Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 27 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Over een spoorwegovergang blijf ik in het zadel. Voor stoepranden stap ik af en kuilen tracht ik te ontwijken. In noodgevallen de benen stil en even druk op de pedalen houden. Ik kom zeer zelden uit het zadel. Zelfs niet bij ritten boven de 150 km. Goed afstellen en zitten blijven waar je zit.
Bij verkeerslichten hou ik meestal een paal vast. Nooit last van stijve beenspieren of andere ongemakken. Staan op de pedalen kost extra energie. Opschakelen, staan en aanzetten, weer gaan zitten en terugschakelen is mij te veel werk.

Ik rij bijna altijd op de Avaghon S28. Een lichte fiets met een sportieve zit en een comfortabel stalen frame. Mijn Batavus Jakima, met een normaal alu frame en vork, is vergeleken met de Avaghon, op matig wegdek een rammel fiets.
Op een oversized alu frame zal ik nooit gaan rijden. Ook niet op een sloping frame of met een Ahead stuurpen. Gewoon een klassiek diamant-frame en in hoogte verstelbaar stuur. Later mogelijk in titanium met ketting. Als ik 70 ben.

Maar voor ieders lichaamsbouw en gebruiksdoel is een juiste fiets te vinden.

Piet.
PietV schreef:Over een spoorwegovergang blijf ik in het zadel. Voor stoepranden stap ik af en kuilen tracht ik te ontwijken. In noodgevallen de benen stil en even druk op de pedalen houden. Ik kom zeer zelden uit het zadel. Zelfs niet bij ritten boven de 150 km. Goed afstellen en zitten blijven waar je zit.
Bij verkeerslichten hou ik meestal een paal vast. Nooit last van stijve beenspieren of andere ongemakken. Staan op de pedalen kost extra energie. Opschakelen, staan en aanzetten, weer gaan zitten en terugschakelen is mij te veel werk.

Ik rij bijna altijd op de Avaghon S28. Een lichte fiets met een sportieve zit en een comfortabel stalen frame. Mijn Batavus Jakima, met een normaal alu frame en vork, is vergeleken met de Avaghon, op matig wegdek een rammel fiets.
Op een oversized alu frame zal ik nooit gaan rijden. Ook niet op een sloping frame of met een Ahead stuurpen. Gewoon een klassiek diamant-frame en in hoogte verstelbaar stuur. Later mogelijk in titanium met ketting. Als ik 70 ben.

Maar voor ieders lichaamsbouw en gebruiksdoel is een juiste fiets te vinden.

Piet.
Mooi man, zo ken ik er ook nog een paar. Vroeger was mijn stalen racefiets een enorme rammelbak, totdat ie een fatsoenlijk chris king balhoofd kreeg. Mijn stalen stadsfiets is overigens nog steeds een slecht zittende rammelbak met losse stalen bouten, losse stalen spaken en overal speling van andere stalen onderdelen. Een andere stalen fiets vertoonde scheuren nabij de lugs van het bracket. En sommige van de stalen boutjes waren zelfs vastgeroest. Daarom fiets ik 99% van mijn ritten met een aluminium frame met aluminium velgen, aluminium zadelpen, aluminium stuur en stuurpen. Misschien moet er maar een speciaal fonds komen ter behoud en bescherming van oversized aluminium voordat het te laat is.

Maar altijd benieuwd wat de toekomst brengt.
http://www.pg-bikes.com/#blackbraid-2-touring
Ab je moet even roepen dat je een riem wil op je aluminium frame
Dan Piet daar ook een paar topics op afgeven en vertellen hoe geweldig zijn stalemketting is.
Dan iets met dikke banden of zo en velg breedte... :roll:
Geef de man een verzetje.
Zolang we alleen maar van mening verschillen is er niets aan de hand. Ik mag Piet wel, hij heeft een heel consequente visie. Kunnen we alleen maar van leren.
Dag allemaal,

Ik ben Paul, 25 jaar, woon in België, en ik wil een nieuwe fiets.

