Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 28 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Hee wat een leuke reacties! en mooi dat de foto's gelukt zijn, was een beetje gokken of ze wel goed waren (zwartwit is toch anders).
PieterJan51 schreef:Weet iemand of het met Yopie goed gaat? Ik begin ongerust te worden omdat ze niet reageert. Heeft ze een spot of gps tracker?
Groet.
PieterJan, erg aardig dat je ongerust was, je hebt ook wel gelijk, het kan fout gaan, vooral solo. Maar de kans dat je in NL door een vrachtwagen wordt platgereden is volgens mij stukken groter dan dat je hier door een beer wordt opgegeten of door een vrouwenrovende viking wordt geschaakt. :) Wat wel onhandig is is dat er vaak geen gsm-bereik is, soms een week lang niet. Als het dan fout gaat zit je hier niet goed en solo al helemaal niet. Een Spot werkt hier ook vaak niet, lijkt mij dan nogal weggegooid geld want ze zijn behoorlijk prijzig.

Soms zag ik dagenlang niemand maar op het Kungsledenpad kwam ik af en toe backpackers tegen, waren leuke ontmoetingen en vooral openvallende monden als ze een fietsertje zagen. :D Er werden dan foto's van de pugs gemaakt en ze konden het vaak niet geloven dat ik daar rondsjouwde. Werd ook vaak gevraagd of ik een boek ging uitgeven of ergens een artikel voor schreef ofzo. Ik kwam ook een Japanner tegen, prachtfiguur! hij zag eruit alsof hij op olifantenjacht was, met camouflage kleding, hoed en een rugzak groter dan hij zelf. Hij was stomverbaasd mij te zien en toen ik vertelde dat ik al twee weken in het gebergte rondfietste en oa naar de Låktatjåkko berghut was geweest (hoogste berghut van zweden) geloofde hij me niet. Hij bleef maar volhouden dat dat op een fiets onmogelijk was en pas nadat hij de plaatjes in de camera zag ging ie het langzaam geloven. :D

Was soms ook in andere berghutten, dat zijn houten hutten met stapelbedjes, er is geen electriciteit maar wel een noodtelefoon, drinkwater haal je zelf uit de rivier, hout voor de kachel moet je ook zelf hakken, wc is een hokje boven een kuil en soms kun je er blik- en/of expeditievoedsel kopen. En ook daar was de pugs een grote bezienswaardigheid, men kon het gewoon niet geloven dat je daar fietsen kan, ik werd soms ook met groot onthaal binnengehaald, brr niks voor mij, ik zette ook altijd snel m'n tentje op. Ik waardeerde wel de zoete koffie, havermoutpap en andere droogvooermaaltijden die men heel aardig met me deelde. Heb er ook leuke contacten aan overgehouden, mailadressen uitgewisseld enzo, erg leuk.

Ook heeft iemand me een keer uit de rivier geholpen, 't ging toen helemaal mis. Je moet een rivier een beetje schuin tegen de stroming in oversteken maar dat gaat moeilijk met een fiets doordat hij met de stroming mee wilt, van je af, vooral een fatbike met dikke zwembandjes. Water met grote rotsblokken erin is gevaarlijker, je ziet niet hoe diep het is en het kolkt/stroomt harder, de stroming is veel sterker. Ik stond toen in het midden van de rivier, overal grote rotsblokken waar ik overheen moest klauteren, de pugs trok en sleurde aan mijn armen maar ik kwam niet verder, zat vast. Wist niet meer wat ik moest doen, kon m'n handen niet van het stuur afhalen, moest de remmen dichtknijpen maar moest ook de fiets optillen, over de rotsblokken heen, dat ging nooit lukken, ik zou omvallen, de stroming zou de fiets uit m'n handen sleuren en die zou recht op de stroomversnelling afschieten waar die nooit levend uit zou komen. De jongen die vóór mij de rivier had overgestoken is toen weer het water ingegaan, is naast me gaan staan en samen hebben we toen de fiets uit het kolkende water weten te tillen. Op de kant hebben we elkaar omarmd, lachend en half huilend, als de grootste vrienden. Heel maf, maar ook mooi, ik zal hem ook nooit vergeten.

