Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 257 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34323 berichten
Inderdaad, deze fiets hing toen in de inkomhal van het designmuseum in Kopenhagen.
Voor de liefhebbers: http://danishdesignreview.com/kbhnotes/ ... um-danmark
Goed, laat ik de voorgaande bevestiging van "nicolevelo" maar als impliciete uitnodiging lezen.

Hier een enigma plaatje. Een tunnel met daarop twee verkeersborden: niet alleen verboden voor brave wandelaars zonder hoed maar ook verboden voor de fiets.
Ik ben wel eens door de tunnel gelopen - tunnels zijn altijd langer als ze vooraf lijken - ik zou er niet aan willen denken om er door te fietsen.

Het mooist is natuurlijk als iemand de precieze plek weet te vinden, en eventuele details noemt.
Een aanduiding als "tunnel tussen X en Y of Z en Z" (waarbij X, Y en Z plaats- of vallei-namen zijn) is mooi.
En een aanduiding van welke spoorlijn (en dan liever net iets meer als het lijnnummer alleen) is ook goed.

- 2016-05-04 P1000930.JPG.jpg
- 2016-05-04 P1000931.JPG.jpg
 
Ik heb gechecked, je kan deze tunnel op het internet vinden, je moet het kunnen vinden zonder extra hints, maar er zijn wel heel wat tunnels in de wereld dus geef ik toch een paar hints vooraf:

De tunnel ligt in dat deel van de wereld dat pas sinds 1815 tot het Koninkrijk der Nederlanden werd gerekend.
Voor die tijd was het een lang betwist gebied (ook al was er geen sprake van beroemde veldslagen).
Nog voor dat er aan deze tunnel werd gedacht was Europa al weer een land rijker.
Ondanks de revolte was deze tunnel een schakel in een voor de Noordelijke Nederlanden belangrijke spoorlijn.

En ... er is in het niet al te lange verleden een boek over deze spoorlijn verschenen - nee niet een saai sporofiel boekwerk - maar een literair-reisboek dat zelfs genomineerd werd.

O ja, er zijn in de nabijheid van deze tunnel twee a drie min of meer beroemde fietspaden/routes te vinden.

Succes BSM

PS De teller staat nu bij aanvang op 5121 berichten en 408485 bezoekers
Het bordje zegt zo te lezen, niet helemaal zeker:
Passage interdit
Le chemin de fer decline toute responsabilite
Verboden doorgang
De spoorwegen ontkennen elke verantwoordelijkheid
Gokje, IJzeren Rijn?
Dan nog de locatie van de tunnel vinden.

-Jan
Denk toch niet de IJzeren Rijn, denk niet dat daar franstalige teksten zijn.
Dan misschien: Grand Central Belge?

Nu nog een tunnel .

-Jan
Bridgestone SM schreef:
zo 16 dec, 2018 11:24
Ondanks de revolte was deze tunnel een schakel in een voor de Noordelijke Nederlanden belangrijke spoorlijn.

En ... er is in het niet al te lange verleden een boek over deze spoorlijn verschenen - nee niet een saai sporofiel boekwerk - maar een literair-reisboek dat zelfs genomineerd werd.
Dat moet dus ergens langs de Grand Centrale Belge zijn, vermoedelijk ergens ten zuiden van Charleroi.
Wellicht een van de tunnels op dit kaartje van verlaten spoortunnels.

Afbeelding
Et Voila! De tunnel van Nismes in spoorlijn 132?

Afbeelding
Hier nog meer info over de Tunnel des Abbannets.

Afbeelding
En deze van binnen.

https://www.google.nl/maps/place/Nismes ... 3364?hl=nl

Met hulp van de oplossing van Kees.

-Jan
keesswart schreef:
zo 16 dec, 2018 12:39
Et Voila! De tunnel van Nismes in spoorlijn 132?
Hoera, gefeliciteerd, da's met sneltreinvaart.
 
- 04-1984 <1>.jpg
 
Het plaatje betreft de oostelijke ingang, de kant van Olloy dus, van de tunnel onder het plateau met de naam Les Abannets, ± gelegen tussen de plaatsen Nismes en Olloy.
De tunnel loopt overigens ook van de Vallei van de Viroin naar de Vallei van de Viroin, hij steekt een beroemde meander af, de meander van Dourbes.
 
- 2017-05-02 P1020272.jpg
Ik ken de tunnel inmiddels al 50 jaar, toentertijd aan de andere kant gestaan en een stukje ingelopen, maar 400 m is toch langer als het om te beginnen lijkt, na een tijdje is dat gaatje aan de andere kant nog maar weinig gegroeid en achter je wordt het wel kleiner .... en toen reed er nog een goederendienst over ook.
Er rijdt overigens al weer vele jaren een museumtreintje over, de Chemin de Fer des Trois Vallées.
Later ben ik er wel eens doorgelopen, maar de museumlijn rijdt soms ook buiten de dienstregeling dus je loopt toch echt met je oren gespitst, je billen knijp etc.
 