De bedoeling is om fietsreizen binnen Europa te maken (altijd vertrekken van waar ik woon) en eventueel trein of boot terug nemen. Het zal dus vooral verhard rijden zijn, geen mountainbike paden maar wel af en toe een gravelweggetje.
Ik ben zelf nogal licht (1m 75, 60 kg) en wil dus ook een niet al te zware fiets.
De bedoeling is ook om zo weinig mogelijk bagage mee te nemen. Ik heb een hele boel lichte en compacte kampeerspullen die ik gebruik wanneer ik met de rugzak op stap ga.
Heb al een aantal fietsvakanties achter de rug en die deed ik allemaal met men 'gewone' gazelle stadsfiets met 21 versnellingen.
Verder ben ik een goed geoefende fietser (40-50 km per dag) en het budget speelt eigelijk niet zo'n rol..

Nu heb ik de kans om voor een mooie prijs een maatframe te laten maken. Ik ga over enkele weken samenzitten met de persoon die me gaat opmeten en een tekening van het frame zal maken. Voor dat ik dit doe had ik hier nog graag eens wat meningen gehoord.. Kwestie van wat voorbereid te zijn.

Wat ik vaag voor ogen heb:
Het mag best een snelle (lichte) fiets zijn.
Een racestuur is een must
(voorlopig) alleen een achterdrager
Voor en achter verlichting via een naafdynamo.
Aangepaste wanddikte van de buizen aan mijn gewicht? Wat is standaard en wat raden jullie mij aan?
Logisch dat ik voor een derailleur kies misschien, maar na een weekendje rijden met de mountainbike van een vriend, ben ik ook erg gecharmeerd door de Rohloff-naaf. Of past deze absoluut niet in het plaatje? (Ik ken trouwens de oplossingen voor het rohloff-racestuur probleem)
26 inch of toch 28?
Ik wil geloof ik zoveel mogelijk 'duurzame' onderdelen


De afmontage zou ik zelf doen met de hulp van een bevriende fietsenmaker.
De fiets zou volledig in orde moeten zijn voor de zomer.

Laat jullie licht eens schijnen over mogelijke onderdelen,...
Er zitten vast nog gaten in men uitleg dus vraag maar raak.

Groeten en alvast bedankt,

Paul
Een aantal weken geleden poste ik mijn checklist voor fietsadvies in dit forumonderdeel. Ondertussen ben ik uitgekomen op een 4-tal fietsen die me interesseren:

- Intec M1
- Velotraum Cross 7005ex (lijkt me wel iets te duur en ik weet niet of Velotraum ook in België verkocht wordt)
- VSF Fahrradmanufaktur TX-400
- Surly Long Haul Trucker

Ik had graag even jullie mening en eventueel ervaringen gehoord over deze fietsen :)
Als je de selectie hebt teruggebracht tot vier typen, wordt het tijd om proefritjes te maken. Elke fiets heeft een net iets andere zit en stuurgedrag. Uiteindelijk is dat het allerbelangrijkst, omdat daar maar weinig (wel iets) aan te veranderen valt, in tegenstelling tot allerlei andere eigenschappen die met het monteren van andere onderdelen aan te passen zijn.
Gaiphia noemt nogal verschillende fietsen. Ik zou gaan voor staal en een racestuur, plus 26 inch banden als het bedoeld is voor tochten met redelijk wat bagage, en ook onverhard (het leukste). Maar zulke voorkeuren zijn heel persoonlijk, dus ontdek wat werkt voor jou.
Paull zoekt misschien een fiets zoals ik zelf heb(zie http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf op het eind), maar wel lichter want hij is zelf flink lichter dan ik. Ik heb double oversized Reynolds 853 buis met 0,8/0,5/0,8 wanddiktes, maar in zijn geval zou ik zeker niet groter gaan dan hetzelfde met enkel oversized, en wellicht zelfs helemaal niet oversized. Mijn fiets althans is perfect met bagage, maar wat stug zonder (niet heel erg). Als je dus veel lichter bent dan ik (en dat ben je), dan kan je fiets zelfs met een beetje bagage stug worden. Voor een fiets die af en toe een klap krijgt zou ik niet voor minder wanddikte gaan dan 0,5 mm, al zal een fiets met een bovenbuis van 0,4 mm (niet de rest) voor iemand die zo licht is als jij nog net wat lekkerder rijden.
Tja, en dan Rohloff of niet. Ik ben erg blij met mijn Rohloff naaf voor mijn vakantiefiets. Voor een lichte snelle fiets voor heel weinig bagage zou ik echter kiezen voor een ultracompact double derailleur systeem met iets van 44/28 voor en 12-30 achter. Misschien zit je een beetje tussen beide situaties in, en dan wordt het moeilijk.
Tja en dan heb je het nog over voordragers. Je schrijft dat je lichte kampeerspullen hebt, en een voordrager vermoedelijk niet nodig is. Dat denk ik ook, maar toch zou ik nokjes laten maken. Ik rij tegenwoordig vrijwel altijd zonder voortassen, totdat ik afgelopen voorjaar een tocht maakte waarbij dat ineens wel nodig was. De nokken kwamen ineens heel goed van pas.
Succes.
Wim
Paull schreef:Nu heb ik de kans om voor een mooie prijs een maatframe te laten maken.
Is de framebouwer iemand die vaak fietsen bouwt voor fietsreizen, dus waar bagage aan komt te hangen? Ook een mooie prijs wordt een duur project als de fiets blijkt te zwabberen.

