbod gekregen...iets met...er staan al 7 fietsen in de schuur en de tuin...... :shock:
Ha Yopie, ben erg benieuwd naar je route en je verhalen, ik denk dat we deels dezelfde paden gereden hebben. Ik was deze zomer in Zweden om de Grona Bandet te fietsen vanuit het zuiden. Hier ben je vast ook langs gekomen :)

Afbeelding

In elk geval zijn veel van je ervaringen die je tot nog toe gedeeld hebt erg herkenbaar. Ik merkte trouwens bij rivierdoorwadingen dat wanneer het echt diep wordt, de frametas een probleem wordt: het water drukt er me grote kracht tegenaan, lastig om te blijven staan dan :)

Giel
Hee, 11-ants is ook hier vertegenwoordigd...;).
Hej Gieltje, leuk weer wat van je te horen! Als ik weer thuis ben zal ik meer vertelllen, zit nu onhandig op een kleine smartphone te loeren. En mooie foto, erg herkenbaar ja! :)

Ha die Dennis, gefeliciteerd! Leuk een fatbiker erbij, zijn we al met vier* en dat op een forum met meer dan 11.000 leden, er is duidelijk nog een hoop fatbike-evangelie te verkondigen. 8)
Het is een Farley 5 toch? Zag er mooi uit, ben wel benieuwd waarom je voor deze hebt gekozen. Heb jij trouwens ook franse ventielen? ja, beetje stomme vraag maar heb even ventielellende. Zijn franse ventielen nu wel of niet handiger, iemand die daar een mening over heeft?

En wat betreft 't aandacht trekken, ik hou er ook niet van, vooral in NL was ik soms zeer geirriteerd door al die 'WTF KIJK DIE VETTE BANDEN!' Geloof dat je alleen in een rooie Quest nog meer aandacht krijgt, maar zeker weten doe ik niet, moet je een keer samen met Carl een tochtje maken. Een fattie en een snelle velomobiel, mooie combinatie. :D
Maar het heeft soms ook zo zijn voordelen; ik krijg vaak drankjes, lekkere hapjes, complete maaltijden, gratis slaaplaatsen, liften met de fatbike in/op de auto, voorrang op ferry's (eerst die dikke fiets!), pleisters voor op m'n scheenbenen enzo. En men zegt dat het meiden aantrekt, heb daar zelf nog weinig van gemerkt, vind eerder dat het jongens aantrekt, en best leuke, niets mis mee!

En foto's, YES! een heleboel graag. :D

* ik zei hier drie maar was tot mijn grote schaamte Gieltje vergeten (sorry Giel, zal je nooooit meer vergeten). :wink:
Yopie schreef:Zijn franse ventielen nu wel of niet handiger, iemand die daar een mening over heeft?
Handiger dan wat? Niet gehinderd door enige ervaring maar afgaand op uiterlijk zou ik denken dat autoventielen robuuster zijn en beter bestand tegen jouw mishandeling. Wat voor ventielgat heb je eigenlijk in je velg? Ik zou denken dat je je over de diameter van het gat met jouw velgmaat weinig zorgen hoeft te maken. En hoe dan ook die Franse ventielen niet te lang nemen lijkt me.
En wat betreft 't aandacht trekken, ik hou er ook niet van, vooral in NL was ik soms zeer geirriteerd door al die 'WTF KIJK DIE VETTE BANDEN!' Geloof dat je alleen in een rooie Quest nog meer aandacht krijgt, maar zeker weten doe ik niet, moet je een keer samen met Carl een tochtje maken. Een fattie en een snelle velomobiel, mooie combinatie. :D
Ja, dat krijgt zeker attentie. :D Onlangs was ik met vrienden op gewone fietsen op pad. Normaal ben ik overal zo voorbij, maar met 16 km/u trekt een velomobiel nog veel meer aandacht! Mijn vriendin was eerst verwonderd: "Carl! Iedereen kijkt naar je!" en vervolgens opgetogen omdat we zo vaak voorrang kregen van auto's: "Je bent net een mobiel rood licht." En dan zeggen mensen dat ze velomobielen ondingen vinden, want 'je ziet ze niet'. :shock: Inmiddels ben ik aan het meeste wel ongeveer gewend, maar wat ik gek blijf vinden: één meisje (zeg, tussen de 12 en 20) passeren - niks aan de hand. Twee of meer - altijd gillen. Geen opmerkingen, grappen, of kreten van bewondering - gewoon gillen. Doen ze dat bij fatbikes ook? Je krijgt medelijden met Justin Bieber.

Yopie, prachtige tocht zo te zien! Heel veel plezier gewenst en een voorspoedig herstel :wink: ,

Carl
Hier zoals belooft een paar foto's.
Ik heb geen verstand van ventielen , maar volgensmij is het wel een franse . Ik heb er een foto van gemaakt voor je :)


Waarom ik voor de Trek Farley gekozen heb ?
Nou eerlijk gezecht vind ik de KTM Fat Flea mooier maar omdat daar heel weinig over te lezen was op het internet en omdat de Trek dealer bij mij op de hoek ligt wat ik ook wel fijn vind ben ik voor de Trek gegaan. Geen spijt van overigens , de Farley is in het echt een stuk mooier dan op de foto's.