1e 2e vrede van Parijs.jpeg
 
Dit stukje wereld was in 1814, bij de 1º Vrede van Parijs, nog aan Frankrijk toegedeeld - net als de strook Ardennen bij Bouillon - pas in 1815 werden beide onderdeel van de Nederlanden (en daardoor ontstond dus de Pointe de Givet).
Het gebied was al veel langer betwist; Maria van Oostenrijk (of zo je wilt van Hongarije), Landvoogdes van de Nederlanden stichtte als zuidelijke voorpost het vestingstadje Mariembourg, dit bleek een vallei te ver, de Fransen namen Mariembourg in en men viel terug op Philippeville.

De spoorlijn - werd snel opgespoord - :
Onderdeel van de Grand Central Belge was ooit een belangrijke verbindingsschakel tussen het staalbekken van Lotharingen, de steengroeven in de kalk ten noorden van de Ardennen, het kolenbekken van Charleroi en Antwerpen en ook Rotterdam (om te beginnen met een bootdienst vanaf Moerdijk).

Pascal Verbeken schreef een mooi boek over de Grand Central Belge linkje1 linkje2 linkje3

En de 2 a 3 fietspaden/routes: De RAVeL2, de Belgische route in het Waalse Reseau Autonome des Voies Lentes die eindigt (of begint) in Mariembourg. Vanaf Heer-Agimont aan de Maas klimt de RAVeL2 via een oude spoorlijn via een vlakke vallei naar het oude spoorweg-knooppunt Mariembourg
 
RAVeL2 - 2017-06-13 - Heer-Agimont - P1020392.JPG.jpg
RAVeL2 - Heer Agimont
 
De RAVeL ligne 523 die via een oude trambaan van Olloy naar Oignies en Thierace op het Ardennenplateau klimt.

En als laatste de bekroonde Voie Verte langs de Maas, eerst van Givet naar Charleville-Mézières en sinds al weer een paar jaar doorgetrokken tot voorbij Sedan.
 
La Meuse a Vélo - 2017-06-14 Fumay (F-08) P1020402.JPG.jpg
La Meuse a Vélo
 
Genoeg maar weer voor even ... de beurt is aan Kees Swart (die meer lezenswaardige teksten schrijft).
Ik ben benieuwd naar het volgende enigma.

Groeten BSM

PS De tellers zijn doorgelopen van 5121 naar 5130 berichten en van 408485 naar 408622 bezoekers (reken maar op een 20 bezoekjes van mij: ik ben een onverbeterlijke verbeteraar van mij eigen teksten).
Wat zien we hier en waar is het? (Het ligt aan een fietsroute, waarvan de auteur, toen hij nog leefde, zeer bedreven was in het raden van plaatjes.)

Afbeelding
Volgens mij ergens aan de Hanzeroute in Duitsland, maar waar?

Pieter
Een van de vele kneippstellen (en dan niet Kneipe als in kroeg) die Duitsland rijk is. Na een dagje fietsen is de voeten even afkoelen in koud water wel lekker.
In Forsbach, het Pootje Baden Baden van Noordrijn Westfalen.
 
Mij lijkt heilig/gezegend/genezend water, water waar je liefst kopje onder gaat voor de beste werking ... incl. de twijfel .... die spreekt uit de handrails (handrails die er zijn voor het geval dat je niet wonderbaarlijk zonder hulp, anders dan die van boven, dwz die hulp van heel ver boven, overeind mocht komen).

Waar het is weet ik niet, ik geloof er ook niet in. Wat ik wel geloof is dat water drinkbaar zal zijn (ondanks soms de bordjes die zekerheidshalve het tegendeel zeggen) maar dan wel als mensen van heinde en verre komen en het al jaren drinken ... dan zal ik van één keertje wel niet al te ziek worden.

BSM
CarlW schreef:
zo 16 dec, 2018 14:45
In Forsbach, het Pootje Baden Baden van Noordrijn Westfalen.
Nogal makkelijk vindbaar. :lol:
Het is een wassertretbecken, waarvan je er in Duitsland veel hebt. Hier is wat uitleg in het Duits. Vaak kom je ze tegen in een kuuroord, maar ook midden in een bos, zoals hier bij Forsbach aan de Hanzefietsroute van Michaël Wannet.
Carl heeft de juiste plaats genoemd.
Leon schreef:
zo 16 dec, 2018 15:00
CarlW schreef:
zo 16 dec, 2018 14:45
In Forsbach, het Pootje Baden Baden van Noordrijn Westfalen.
Nogal makkelijk vindbaar. :lol:
Ah, stond die ook al online. Was ik helemaal vergeten... :wink:
Afbeelding
CarlW schreef:
zo 16 dec, 2018 15:15
Afbeelding
Ik gok in de Cantal, in de buurt van de Puy Mary.
Pas de Peyrol
2 ton natuursteen, je zal het maar omhoog moeten fietsen.

Hmm ... wat me tegenvalt (van mezelf) is dat ik de precieze lokatie maar niet vind.
En dat terwijl ik de omgeving een beetje ken, was ooit al als 6 jarige daar op de Plomb du Cantal en de Puy-Mary.
De laatste keer dat ik er was is inbmiddels ook alweer 12 jaar terug (toen wel op/met de fiets).
Toen ook te voet langs de Breche Roland gelopen, en ook een prachtige tocht over de hoogten van de Plomb.

O ja de "Vieux Cantal" die je daar in een dorpswinkeltje koopt koop je nergens, al die kaas die Cantal heet in de supermarkten is nog geen zwak aftreksel van de echte.

BSM