Van de tien dingen die in de wiki genoemd "typisch aan een vakantiefiets" zijn, zijn de eerste zes harde eisen, al kan de invulling per persoon nog verschillen. Zie: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Fiets

Leon
Leon schreef:Is de framebouwer iemand die vaak fietsen bouwt voor fietsreizen, dus waar bagage aan komt te hangen? Ook een mooie prijs wordt een duur project als de fiets blijkt te zwabberen.
Ja hoor, heel vaak. Daar maak ik me geen zorgen over. Ik ben vooral op zoek naar de verschillende mogelijkheden die ik heb. Het idee van een ultra compact double zegt me trouwens wel wat. (had er eigenlijk nog nooit van gehoord) Blijkbaar maakt Vélo Orange ze. Nokjes voor voordragers komen er inderdaad ook best op.
Voor een aanzienlijke meerprijs kan ik trouwens ook een speciale voorvork krijgen waar de kabel van de naafdynamo (son) in de vork verstopt zit (of zoiets).
Heeft hier iemand ervaring mee?
Paull schreef:
Voor een aanzienlijke meerprijs kan ik trouwens ook een speciale voorvork krijgen waar de kabel van de naafdynamo (son) in de vork verstopt zit (of zoiets).
Heeft hier iemand ervaring mee?
Dat is een Dynamo in SL uitvoering (SteckerLos). De voorvork wordt daarvoor aangepast met een geisoleerd contactplaatje aan een kant. Nadeel is dat die attributen in een stalen vork wat groot uitvallen en je hebt er frezen etc voor nodig. Een kant en klare Velotraum vork komt op ca €200, de dynamo's kosten hetzelfde
Wim schreef:Gaiphia noemt nogal verschillende fietsen. Ik zou gaan voor staal en een racestuur, plus 26 inch banden als het bedoeld is voor tochten met redelijk wat bagage, en ook onverhard (het leukste). Maar zulke voorkeuren zijn heel persoonlijk, dus ontdek wat werkt voor jou.
Beste Wim, in welk opzicht zijn deze fietsen nogal verschillend? Ik zou zoiezo voor een stalen frame met 26" banden opteren aangezien ik er ook onverharde bergpassen op de Balkan wil mee overwinnen... Qua stuur ben ik er nog niet uit (moet ik nog uittesten)...
Beste Reisfietsexperts,

Ik was op zoek naar een fiets voor dagelijks woon-werkverkeer + voor fietsvakanties dichtbij & veraf. Ik zou het liefste een Rohloff-fiets kopen - owv mijn luiheid inzake onderhoud -, die toch betaalbaar blijft.

Mijn oog was dan ook op de Gudereits gevallen. Een fietshandelaar in de buurt die Gudereit verdeelde raadde me eerder de SX-serie aan, volgens hem was er weinig verschil qua stabiliteit van het kader, en was de SX gewoon een stuk lichter. De prijs blijft dezelfde.
Maar omdat de handelaar niet bijster veel kaas gegeten leek te hebben van het 'vakantiefietsen' (hij had in z'n zaak nog maar 1 keer een fiets met Rohloff verkocht) zou ik graag jullie mening hierover kennen!