Ik hou de fiets wel echt voor netjes , ik ga er niet mee in het bos rijden . Daar had ik hem eigenlijk wel voor gekocht maar ik vind hem zo mooi en hij is nog helemaal nieuw dat ik het zonde vind om ermee door het zand te rijden . Ik heb ook echt geen zin om na ieder ritje in het bos de hele ketting en casette schoon te gaan maken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mooie fiets zeg...vooral de kleurstelling met oranje ..ik ga nog sneller sparen.. :D
Dennis1987 schreef: Ik hou de fiets wel echt voor netjes , ik ga er niet mee in het bos rijden . Daar had ik hem eigenlijk wel voor gekocht maar ik vind hem zo mooi en hij is nog helemaal nieuw dat ik het zonde vind om ermee door het zand te rijden . Ik heb ook echt geen zin om na ieder ritje in het bos de hele ketting en casette schoon te gaan maken.
Mooie fatbike. Zie ik het goed. 4.7 inch banden? En WAT :shock: ?....Ga je....niet offroad met je nieuwe fatbike? Je kunt hem ook aan de muur hangen in je woonkamer maar geloof me, je moet echt het bos in, vies wordt hij altijd wel een keer. Beter rijden en glimlachen en "fatte" fun en daarna schoonmaken dan alleen op asfalt.

Ga je ook nog langere trips rijden, bikepacken? Heb je plannen?

AfbeeldingGOPR0322
beetje vies is ook vet :D
gr,
Patrick
Pat schreef:Ga je....niet offroad met je nieuwe fatbike? Je kunt hem ook aan de muur hangen in je woonkamer maar geloof me, je moet echt het bos in, vies wordt hij altijd wel een keer. Beter rijden en glimlachen en "fatte" fun en daarna schoonmaken dan alleen op asfalt.
Op asfalt?!? :shock: :| En die prachtige noppenbanden verslijten zeker?

Nee hoor, Dennis1987 heeft helemaal gelijk. Eerst een half jaar midden in de woonkamer zetten zo'n mooie fiets!

Vuil maken kan altijd nog,

Carl
Zo'n fiets kopen en dan niet off-road gaan rijden, is ongeveer hetzelfde als een goede, mooie regenjas kopen maar die niet aantrekken als het regent, want dan wordt hij nat... ;-)
Pugsley metamorfose: van dik naar minder dik, maar nog steeds dik
Afgelopen weekend een extra wielset erbij, Rabbit Hole velgen met 29+ banden van Panaracer. Handgespaakt door Jelle @justpedal.nl.

Voor:

Afbeelding

Ingrediënten:

Afbeelding

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Afbeelding

Nu met een extra wielset heb ik opeens een fiets erbij :D

gr,
Patrick
Pat,

l 8)
Vraagje die bidonhouder op de voorvork, hoe zit deze bevestigd?
jasmon schreef:Pat,

l 8)
Vraagje die bidonhouder op de voorvork, hoe zit deze bevestigd?

Hoi,

Op de voorvork zitten al standaard 3 oogjes, voor bidonhouder of anything cage van salsa. Zie foto.

Afbeelding

gr,
Patrick
Pat schreef: Nu met een extra wielset heb ik opeens een fiets erbij :D