Bagage eraf halen doe ik liever niet, dan moet je nl drie keer heen en weer. Wat ik ook heb geleerd is de riemen van de rugzak losmaken voor je het water in stapt. Ik zat nl een keer met de rugzak vast, aan een bar-end (ja klinkt gek, maar kan zomaar gebeuren) en daardoor viel ik om zodat de fiets weer op mij viel en me onder water drukte. Was erg beangstigend, niet leuk. Dus zorg dat je de rugzak snel van je af kunt gooien, erg belangrijk.
stef.l schreef: Wat je kunt proberen om de rivier oversteken gemakkelijker te maken is de fiets uit het water te tillen. Op de rug te dragen. Op deze wijze [..].
Prachtige tips Stef, vooral de eerste ga ik zeker proberen! Maar dan idd alleen op het droge, denk niet dat ik sterk genoeg ben om die zware fiets door diep stromend water te tillen. En de fiets om je nek hangen zou ik nooit, NOOIT aanraden door diep water, levensgevaarlijk. Mocht je in het water vallen dan drukt de fiets je onder, trekt je mee en als je van schrik je mond open hebt, schreeuwt of in paniek raakt kan er water in je longen komen. Brr, nooit doen.
stef.l schreef: De krampen kunnen overigens heel komen door een gebrek aan zouten, met in het bijzonder kalium. Maar ook magnesium en calcium tekorten kunnen kramp geven. Probeer daar rekening mee te houden bij selectie van voeding voor dit soort trips. Je kunt in principe wel weg komen met droge voeding, maar vaak niet het standaard supermarkt spul. Speciaalzaken (outdoor, sport, etc) verkopen vaak soortgelijke producten maar met extra suppletie van dit soort mineralen.
Ik had zelf mn voedsel gedroogd: groenten, fruit etc. Alleen geen zout of kruiden toegevoegd, ja wel chilivlokken, gember, kokosvet en olijfolie voor de smaak meegenomen. Zal de volgende keer veel beter op alles letten. Wist niet dat het zo nauw speelde, maar tis ook wel logisch als je constant aan het werk bent, er waren dagen dat ik maar een paar meter op de fiets zat, de rest was duwen, tillen, sleuren en vooral remmen dichtknijpen. Had het ook nooit zonder schijfremmen gered, geweldige remmen! En voor deze tocht nooit hydraulische, de kabels zijn hier en daar beschadigd, zou niet leuk zijn als er olie uit was gelekt.
Travelmaster schreef: En jíj hoeft je geen zorgen te maken over je derailleur: als die het begeeft, haal je je ketting los en leg je hem direct over het kransje dat je aanstaat. Zou zeker niet te zwaar kiezen. Je zult hem wat moeten inkorten maar ik neem aan dat je een pons en linkje of pennetje bij je hebt?
Das een goeie! heb twee schakeltjes en een ponsje bij me. Weer een nachtmerrie minder, thnx Travelmastertje!
nobbiomatic schreef: http://www.sicklines.com/news-images/mrp_xcg2.jpg

iets voor jou Yopie, als je over die rotsblokken naar de rivier glllijdt.
Mooie tip Nobbi, zal morgen beter kijken. Ben bang dat ik nu een nieuw blad moet kopen, tis best wel gehavend ondanks dat de ketting nog redelijk draait. Denk alleen niet dat het in sneeuw handig zal zijn, loopt wrs vol ijs? :?

En iedereen dank voor de fijne reacties, kan ik nu wel een beetje gebruiken, voel me raar en nog niet helemaal de oude. Er zijn zoveel dingen die ik heb geleerd en heb gezien, zoveel indrukken en ontzettend mooie herinneringen .. het is echt een prachttocht. Ik zit er helemaal vol van, vind het vandaag ook moeilijk om weer in het gewone leven te zijn. Mensen vragen, praten, willen weten .. maar ik ben er niet helemaal met mijn hoofd bij, zit nog in die stille wildernis, kan het moeilijk loslaten.

Zal morgen nog wat foto's plaatsen, plaatjes kijken vind ik iig wel leuk. :)
met afstand het mooiste topic van wf.... 8)
nobbiomatic schreef:met afstand het mooiste topic van wf.... 8)

+1 8)
+2 :wink:
nobbiomatic schreef:+2 :wink:
Dat kan niet, jij begon er al mee :wink: .
ja...maar ik speel graag vals :lol:
Yopi,

over voedsel drogen,

lees ook eens op de hiking-site
nobbiomatic schreef:+2 :wink:
Haha, je speelt vals! Maar aan de andere kant telt een fatbike voor 2, hij is zo dik. 8) Ik kreeg ook een keertje een lift met de fatbike, van een man die een fietsdrager voor twee fietsen op zijn auto had. Maar toen de Pugs netjes aan de drager hing was er mooi geen plaats meer voor zijn eigen fiets, die moest toen in onderdelen de auto in. En die vette Pugs hing daar zo gigantisch groot, grijnzend en al, prachtig gezicht. :D
jasmon schreef:Yopi,

over voedsel drogen,

lees ook eens op de hiking-site
Thanks Jan, ik kreeg die tip al eerder, denk eigenlijk ook van jou. :) Zal als ik weer thuis ben nog eens beter graven en info zoeken.
Ik blijf het moeilijk vinden, bikepacken en voedsel meenemen. Je moet niet alleen heel goed info zoeken maar ook de juiste porties maken, wegen, inpakken en onderweg niet perongeluk teveel in één keer opeten. En wat ik ook lastig vind is eten terwijl je moe bent, ik ben soms moe, koud, nat en zonder eten de slaapzak ingekropen. Ik trok het dan gewoon niet, eten intresseerde me niet meer en 't was ook te koud om stil te zitten. Net als mezelf wassen en tandenpoetsen, had er soms geen puf meer voor, dus gewoon stinkend de slaapzak in, ogen dicht en morgen is weer een dag. Niet echt goed, wdb is het mss beter om niet alleen te zijn.
Ik had 't ook toen het een paar dagen zo hard waaide dat ik niet meer kon fietsen en eindeloos lang moest duwen. Het regende, sneeuwde, het was glad, modderig en ik was zeiknat van het waden door rivieren. Kon nergens schuilen, er waren alleen maar grote rotsblokken waar ik voor een paar minuten tegenaan zat en even snel wat naar binnen propte want na 5 minuten is alle warmte uit je weggeblazen. Je moet blijven bewegen als je kleding nat en de wind zo guur is. Vond dat toen erg lastig mezelf dwingen te rusten, te eten en ook water te drinken. Dus op het laatst was ik zo moe dat ik fouten ging maken, misstappen maakte, vaker viel, de fiets steeds meer op de grond smeet enzovoort.
Ik weet niet zo goed daarmee om te gaan, met mezelf dus. Ik ram gewoon door, als een idioot die niet kan stoppen, waardeloos. Tent opzetten is er niet bij, je moet verder want het weer kan ook een week zo aanhouden, of erger worden. Misschien herkent iemand dit en komt nu met fantastische tips, die is dan voor mij de tipgever van het jaar! :)

En de beenkrampen zijn trouwens helemaal weg, was denk ik toch gebrek aan zouten, zoals Stef ook al zei. Weer wat geleerd, de volgende keer moet het duidelijk anders.
het antwoord op je proebeleem is Gerbing.

zoek ff d elink inop
nobbiomatic schreef:het antwoord op je proebeleem is Gerbing.

zoek ff d elink inop

bedoel je deze ? Gerbing verwarmde kleding

Dan heeft Yopie nog meer stroomvoorzieningen nodig :D :roll:
en in de temperaturen waarin Yopi rijdt denk ik niet echt geschikt.
Dat lijkt me geen oplossing, althans niet een voor als je dagen onderweg bent. De technische outdoorkleding zou echt wel moeten volstaan.

Ik denk ook niet dat die verwarmare kleding van Gering goed werkt in hele natte omstandigheden.
die kleding werkt juist perfekt in natte omstandigheden....heb een week kletsnat rond gereden zonder enig probleem. stekkers ed zijn gewoon waterdicht....(scuba diving is een ander verhaal) de accus zijn ook niet beregroot....(leuke woordspeling) en je hoeft ze ook niet continu aan te hebben. en met weinig moeite bouw je ze ook om naar grotere capaciteit...en je kan ze makkelijk kwijt in de fiets.
mja...dacht eigenlijk dat ik de gouden tip had en volgend jaar mee mocht als prijs.
:oops:
nobbiomatic schreef:die kleding werkt juist perfekt in natte omstandigheden....heb een week kletsnat rond gereden zonder enig probleem. stekkers ed zijn gewoon waterdicht....(scuba diving is een ander verhaal) de accus zijn ook niet beregroot....(leuke woordspeling) en je hoeft ze ook niet continu aan te hebben. en met weinig moeite bouw je ze ook om naar grotere capaciteit...en je kan ze makkelijk kwijt in de fiets.
Tegen zoveel ervaring kan ik niet op :lol: . Misschien ook leuk met Kerst, kun je je lampjes erop aaansluiten :wink: .
je ben wel zichtbaar dan....

mja..effe brainstormen...zijn accupacks met losse batterijen....kun je universeel tekeer gaan..
nobbiomatic schreef:mja...dacht eigenlijk dat ik de gouden tip had en volgend jaar mee mocht als prijs.
:oops:
:D

Heb je al een fatbike dan? Maar als ik af en toe je verwarmde Gerbing sokken, broek en jas mag lenen vind ik het goed hoor! als je zelf maar die accu's meesjouwt. :D Hoe je ze steeds weer oplaadt weet ik alleen niet zo goed, zal moeilijk worden ..
Fat en bike heb ik al ja.

de outfit die ik heb is voor motorfiets. dus 12v, de lichte (fiets) uitvoering is 7 volt. als je die accu op lage stand zet (is al voldoende bij temp boven 0) gaat ie ongeveer 12 uur op een lading draaien. je hebt trouwens ook van die stoves voor onder je kleding..mja....wordt weer uren zoeken naar die link..zo;n topic houdt je wel bezig zeg.... :twisted:
Yopie schreef:Prachtige tips Stef, vooral de eerste ga ik zeker proberen! Maar dan idd alleen op het droge, denk niet dat ik sterk genoeg ben om die zware fiets door diep stromend water te tillen. En de fiets om je nek hangen zou ik nooit, NOOIT aanraden door diep water, levensgevaarlijk. Mocht je in het water vallen dan drukt de fiets je onder, trekt je mee en als je van schrik je mond open hebt, schreeuwt of in paniek raakt kan er water in je longen komen. Brr, nooit doen.
In diep water is het sowieso oppassen. Hoe je de fiets ook tilt. Indien je valt, met een blok van 20 kg op je schouders, kan ook dit hard genoeg aan komen om je het bewustzijn te laten doen verliezen door de klap. Wil je niet hebben onder water. Zie het ook meer als een oplossing voor het punt waarop de fiets de neiging krijgt te willen gaan drijven en daarmee niet gecontroleerd over te brengen is.

Is het water echt diep, en de stroming sterk, dan zou ik met een baggage als dit eieren voor mijn geld kiezen en een omweg zoeken. Wat voor een tactiek je ook toe past, zonder verdere hulpmiddelen, is tenslotte potentieel levensgevaarlijk in diep water met stevige stroming.

Maar dit alles is op eigen inzicht. De ene rivier is de andere niet. Indien je het echt bont wilt maken, en je fiets mee wilt krijgen door een stevige stroming, kun je de fiets zekeren aan klimtouw. Maar dan moet je wel zelfstandig te oversteek kunnen maken. Plus vormt uiteraard extra materiaal. Kijk eens rustig naar het begrip "handline" in een survival boek.
nobbiomatic schreef:Fat en bike heb ik al ja.
Maandje droogvoer doet wonderen! :wink:
stef.l schreef: Is het water echt diep, en de stroming sterk, dan zou ik met een baggage als dit eieren voor mijn geld kiezen en een omweg zoeken. Wat voor een tactiek je ook toe past, zonder verdere hulpmiddelen, is tenslotte potentieel levensgevaarlijk in diep water met stevige stroming.
Helemaal eens Stef, als het water te diep of de stroming te sterk is begin je er niet aan. Gewoon een andere weg zoeken of teruggaan. De rivier waar ik in vast zat, waar de jongen me hielp was de volgende dag zo erg dat niemand meer kon oversteken, de paar backpackers die achter me waren zijn naar de berghut teruggegaan en hebben de helicopter opgeroepen. Het was dus net kantje boord toen ik overstak, brr, had het eigenlijk niet moeten doen.

Geef mij maar een brug, ik verwelkom ze met heel mijn hart! Meestal zijn het krakende, dansende hangbruggen, soms hangt er een bordje: 'Een persoon tegelijk, wacht tot de ander aan de overkant is' of 'Deze brug wordt over twee jaar gemaakt, loop voorzichtig.' Soms zijn ze door het woeste water weggeslagen of onder een enorm sneeuwgewicht in elkaar gezakt en sommige zijn moeilijk met een fiets; smal, wiebelig of moeilijk om de fiets omhoog/beneden te hijsen.
Heb drie plaatjes gejat van bruggen die ik nog niet heb gezien, dat wordt voor de volgende tocht (volgend jaar), nu haal ik dat niet meer:

Afbeelding
Leuk met een zware fatbike op je rug ..
Afbeelding

Afbeelding
Slecht weer.

Afbeelding
Deze was bijna te smal voor het brede fatbikestuur, niet aan te raden om overheen te fietsen want mocht 't stuur ergens blijven steken lig je mss beneden. Ik fiets sowieso niet over dit soort bruggen, mij te gevaarlijk.

Afbeelding
Hier hing zo'n bordje dat één persoon tegelijk mocht. Ik liep heel snel, met samengeknepen billen zodat je lichter lijkt. De brug kraakte vervaarlijk en ik was blij dat ik geen 90kg plus 45kg fiets/bagage woog.

Maar de meeste bruggen zijn stevig, gewoon eenvoudige stevige bruggen die onder je voeten dansen:
Afbeelding
bij smalle brug stuur draaien? ...dat kolkende water ziet er wel heftig uit ja...reden om een stukje om te fietsen/lopen/klauteren



+3 :D