Dus: is het kader van de SX idd gelijkwaardig qua stabiliteit & duurzaamheid als de LC?
Waarom wordt er hier op het forum dan nooit iets over de SX-R gezegd, tov de boompjes die er al opgezet zijn over de LC-R?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten,

Johan (uit Leuven, België)


Opm: in de buurt van Leuven worden ook topmerken als Santos, IdWorx, Gaastra verdeeld, maar het prijskaartje van deze fietsen uitgerust met Rohloff is me wat te zwaar.
Geen meningen over de SX versus de LC?
Er is ook een dealer van stevens in de buurt van leuven, en deze hebben een mooie rohloff fiets in hun serie . Ik weet niet welk budget de guudereit fietsen zitten , de stevens sovereign zit rond de 2600 €.
Zelf zou ik als ik terug kon gaan de beslissing hebben genomen een van de andere merken te kopen die iets meer kosten maar waar ik zekerder ben van de service.
Er is ook een sinkel in wezemaal die de stevens verkoopt en denk dat deze wel betere service levert als in leuven maar spreek hier niet uit eigen ervaring, heb wel collega die zijn 2 fietsen daar laat onderhouden en die zegt dat service goed is.


johanuitleuven schreef:Beste Reisfietsexperts,

Ik was op zoek naar een fiets voor dagelijks woon-werkverkeer + voor fietsvakanties dichtbij & veraf. Ik zou het liefste een Rohloff-fiets kopen - owv mijn luiheid inzake onderhoud -, die toch betaalbaar blijft.

Mijn oog was dan ook op de Gudereits gevallen. Een fietshandelaar in de buurt die Gudereit verdeelde raadde me eerder de SX-serie aan, volgens hem was er weinig verschil qua stabiliteit van het kader, en was de SX gewoon een stuk lichter. De prijs blijft dezelfde.
Maar omdat de handelaar niet bijster veel kaas gegeten leek te hebben van het 'vakantiefietsen' (hij had in z'n zaak nog maar 1 keer een fiets met Rohloff verkocht) zou ik graag jullie mening hierover kennen!

Dus: is het kader van de SX idd gelijkwaardig qua stabiliteit & duurzaamheid als de LC?
Waarom wordt er hier op het forum dan nooit iets over de SX-R gezegd, tov de boompjes die er al opgezet zijn over de LC-R?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten,

Johan (uit Leuven, België)


Opm: in de buurt van Leuven worden ook topmerken als Santos, IdWorx, Gaastra verdeeld, maar het prijskaartje van deze fietsen uitgerust met Rohloff is me wat te zwaar.
Hallo,

Ben al een tijd aan het denken om een fiets tocht te maken. Eerst nog even een fiets aanschaffen... :lol: Het lijstje van de checklist heb ik hieronder ingevuld (aantal vragen weg gehaald) en hoop wat adviezen te krijgen over de bijpassende fiets. Ben een grote jongen dus wil ook grote wielen! 28inch houd ik dan ook aan.

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietsvakantie(s), wil deze zomer naar zuid Frankrijk fietsen of eventueel nog een stukje Spanje meepakken. Aantal km per dag zal tussen de 50-100 liggen neem ik zo even aan

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?
Aangezien dit mijn eerst fiets vakantie wordt kan het best onder het kopje test fiets geplaatst worden, echter zoek ik gewoon iets geschiktst voor mijn budget waar ik lekker op kan fietsen.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Combinatie ervan

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Afwisselend

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Nee

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Denk dat ik voornamelijk over asfalt zal fietsen maar vermijd liever de auto drukken wegen. Zal dan ook soms wel op onverharde wegen willen rijden

* Waar gaan de vakanties naar toe?
1e tocht Nederland->Spanje

* Wat voor vakanties worden dat?
Zo veel mogelijk wild kamperen en lekker fietsen!

* Je lichaamslengte
195cm
Las dat framehoogte af hangt van de kruishoogte, deze is bij mij 92-93cm, zal dit later nog exacter op meten. correspondeert aan een framehoogte van 62-63 ?

* Je gewicht
80KG

* Je lichaamsbouw.
Benen wat langer dan gemiddeld bij mijn lengte

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Zal ook investeren in een licht nieuw tentje, slaapzak etc - hoeveel kg dat is weet ik niet.... maar 14-16 is een richtlijn.

* Wat is je budget?
Ik denk aan de 500,- en 700,-. Ik weet dat dit krap is. Ben echter meer gericht op de prijs/kwaliteitsverhouding en wil dit bij een eventueel meerprijs niet laten schieten.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liever niet, heb te weinig verstand van fietsen om een goede beoordeling te kunnen maken over de staat en waarde ervan. Hoewel ik dit wel overweeg als ik nieuw niet iets kan vinden dat mij mooi lijkt.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Kwam een duitse vergelijking site tegen http://www.idealo.de/preisvergleich/Pro ... 79600.html waarop ik kon sorteren op vakantiefietsen. en kwam deze tegen die er op het eerste gezicht wel geschikt uit zien.

Vooral deze spreekt mij wel aan:
http://www.radonline.de/pegasus-tecaro- ... teid=42077

http://biketech24.de/vsf-fahrradmanufak ... ony?kamp=i

http://www.meinpaket.de/de/311380338/hi ... ce=IDEALO8
Die Fahrradmanufaktur is de enige waar je vermoedelijk geen spijt van zult krijgen.
Wim
willem123 schreef:* Je lichaamslengte
195cm
Las dat framehoogte af hangt van de kruishoogte, deze is bij mij 92-93cm, zal dit later nog exacter op meten. correspondeert aan een framehoogte van 62-63 ?

* Je lichaamsbouw.
Benen wat langer dan gemiddeld bij mijn lengte
Als je de 'perfecte' framehoogte neemt, kan het zijn dat het frame te lang is waardoor je altijd zo sportief zit dat het niet goed is voor je bovenlijf (rug, armen, nek, etc.). Als je de juiste framelengte neemt, hoef je alleen je zadel ietsje hoger te zetten. Goed opletten dat je dus eerst naar de lengte van de fiets kijkt (afstand tussen zadel en stuur), en daarna pas naar de hoogte van het frame.

Misschien heeft Bike4Travel nog tweedehands Avaghons? Of een overjarig showroommodel? Die zijn volgens mij stevig gebouwd met dat gekruiste stukje frame bij het zadel, en Elmar en Marco leveren echt geen ongeschikte fiets af. Dan zou € 700 wellicht nog net haalbaar zijn.
Wim schreef:Die Fahrradmanufaktur is de enige waar je vermoedelijk geen spijt van zult krijgen.
Wim
100% mee eens. De T100 is de enige in dit rijtje zonder overbodige onderdelen. Het is gewoon een prima basic fiets, precies voor je doel. Als sommige onderdelen je naderhand niet bevallen kun je die vervangen, het frame is net zo goed als dat van de duurdere modellen. De drager is wat zwaarder dan de fraaie Tubus-dragers, maar sterk genoeg om forse tassen aan te hangen. (Mijn vriendin heeft een T100)
Omdat FM relatief weinig framematen heeft kom je waarschijnlijk uit bij een "L". Zoals Robertjan al zei moet je op de lengte van de fiets letten. Zeker met jouw benen en bij FM, want FM's zijn meestal net niets langer dan andere merken.
Succes,
Leon
ter verduidelijking: Wim en Leon knappen onder andere af op de schijfremmen en de vering. Schijfremmen zijn zeker niet slecht, maar in deze prijsklasse vindt je zeker niet de beste schijfremmen, en velgremmen leveren voor het doel dat je wiel meer dan voldoende remkracht zonder daarbij de prijs op te drijven. Bovendien zijn ze iets ongevoeliger qua onderhoud.
Voor vering geldt hetzelfde: goede vering die je nodig hebt als je bv wil downhill mtb'en kost ongeveer evenveel als de helft van je fiets, dus die zit hier niet in. Wat er dan wel in zit zijn goedkopere verende voorvorken waarvan het extra gewicht dat ze op de schaal zetten , niet gecompenseerd wordt door enige functionele toegevoegde waard. Bovendien slijten zo'n dingen na een tijd ook en beginnen speling te vertonen.

De VSF T100 is de enige die wegblijft van deze snufjes en waarvan de wel gekozen onderdelen allemaal voldoende betrouwbaar zijn. De frames van VSF zijn van staal wat ze comfortabeler maakt dan de gemiddelde alu fietsen, maar waardoor ze ook iets minder strak aanvoelen. Hou je wel van dat strakke gevoel (dat overigens niet noodzakelijk ook sneller betekent), dan is dit bijvoorbeeld een optie http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... &lang=nl_N.