gr,
Patrick
Mooie wielset en banden :)
Pat schreef:Pugsley metamorfose: van dik naar minder dik, maar nog steeds dik
Prachtig Patrick, wat een slanke fiets is het geworden, mooi hoor. Wil ik ook natuurlijk, heb het alleen niet nodig, denk ik .. :? Scheelt het ook in gewicht en hoe rijdt het? en je krijgt nu waarschijnlijk heel wat minder wtf-kijk-die-banden opmerkingen te horen. :)
Carl schreef: Inmiddels ben ik aan het meeste wel ongeveer gewend, maar wat ik gek blijf vinden: één meisje (zeg, tussen de 12 en 20) passeren - niks aan de hand. Twee of meer - altijd gillen. Geen opmerkingen, grappen, of kreten van bewondering - gewoon gillen. Doen ze dat bij fatbikes ook? Je krijgt medelijden met Justin Bieber.
Nee, naar mij gillen ze nooit, gelukkig niet. Maar Carl .. ehmm .. hysterisch gillende meisjes, begin eigenlijk nieuwsgierig te worden hoe jij eruit ziet, wellicht een nieuw soort Justin Bieber? Dit vraagt natuurlijk om een fotootje! :D :wink:
Travelmaster schreef: Je zou eens een lezing moeten geven joh!
Een lezing, nej geloof niet dat dat iets voor mij is, daarbij denk ik eigenlijk niet dat men in dit soort tochten geïnteresseerd is. Dat zie je ook aan dit forum, 11.000 leden en maar 4 fatbikes.
Pat schreef: Yopie, heb je nooit je enkel verzwikt tijdens die klauterstukken?
Ik heb gelukkig nooit iets bezeerd of verzwikt. Maar heb stevige vrij hoge schoenen, met een dikke zool en goede grip. En ik doe aan kickboksen, dus veel trappen met been/voet, denk dat daardoor enkelspieren en evenwicht/balans beter zijn geworden? Heb ook veel profijt aan de paar weken krachttraining gehad, had gelijk een voorsprong, op alles. Op het duwen, tillen, slepen, volhouden .. echt een aanrader, mss zelfs een must op een tocht als deze. Ik had wel na 3 dagen ofzo even brandende spieren net vlak boven de knie, dat werd kreunend het tentje in/uitrollen, knielen ging toen ff moeilijk. En vaak blauwe handen van de remmen inknijpen, ook bij 't steil omhoog duwen/klimmen knijp je de remmen in anders glijdt de fiets weg.
Het enige waar ik last van kreeg waren dus beenkrampen, maar dat was pas na drie weken ofzo. Eerst alleen 's nachts, 't enige wat een beetje hielp was het been strekken, de tenen grijpen en naar me toe trekken maar dat ging moeilijk in m'n piepkleine tentje. Dan zat ik met hoofd en voet tegen 't tentzeil, ging eigenlijk niet. En daarna kwamen de krampen ook bij rust en tijdens het fietsen, pijnlijk en vooral vermoeiend omdat je 's nachts niet meer kan slapen. Maar gelukkig was het snel weer weg: goed eten, vooral zoute dropjes. :D
Hieronder een foto van de schoenen en de ehm .. medicijnen: gerookte sardientjes, een tube rendierkaas en een stukje gerookt rendiervlees. En een roestig mes, dat zie je niet op die vage foto maar dat mes krijgt steeds meer roestvlekken/pitten, jammer.

Afbeelding
Dennis1987 schreef:Ik heb geen verstand van ventielen , maar volgensmij is het wel een franse . Ik heb er een foto van gemaakt voor je :)
Yep, das een frans/race ventiel. Naar mijn weten zijn er drie soorten; de auto, dunlop en 't franse. De laatste heeft het voordeel dat hij niet verstopt kan raken, de andere twee wel (is althans mijn ervaring), vooral met ijs erin valt er dan niet meer te pompen. En dat is wat je met een fatbike steeds doet, de juiste bandenspanning zoeken, maakt groot verschil in zand, modder, ijs, sneeuw, snelstromende rivieren enzo.
De klassieke dunlop vind ik zelf niet zo betrouwbaar, vooral in de winter snel lek en juist bij -20 wil je geen geklooi. En de franse vind ik dus te kwetsbaar, die pieletjes/stiftjes die bovenop het ventiel zitten zijn bij mij verbogen/beschadigd door rotsaanvaringen (de plastic beschermdopjes waren snel kapot). Heb ze toen dik ingepakt met ducctape maar dat liet al snel los, daarna heb ik er met veel gewurm een dun slangetje overheen geschoven maar dat is het ook niet helemaal. Volgende keer neem ik een paar reserve ventielen mee, wist eerst niet dat je ze eruit kan draaien.

Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende ventielen op trekkingfietsen, dacht het franse raceventiel? Waarom is dat eigenlijk want een autoventiel kun je overal oppompen en is minder kwetsbaar (zolang het dopje erop blijft zitten). En misschien heeft er iemand een tip wat je als bescherming over een frans ventiel kunt schuiven?

En Dennis, erg mooie fiets! zwart/oranje staat idd heel mooi, en lekkere vette banden, 4.7", echt vet! 8) En ik snap je heel goed, wil ook graag een schone fiets zonder butsen. Hier een foto van mijn ventiel, met een zwart verbandje .. is heel wat anders dan die van jou ja. :)

Afbeelding
Oh wat is het fijn om een fatbiker te zijn! :)

Tis ook leuk om in de mooiste meertjes met je smerige fiets in bad te gaan, ik gebruik altijd een vieze sok als poetslap (word die ook gelijk gewassen), zolang je maar niet in de buurt van de ketting komt gaat dat prima.

Afbeelding
Tis wel even doorbijten, vooral je haar wassen, koppie onder dus, maar heerlijk opfrissend. En elke dag ander uitzicht, prachtig!

Afbeelding
En fatbikes kunnen zwemmen, ook erg handig! 8)

Afbeelding
Dit soort ideale fietswasplekken zijn er overal: je rolt de fiets het water in, zet hem met 't pedaal op een steen zodat hij niet omvalt en dan maar lekker wassen. En ook gelijk je schoenen en sokken, das wel zo handig. :)

Afbeelding
Maar eigenlijk is overal waar je kijkt water, dat is het Laplandse gebergte: rotsen en water.

Afbeelding
En soms, als je heeeel goed kijkt een groen tentje met een fiets ernaast.

En wat ik zelf mooi vind zijn de Samische hutten die je op de mooiste plekken tegenkomt, soms moeilijk te herkennen en soms alleen nog maar een geraamte. Zoals deze kåta, als er geen raam in had gezeten wist je niet dat het een hut was:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding