Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 27 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Friso* schreef:Wat vinden de fans van de Surly Wednesday?

Afbeelding

http://www.bikerumor.com/2015/08/26/eb1 ... -fat-bike/

Mooi, en ook een logische 'door'ontwikkeling van de pugsley, de oer fatbike van surly. Misschien dat t.z.t. de pugsley wordt vervangen door de wednesday :cry: Surly heeft ooit het achterwiel voor pugsley met een offset van 17,5 mm ontworpen en de chain- en seatstay lopen ook 17,5 mm naar buiten naar de driveside, alleen om ruimte te maken voor de ketting en dus met 4 inch brede banden te kunnen rijden. Bijna alle nieuwe fatbikes hebben geen offset meer.

Zelf ben ik nu bezig met een extra wielset voor mijn pugsley. Een surly rabbit hole wielset met 29 x 3.00 banden, 29+ dus, (mid)fatbike. De pugsley wordt dan een KramPug, mix van pugsley en krampus (29+) http://forums.mtbr.com/fat-bikes/surly- ... 61426.html

Dan heb ik de dikke 4 inch banden voor strand, modder en 3 inch voor wat meer XC en niet te vermijden asfalt in NL.

gr,
Patrick
jammer dat er nog meschanisme schijfremmen gemonteerd worden...hydraulisch zijn beter te doseren...en dat is met het xtreme inzet gebied van een fatbike toch wel een must. mischien iets voor Yopie als ze weer van een zweeds rotsblok afglijdt.
Kan me herinneren dat Yopie geen fan is van hydraulische remleidingen in landen waar het hard kan vriezen etc. Misschien wil ze dat zelf nog eens toelichten.
Friso* schreef:Kan me herinneren dat Yopie geen fan is van hydraulische remleidingen in landen waar het hard kan vriezen etc. Misschien wil ze dat zelf nog eens toelichten.

De olie zou stropig worden cq. bevriezen en werkt het hydraulisc systeem niet meer
dat is op te lossen door over te stappen op remvloeistof. maar of de afdichtingen daar bestand tegen zijn is de vraag...anders zou je meer dan alleen de vloeistof moeten vervangen.
nobbiomatic schreef:jammer dat er nog meschanisme schijfremmen gemonteerd worden...hydraulisch zijn beter te doseren...en dat is met het xtreme inzet gebied van een fatbike toch wel een must. mischien iets voor Yopie als ze weer van een zweeds rotsblok afglijdt.

Het idee erachter is dat je met mechanische remmen wat "zelfredzamer" bent, mocht je remleiding op een singletrack achter een tak blijven hangen en bijvoorbeeld niet kunnen remmen a.g.v. verlies van remvloeistof/olie. Een mechanische rem is makkelijker te fixen, alleen een reserve binnenkabel mee. Ik heb op mijn salsa fargo en pugsley beiden mechanische remmen en naar mijn idee zijn ze goed te doseren. Er zijn ook genoeg fatbikes met hydraulische schijfremmen, bijv. de surly pugs ops.

gr,
Patrick
ik ga toch liever voor het hydraulische systeem :D
Weet iemand of het met Yopie goed gaat? Ik begin ongerust te worden omdat ze niet reageert. Heeft ze een spot of gps tracker?
Groet.
PieterJan51 schreef:Weet iemand of het met Yopie goed gaat? Ik begin ongerust te worden omdat ze niet reageert.
Nu al? Ze is net de deur uit.

Carl
Yopie reageert wel, maar niet op iedereen?

ze zit nu op de bahama's lekker in het zonnetje en een beetje bruin aan het worden

of met twee gebroken benen in het gebergte zonder gsm bereik langzaam dood te gaan...dat zou ook nog kunnen... :shock:
of de banden zijn lek
Even een berichtje uit het Laplandse gebergte. Geen gebroken benen, geen lekke banden, geen beren .. tis een prachtige tocht! Wel zwaar. En soms gevaarlijk, ben vooral benauwd voor de stromende rivieren en de soms loodrechte rotshellingen. Ik had een paar dagen slecht weer (storm, sneeuw en veel regen) en dan veranderen beken in rivieren, kost soms uren om een geschikte oversteekplaats te vinden. En soms voor niks, dan moet ik weer terug naar het beginpunt en wordt het half zwemmen. De stroming is hard, het water diep, de rotsblokken hoog en de pugs heeft de neiging om op zijn dikke banden weg te drijven, zodra het dieper dan m'n knieen is drijft ie weg, trekt ie aan m'n armen, sleurt me uit balans en dan heb je al je kracht nodig anders red je het niet. Ben een paar keer onderuit gevallen en heb een keertje achter de Pugs aan moeten zwemmen (was echt niet leuk), brr ben er erg bang voor geworden. Heb nu geleerd om eerst flink wat lucht uit de banden te draaien, helaas zijn nu beide ventielen beschadigd, krom, ze willen niet meer open. Ik probeer het ook maar niet echt goed want straks gaan ze niet meer dicht. :shock:

De pugs krijgt ook steeds meer schade, maar hij kan het alsnog goed hebben, tis een prachtfiets! kan geen betere fiets voor deze tocht bedenken. Het achterwiel heeft al aardig wat butsen op de velg, zo ook de spaken, daar wordt af en toe flink op gehakt. De derailleur wordt steeds kaler maar zit er nog steeds (mijn grootste nachtmerrie want dan houdt het op), de rem- en versnellingskables zijn hier en daar beschadigd (ducttape erom), de bar-ends zijn aangevroten (zijn eigenlijk te zacht voor deze tocht), een pedaal draait niet lekker meer maar kan niet zien waarom (zit iig genoeg vet in de lagers) en wat mss het ergste is is dat het grote voortandblad af en toe akelig hard op rotsen knalt en zo steeds kortere tandjes krijgt. De ketting draait nog wel soepeltjes en heb hem voor de zekerheid ook altijd op het kleine blad maar ben wel benauwd.
Verder zijn de drybags versleten, er zitten gaatjes in, erg kl*te want slaapzak, kleding, voedsel .. alles wordt nat. Ze kunnen niet goed tegen ruig fietsen en strakke spanbandjes, das duidelijk.

En ik ben ook een beetje zielig, daarom hou ik nu even een paar dagen rust. Kreeg plots veel kramp in m'n benen, kon er niet van slapen en het kwam daarna ook overdag, tijdens het fietsen. Soms levensgevaarlijk als ik net naar beneden klauter. En duizelig, erg moe, snap er niets van. Het is inspannend fietsen, ik zweet veel maar drink ook veel, overal is water dus dat kan het niet zijn. Mogelijk is het zoutgebrek, ik eet nl geen zout. Ja, heel stom. Ik eet nu bijna alleen gedroogd voedsel (haver, granen, zoete muesli, wat groenten en nootjes) en heb niet aan zout gedacht. Dat zit normaal in al je eten maar nu eet ik dus geen brood, boter, kaas, sausjes etc dus eigenlijk zoutloos. En ik zweet veel, komt ook door de rugzak, die is lekker warm. Ben ook 4 kilo afgevallen, m'n broek zakt van m'n kont.
Maar ik kwam gisteren een jager tegen die me warme boullion en een stukje gerookt rendiervlees gaf en toen ging het gelijk al beter. En nu probeer ik veel te eten maar het lukt niet echt, m'n maag is die vettigheid niet meer zo gewend, denk ik. :? In ieder geval zijn de beenkrampen bijna weg, dat is wel een hele opluchting. Iemand nog een idee wat krampen veroorzaakt?

Lang verhaal weer, daarom ook maar veel plaatjes. :) Het stomme is alleen dat ik hier een antiek scherm voor me neus heb staan, zwart/wit beeld dus ik hoop dat de foto's wat gekleurder worden dan ik ze zie. Geen idee of het wat is, heb er zomaar wat plaatjes uitgeplukt. Het is iig een prachtige wereld, stil, geen mens te zien, ook weinig dieren, zoals de poolvos, de imposante steenarend, veel berglemmingen, rendieren, elanden en zag de uiterst schuwe veelvraat! Prachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Sneeuwhellingen zijn fantastisch: je trekt eerst een regenbroek aan, shirtje goed in de broek en sokken over de broekspijpen anders ben je snel een gevulde sneeuwpop, dan ga je zitten, legt de fiets over je benen, geeft jezelf een zetje, hops over de kant recht naar beneden. Je voeten zijn de remmen dus er kan niks fout gaan, retesnel ga je! Heel wat beter dan glibberen en glijden over die gladde sneeuw en de hellingen zijn soms zo steil dat fietsen uitgesloten is, lopend gaat ook erg moeilijk, je glijdt constant uit en de fiets sleurt je mee want remmen heeft weinig zin op ijs.

Afbeelding

Omhoog is een ander verhaal: duwen, sleuren, glijden, omvallen, weer een stukje naar beneden glijden .. niet leuk om te vertellen. Klimijzers heb je eigenlijk nodig.

Afbeelding

Hier was ik al naar beneden gegleden, roetsjjj en niet helemaal geluidloos want op de een of andere manier ontsnapt er altijd een vreugdekreet. De pugs ligt onderaan de sneeuw, grijnzend en geduldig te wachten. Sneeuw, modder, stenen .. hij trekt zijn schouders er voor op, ik blijf me verbazen over een fatbike.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier kreeg ik een lift, 7 km over het water, heerlijk! En de man was erg onder de indruk van de Pugs, hij heeft een rondje gefietst, de fiets uitgebreid geprezen, gaf een klodder vet in een zakje voor de pedalen mee, schonk hele zoete koffie uit een thermosfles en praatte honderuit over rendieren want hij was rendierhouder.

Afbeelding

Kilometers stenen, overal waar je kijkt, soms word je er moedeloos van. Tillen, slepen, vloeken, zweten .. maar toch, het blijft prachtig mooi!

Afbeelding

De tweede dag, nog schone schoenen maar de scheenbenen zijn al een beetje door de pennetjes van de platformpedalen gepakt. De kuiten zijn er al iets erger aan toe. Na een paar dagen zitten m'n hele onderbenen onder de blauwe plekken, bulten, krassen, sneeën en korsten bloed. Maar gelukkig is het niet echt korte-rokjes-weer, dat scheelt. :wink:

Afbeelding

Een fatbike valt nooit om, zet hem met een pedaal op een steen en de vette banden houden hem overeind. Hij heeft geen paal, muur of steenmannetjes nodig. 8)

Afbeelding

Kleren wassen, een dikke sneeuwlaag (soms 4 meter dik) hangt boven je, het water kolkt, stroomt, raast, buldert en ik zing mee, tis prachtig mooi hier. Ik was mezelf ook en sta bloot te bibberen want het water is ijsijsijskoud.

Afbeelding
geen McDrive dus...


prachtige fotos...herkenbaar.


heb je de reuzen nog gezien? of waren ze al weg?

:D
Yopie,

Take care and enjoy!
Geweldig Yopie, wat een avontuur, wat een prachtige foto's.

Hou je sterk...

Leo Jansen
Gelukkig, nu hoeven we ons geen zorgen meer te maken om PieterJan51 die niet kan slapen.

En jíj hoeft je geen zorgen te maken over je derailleur: als die het begeeft, haal je je ketting los en leg je hem direct over het kransje dat je aanstaat. Zou zeker niet te zwaar kiezen. Je zult hem wat moeten inkorten maar ik neem aan dat je een pons en linkje of pennetje bij je hebt?

Enne: WOW!!
Wat een Avontuur! Met een hoofdletter dus.
Kunnen ze jou niet benaderen voor Nat. Geografic?? Net als die mannen met die blote voeten en alleen een mes bij zich, of die andere (knappe :P ) man die in zijn eentje allerlei avonturen beleefd. heerlijk om naar te kijken en ik maar denken dat zij het voor het geld doen. Als ze jou volgen verdien je er ook nog wat aan.

Het lijkt me soms wel wat eenzaam en gevaarlijk. Maar goed dat hier in Nederland aan je gedacht wordt.
Zorg goed voor jezelf en tot het volgende bericht.
Gr Anja
http://www.sicklines.com/news-images/mrp_xcg2.jpg

iets voor jou Yopie, als je over die rotsblokken naar de rivier glllijdt.

http://reviews.mtbr.com/mrp-launches-pa ... ntry-bikes
Geweldig Yopie,
Wim Hof (The Iceman) zou trots op je zijn.
Yopie, mooie foto's!

Wat je kunt proberen om de rivier oversteken gemakkelijker te maken is de fiets uit het water te tillen. Op de rug te dragen.

Op deze wijze:
Afbeelding

Of indien je iets minder kracht hebt, op deze wijze:
Afbeelding

Voor dit laatste zul je wel mogelijk wat frametassen eraf moeten halen.

Indien je quick release skewers hebt op je fatbike kun je ook overwegen om indien je de fiets op de rug wilt tillen, maar dit mogelijk te zwaar is, de wielen eerst naar de overkant te brengen en pas in tweede instantie het frame.


Het nadeel is wel dat dit wat upper body strength vereist. Je zult het gewicht op het droge namelijk probleemloos moeten kunnen dragen op deze wijze. Anders zul je zonder twijfel je balans verliezen zodra er stroming bij komt kijken.




De krampen kunnen overigens heel komen door een gebrek aan zouten, met in het bijzonder kalium. Maar ook magnesium en calcium tekorten kunnen kramp geven. Probeer daar rekening mee te houden bij selectie van voeding voor dit soort trips. Je kunt in principe wel weg komen met droge voeding, maar vaak niet het standaard supermarkt spul. Speciaalzaken (outdoor, sport, etc) verkopen vaak soortgelijke producten maar met extra suppletie van dit soort mineralen.